DROPS / 190 / 11

Summer Flair by DROPS Design

De set bestaat uit: Gehaakte armband en halsketting met kwasten. De set wordt gehaakt in DROPS Paris.

Trefwoorden: kettingen,

DROPS design: Patroon w-706
Garengroep C of A + A
----------------------------------------------------------

VOOR DE HELE SET HEEFT U NODIG:
Materiaal:
DROPS PARIS van garnstudio (behoort tot garengroep C)
50 g kleur nr 33, roze
50 g kleur 06, pink
50 g kleur 07, heidekruid
50 g kleur 37, roestrood
1 armband weegt 3 g in totaal (inclusief 1 kraal).
1 halsketting met kwasten weegt 18 g in totaal (inclusief kralen).

Het werk kan tevens gehaakt worden met garen van:
“Alternatief garen (garengroep C)” - zie link hieronder.

DROPS HAAKNAALD 4 mm - of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 17 stokjes x 10 toeren = 10 cm in de breedte en 10 cm in de hoogte.

Houten kralen ter decoratie – met ½ cm gaatje (in diameter) in het midden zodat er gemakkelijk door kan worden gerijgd:
Voor de halsketting met kwasten: 9 stuks: 1 kraal voor elke kwast + 2 kralen voor het koord op de achterkant
Voor de armband: 1 kraal voor elke armband.

Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 4.40€ krijgen. Lees meer.

Armband: Zie telpatroon A.1.
----------------------------------------------------------

ARMBAND:
Haak op haaknaald 4 mm en pink. Haak 5 lossen en vorm een ring met 1 halve vaste in de eerst gemaakte losse. Haak dan volgens telpatroon A.1. Als het werk ongeveer 19 cm meet vanaf de lossenring, haal dan de lus op de haaknaald op tot het ongeveer 12 cm meet, knoop de lange lus (= 2 draden) samen met de andere draad (= 1 draad). Rijg een kraal op de 3 draden en hecht af met een dubbele knoop aan het einde. Knip de 3 draden af zodat het einde ongeveer 1 cm is. De armband wordt om de pols vastgemaakt door de 5 lossen van het begin van het werk om de kraal aan het einde van het werk te knopen.
Haak een andere armband in heidekruid.

----------------------------------------------------------

HALSKETTING MET KWASTEN:
Maak eerst 7 kwasten met een kraal op de bovenkant van elke kwast, knoop dan de kwasten samen en haak een toer met lossen en stokjes om de hals te knopen.

Maak 2 kwasten met roze, 2 kwasten met pink, 2 kwasten met heidekruid en 1 kwast met roestrood (= 7 kwasten) als volgt:
1 kwast: Knip 22 draden van 12 cm en leg de draden samen. Knip 2 draadlengtes van 20 cm. Plaats een van de draden om de 22 draden en zet een knoop in het midden. Vouw op de knoop in tweeën en draai de andere draad er 3 keer omheen, ongeveer 1½ cm naar beneden vanaf de vouw en zet vast met een knoop. Rijg een houten kraal door de draad op de bovenkant van de kwast (= 2 draden door de kraal). Maak de andere kwasten op dezelfde manier.

Leg de kwasten in gewenste volgorde, dus roze, pink, heidekruid, roestrood, heidekruid, pink, roze. Zorg ervoor dat de knoop van de draad die 1½ cm vanaf de vouw om de kwast heen gedraaid is, bij alle kwasten richting dezelfde kant is, zodat de goede kant zonder knopen is en de verkeerde kant met knopen.

Knoop de kwasten nu samen op de bovenkant van elke kwast als volgt: LET OP: De kwasten moeten zo vastgemaakt worden, dat ze strak tegen elkaar aan liggen.
Knoop de 2 draden op de 1e kwast samen met een van de draden in de 2e kwast, knoop de andere draad op de 2e kwast samen met een van de draden op de 3e kwast, knoop de andere draad op de 3e kwast samen met een van de draden op de 4e kwast. Ga zo verder tot er 1 draad over is in de 6e kwast, knoop de andere draad op de 6e kwast samen met de 2 draden op de 7e kwast. Rijg elk van de draden met een dunne naald één voor één door het gaatje in de kraal, hecht de draad af in de kwast (in de draad die er 3 keer omheen gedraaid is).

Knoop nu de draad die 1½ cm naar beneden vanaf de vouw zit, samen als volgt:
Knoop een van de draden op de 1e kwast samen met een van de draden op de 2e kwast, knoop de andere draad op de 2e kwast samen met een van de draden op de 3e kwast. Ga zo verder tot alle kwasten samengeknoopt zijn. Gebruik een dunne naald om de draadeinden in de kwast te verbergen, zodat ze onzichtbaar zijn aan de goede kant.
Knip de draden af zodat de kwast gelijk is aan de onderkant.

Haak nu een toer met lossen en stokjes (= koord dat gebruikt wordt om vast te knopen in de hals) als volgt:
Haak lossen op haaknaald 4 mm met roze tot de lossentoer 43 cm meet, ga verder aan de goede kant op de kwasten, * 1 stokje om de draad die tussen de 2 eerste/volgende kwasten is geknoopt, 1 losse *, haak van *-* tot er 1 stokje gehaakt is tussen elk van de kwasten (= 6 stokjes), ga verder met de lossen tot de lossentoer 43 cm meet. Knip het garen af. Rijg een kraal op beide draden (= lossentoer). Zet een knoop aan het einde van elke draad en knip het einde af, zodat deze hetzelfde zijn aan elke kant. Zet de halsketting in de achterkant van de hals vast.

Telpatroon

= haak 5 lossen en vorm een ring met 1 halve vaste in de eerst gemaakte
= begin hier
= 1 losse
= 1 vaste om de lossenlus, keer het werk eenmaal naar links, zodat verkeerde kant van het werk naar u toe ligt
= voeg de haaknaald in van boven naar beneden in de buitenste lus die over de rand licht richting de linkerkant van het werk (= één lus van losse die gehaakt is om een ring te vormen op het begin van het werk), 1 omslag, haal de draad door de eerste lus op de haaknaald, 1 omslag, haal de draad door de 2 lussen op de haaknaald, keer het werk eenmaal richting links
= voeg de haaknaald in van boven naar beneden in de 2 lussen die samen geplaatst zijn over de rand richting de linkerkant van het werk, 1 omslag, haal het garen door de 2 lussen, 1 omslag, haal de draad door de 2 lussen op de haaknaald, keer het werk 1 keer richting links
= herhaal deze toer tot het werk ongeveer 19 cm meet vanaf de lossenring gehaakt op het begin van het werk

Opmerkingen (1)

Ciska 13.08.2018 - 23:03:

Hoi Drops, ik zou graag de armband haken. Die bij het patroon van Summer Flair hoort. Er staat: Haak volgens telpatroon A1. Maar deze ontbreekt, en er staan 2 vraagtekens in de legenda. Kunnen jullie een tekening van A1, of een geschreven uitleg toevoegen. Bedankt Groetjes Ciska.

DROPS Design 14.08.2018 kl. 09:48:

Dag Ciska, Het telpatroon is wel aanwezig bij het patroon. Mogelijk werd de afbeelding niet goed geladen. Zou je het nog eens willen proberen en op F5 klikken en/of eventueel een ander apparaat/browser willen proberen?

Laat een opmerking achter voor DROPS 190-11