DROPS / 192 / 6

Casually Cozy by DROPS Design

Stickad mössa och halsduk i DROPS Delight och DROPS Kid-Silk. Mössan är stickad i rätstickning och resår och halsduken är stickad i rätstickning med vinklar.

DROPS Design: Modell de-194
Garngrupp A + A eller C
-------------------------------------------------------

GARN TILL HELA SETTET:
Storlek (gäller mössan eftersom halsduken är onesize): S/M - M/L - L/XL
Garnåtgång:
DROPS DELIGHT från Garnstudio (tillhör garngrupp A)
250-250-250 g färg 19, midnattssjö
Och använd:
DROPS KID-SILK från Garnstudio (tillhör garngrupp A)
100-100-100 g färg 25, sjögrön

GARN TILL MÖSSA:
Storlek: S/M - M/L - L/XL
Passar till huvudmått: ca 54/56 - 56/58 - 58/60 cm
Garnåtgång:
DROPS DELIGHT från Garnstudio (tillhör garngrupp A)
50-50-50 g färg 19, midnattssjö
Och använd:
DROPS KID-SILK från Garnstudio (tillhör garngrupp A)
25-25-25 g färg 25, sjögrön

GARN TILL HALSDUK:
Mått:
Bredd: ca 30 cm
Längd: ca 150 cm
Garnåtgång:
DROPS DELIGHT från Garnstudio (tillhör garngrupp A)
200 g färg 19, midnattssjö
Och använd:
DROPS KID-SILK från Garnstudio (tillhör garngrupp A)
75 g färg 25, sjögrön

-------------------------------------------------------

17 maskor på bredden och 34 varv på höjden med rätstickning och 1 tråd i varje kvalitet (2 trådar) = 10 x 10 cm.

STICKOR:
DROPS RUNDSTICKA NR 5: längd på 40 cm till rätstickning.
DROPS RUNDSTICKA NR 4,5: längd på 40 cm till resåren.

17 maskor på bredden och 34 varv på höjden med rätstickning och 1 tråd i varje kvalitet (2 trådar) = 10 x 10 cm.

STICKOR:
DROPS RUNDSTICKA NR 5: längd på 60 cm till rätstickning.

från 49.00 kr /25g
DROPS Kid-Silk uni colour DROPS Kid-Silk uni colour 49.00 kr /25g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Kid-Silk long print DROPS Kid-Silk long print 49.00 kr /25g
Garnet till detta mönstret kostar 395kr. Läs mer.
-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

RÄTSTICKNING (stickas fram och tillbaka):
Alla varv stickas räta.

DIAGRAM (gäller halsduken):
Diagram A.1 visar delarna som halsduken består av och vilken riktning det stickas i.

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

MÖSSA - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet stickas fram och tillbaka på rundsticka och sys ihop mitt bak till sist.

MÖSSA:
Lägg upp 80-84-88 maskor med 1 tråd Delight och 1 tråd Kid-Silk (= 2 trådar) på rundsticka 4,5.
Sticka 1 varv rätt (= avigsidan).
Sedan stickas det resår så här:
Från rätsidan: 1 rätmaska, * 2 avigmaskor, 2 rätmaskor *, sticka *-* och avsluta med 1 rätmaska.
Från avigsidan: 1 avigmaska * 2 rätmaskor, 2 avigmaskor *, sticka *-* och avsluta med 1 avigmaska.

Sticka så till resåren mäter ca 16 cm (ska vikas på mitten), anpassa så att nästa varv är från rätsidan (dvs det första varvet på arbetet visar ett avig varv, detta är viktigt eftersom reåren ska vikas ut mot rätsidan till sist och då visas som 1 rätt varv (slätstickning)). Byt till rundsticka 5 och sticka sedan i RÄTSTICKNING – se förklaring ovan. Sticka till arbetet mäter ca 26-27-28 cm från uppläggningskanten. På nästa varv minskas det 0-4-0 maskor jämnt fördelat på varvet = 80-80-88 maskor. Sätt 8 markörer i arbetet så här: 1:a markören sätts efter 5 maskor, de 7 nästa markörerna sätts med 10-10-11 maskors mellanrum, det är 5 maskor efter sista markören. Sticka 1 varv rätt.

Sedan minskas det på vartannat varv så här:
VARV 1: Sticka rätt och minska genom att sticka 2 maskor räta tillsammans före varje markör = 8 maskor minskade.
VARV 2: Stickas rätt.
VARV 3: Sticka rätt och minska genom att sticka 2 maskor räta tillsammans efter varje markör = 8 maskor minskade.
VARV 4: Stickas rätt.
Sticka växelvis varv 1-2 och 3-4 totalt 8 ggr = 16-16-24 maskor på varvet.
STORLEK L/XL: Sticka varv 1-2 1 gång till = 16 maskor på varvet.

ALLA STORLEKAR:
På nästa varv stickas 2 och 2 maskor räta tillsammans = 8-8-8 maskor. Klipp av tråden, drag den genom de sista maskorna ett par ggr, dra ihop noga och fäst tråden. Arbetet mäter ca 31-32-33 cm.

MONTERING:
Sy ihop mössan mitt bak, sy i de yttersta maskbågarna för att undvika att det blir en tjock söm. Vik upp resåren så att det första varvet på resåren är 1 varv med slätstickning. Om man vill kan man fästa resåren med ett par stygn i varje sida av mössan.

HALSDUK – KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet stickas fram och tillbaka på rundsticka. Hela arbetet stickaes i ett, men det stickas i delar som stickas tillsammans under arbetets gång. Arbetet stickas i RÄTSTICKNING – se förklaring ovan. Alla omslag stickas räta, det ska bli hål.

HALSDUK:
Lägg upp 3 maskor med 1 tråd Delight och 1 tråd Kid-Silk (= 2 trådar) på rundsticka 5.

Sticka DEL 1 så här:

DEL 1:
VARV 1 (= rätsidan): Sticka 1 rätmaska, 1 omslag, 1 rätmaska, 1 omslag och 1 rätmaska.
VARV 2 (= avigsidan): Stickas rätt.
VARV 3 (= rätsidan): Sticka 1 rätmaska, 1 omslag, sticka rätmaskor tills det återstår 1 maska, 1 omslag och 1 rätmaska.
VARV 4 (= avigsidan): Stickas rätt.

Sticka varv 3-4 så till det är 69 maskor och 2 omslag på varvet - sista varvet är 3:e varvet. Del 1 är färdig, se diagram A.1 för översikt.

Nu stickas DEL 2 så här:

DEL 2:
VARV 5 (= avigsidan): Sticka 1 rätmaska, 1 omslag, lyft nästa omslaget av stickan som om det skulle stickas rätt, 1 rätmaska och drag omslaget över den stickade maskan (denna maskan blir härifrån refererad till som minskningsmaskan). De resterande maskorna på vänster sticka ska inte stickas, de vilar på stickan. Vänd arbetet.
VARV 6 (= rätsidan): Stickas rätt.
VARV 7 (= avigsidan): Sticka 1 rätmaska, 1 omslag, sticka rätmaskor fram till minskningsmaskan, lyft denna av stickan som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska och drag den lyfta maskan över den stickade maskan. De resterande maskorna på vänster sticka ska inte stickas, de vilar på stickan. Vänd arbetet.
VARV 8 (= rätsidan): Stickas rätt.

Sticka varv 7-8 så till det är 35 maskor kvar av DEL 1 efter sista minskningsmaskan (sista varvet är från avigsidan) och sticka sedan de sista 35 maskorna från DEL 1 räta från avigsidan. Del 2 är färdig, se diagram A.1 för översikt.

Nu stickas DEL 3 så här:

DEL 3:
VARV 9 (= rätsidan): Sticka 1 rätmaska, 1 omslag, sticka rätmaskor fram till minskningsmaskan, lyft denna som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska och drag den lyfta maskan över den stickade maskan. De resterande maskorna på vänster sticka ska inte stickas, de vilar på stickan. Vänd arbetet.
VARV 10 (= avigsidan): Stickas rätt.
Sticka varv 9-10 så till det är 17 maskor kvar av del 2 efter sista minskningsmaskan (sista varvet är från rätsidan) och sticka sedan de sista 17 maskorna från del 2 räta från rätsidan. Del 3 är färdig, se diagram för översikt.

Nu stickas DEL 4 så här:

DEL 4:
VARV 11 (= avigsidan): Sticka 1 rätmaska, 1 omslag, sticka rätmaskor fram till minskningsmaskan, lyft denna som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska och drag den lyfta maskan över den stickade maskan. De resterande maskorna på vänster sticka ska inte stickas, de vilar på stickan. Vänd arbetet.
VARV 12 (= rätsidan): Stickas rätt.
Sticka varv 11-12 så till det är 35 maskor kvar av del 3 efter sista minskningsmaskan (sista varvet är från avigsidan) och sticka sedan de sista 35 maskorna från del 3 räta från avigsidan.

Sticka DEL 3 och DEL 4 växelvis på detta sätt till arbetet mäter ca 130 cm - mätt mitt på arbetet och anpassa så att sista delen som stickas är del 3. Fortsätt att sticka varv 9-10 av DEL 3 till det inte återstår någon maska från DEL 4, nästa varv är från avigsidan.

Nu stickas DEL 5 så här:

DEL 5:
VARV 13 (= avigsidan): * Sticka 1 rätmaska, 1 omslag, lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, 1 rätmaska och drag den lyfta maskan över. De resterande maskorna på vänster sticka ska inte stickas, de vilar på stickan. Vänd arbetet.
VARV 14 (= rätsidan): Stickas rätt.
VARV 15 (= avigsidan): Sticka 1 rätmaska, 1 omslag, sticka rätmaskor fram till minskningsmaskan, lyft denna som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska och drag den lyfta maskan över den stickade maskan. De resterande maskorna på vänster sticka ska inte stickas, de vilar på stickan. Vänd arbetet.
VARV 16 (= rätsidan): Stickas rätt.
Sticka varv 14-16 så till det är 35 maskor kvar av del 3 efter sista minskningsmaskan.
Nu stickas det vidare så här från avigsidan:

VARV 17 (= avigsidan): Sticka 1 rätmaska, 1 omslag, lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 2 maskor räta tillsammans och drag den lyfta maskan över de stickade maskorna. Sticka rätmaskor fram till minskningsmaskan, lyft denna som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska och drag den lyfta maskan över den stickade maskan. De resterande maskorna på vänster sticka ska inte stickas, de vilar på stickan. Vänd arbetet.
VARV 18 (= rätsidan): Stickas rätt.

Sticka varv 17-18 så till det är 3 maskor kvar av del 3 efter sista minskningsmaskan.
Nu stickas det vidare så här från avigsidan:

VARV 19 (= avigsidan): Sticka 1 rätmaska, lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, 1 rätmaska och drag den lyfta maskan över den stickade maskan, lyft minskningsmaskan som om den skulle stickas rät, 1 rätmaska och drag den lyfta maskan över den stickade maskan. Vänd arbetet.
VARV 20 (= rätsidan): Lyft 1 maska av stickan, 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över den stickade maskan, lyft minskningsmaskan som om den skulle stickas rät, 1 rätmaska och drag den lyfta maskan över den stickade maskan (= 3 maskor på stickan). Vänd arbetet och maska av de sista maskorna. Klipp av och fäst trådarna.

Diagram

= Stickriktning

Kommentarer (1)

Catherine 18.07.2018 - 16:36:

Très joli modèle, auriez-vous d'autres suggestions de coloris ? Difficile sur un ordinateur d'apprécier le mélange des matières. Je suis très tentée par ce modèle, mais plus sur le bleu. Merci

DROPS Design 19.07.2018 kl. 08:53:

Bonjour Catherine, n'hésitez pas à contacter votre magasin DROPS, même par mail ou téléphone, on pourra vous conseiller des associations de couleurs en fonction de ce que vous aimez. Bon tricot!

Kommentér oppskrift DROPS 192-6