DROPS / 192 / 19

Morgendis by DROPS Design

Strikket hue med retstrik og hulmønster i DROPS Sky. Strikket hals med retstrik og hulmønster i DROPS Sky.

DROPS Design: Model sk-002
Garngruppe B
-------------------------------------------------------

GARN TIL HELE SÆTTET:
Størrelse: S/M – M/L
Passer til hovedmål: 54/56 - 56/58 cm
Materialer:
DROPS SKY fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
200-200-200 g farve 07, lys søgrøn

GARN TIL HUE:
Størrelse: S/M - M/L
Passer til hovedmål: ca 54/56 - 56/58 cm
Materialer:
DROPS SKY fra Garnstudio (tilhører Garngruppe B)
50-50 g farve 07, lys søgrøn

GARN TIL HALS:
Størrelse: S/M – M/L – L/XL
Mål: omkreds øverst: ca 74-80-86 cm, omkreds nederst: ca 103-114-126 cm, højde: ca 40-44-48 cm
Materialer:
DROPS SKY fra Garnstudio (tilhører Garngruppe B)
150-150-150 g farve 07, lys søgrøn

-------------------------------------------------------

21 masker i bredden og 42 pinde i højden med retstrik = 10 x 10 cm.

PINDE:
DROPS RUNDPINDE NR 4: Længde på 40 cm.
DROPS STRØMPEPINDE NR 4.
DROPS RUNDPINDE NR 3,5: Længde på 40 cm til kant.

DROPS RUNDPINDE NR 4: Længde på 60 cm og 80 cm.

fra 32.95 kr /50g
DROPS Sky uni colour DROPS Sky uni colour 32.95 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Sky mix DROPS Sky mix 32.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 131.8kr. Læs mere.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

RETSTRIK (strikkes rundt således):
Strik 1 omgang ret og 1 omgang vrang.

INDTAGNINGSTIPS – gælder HUE:
Tag ind således efter mærket: Tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket (= 1 maske taget ind).

MØNSTER:
HUE: Se diagram A.1.
HALS: Se diagram A.2.

UDTAGNINGSTIPS-1 (jævnt fordelt) – gælder hals:
For at beregne hvordan der skal tages ud jævnt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 156 masker) og deler maskerne med antal udtagninger som skal gøres (f.eks 12) = 13.
I dette eksempel tages der ud ved at slå om efter hver 13.maske. På næste omgang strikkes omslaget drejet så der ikke bliver hul.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

HUE - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet strikkes rundt på rundpind til der er taget masker ind og der skal strikkes videre på strømpepinde.

HUE:
Slå 102-108 masker op på rundpind 3,5 med Sky. Strik RETSTRIK - læs forklaring over. Når arbejdet måler 3 cm, skiftes der til rundpind 4 og strikkes A.1 (= 6 masker) totalt 17-18 gange rundt. På 9.omgang forskydes omgangen 1 maske så hulmønsteret går op.
Når A.1 er strikket 1 gang i højden, strikkes arbejdet færdig i retstrik. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Strik til arbejdet måler 20-21 cm (der er nu ca 5 cm tilbage).
På næste omgang med ret tages der 3-0 masker ind jævnt fordelt = 99-108 masker.
Nu sættes der 9 mærker i arbejdet med 11-12 maskers mellemrum. På næste omgang med ret tages der 1 maske ind efter hver mærketråd - læs INDTAGNINGSTIPS (= totalt 9 masker taget ind). Tag ind således på hver 2.omgang totalt 10-11 gange = 9 masker. Klip tråden, træk den gennem de resterende masker, stram tråden og hæft godt. Huen måler ca 25-26 cm fra toppen og ned.

-------------------------------------------------------

HALS - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet strikkes rundt på rundpind.

HALS:
Slå 156-168-180 masker op på rundpind 4 med Sky. Strik 4 omgange retstrik – læs forklaring over.
Strik A.2 (= 12 masker) totalt 13-14-15 gange rundt. På 9. og 41.omgang forskydes omgangen 1 maske så hulmønsteret går op.
På omgangen markeret med pil tages der 12 masker ud jævnt fordelt - læs UDTAGNINGSTIPS.
For hver udtagning strikkes A.2 totalt 1 gang mere i bredden.
HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Gentag mønsteret i højden og tag 12 masker ud på hver omgang med udtagningspil totalt 5-6-7 gange = 216-240-264 masker. A.2 gentages da 18-20-22 gange i bredden. Gentag A.2 i højden til arbejdet måler 39-43-47 cm, sørg for at der afsluttes pænt i forhold til mønsteret. Strik 4 omgange retstrik. Luk derefter af med ret. Halsen måler ca 40-44-48 cm i højden.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 03.01.2019
Rettelse: På omgang 9 (og 41) forskydes omgangen i diagrammerne, så hulmønsteret går lige op

= tag 2 masker løs af sammen som om de skulle strikkes ret sammen, 1 ret, løft de 2 løse masker over masken som blev strikket
= udtagningsomgang - læs forklaring i opskriften
= denne rude er ingen maske, gå direkte videre til næste symbol i diagrammet.
= på denne omgang strikkes sidste maske på forrige omgang som første maske på denne omgang (= omgangen forskydes med 1 maske), forskyd omgangen tilbage ved at strikke første maske på omgangen 1 gang til i slutningen af omgangen!

Magdalena 25.11.2018 - 17:34:

Bardzo przyjemny wzorek :-). Opis świetnie napisany. Dziergało mi się z ogromną przyjemnością :-)!

Elina 18.09.2018 - 17:49:

Hei, En saa ohjeen ruutupiirrosta auki. Missähän vika?

DROPS Design 19.09.2018 kl. 14:16:

Nyt piirros aukeaa!

Tatjana 31.07.2018 - 12:26:

Soft and tender, so feminine

Kurth 10.06.2018 - 00:40:

Wunderschön !,

Lorelise 07.06.2018 - 21:01:

Magnifique!

Bonnie 07.06.2018 - 12:14:

Such a pretty set!

Monique 05.06.2018 - 16:35:

Joli ensemble plein de finesse

Kommentere opskrift DROPS 192-19