DROPS / 194 / 4

Aster by DROPS Design

Strikket bluse i DROPS Air. Arbejdet er strikket ovenfra og ned med struktur og hulmønster. Størrelse S – XXXL.

DROPS Design: Model ai-127
Garngruppe C eller A + A
-------------------------------------------------------

300-350-350-400-450-500 g farve 10, tåge

-------------------------------------------------------
TILBEHØR TIL ARBEJDET:

STRIKKEFASTHED:
15 masker i bredden og 22 pinde i højden med mønster A.1 = 10 x 10 cm.

PINDE:
DROPS RUNDPINDE NR 6: Længde på 40 cm og 80 cm.

DROPS Air mix DROPS Air mix 27.95 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Air uni colour DROPS Air uni colour 27.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 167.7kr. Læs mere.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

Se diagram A.1 og A.2. Diagrammet viser alle pinde i mønsteret set fra retsiden.

INDTAGNINGSTIPS (gælder ærmer):
Alle indtagninger gøres fra retsiden!
Der tages ind således efter 1 kantmaske retstrik: Tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse maske over.
Der tages ind således før 1 kantmaske retstrik: Strik til der er 3 masker tilbage på pinden, strik 2 masker ret sammen, 1 kantmaske retstrik.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

BLUSE - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet strikkes frem og tilbage i dele og sys sammen til sidst. Det strikkes ovenfra og ned på rundpind.

FORSTYKKE:
Venstre skulder:
Slå 25-27-29-29-31-33 masker op på rundpind 6 med Air. Strik 1 pind vrang fra vrangen. Derefter strikkes der mønster således fra retsiden: 1 kantmaske RETSTRIK – læs forklaring over, A.1 (= 2 masker) til der er 2 masker tilbage på pinden, strik første maske i A.1, 1 kantmaske retstrik. Fortsæt således frem og tilbage til arbejdet måler 4-4-4-4-5-5 cm – sørg for at næste pind strikkes fra vrangen:
1.PIND: Strik mønster som før over alle masker og slå 1 ny maske op i slutningen af pinden (= mod halsen) = 26-28-30-30-32-34 masker.
2.PIND: Strik 1 kantmaske retstrik, strik mønster som før til der er 1 maske tilbage, 1 kantmaske retstrik.
3.PIND: Strik mønster som før over alle masker.
Læg arbejdet til side og strik højre skulder.
Højre skulder:
Slå 25-27-29-29-31-33 masker op på rundpind 6 med Air. Strik 1 pind vrang fra vrangen. Derefter strikkes der mønster således fra retsiden: 1 kantmaske retstrik, A.1 til der er 2 masker tilbage på pinden, strik første maske i A.1, 1 kantmaske retstrik. Fortsæt frem og tilbage således til arbejdet måler 4-4-4-4-5-5 cm – sørg for at næste pind strikkes fra retsiden:
1.PIND: Strik mønster som før over alle masker og slå 1 ny maske op i slutningen af pinden (= mod halsen) = 26-28-30-30-32-34 masker.
2.PIND: Strik 1 kantmaske retstrik, strik mønster som før til der er 1 maske tilbage på pinden, 1 kantmaske retstrik.
HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Nu strikkes højre og venstre skulder sammen fra retsiden således:
Strik som før over de 26-28-30-30-32-34 masker på højre skulder, slå 21-21-21-25-25-25 nye masker op på pinden til hals, strik som før over de 26-28-30-30-32-34 masker på venstre skulder = 73-77-81-85-89-93 masker på pinden. Strik 1 pind tilbage fra vrangen i mønster som før og med 1 kantmaske retstrik i hver side (over de nye masker som blev slået op til hals strikkes der vrang).
Nu strikkes der mønster således: 1 kantmaske retstrik, strik mønster som før over de næste 11-13-15-17-19-21 masker, A.2 (= 49 masker), strik mønster som før over de næste 11-13-15-17-19-21 masker, 1 kantmaske retstrik. Fortsæt frem og tilbage således. Når arbejdet måler 13-14-13-14-15-15 cm slåes der nye masker op til ærmegab i slutningen af hver pind i hver side således: Slå 1 maske op 2-2-2-2-2-2 gange, 2 masker 0-0-2-2-3-4 gange og 4-4-2-2-4-4 masker 1 gang (totalt 6-6-8-8-12-14 masker taget ud til ærmegab i hver side af arbejdet) = 85-89-97-101-113-121 masker. De nye masker strikkes løbende i mønster A.1. Fortsæt frem og tilbage således til hele A.2 er strikket færdig i højden. Når A.2 er færdig i højden er der taget 2 masker ind i diagrammet = 83-87-95-99-111-119 masker. Nu fortsættes der med mønster A.1 med 1 kantmaske retstrik i hver side. Når arbejdet måler 54-56-58-60-62-64 cm fra skulderen lukkes der af med ret over ret og vrang over vrang.

BAGSTYKKE:
Højre skulder:
Slå 25-27-29-29-31-33 masker op på rundpind 6 med Air. Strik 1 pind vrang fra vrangen. Derefter strikkes der mønster således fra retsiden:
1.PIND: 1 kantmaske retstrik, A.1 (= 2 masker) til der er 2 masker tilbage på pinden, strik første maske i A.1, 1 kantmaske retstrik.
2.PIND: Strik mønster som før og slå 1 ny maske op i slutningen af pinden (= mod halsen) = 26-28-30-30-32-34 masker.
3.PIND: Strik 1 kantmaske retstrik, strik mønster som før til der er 1 maske tilbage på pinden, 1 kantmaske retstrik.
4.PIND: Strik mønster som før over alle masker.
Læg arbejdet til side og strik venstre skulder.
Venstre skulder:
Slå 25-27-29-29-31-33 masker op på rundpind 6 med Air. Strik 1 pind vrang fra vrangen. Derefter strikkes der mønster således fra retsiden:
1.PIND: 1 kantmaske retstrik, A.1 til der er 2 masker tilbage på pinden, strik første maske i A.1, 1 kantmaske retstrik.
2.PIND: Strik mønster som før over alle masker.
3.PIND: Strik mønster som før og slå 1 ny maske op i slutningen af pinden = 26-28-30-30-32-34 masker.
4.PIND: Strik 1 kantmaske retstrik, strik mønster som før til der er 1 maske tilbage, 1 kantmaske retstrik.
HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Nu strikkes venstre og højre skulder sammen fra retsiden således: Strik som før over de 26-28-30-30-32-34 masker på venstre skulder, slå 21-21-21-25-25-25 nye masker op på pinden til hals, strik som før over de 26-28-30-30-32-34 masker på højre skulder = 73-77-81-85-89-93 masker på pinden. Strik 1 pind tilbage fra vrangen i mønster som før og med 1 kantmaske retstrik i hver side (over de nye masker som blev slået op til hals strikkes der vrang). Nu strikkes der mønster således: 1 kantmaske retstrik, A.1 til der er 2 masker tilbage på pinden, strik første maske i A.1, 1 kantmaske retstrik. Fortsæt frem og tilbage således. Når arbejdet måler 13-14-13-14-15-15 cm slåes der nye masker op til ærmegab i slutningen af hver pind i hver side således: Slå 1 maske op 2-2-2-2-2-2 gange, 2 masker 0-0-2-2-3-4 gange og 3-3-1-1-3-3 masker 1 gang (totalt 5-5-7-7-11-13 masker taget ud til ærmegab i hver side af arbejdet – OBS: Der slåes 1 maske mindre op til ærmegab i hver side på bagstykket end på forstykket for at mønsteret skal gå op i siden på ryg- og forstykke) = 83-87-95-99-111-119 masker. De nye masker strikkes løbende i mønster A.1. Når arbejdet måler 54-56-58-60-62-64 cm fra skulderen lukkes der af med ret over ret og vrang over vrang.

ÆRME:
Slå 19-23-25-27-27-27 masker op på rundpind 6 med Air. Strik mønster A.1 til der er 1 maske tilbage, strik første maske i A.1. Fortsæt frem og tilbage således, SAMTIDIG i slutningen af hver pind slåes der nye masker op i hver side til ærmekuppel således: Slå 2 masker op 3-3-3-3-2-2 gange, 1 maske 0-0-0-0-4-5 gange, 2 masker 2-2-2-2-2-2 gange og 4 masker 1 gang = 47-51-53-55-59-61 masker. De nye masker strikkes i mønster A.1. Når alle masker er slået op sættes der en mærketråd i arbejdet. HERFRA MÅLES ARBEJDET VIDERE! Fortsæt frem og tilbage med mønster A.1 og 1 kantmaske retstrik i hver side. Når arbejdet måler 4 cm tages der 1 maske ind i hver side – læs INDTAGNINGSTIPS. Tag ind således på ca hver 5.-5.-4.-4.-3.-3.cm totalt 7-8-8-9-10-10 gange = 33-35-37-37-39-41 masker. Fortsæt til ærmet måler 44-44-43-43-41-39 cm fra mærketråden (kortere ærme i de større størrelser pga bredere skuldervidde). Luk af med ret over ret og vrang over vrang. Strik det andet ærme på samme måde.

MONTERING:
Sy skuldersømmene indenfor opslåningskanten. Sy ærmerne til ryg- og forstykke indenfor opslåningskanten på ærmerne og indenfor 1 kantmaske i retstrik på ryg- og forstykke. Sy sømmen under ærmerne og sidesømmen i et indenfor 1 kantmaske retstrik. Gentag i den anden side.

HALSKANT:
Strik 66-78 masker op fra retsiden på lille rundpind 6. Strik 4 p retstrik. Luk af med vrang.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 23.10.2018
Rettelse: Sidste udtagning til ærmegab på for/bagstykke er blevet rettet FORSTYKKE: ... 4-4-2-2-4-4 masker 1 gang BAGSTYKKE: ... 3-3-1-1-3-3 masker 1 gang
Opdateret online: 19.11.2018
Rettelse: Når skuldrene på bagstykket strikkes sammen, strikkes først fra venstre, så højre skulder

= lav et omslag mellem 2 masker. På næste pind strikkes omslaget vrang - det skal blive hul
= Strik 1 maske ret, slå om pinden. På næste pind strikkes omslaget drejet vrang så der ikke bliver hul
= tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket
= 2 ret sammen
= denne rude er ingen maske fordi masken blev lukket af tidligere, gå direkte videre til næste symbol i diagrammet

Je Maintiendrai 07.04.2019 - 16:50:

Bonjour, Je souhaiterais tricoter ce modèle mais je ne sais pas quelle taille choisir et je n'ai jamais tricoté de pull pour moi. Je fais habituellement un 42 et parfois du 40 dans les tailles du commerce. Pourriez-vous s'il vous plait me guider dans la taille à choisir? Merci d'avance.

DROPS Design 07.04.2019 kl. 22:04:

Bonjour! Si vous faites un garment vous trouverez en bas de la page un schéma avec toutes les mesures (en cm) du vêtement terminé. Si vous suivez les explications et gardez la bonne tension/le bon échantillon, votre vêtement aura la même taille que les mesures du schéma. Si vous ne savez pas quelle taille choisir, la solution peut être de mesurer un pull que vous avez et dont vous aimez la taille. Vous pouvez ensuite regarder les mesures dans le schéma et y trouver la bonne taille. Bon tricot!

Anna-Marie 14.02.2019 - 15:50:

Jeg synes der står der er patent - men det er noget andet når man følger mønstret, ikke?

DROPS Design 18.02.2019 kl. 11:54:

Hei Anna-Maria. Denne oppskriften er strikket med struktur og hullmønster, som beskrevet i tittelen. Det strikkes ikke patent her. Jeg kan likevel se at den kommer opp når man søkt på patent, det skal vi få rettet. God fornøyelse

Samanta 29.01.2019 - 10:53:

Buongiorno, non so dove sbaglio : ma sul davanti se lavoro un numero dispari su A1 e poi devo iniziare A2, sul rovescio mi vengono due maglie diritto attaccate e le coste non vengono rispettate. Devo invertire A1? GRAZIE

DROPS Design 30.01.2019 kl. 11:13:

Buongiorno Samanta. Quando lavora A1 su un numero dispari, l'ultima maglia viene lavorata come la prima maglia di A1, quindi a diritto sul diritto del lavoro. Al ferro di ritorno, lavora questa maglia a rovescio e poi segue le coste come già impostate. Buon lavoro!

ELISA 04.01.2019 - 16:17:

Lorsque je fais mon échantillon : 10 cm egal 18 mailles avec des aiguilles n°7 (je tricote très serré). Je souhaite faire la taille S. Comment faire pour arriver au bon échantillon (10cm = 15 mailles)

DROPS Design 07.01.2019 kl. 08:11:

Bonjour Elisa, si vous tricotez serré, il vous faudra ajuster la taille des aiguilles: vous avez trop de mailles pour 10 cm, essayez à nouveau avec des aiguilles plus grosses. Bon tricot!

Celine 30.12.2018 - 09:04:

Après avoir recommencé 3 fois car les côtes ne tombaient pas au bon endroit en réunissant les deux épaules, j’ai fini par lire le schéma A1 en miroir. Cela donne ça au 3ème rang (envers) et tous les rangs envers: 1m. lisière, (1m. Envers, 1m.endroit) tout le rang au lieu de l’inverse, 1m lisière. Avec cette correction, les cotes et le motif A2 sont bien positionnés.

Aase Hermansen 28.11.2018 - 10:46:

Hej - kan jeg mon erstatte 1 tråd air med 2 tråde cotton merino ?? Mvh. Aase

DROPS Design 29.11.2018 kl. 14:05:

Hei Aase. Det som er viktig ved garnbytte er at strikkefastheten blir overholdt. Air tilhører garngruppe C, mens Cotton Merino tilhører garngruppe B. Cotton Merino har derfor en tettere strikkefasthet en Air, men dessverre ikke så tett at 2 tråder tilsvarer strikkefastheten til Air. Om du derimot velger et garn fra gruppe A vil dette være en mulighet. Alternativt kan du velge et annet garn fra gruppe C (og da strikke med 1 tråd). Her er en oversikt over hvilke garn som tilhører hvilke grupper. God fornøyelse

Willemijn 20.11.2018 - 15:08:

Het rugpand wordt 70 cm breed, is dat de bedoeling?

DROPS Design 21.11.2018 kl. 10:49:

Dag Willemijn,

Dat klopt dat de panden breed zijn, het is een oversized model.

Carla 19.11.2018 - 23:19:

Hello, betreffende maat medium - voorpand. Ik heb rechter en linker schouder samengebracht op 1 naald en sta op het punt om met patroon A2 te beginnen. Ik zou 1 ribbelsteek moeten breien, 13 steken in A1 patroon, 49 steken in A2 patroon, dan terug 13 steken in A1 patroon en 1 ribbelsteek. Als ik het telpatroon van A2 bekijk, dan start deze met 47 steken ipv 49 steken zoals in de beschrijving omdat er geminderd is, maar dit staat niet in het patroon waar je die 2 steken moet minderen ?Bedankt!

DROPS Design 25.11.2018 kl. 16:52:

Dag Carla

Als je de rechter en linker schouder samengevoegd hebt, heb je 77 steken op de naald en hoef je verder niet meer de minderen of te meerderen. In het telpatroon A.2 begin je met 49 steken en pas in een van de laatse naalden in het telpatroon minder je naar 47 steken. (Je leest het telpatroon van onder naar boven.) Als je verder breit volgens de beschrijving kom je dus precies uit met de steken.

Fanny 18.11.2018 - 09:26:

Bonjour, pour faire les épaules du dos, il est indiqué "tricoter sur l'endroit ainsi: rang 1..., rang 2... rang 3... etc". Faut-il faire des rangs envers entre chacun de ces rangs endroits ? Je ne pense pas avoir compris car si je fais cela, les augmentations se font toujours sur l'endroit et je me retrouve avec 2 épaules droites. Merci pour votre aide

DROPS Design 19.11.2018 kl. 08:47:

Bonjour Fanny, suivez simplement l'ordre des rangs à tricoter (pas de rangs entre), soit pour l'épaule gauche: 1er rang sur l'envers (= on augmente pour l'encolure), 2ème rang sur l'endroit, 3ème rang sur l'envers. Pour l'épaule droite: 1er rang sur l'endroit (on augmente pour l'encolure), 2ème rang sur l'envers . Tricotez ensuite les 2 épaules sur l'endroit en montant les mailles de l'encolure entre les deux. Bon tricot!

Dominique 02.11.2018 - 17:47:

Je tricote la taille L. Le nombre de maille que j'obtiens après les augmentations des manches ne correspond pas: 25 mailles au départ puis 5 fois 2 et une fois 1 ne font pas 53 mais 47. Où est l'erreur ? Merci pour vos explications.

DROPS Design 05.11.2018 kl. 08:17:

Bonjour Dominique, effectivement, il faut monter à la fin 1 x 4 m - la correction a été faite, merci. Bon tricot!

Kommentere opskrift DROPS 194-4