DROPS / 190 / 35

Sweet Fedora by DROPS Design

Gehaakte hoed met rand in veelkleurig patroon. Het werk wordt gehaakt in DROPS Paris.

Trefwoorden: meerkleurig, mutsen, zomerhoeden,

DROPS design: Patroon w-722
Garengroep C of A + A
----------------------------------------------------------
Maat: S/M – L/XL
Hoofdomtrek: 54/56 - 58/60
Materiaal:
DROPS PARIS van garnstudio (behoort tot garengroep C)
150-150 g kleur 16, wit
50-50 g kleur 29, licht ijsblauw
50-50 g kleur 41, mosterdgeel
50-50 g kleur 102, spray blauw

Het werk kan tevens gehaakt worden met garen van:
“Alternatief garen (garengroep C)” - zie link hieronder.

DROPS HAAKNAALD 3 mm - of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 20 stokjes x 11 toeren = 10 cm in de breedte en 10 cm in de hoogte.

Opmerkingen (11)

100% katoen
vanaf 0.80 € /50g
DROPS Paris uni colour DROPS Paris uni colour 0.95 € /50g
Wolplein.nl
Bestel
DROPS Paris recycled denim DROPS Paris recycled denim 0.80 € /50g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 4.80€ krijgen. Lees meer.

Vervang het eerste stokje op de toer met 3 lossen, eindig de toer met 1 halve vaste in de derde losse op het begin van de toer.
Vervang de eerste vaste op de toer met 1 losse, eindig de toer met 1 halve vaste in de eerste losse op het begin van de toer.

KLEURPATROON:
Zie telpatroon A.4. Het telpatroon laat de kleuren in het patroon zien. 1 vierkant = 1 vaste.

TIP VOOR HET WISSELEN VAN KLEUR:
Bij het wisselen van kleur haak dan als volgt: Haak de laatste vaste met de eerste kleur, maar wacht met de laatste doorhaling. Haak verder met de volgende kleur en haak de laatste doorhaling met de nieuwe kleur, haak dan de volgende vaste. Op deze manier is er een mooie overgang bij het wisselen van kleur.
Als u met twee kleuren haakt, plaats dan de draad voor de kleur waarmee u niet haakt over de steken van de vorige toer, haak om de draad heen, zodat het verborgen wordt en meeloopt tijdens het haken.
----------------------------------------------------------

HOED:
Haak in de rondte van boven naar beneden. Begin met een platte, ovale bovenkant, haak dan de hoed naar beneden (kroon) voordat u een rand haakt in het veelkleurig patroon en dan de boord.

BOVENKANT VAN DE HOED:
Lees INFORMATIE VOOR HET HAKEN! Begin op de pijl in het midden van A.1 en haak op haaknaald 3 mm met wit als volgt:
4 lossen, vorm een ring met 1 halve vaste in de eerst gehaakte losse, haak 14 lossen, haak 1 halve vaste in de 4e losse van de haaknaald. U heeft nu een lossentoer met een lus in elk einde.
Haak de volgende toer als volgt: 1 halve vaste in de eerste van de 10 losse op de toer, 3 lossen (= 1 stokje), 1 stokje in elk van de volgende 9 lossen, haak A.2 om de lus (begin met de 1e toer in het telpatroon), haak 1 stokje in elk van de 10 lossen (dus op de tegenovergestelde kant van waar eerst 10 stokjes gehaakt zijn), haak A.3 om de lus in de andere kant en eindig met 1 halve vaste in de 3e losse op het begin van de toer. Ga zo verder met het patroon tot er in totaal 6 toeren zijn gehaakt. A.1 tot A.3 zijn nu klaar en er zijn 104 stokjes op de toer in beide maten. Haak dan een rand op de bovenkant rondom de hoed zoals uitgelegd hieronder.

RAND OP DE BOVENKANT RONDOM DE HOED:
Haak 1 toer van stokjes met 1 stokje in iedere stokje en 4 stokjes in de lossenlus in het midden van A.2 (haak 1 stokje in zowel de eerste als de laatste losse en 2 stokjes in de middelste losse), maar op deze toer haakt u alleen in de voorste lus van de steek (de lus die het dichtst naar u toe ligt) = 108 stokjes op de toer. Voeg 1 markeerdraad in tussen 2 stokjes in het midden van A.2 (= middenvoor van de hoed) en neem de markeerdraad mee in de hoogte tijdens het haken.
Haak nog 1 toer met stokjes maar haak nu ieder stokje door beide stokjes van de vorige toer (door zowel de voorste als de achterste lus) en daarnaast door lus van de steek die zichtbaar is op de verkeerde kant van het werk. Dit geeft een meer uitgesprokener rand om de bovenkant van de hoed. Haak dan de kroon zoals uitgelegd hieronder:

KROON:
Haak stokjes in de rondte met 1 stokje in iedere stokje (haak door beide lussen van de steek).
Meerder TEGELIJKERTIJD op de 1e toer 1 stokje midden voor door 2 stokjes in het laatste stokje voor de markeerdraad te haken. Meerder zo 4-8 keer in totaal in S/M: In iedere tweede toer, en in L/XL: Op iedere toer = 112-116 stokjes. LET OP: Bij het meerderen haakt u 2 stokjes afwisselend in het eerste stokje na de markeerdraad en het laatste stokje voor de markeerdraad.
Bij een hoogte van 6-7 cm vanaf de rand op de bovenkant, haakt u in KLEURPATROON – zie uitleg hierboven (= 28-29 herhalingen van 4 steken) en lees de TIP VOOR HET WISSELEN VAN KLEUR.
LET OP: Op de 2e en 7e toer haakt u in de achterste lus van de steek van de vorige toer.
Meerder TEGELIJKERTIJD op de laatste toer in A.4, 0-4 vasten verdeeld (meerder 1 vaste door 2 vasten in 1 steek te haken) = 112-120 vasten.
Als A.4 klaar is, haakt u de rand met wit zoals uitgelegd hieronder.

RAND:
Denk om INFORMATIE VOOR HET HAKEN!
TOER 1: * Haak 1 stokje in de eerste 7-7 stokjes, 2 stokjes in het volgende stokje *, herhaal van *-* de hele toer = 126-135 stokjes.
TOER 2: Haak 1 stokje in ieder stokje.
TOER 3: * Haak 1 stokje in de eerste 8-8 stokjes, 2 stokjes in het volgende stokje *, herhaal van *-* de hele toer = 140-150 stokjes.
TOER 4: * Haak 1 stokje in de eerste 9-9 stokjes, 2 stokjes in het volgende stokje *, herhaal van *-* de hele toer = 154-165 stokjes.
TOER 5: Haak 1 stokje in ieder stokje.
TOER 6: Haak 1 vaste in ieder stokje = 154-165 vasten.
Hecht af. De rand meet ongeveer 5 cm.

= 4 lossen, vorm een ring met 1 halve vaste in de eerst gemaakte losse
= 1 halve vaste
= stokje in de steek
= stokje om ring/lossenlus
= haak om deze ring
= 1 vaste met wit
= 1 vaste met mosterdgeel
= 1 vaste met licht ijsblauw
= 1 vaste met spray blauw

Bénédicte 17.06.2019 - 15:42:

Bonjour, faut-il utiliser un double fil pour ce chapeau? J'ai commencé avec un seul fil mais je trouve que le résultat est beaucoup trop mou... Merci pour votre réponse

DROPS Design 17.06.2019 kl. 15:46:

Bonjour Bénédicte, on ne crochète qu'avec un seul fil Paris, mais vous devez avoir le bon échantillon soit 20 brides x 11 rangs = 10 x 10 cm - ajustez la taille du crochet si besoin, et pensez surtout à bien conserver la même tension lors de la réalisation du chapeau. Bon crochet!

Aleta 08.06.2019 - 18:48:

Grazie per la vostra risposta! Un'ultima domanda: nel diagramma A.2, tra la terza e la quarta maglia alta intorno all'anello di catenelle, devo fare 3 catenelle? Grazie e complimenti per i vostri video tutorial.

DROPS Design 08.06.2019 kl. 21:27:

Buongiorno Aleta. Sì ci sono 3 catenelle tra la terza e la quarta maglia alta. Buon lavoro!

Aleta 08.06.2019 - 08:55:

Buongiorno, come mai nel diagramma A.2 le maglie alte da lavorare intorno all'anello di catenelle sono 6 e invece nel diagramma A.3 sono 8? Grazie mille

DROPS Design 08.06.2019 kl. 09:45:

Buongiorno Aleta. La parte dove lavora il diagramma A.2 è quella del davanti, mentre quella del diagramma A.3 è quella del dietro: la parte dietro deve essere più ampia di quella del davanti e quindi necessita di un numero maggiore di maglie. Buon lavoro!

Yvonne 17.05.2019 - 19:15:

Was bedeutet bei der Krempe "je 1 Stäbchen in die 7-7 ersten Stäbchen" die 7-7? Etwa je 1 Stäbchen in die 7 ersten Stäbchen, etc? Vielen Dank im vorraus

DROPS Design 20.05.2019 kl. 09:07:

Liebe Yvonne, die Mütze kommt in 2 Größe deshalb wird es 2 Mal hier "7" geschrieben, in beiden Größen werden Sie je 1 Stäbchen in die 7 ersten Stäbchen häkeln, aber am Ende der Runde haben Sie entweder 126 Stb (=1. Größe) oder 135 Stäbchen (= 2. Größe). Viel Spaß beim häkeln!

Dinja 05.05.2019 - 19:46:

Klopt het dat je met haaknaald 3 moet haken? Drops Paris haak je eigenlijk met haaknaald 5. Het is ook best lastig haken. En in welk video zie ik de rand om de hoed, dat je zowel door de lus van de steek op de verkeerde kant van het werk haak en door de steek/stokje zelf? Alvast bedankt!

DROPS Design 09.05.2019 kl. 22:04:

Dag Dinja,

Ja, dat klopt. Deze hoed wordt met opzet met een kleinere haaknaald gehaakt, zodat hij wat stijver wordt.

En is helaas geen video voor de techniek, maar het is als volgt bedoelt: Je haakt eerst een toer waarbij je alleen in de voorste lus van de steek haakt. De toer daarna haak je in beide lussen alle steken plus de lus van de toer daarvoor waarin je niet had gehaakt.

Josi 05.05.2019 - 16:03:

Hallo, wozu brauche ich " je 1 Kettmasche in die ersten 10 Luftmaschen der Reihe, "? Funktioniert ohne auch. Danke

DROPS Design 06.05.2019 kl. 15:52:

Liebe Josi, es müsste: 1 Kettmasche in die 10. Luftmaschen (der 14 Lm) sein - Deutsche Anleitung wird korrigiert. Viel Spaß beim häkeln!

Lisa 05.05.2019 - 13:03:

Kurzes Hallöchen, ich möchte wissen, wozu ich diese Kettmaschen brauche, lt. Anleitung: "je 1 Kettmasche in die ersten 10 Luftmaschen der Reihe,"? Ich habe das Modell ohne diese gehäkelt und es fehlt eigentlich nichts! Übrigens ein sehr toller Hut :-) - ich habe ihn aus Bomull-Lin gemacht, sehr angenhmes Tragegefühl. Liebe Grüße Lisa

DROPS Design 06.05.2019 kl. 15:52:

Liebe Lisa, es sollten 1 Kettmasche in der 10. Luftmasche (nicht in die ersten 10 Luftmaschen), deutsche Anleitung wird korrigiert. Viel Spaß beim häkeln!

Michi 20.08.2018 - 16:47:

Hallo, bitte wie ist folgende Zeile zu verstehen: "in beide Maschenglieder der Vor-Runde und zusätzlich in das Mascheinglied, das auf der Rückseite der Arbeit sichtbar ist, einstechen" Ich hab leider keine Idee welches Maschenglied ich hier sehen soll :(

DROPS Design 24.08.2018 kl. 10:44:

Hallo Michi, damit ist das Maschenglied gemeint, in das in der vorherigen Runde nicht eingestochen wurde. Sie haben ja in der Runde davor nur in das vordere Maschenglied eingestochen, das hintere Maschenglied liegt noch auf der Rückseite der Arbeit. Wenn Sie auch noch in dieses Maschenglied einstechen, wölbt sich die Stäbchenrunde, die Sie aktuell häkeln, etwas nach vorne bzw. bekommt eine leichte Rundung und führt dadurch zu dem etwas markanteren Rand. Gutes Gelingen und viel Spaß mit dem Hut!

Monica 16.08.2018 - 22:30:

Hola. No tengo claro como realizar la 2ª vuelta de la orilla, donde dice " adicionalmente, a través del bucle del punto visible en el lado revés de la pieza". Muchas gracias por toda vuestra ayuda. Saludos.

DROPS Design 18.09.2018 kl. 11:16:

Hola Monica. Para marcar más la parte de la orilla del sombrero pinchamos en lugar de en los dos bucles del punto (como habitual) un poco más abajo, cogiendo el tercer bucle del punto ( que es más visible por el lado revés). Es decir, si le das la vuelta a la labor y la miras por el lado revés, el primer bucle de ese punto que se vea sería el que hay que trabajar

Loly Aguilar Araujo 12.08.2018 - 22:04:

Hola! Quisiera saber si en la segunda vuelta de la orilla en la parte de arriba alrededor del sombrero ,si está vuelta también la tengo que empezar con tres cadenas gracias . Podríais poner un vídeo con esta explicación porque aunque explicas muy bien ,para las que somos principiantes nos cuesta entender .siempre que hago algo vuestro compro vuestros hilos pero a través de internet

DROPS Design 14.08.2018 kl. 20:09:

Hola Loly. EN TODA LA LABOR las vueltas con puntos altos comienzan con 3 puntos de cadeneta y las vueltas con puntos bajos empiezan con 1 punto de cadeneta.

Laat een opmerking achter voor DROPS 190-35