DROPS / 193 / 1

Winter Carnival Socks by DROPS Design

Strikkede sokker i DROPS Karisma. Arbejdet er strikket med striber og nordisk mønster. Størrelse 35 - 46.

DROPS Design: Model u-866
Garngruppe B
-------------------------------------------------------

Størrelse: 35/37 - 38/40 - 41/43 - 44/46
Fodens længde: ca 22 - 24 - 27 - 30 cm
Skaftets højde ned til hælen: ca 34 - 34 - 35 - 35 cm
Materialer:
DROPS KARISMA fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
100-100-100-150 g farve 77, lys eg
50-50-50-50 g farve 01, naturhvid
50-50-50-50 g farve 11, orange
50-50-50-50 g farve 48, vinrød
50-50-50-50 g farve 30, lys jeansblå
50-50-50-50 g farve 33, mellemrosa
50-50-50-50 g farve 47, skovgrøn
50-50-50-50 g farve 50, søgrøn
50-50-50-50 g farve 52, sennepsgul

-------------------------------------------------------
TILBEHØR TIL ARBEJDET:

STRIKKEFASTHED:
22 masker og 30 pinde glatstrik og mønster = 10 x 10 cm.

PINDE:
DROPS STRØMPEPINDE nr 3,5: til selve sokken i glatstrik og mønster.
DROPS STRØMPEPINDE nr 3: til rib.

Garnet til denne opskrift koster fra 149.5kr. Læs mere.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

MØNSTER:
Se diagram A.1 til A.5. Hele mønsteret strikkes i glatstrik.

INDTAGNINGSTIPS-1 (jævnt fordelt):
For at beregne hvordan der skal tages ind jævnt fordelt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 76 masker) og deler med antal indtagninger som skal gøres (f.eks 12) = 6,3. I dette eksempel tages der ind ved at strikke ca hver 5. og 6.maske ret sammen.

STRIKKETIPS-1:
For at undgå at strikkefastheden bliver strammere når der strikkes mønster er det vigtigt at trådene ikke strammes på bagsiden af arbejdet. Gå evt en pindestørrelse op når der strikkes mønster.

STRIKKETIPS-2:
For at forstærke hælen kan hele hælen og hælindtagningen strikkes med 2 tråde. Brug tråden indeni og udenpå nøglet og strik maskerne skiftevis med den ene og den anden tråd. På denne måden får du en lidt tykkere hæl uden at strikke med dobbelt tråd.

HÆLINDTAGNING:
1.PIND (= retsiden): Strik ret til der er 7-7-8-8 masker tilbage, tag næste maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket, vend arbejdet.
2.PIND (= vrangen): Strik vrang til der er 7-7-8-8 masker tilbage, tag næste maske løs af pinden som om den skulle strikkes vrang, strik 1 vrang, løft den løse maske over masken som blev strikket, vend arbejdet.
3.PIND (= retsiden): Strik ret til der er 6-6-7-7 masker tilbage, tag næste maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket, vend arbejdet.
4.PIND (= vrangen): Strik vrang til der er 6-6-7-7 masker tilbage, tag næste maske løs af pinden som om den skulle strikkes vrang, strik 1 vrang, løft den løse maske over masken som blev strikket, vend arbejdet.
Fortsæt indtagningen på samme måde ved at strikke til der er 1 maske mindre tilbage, før der tages1 maske løs af, til der er 12-14-14-14 masker tilbage på pinden.

INDTAGNINGSTIPS-2 (gælder tåen):
Tag 1 maske ind på hver side af mærket således: Start 3 masker før mærket, strik 2 ret sammen, strik 2 ret (mærket sidder midt mellem disse to masker), tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket (= 2 masker taget ind).

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

SOKKER – KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet strikkes rundt på strømpepinde, ovenfra og ned.

SOKKER:
Slå 76-80-84-92 masker op på strømpepinde 3 med søgrøn. Strik 1 omgang ret. Derefter strikkes der 1 omgang rib (= 2 ret / 2 vrang). Skift til lys eg og fortsæt ribben til arbejdet måler 4-4-5-5 cm.
Skift til strømpepinde 3,5. Strik 1 omgang ret med lys eg og tag SAMTIDIG 12 masker ind jævnt fordelt i alle størrelser - læs INDTAGNINGSTIPS-1 = 64-68-72-80 masker.
Læs STRIKKETIPS-1 og strik A.1 rundt (= 16-17-18-20 rapporter à 4 masker). HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
SAMTIDIG på omgangen markeret med pil-1 i A.1 tages der 4-8-0-8 masker ind jævnt fordelt = 60-60-72-72 masker. Fortsæt A.1 (der er nu plads til 5-5-6-6 rapporter à 12 masker).
På omgangen markeret med pil-2 tages der 4-4-8-0 masker ind jævnt fordelt = 56-56-64-72 masker.
Når A.1 er strikket færdig måler arbejdet ca 16-16-17-17 cm. Videre strikkes A.2 rundt (= 7-7-8-9 rapporter à 8 masker).
På omgangen markeret med pil-3 i A.2 tages der 2-2-4-6 masker ind jævnt fordelt = 54-54-60-66 masker.
Når A.2 er strikket færdig måler arbejdet ca 22-22-23-23 cm. Videre strikkes A.3 rundt (= 9-9-10-11 rapporter à 6 masker).
På omgangen markeret med pil-4 i A.3 tages der 6-0-0-6 masker ind jævnt fordelt = 48-54-60-60 masker (der er nu plads til 8-9-10-10 rapporter à 6 masker).
På omgangen markeret med pil-5 tages der 0-2-4-4 masker ind jævnt fordelt = 48-52-56-56 masker.
Når A.3 er strikket færdig måler arbejdet ca 34-34-35-35 cm fra opslåningskanten.
Behold de første 12-13-14-14 masker på pindene til hæl, sæt de næste 24-26-28-28 masker på 1 tråd (= midt ovenpå foden) og behold de sidste 12-13-14-14 m på pinden til hæl. Læs STRIKKETIPS-2 og strik glatstrik frem og tilbage med lys eg over de 24-26-28-28 hælmasker i 5-5½-6-6½ cm.
Sæt et mærke midt på sidste pind, mærket skal bruges lidt senere til at måle fodens længde fra.
Strik HÆLINDTAGNING – læs forklaring over. Efter hælindtagningen strikkes næste omgang således (start omgangen midt i de 12-14-14-14 hælmasker og strik med lys eg): Strik 6-7-7-7 masker ret, strik 11-12-13-14 masker op langs siden på hælen, strik ret over de 24-26-28-28 masker fra tråden, strik 11-12-13-14 masker op langs den anden side på hælen og strik ret over de resterende 6-7-7-7 hælmasker = 58-64-68-70 masker på pindene.
Sæt 1 mærke på hver side af de 24-26-28-28 masker ovenpå foden.
Strik A.4 rundt og tag ind på hver side af de 24-26-28-28 masker ovenpå foden således: Strik de 2 sidste masker før første mærke ovenpå foden ret sammen og strik de 2 masker efter sidste mærke ovenpå foden drejet ret sammen (= 2 masker taget ind). Tag ind således på hver 2.omgang totalt 7-8-8-7 gange = 44-48-52-56 masker.
Fortsæt A.4 til arbejdet måler ca 14-16-18-21 cm fra mærket på hælen, men afslut efter 3 omgange med lys eg. Strik A.5 rundt (= 11-12-13-14 rapporter à 4 masker). Når A.5 er strikket færdig er der ca 4-4-5-5 cm tilbage før færdig mål. Skift til sennepsgul. Prøv eventuelt sokken på og strik glatstrik rundt til ønsket længde før der tages ind til tå som forklaret under.
Sæt 1 mærke i hver side på sokken så der bliver 22-24-26-28 masker både ovenpå og under foden. På næste omgang tages der ind til tå på hver side af begge mærker – læs INDTAGNINGSTIPS-2 (= 4 masker taget ind). Tag ind således på hver 2.omgang totalt 4-4-5-5 gange og derefter på hver omgang totalt 5-6-6-7 gange = 8 masker tilbage i alle størrelser. Klip tråden, træk den gennem de resterende masker, stram tråden og hæft godt. Strik den anden sok på samme måde.

Diagram

= lys eg
= sennepsgul
= orange
= søgrøn
= naturhvid
= vinrød
= mellemrosa
= skovgrøn
= lys jeansblå
= indtagningsomgang

Helena 16.01.2019 - 10:50:

Dobrý den, mohli byste, prosím, přeložit i návod na svetr Winter Carnival? Děkuji.

Susanne 30.12.2018 - 15:59:

Varför sätter ni inte ut de olika tecknen för vilken färg man ska använda. Istället har ni tomma rutor på flera ställen. Mönstret blir ju omöjligt att sticka.

Gunhild Falkevik 05.07.2018 - 11:48:

Flotte

Kristina Hemstreet 06.06.2018 - 23:50:

Its nice that these are knee highs!

Kommentere opskrift DROPS 193-1