DROPS / 194 / 31

Way to Go Jacket by DROPS Design

Strikket jakke med raglan i DROPS Kid-Silk. Arbeidet er strikket ovenfra og ned med fletter, riller og A-fasong. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Modell ks-137
Garngruppe A
-------------------------------------------------------

125-125-150-150-175-200 g farge 11, lilla

-------------------------------------------------------
TILBEHØR TIL ARBEIDET:

STRIKKEFASTHET:
21 masker i bredden og 41 pinner i høyden med rillestrikk = 10 x 10 cm.

PINNER:
DROPS SETTPINNER OG RUNDPINNE NR 4: lengde på 80 cm til rillestrikk.
DROPS SETTPINNER OG RUNDPINNE NR 3: lengde på 80 cm til kanter.
Pinne nr er kun veiledende. Får du for mange masker på 10 cm, bytt til tykkere pinner. Får du for få masker på 10 cm, bytt til tynnere pinner.

DROPS FLETTEPINNE – til flettene.

DROPS PERLEMORKNAPP, Buet (hvit) NR 521: 6-6-7-7-8-8 stk.

fra 33.00 kr /25g
DROPS Kid-Silk uni colour DROPS Kid-Silk uni colour 33.00 kr /25g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Kid-Silk long print DROPS Kid-Silk long print 33.00 kr /25g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 165kr. Les mer.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

Se diagram A.1 og A.2. Diagrammene viser alle pinnene i mønsteret sett fra retten.

ØKETIPS-1 (jevn fordeling):
For å beregne hvordan det skal økes jevnt, regner man det totale maskeantallet på pinnen (f.eks 102 masker), trekker fra stolpen (= 92 masker) og deler maskene med antall økninger som skal gjøres (f.eks 12) = 7,66.
I dette eksempelet økes det ved å lage 1 kast om pinnen etter vekselsvis ca hver 7. og 8.maske. På neste pinne strikkes kastet vridd rett slik at det ikke blir hull.

ØKETIPS-2 (gjelder sidene på bolen):
Alle økninger gjøres fra retten!
Strikk til det gjenstår 2 masker før merket, 1 kast, strikk 4 masker rett (merket sitter midt mellom disse maskene), 1 kast. Øk slik ved begge merkene (= totalt 4 masker økt). På neste pinne strikkes kastet vridd rett, slik at det ikke blir hull. Videre strikkes de nye maskene i riller.

FELLETIPS (gjelder ermene):
Fell 1 maske på hver side av merket slik: Strikk til det gjenstår 3 masker før merket, strikk 2 masker rett sammen, strikk 2 masker rett (merket sitter mellom disse maskene), ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse masken over masken som ble strikket (= 2 masker felt).

KNAPPHULL:
Fell til knapphull på høyre stolpe (når plagget tas på). Fell fra retten når det gjenstår 3 masker på pinnen slik: Lag 1 kast om pinnen, strikk de 2 neste maskene vrang sammen og strikk siste maske vrang. På neste pinne strikkes kastet vrang slik at det blir hull.
Første knapphull felles når arbeidet måler ca 1½-2 cm. Deretter felles de 5-5-6-6-7-7 neste med ca 8-8-7½-7½-7-7 cm mellom hver.

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

JAKKE - KORT OVERSIKT OVER PLAGGET:
Arbeidet strikkes ovenfra og ned. Bærestykket strikkes frem og tilbake, deretter deles arbeidet til bol og ermer. Bolen fortsetter frem og tilbake i riller. Ermene strikkes rundt på settpinner enten i glattstrikk eller i glattstrikk fra vrangen.

BÆRESTYKKE:
Legg opp 102-106-110-116-120-128 masker (inkludert 5 stolpemasker i hver side av arbeidet) på rundpinne 3 med Kid-Silk. Strikk 5 stolpemasker vrang, strikk RILLER - les forklaring over, til det gjenstår 5 masker og avslutt med 5 stolpemasker vrang. Stolpen strikkes vrang på alle pinner (dvs motsatt rille) og de resterende maskene strikkes rett på alle pinner. Strikk totalt 2 riller. Bytt til rundpinne 4. Det felles til KNAPPHULL på høyre stolpe – les forklaring over.
Deretter strikkes det slik fra retten: Strikk 5 stolpemasker vrang, strikk rett og øk 12-8-8-14-10-10 masker jevnt fordelt til det gjenstår 5 masker - les ØKETIPS-1 over og avslutt med 5 stolpemasker vrang = 114-114-118-130-130-138 masker. Strikk 1 pinne rett fra vrangen med 5 stolpemasker vrang i hver side.
Neste pinne strikkes slik fra retten:
Strikk 5 stolpemasker vrang, 8-8-9-12-12-14 masker rille, A.1 (= 16 masker), 4 masker rille, A.1 over de neste 16 maskene, 16-16-18-24-24-28 masker rille, A.1 over de neste 16 maskene, 4 masker rille, A.1 over de neste 16 maskene, 8-8-9-12-12-14 masker rille og avslutt med 5 stolpemasker vrang.
Stolpen strikkes vrang på alle pinner til ferdig mål.
HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Når A.1 er strikket 1 gang i høyden er det 138-138-142-154-154-162 masker på pinnen. Nå strikkes A.2 (= 22 masker) over A.1 SAMTIDIG som det økes til raglan på første pinne i A.2 slik: Øk med 1 kast på hver side av hver A.2 (= 8 masker økt). Kastene strikkes vridd rett på neste pinne og deretter inn i riller.
Øk slik på hver 2.pinne totalt 10-13-17-18-20-22 ganger, deretter hver 4.pinne totalt 13-14-13-14-15-16 ganger = 322-354-382-410-434-466 masker.
Fortsett med mønster og riller til arbeidet måler 22-24-25-27-29-31 cm fra oppleggskanten.
På neste pinne fra retten felles det 3 masker over hver flette (dvs 6 masker i hver A.2 = totalt 24 masker felt) = 298-330-358-386-410-442 masker. Strikk 1 pinne rett med 5 stolpemasker vrang fra vrangen.
Nå deles arbeidet til bol og ermer slik: Strikk 5 masker vrang, 42-46-50-55-60-66 masker rille, sett de neste 60-68-74-78-80-84 maskene på en tråd til erme og legg opp 8-8-10-10-12-12 masker under ermet, strikk 84-92-100-110-120-132 masker rille, sett de neste 60-68-74-78-80-84 maskene på en tråd til erme og legg opp 8-8-10-10-12-12 masker under ermet, strikk 42-46-50-55-60-66 masker rille og avslutt med 5 masker vrang = 194-210-230-250-274-298 masker.

BOL:
Sett 1 merke midt mellom de 8-8-10-10-12-12 nye maskene under hvert av ermene (= 92-100-110-120-132-144 masker på bakstykket og 51-55-60-65-71-77 masker på hvert av forstykkene). Fortsett med riller og vrang over stolpen som før. Når bolen måler 2 cm fra der bolen ble delt fra ermene, økes det 1 maske på hver side av hvert merke - les ØKETIPS-2 over.
Øk slik på hver 2½.cm totalt 10 ganger = 234-250-270-290-314-338 masker. Fortsett med riller til bolen måler 31-31-32-32-32-32 cm fra der bolen ble delt fra ermene. Fell av. Pass på at avfellingskantene ikke strammer arbeidet. Fell evt av med 1 pinnenummer større. Arbeidet måler 56-58-60-62-64-66 cm fra skulderen.

ERME:
Sett de 60-68-74-78-80-84 maskene fra tråden i den ene siden av arbeidet tilbake på settpinner 4 og strikk opp 1 maske i hver av de 8-8-10-10-12-12 maskene som ble lagt opp under ermet = 68-76-84-88-92-96 masker. Sett 1 merke midt mellom de 8-8-10-10-12-12 maskene under ermet. Strikk videre rundt med enten glattstrikk, eller rett fra vrangen. Om det skal strikkes med rett fra vrangen snus arbeidet og det strikkes videre fra vrangen til ferdig mål (ermene blir da vrange fra rettsiden).
Når arbeidet måler 2 cm, felles det 1 maske på hver side av merket – les FELLETIPS over. Fell slik på hver 3.-2.-1½.-1½.-1½.-1.cm totalt 12-15-18-19-20-21 ganger = 44-46-48-50-52-54 masker. Fortsett med rett fra vrangen til arbeidet måler 40-38-38-36-35-33 cm fra der ermet ble delt fra bolen. Bytt til settpinner 3 og strikk RILLER rundt – les forklaring over, i 3 cm. Fell av med 2 tråder. Pass på at avfellingskanten ikke strammer arbeidet, fell evt av med 1 pinnenummer større. Strikk det andre ermet på samme måte.

MONTERING:
Sy på knapper på venstre stolpe.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Oppdatert online: 19.11.2018
Rettelse - KNAPPHULL: ..: Lag 1 kast om pinnen, strikk de 2 neste maskene vrang sammen og strikk siste maske vrang. På neste pinne strikkes kastet vrang slik at det blir hull..
Oppdatert online: 05.04.2019
Rettelse: Ermene strikkes enten i glattstrikk, eller i glattstrikk med vrangen ut

= mellom 2 masker lages det 1 kast, kastet strikkes vridd på neste pinne, det skal IKKE bli hull
= sett 4 masker på flettepinne bak arbeidet, strikk 4 masker rett, strikk 4 masker rett fra flettepinnen
= sett 4 masker på flettepinne foran arbeidet, strikk 4 masker rett, strikk 4 masker rett fra flettepinnen
= strikkeretning

Lotta Hviden 05.04.2019 - 11:11:

Om jag stickar slätstickning från aviga så set ju det helt annorlunda ut än övriga koftan som är stickad i rätstickning. Jag undrar varför

DROPS Design 11.04.2019 kl. 14:37:

Hei Lotta. Ja, ermene blir annerledes enn resten av jakken. Det er selvfølgeligikke noe i veien for at du også strikker ermne i rettstrikknin, om du ønsker det. Vær da obs på at du da må strikke fler omganger i høyden. God forøyelse

Lotta Hviden 31.03.2019 - 10:27:

Varför stickas det rätstickning på ok, bak å framstycket, men slätstickning från avigan på ärmarna från ärmhålen och ned? Får inte det att gå ihop riktigt

DROPS Design 05.04.2019 kl. 10:56:

Hej Det är för att det är enklare att sticka runt i slätstickning och vända armen efter. Om du tycker att det är lika enkelt att sticka runt i rätstickning från rätsidan istället kan du självklart göra det istället. Lycka till!

Mia Svensson 17.11.2018 - 22:11:

Kan jag ersätta med Drops Alpaca?

DROPS Design 19.11.2018 kl. 11:43:

Hei Mia. Alpaca og KId Silk tilhører begge garngruppe A, og skal derfor ha samme strikkefasthet. Så i utgangspunktet skal du helt fint kunne strikke denne i Alpaca. Jeg anbefaler likevel at du lager deg en liten prøvelapp for å forsikre deg om at strikkefastheten blir overholdt. God fornøyelse.

Isambert 27.10.2018 - 14:48:

Pour les boutonnières, il faut faire des mailles envers et non endroit car la bordure se fait au point mousse envers

Anne Kathrine Steen 16.09.2018 - 10:19:

Er garnmengden riktig? Virker veldig lite.

DROPS Design 17.09.2018 kl. 08:16:

Hei Anne Kathrine. Ja, garnmengden stemmer. Kid-Silk kommer i 25 g nøster, så du trenger 5-5-6-6-7-8 nøster til denne gensern. Hvert nøste har en løpelengde på ca 200 meter (som er en del lenger enn andre garn i samme garngruppe). Det er viktig at strikkefastheten blir overholdt, ellers kan det ha innvirkning på garnforbruket. God fornøyelse.

Els Verheyen 03.08.2018 - 22:14:

Zeer mooi en elegant

Monique 13.07.2018 - 09:31:

Sehr sehr schön!!!

Zabeth 27.06.2018 - 21:35:

Dès que l'hiver arrivera, on adoptera la version manches longues. Il me faudra les deux, celui-ci est indissociable de l'autre gilet à manches courtes.

Kommentér oppskrift DROPS 194-31