DROPS / 193 / 5

Alpine Sunset by DROPS Design

Gehaakte sloffen in DROPS Alaska. Het werk wordt gehaakt in strepen en grafisch patroon, met een kwast op de zijkant. Maten 35 – 43.

Trefwoorden: meerkleurig, sloffen, strepen,
DROPS Design: Patroon nr. x-436
Garengroep C of A + A
-------------------------------------------------------

Maten: 35/37 - 38/40 - 41/43
Voetlengte: ongeveer 22 - 24 - 27 cm
Materiaal:
DROPS ALASKA van garnstudio (behoort tot garengroep C)
100-100-100 g kleur 58, mosterd
50-50-50 g kleur 53, robijnrood
50-50-50 g kleur 03, lichtgrijs

-------------------------------------------------------
BENODIGDHEDEN VOOR HET WERK:

STEKENVERHOUDING:
17 dubbel/stokjes = 10 cm in de breedte.

HAAKNAALD:
DROPS HAAKNAALD 4 MM.
De naalddikte is slechts een richtlijn. Als u te veel steken heeft op 10 cm, ga dan verder met een grotere naald. Als u te weinig steken heeft op 10 cm, ga dan verder met een kleinere naald.
-------------------------------------------------------

vanaf 2.30 € /50g
DROPS Alaska uni colour DROPS Alaska uni colour 2.30 € /50g
Wolplein.nl
Bestel
DROPS Alaska mix DROPS Alaska mix 2.30 € /50g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 9.20€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

UITLEG VOOR HET PATROON:

-------------------------------------------------------

INFORMATIE VOOR HET HAKEN:
Op het begin van elke toer van stokjes, vervangt u het eerste stokje met 3 lossen, dus sla de eerste steek op de vorige toer over. De toer eindigt met 1 halve vaste in de 3e losse op het begin van de toer.
Op het begin van elke toer van vasten, vervangt u de eerste vaste met 1 losse, dus sla de eerste steek op de vorige toer over. De toer eindigt met 1 halve vaste in de eerste losse op het begin van de toer.

TIP VOOR HET MEERDEREN:
Meerder 1 vaste door 2 vasten in dezelfde steek te haken.

TIP VOOR HET MINDEREN:
Minder 2 stokjes door 2 aan 2 stokjes samen te haken als volgt: * Haak 1 stokje in de volgende vaste, maar wacht met de laatste omslag en doorhaling, haak 1 stokje in de volgende vaste op dezelfde manier, maak 1 omslag en haal het door alle 3 lussen op de haaknaald *, haak van *-* een keer = 2 stokjes geminderd.

PATROON:
Zie telpatronen A.1 tot A.4.

KLEURPATROON (voor A.2 en A.4):
Bij het wisselen van kleur op het begin van een toer, haakt u de halve vaste aan het einde van de vorige toer met de nieuwe kleur.
Als u in de rondte haakt met verschillende kleuren, haak dan zoals beschreven hieronder:
Elk keer dat u van kleur wisselt, haakt u de laatste vaste met de eerste kleur, maar wacht met de laatste doorhaling, ga verder met de volgende kleur en haak de laatste doorhaling, haak dan de volgende vaste met de nieuwe kleur.
Als u met twee kleuren haakt, leg dan de draad van de kleur die u niet gebruikt, over de steken van de vorige toer en haak om de draad heen, zodat het verborgen en gaandeweg meegenomen wordt.
Zorg ervoor dat de draad die u meeneemt niet trekt en niet te strak zit als u hem oppakt van de vorige toer.

-------------------------------------------------------

BEGIN HET WERK HIER:

-------------------------------------------------------

SLOFFEN - KORTE SAMENVATTING VAN HET WERK:
De slof wordt in de rondte gehaakt vanaf de teen tot de instap, dan heen en weer gehaakt tot midden achter van de hiel. Het werk wordt midden achter samengehaakt voordat u een rand rondom de opening van de slof haakt. Op het einde maakt u een kwast welke op de zijkant van de slof bevestigd wordt.

SLOF:
Haak 5 lossen met haaknaald 4 mm en lichtgrijs en vorm deze tot een ring met 1 halve vaste in de eerste losse. Lees INFORMATIE VOOR HET HAKEN en haak A.1 in de rondte: het begin van de toer is midden onder voet. Als A.1 klaar is, zijn er 30 steken op de toer. Ga verder met robijnrood.
Haak de volgende toer als volgt: Haak A.2A (= 4 steken), haak dan A.2B over de overgebleven steken terwijl u TEGELIJKERTIJD 2-6-10 vasten verdeeld meerdert – lees TIP VOOR HET MEERDEREN = 32-36-40 vasten op de toer.
Ga zo verder met A.2 (er is nu ruimte voor 7-8-9 herhalingen van A.2B aanvullend op A.2A welke wordt gehaakt over de eerste 4 steken). DENK OM DE STEKENVERHOUDING!
Als A.2 klaar is, haak dan vasten in de rondte met mosterd tot het werk 12-13-15 cm meet (in de kleinste maat, heeft u de juiste afmetingen waarschijnlijk al bereikt na A.2), knip de draden af.
Voeg 1 markeerdraad in tussen de 2 middelste steken op de toer, dus na de eerste 16-18-20 steken op de toer.
Houd het werk met de teen naar u toe en tel 4 steken naar links van de markeerdraad, begin met 1 halve vaste in mosterd in de vierde steek vanaf de markeerdraad en haak de eerste toer als volgt aan de goede kant: Haak A.3A (= 1 steek), haak A.3B tot er 7 steken over zijn op de toer (dus tot er 4 steken over zijn voor de markeerdraad) en eindig met A.3C (= 1 steek), keer het werk. Ga verder met A.3, maar u mindert nu 1 steek aan elke kant door de volgende toer als volgt te haken: haak 1 halve vaste in het eerste stokje, haak vasten tot er 1 stokje over is op de toer, keer het werk.
Haak nu A.3 heen en weer gehaakt over de overgebleven 24-28-32 steken tot het werk in totaal ongeveer 21-23-26 cm meet vanaf de teen – pas zo aan dat de volgende toer die u moet haken, een toer van stokjes is, maar om de juiste afmetingen te krijgen, kunt u, indien nodig, een extra toer van vasten haken voor deze toer van stokjes.
De volgende toer wordt als volgt gehaakt: Haak 1 stokje in elk van de eerste 10-12-14 vasten, minder nu 2 stokjes door de volgende 4 stokjes 2 aan 2 samen te haken – lees TIP VOOR HET MINDEREN en haak tot slot 1 stokje in elk van de laatste 10-12-14 vasten = 22-26-30 stokjes op de toer.
Vouw de slof dubbel, midden achter, met de goede kant naar binnen en haak de naad samen op de achterkant van boven naar beneden; 1 vaste in elk stokje (haak door beide lagen). Knip en hecht de draad af en keer de slof weer, zodat de goede kant weer naar buiten zit.

PIJP:
Begin midden achter en haak 40-44-48 vasten met mosterd, verdeeld rondom de opening op de bovenkant van de slof. Haak de volgende toer als volgt: Haak A.4A (= 4 steken), haak dan A.4B over de overgebleven 36-40-44 steken (= 9-10-11 herhalingen van 4 steken).
Ga zo verder met het patroon. Knip en hecht de draad af als A.4 klaar is. De pijp meet ongeveer 3 cm in de hoogte.

KWAST:
1 kwast = Knip 20 draden van lichtgrijs af, 5 draden van robijnrood en 5 draden van mosterd (= in totaal 30 draden) elk 18 cm lang.
Knip 1 draad af van lichtgrijs van ongeveer 20 cm om te gebruiken voor het aanhechten van de kwast en leg deze draad over het midden van de andere 30 draden. Vouw de 30 draden dubbel en knoop een nieuwe draad van lichtgrijs om de kwast (ongeveer 1 cm vanaf de bovenkant). Hecht de draad goed af en naai dan de kwast een kant van de slof in de overgang tussen de pijp en de voet.
Haak nog 1 slof op dezelfde manier en hecht eenzelfde kwast aan de tegenovergestelde kant.

Telpatroon

= haak met lichtgrijs: haak 5 lossen, vorm deze tot een ring met 1 halve vaste in de eerste losse – zie punt op de cirkel, de toer begint en eindigt hier
= 1 losse
= meerder verdeeld op deze toer
= haak met robijnrood: de toer begint met 1 losse (deze losse vervangt de eerste vaste), eindig de toer met 1 halve vaste in de eerste losse op het begin van de toer
= haak met lichtgrijs: de toer begint met 1 losse (deze losse vervangt de eerste vaste), eindig de toer met 1 halve vaste in de eerste losse op het begin van de toer
= haak met lichtgrijs in A.1 en mosterd in A.2: de toer begint met 3 lossen (deze 3 lossen vervang het eerste stokje), eindig de toer met 1 halve vaste in de 3e losse op het begin van de toer
= vaste in de steek met robijnrood
= vaste in de steek met lichtgrijs
= vaste in de steek met mosterd
= stokje om lossenring met lichtgrijs
= stokje in de steek met lichtgrijs
= stokje in de steek met mosterd

Heeft u hulp nodig voor dit patroon?

Bedankt dat u een patroon van DROPS Design kiest. We zijn er trots op dat we patronen aanbieden die correct en makkelijk te volgen zijn. Alle patronen zijn uit het Noors vertaald en u kunt altijd het origineel patroon controleren (DROPS 193-5) voor de afmetingen en de berekiningen.

Laat een opmerking achter voor DROPS 193-5