DROPS / 195 / 32

Fritid Cardigan by DROPS Design

Propínací svetr s kruhovým sedlem, chytovým polopatentem a japonskými zkrácenými řadami pletený shora dolů z příze DROPS Air. Velikost: S - XXXL

DROPS design: model č. ai-131
Skupina přízí C nebo A + A
----------------------------------------------------------

300-300-350-350-400-450 g, barva č. 03, perlově šedá

-------------------------------------------------------
POMŮCKY:

ZKUŠEBNÍ VZOREK:
14 ok na šířku a 32 řad na výšku (nahlíženo z rubové strany) chytovým polopatentem = 10 x 10 cm.
16 ok na šířku a 20 řad na výšku lícovým žerzejem = 10 x 10 cm.

JEHLICE:
DROPS PONOŽKOVÉ JEHLICE a KRUHOVÁ JEHLICE č.5,5, dlouhá 80 cm.
Uvedená síla jehlic je pouze orientační. Máte-li ve svém zkušebním vzorku více ok na 10 cm, použijte jehlice silnější. Pokud máte naopak méně ok na 10 cm, použijte jehlice slabší.

DROPS ROHOVINOVÝ KNOFLÍK zkosený č. 537: 5-5-6-6-7-7 ks.

----------------------------------------------------------

Přízi na tento model můžete mít už za 618Kč. Více zde.

Návod

VYSVĚTLIVKY:

----------------------------------------------------------

Viz schémata A.1 až A.3. Zvolte si schéma pro požadovanou velikost.
2 řady z pohledu na rubovou stranu = 1 řada z pohledu na lícovou stranu. Nahození ve vzoru NEpočítáme jako oka. Zobrazeny jsou všechny řady vzoru nahlížené z lícové strany.

TIP – PŘIDÁVÁNÍ 1:
Abychom vypočítali, v jakých rozestupech musíme přidávat, odečteme od celkového počtu ok v řadě (např. 92 ok) oka obou lég (tj. 5 ok na každé straně = 10 ok) a zbytek vydělíme počtem ok, která potřebujeme přidat (např. 7), takže 92 – 10 = 82 : 7 = 11,7.
V tomto případě tedy 1x nahodíme za každým zhruba 12. okem (přidáváme mimo obě légy); v následující řadě pleteme nahození za zadní nit, aby se v pletenině netvořily dírky.

TIP – PŘIDÁVÁNÍ 2 (boky):
Přidáváme vždy v lícových řadách.
Začínáme 2 oka před značkou: 1x nahodíme, 4 oka upleteme hladce (značka leží uprostřed těchto 4 ok), 1x nahodíme (= přidali jsme 2 oka). Tento postup zopakujeme i u druhé značky (= přidáme celkem 4 oka).

TIP – UJÍMÁNÍ (podpaží, rukávy):
Na každé straně značky ujmeme 1 oko, takto - začínáme 3 oka před značkou: 2 oka spleteme hladce, 2 oka upleteme hladce (značka leží mezi nimi), 1 oko sejmeme hladce, 1 oko upleteme hladce a sejmuté přes ně přetáhneme (= ujmuli jsme 2 oka). 

KNOFLÍKOVÉ DÍRKY:
Knoflíkové dírky vyplétáme v pravé léze (na svetr se díváme, jako by byl oblečený). 1 DÍRKA = pleteme lícovou řadu až po poslední 3 oka, 1x nahodíme, 2 oka spleteme hladce a poslední oko upleteme hladce. V následující (rubové) řadě pleteme nahození hladce – vznikne dírka.
První knoflíkovou dírku vypleteme ve výši asi 1,5-2 cm. Každou z dalších 4-4-5-5-6-6 dírek pak vyplétáme po asi 9-9-8,5-8,5-8-8 cm výšky.
----------------------------------------------------------

POPIS PRÁCE:

----------------------------------------------------------

SVETR - JAK BUDEME POSTUPOVAT:
Sedlo pleteme v řadách na kruhové jehlici shora dolů chytovým polopatentem. Pak je rozdělíme na rukávy a trup; trup dál pleteme v řadách lícovým žerzejem s lemem chytovým polopatentem. Rukávy pleteme v kruhových řadách na ponožkových jehlicích lícovým žerzejem s lemem chytovým polopatentem.

SEDLO:
Na kruhovou jehlici č.5,5 nahodíme přízí Air 77-83-89-92-95-101 ok (včetně 5 ok légy na každé straně) a upleteme 2-2-2-4-4-4 řady lícovým žerzejem s 5 oky légy VROUBKOVÝM VZOREM – viz výše – na každé straně; 1. řada = rubová. SOUČASNĚ přidáme ve 2. řadě rovnoměrně 0-0-0-7-12-14 ok – viz TIP – PŘIDÁVÁNÍ 1 = 77-83-89-99-107-115 ok.
Z rubové strany začneme plést vzor (tj. schémata čteme zleva doprava):
5 ok légy vroubkovým vzorem, vzor A.2a (6-6-6-8-8-8 ok) – sekvenci vzoru opakujeme celkem 11-12-13-11-12-13x, vzor A.1a (= 1 oko) a končíme 5 oky légy vroubkovým vzorem. V tomto rozvržení pokračujeme. Légy pleteme po celou dobu vroubkovým vzorem. V pravé léze vyplétáme KNOFLÍKOVÉ DÍRKY – viz výše.
Dávejte pozor a během přidávání dle schématu neutahujte přidaná oka víc, než je nezbytně nutné; v tomto oku bude malá dírka. Po dokončení 1 celé sekvence vzoru A.1a a A.2a (na výšku) máme v řadě 165-179-193-187-203-219 ok. Teď pleteme namísto vzoru A.1a vzor A.1b a namísto vzoru A.2a vzor A.2b (1. řada = rubová). Po dokončení 1 celé sekvence vzoru A.1b a A.2b (na výšku) máme v řadě 209-227-245-275-299-323 ok. Díl měří asi 20-20-20-24-24-24 cm (měřeno od počáteční, nahozené řady). Opakujeme poslední 2 řady vzoru A.1b a A.2b, a to až do celkové výše dílu 21-23-24-26-28-30 cm (měřeno od počáteční, nahozené řady) – končíme rubovou řadou.
Následující lícovou řadu pleteme takto: 5 ok légy vroubkovým vzorem, pak pleteme hladce až po posledních 5 ok a SOUČASNĚ přidáme nad těmito oky rovnoměrně 13-19-29-15-11-15 ok, končíme 5 oky légy vroubkovým vzorem = 222-246-274-290-310-338 ok. V další (rubové) řadě rozdělíme pleteninu na rukávy a trup:
5 ok légy vroubkovým vzorem, 31-34-38-41-45-50 ok obrace (= přední díl), následujících 44-50-56-58-60-64 ok odložíme na pomocnou jehlici (= rukáv), nahodíme 8-8-8-10-10-10 nových ok (= podpaží), 62-68-76-82-90-100 ok upleteme obrace (= zadní díl), dalších 44-50-56-58-60-64 odložíme na pomocnou jehlici (= rukáv), nahodíme 8-8-8-10-10-10 nových ok (= podpaží), 31-34-38-41-45-50 ok upleteme obrace a končíme 5 oky légy vroubkovým vzorem (= přední díl) = 150-162-178-194-210-230 ok.
Sedlo měří asi 22-24-25-27-29-31 cm.

TRUP:
Doprostřed 8-8-8-10-10-10 nových ok v podpaží na každé straně dílu vložíme značku (= nyní máme 40-43-47-51-55-60 ok pro každý přední díl a mezi značkami leží 70-76-84-92-100-110 ok zadního dílu). Pokračujeme lícovým žerzejem s 5 oky légy vroubkovým vzorem na každé straně. Ve výši 3 cm od podpaží přidáme na obou stranách obou značek 1 oko – viz TIP – PŘIDÁVÁNÍ 2! Toto přidávání opakujeme vždy po 3-3-4-4-3-3 cm výšky, celkem 7-7-6-6-7-7x = 178-190-202-218-238-258 ok. Ve výši 25-25-26-26-26-26 cm od podpaží teď můžeme pomocí japonských zkrácených řad vytvarovat zaoblený okraj zadního dílu, který pak bude o zhruba 9 cm delší než přední díly; tento úsek ze zkrácených řad můžete vynechat – přední i zadní díl pak budou stejně dlouhé. Pokud zadní díl prodlužovat nechcete, přejděte rovnou k pletení LEMU.

JAPONSKÉ ZKRÁCENÉ ŘADY:
Začínáme lícovou řadou a postupujeme takto:
pleteme hladce až po posledních 12-18-17-25-21-31 ok, práci otočíme, vložíme značku (při pletení těchto řad značky zavěšujeme na pracovní vlákno příze – tj. to, s kterým pleteme – těsně vedle oka na pravé jehlici, značka pak visí na rubové straně pleteniny), následující oko sejmeme obrace, pak pleteme obrace až po posledních 12-18-17-25-21-31 ok, práci otočíme, vložíme další značku, následující oko sejmeme hladce a pleteme hladce až po posledních 19-25-24-32-28-38 ok, práci otočíme, opět vložíme značku,následující oko sejmeme obrace, pleteme obrace až po posledních 19-25-24-32-28-38 ok, práci otočíme, vložíme značku, následující oko sejmeme hladce. Takto pokračujeme, tj. na každé straně upleteme vždy po otočení o 7 ok méně, a to až do výše asi 9 cm od první značky. Pak přízi odstřihneme.
Následující rubovou řadu pleteme takto: 5 ok légy vroubkovým vzorem, obrace až k označenému oku (včetně tohoto oka), sejmeme označené oko a přesuneme je na levou jehlici, odstraníme značku, toto oko pak spleteme obrace s okem následujícím - uvedený postup opakujeme u všech značek, končíme 5 oky légy vroubkovým vzorem.

LEM:
V další lícové řadě přidáme rovnoměrně 11 ok = 189-201-213-229-249-269 ok.
Následující rubovou řadu pleteme takto (tj. schéma čteme zleva doprava):
5 ok légy vroubkovým vzorem, vzor A.3 (= 2 oka) – sekvenci opakujeme až po posledních 5 ok v řadě (tj. vzor začíná a končí stejně), řadu končíme 5 oky légy vroubkovým vzorem. Když měří část pletená vzorem A.3 6 cm na výšku, všechna oka hladce uzavřeme; dbáme na to, abychom oka při uzavírání moc neutahovali. Pokud by byl uzavřený okraj přece jen moc stažený, použijeme na uzavírání silnější jehlice nebo mezi uzavíranými oky v pravidelných rozestupech nahodíme – nahození hned uzavřeme jako běžné oko, okraj se tak rozvolní a zůstane pružný.

RUKÁV:
Odložených 44-50-56-58-60-64 ok jednoho rukávu vrátíme z pomocné jehlice zpět na ponožkové jehlice č.5,5 a navíc k nim nabereme po 1 oku z každého z 8-8-8-10-10-10 nově nahozených ok v podpaží = 52-58-64-68-70-74 ok. Doprostřed těchto 8-8-8-10-10-10 nových ok vložíme značku – kruhová řada nyní začíná zde. Pokračujeme lícovým žerzejem. Ve výši 3 cm (od podpaží) ujmeme na každé straně značky 1 oko - viz TIP – UJÍMÁNÍ. Toto ujímání opakujeme vždy po 4-3-2,5-2-2-1,5 cm výšky, celkem 7-9-11-13-13-14x = 38-40-42-42-44-46 ok. Ve výši 35-34-34-33-32-32 cm (od podpaží) pleteme nad všemi oky vzor A.3. Po dokončení 1 celé sekvence vzoru A.3 (na výšku) všechna oka uzavřeme; dbáme na to, abychom oka při uzavírání moc neutahovali. Pokud by byl uzavřený okraj přece jen moc stažený, použijeme na uzavírání silnější jehlice.
Rukáv měří asi 59-60-61-62-63-65 cm (od podpaží). Stejným způsobem upleteme i druhý rukáv.

= 1x nahodíme, 1 oko sejmeme obrace na pravou jehlici
= z lícové strany spleteme hladce nahození a hladké oko
= hladké oko a nahození rozpleteme na 5 ok, takto: nahození a hladké oko spleteme hladce dohromady, ale výsledné oko nespouštíme z jehlice, *1x nahodíme na pravou jehlici, následující hladké oko a nahození spleteme hladce dohromady, ale výsledné oko nespouštíme z jehlice*, *-* opakujeme celkem 2x = 5 ok (= 4 oka jsme přidali)
= směr pletení

Potřebujete poradit s tímto návodem?

Děkujeme, že jste si vybrali návod DROPS Design. Zakládáme si na tom, že dáváme k dispozici návody ověřené a snadno srozumitelné. Všechny návody jsou přeložené z norského originálu a tak si můžete kdykoli srovnat rozměry a počty s původním návodem (DROPS 195-32) .

Komentáře / Otázky (3)

Paola Pastore 11.04.2019 - 17:26:

Buongiorno sto imparando a lavorare a maglia e siete il sito con le migliori proposte di modelli . Il mio problema è che non lavoro con i ferri circolari ma solo con quelli dritti . C'è un modo per trasformare gli schemi da ferri circolari a ferri dritti ? grazie

DROPS Design 11.04.2019 kl. 17:44:

Buongiorno Paola. Al seguente link, trova indicazioni su come lavorare con ferri dritti lavori spiegati per ferri circolari. Può inoltre chiedere aiuto qui o per aiuti più personalizzati rivolgersi al suo rivanditore Drops di fiducia. Buon lavoro!

Janna 25.08.2018 - 13:31:

In het patroon staat dat de pas wordt gemaakt in een halve patentsteek. Alleen de instructievideo van een halve patentsteek laat een heel ander manier van breien zien dan het telpatroon staat beschreven. Wat is nu de juiste manier?

DROPS Design 29.08.2018 kl. 12:22:

Dag Janna, Je kunt gewoon het (tel)patroon volgen. Ik vermoed dat er een foutje gemaakt is in de omschrijving en dat er bedoeld wordt dat het vest voor de helft uit patentsteek bestaat (in plaats van halve patentsteek), dus ik heb het doorgegeven aan designafdeling voor eventuele aanpassing.

Monique 13.07.2018 - 09:29:

Die Jacke sieht so kuschelig und bequem aus, die würde ich sehr gerne stricken. Muster und Schnitt sind toll!

Přidejte komentář k návodu DROPS 195-32