DROPS / 190 / 42

Island Dream by DROPS Design

Neulottu toppi, jossa pitsineuletta ja helmineuletta. Koot S-XXXL. Työ neulotaan DROPS Cotton Light -langasta.

DROPS Design: Malli cl-090
Lankaryhmä B
-----------------------------------------------------------
Koko: S - M - L - XL - XXL - XXXL
HUOM: Mittapiirroksen mitat voivat vaikuttaa hieman pieniltä, mutta mallineuleen vuoksi neuleesta tulee hyvin joustava. Neulo tavallisesti käyttämäsi koon mukaan.
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS COTTON LIGHT (kuuluu lankaryhmään B):
150-200-200-200-250-250 g väriä 27, minttu

Työ voidaan neuloa myös seuraavilla langoilla:
"Lankavaihtoehdot (Lankaryhmä B)". Katso alla oleva linkki.

DROPS PYÖRÖPUIKKO (80 cm) NRO 4 tai käsialan mukaan.
NEULETIHEYS: 21 silmukkaa ja 32 kerrosta helmineuletta puikoilla nro 4 = 10 cm leveyssuunnassa ja 10 cm korkeussuunnassa.

DROPS HELMIÄISNAPPI, Kaareva (valkoinen) NRO 521: 4-4-4-4-5-5 kpl.

alkaen 1.50 € /50g
Saat tämän mallin langat alkaen 4.50€. Lue lisää.

Katso ruutupiirros A.1. Piirros näyttää mallineuleen kaikkia kerroksia oikealta puolelta katsottuna.

KAVENNUS-/LISÄYSVINKKI (kaventaminen/lisääminen tasavälein):
Laske kuinka usein kerroksella kavennetaan/lisätään seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 161 silmukkaa), miinus etureunat (esim. 10 silmukkaa) ja jaa loput silmukat kavennusten/lisäysten määrän kanssa (esim. 3) = 50,3. Eli tässä esimerkissä kavennetaan neulomalla n. joka 49. ja joka 50.silmukka oikein yhteen. Älä tee kavennuksia etureunojen kohdalla. Lisäykset tehdään n. joka 50.silmukan jälkeen (lisää 1 silmukka tekemällä 1 langankierto puikolle, seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikää).

HELMINEULE:
1.KERROS: *1 silmukka oikein, 1 silmukka nurin*, toista *-*.
2.KERROS: Neulo nurjat silmukat oikein ja oikeat silmukat nurin.
Toista 2.kerrosta.

NAPINLÄVET (alhaalta ylös):
Tee napinlävet oikeaan etureunaan. 1 NAPINLÄPI = neulo reunan kolmas ja neljäs silmukka oikein yhteen ja tee 1 langankierto puikolle. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan oikein = reikä.
Tee napinlävet, kun työn pituus on:
S: 7, 11, 15 ja 20 cm
M: 7, 12, 17 ja 22 cm
L: 7, 12, 17 ja 23 cm
XL: 7, 13, 19 ja 25 cm
XXL: 1, 12, 17, 22 ja 26 cm
XXXL: 7, 13, 18, 23 ja 28 cm
----------------------------------------------------------

TOPPI:
Neulotaan tasona keskeltä edestä alkaen, alhaalta ylös, ylös kädenteihin asti. Tämän jälkeen etukappale ja takakappale neulotaan erikseen, tasona pyöröpuikolla.

ETU- JA TAKAKAPPALE:
Luo 161-171-191-211-241-261 silmukkaa pyöröpuikolle nro 4 Cotton Light -langalla. Neulo 1 kerros oikein (= nurja puoli). Seuraava kerros (= oikea puoli) neulotaan näin: Neulo 5 reunasilmukkaa AINAOIKEAA (katso selitys yllä), neulo seuraavilla 150-160-180-200-230-250 silmukalla mallineuletta piirroksen A.1a mukaisesti (= 15-16-18-20-23-25 kpl 10 silmukan mallikertaa), A.1b (= 1 silmukka) ja 5 reunasilmukkaa ainaoikeaa. Jatka mallineuletta tähän tapaan, kunnes olet neulonut piirroksen A.1 loppuun (säädä piirrokseen nuolella merkityllä kerroksella silmukkaluku 158-174-190-210-238-262 silmukkaan, lue KAVENNUS-/LISÄYSVINKKI). TARKISTA NEULETIHEYS!
Kiinnitä 1 merkkilanka kumpaankin sivuun, 42-46-50-55-62-68 silmukan päähän keskiedusta (= 74-82-90-100-114-126 silmukkaa takakappaleessa).
Jatka neulomalla seuraavasti: 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa, neulo seuraavilla 148-164-180-200-228-252 silmukalla HELMINEULETTA (katso selitys yllä) ja neulo lopuksi 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa. Jatka neulomista tähän tapaan. Kun työn pituus on 7 cm, tee etureunaan ensimmäinen NAPINLÄPI (katso selitys yllä). Kun työn pituus on 17-18-19-20-21-22 cm, neulo seuraava kerros näin: Neulo ensimmäiset 38-42-46-51-58-64 silmukkaa, päätä seuraavat 8 silmukkaa kädentietä varten (= päätä sivun merkkilangan molemmin puolin 4 silmukkaa), neulo 66-74-82-92-106-118 silmukkaa, päätä seuraavat 8 silmukkaa kädentietä varten, neulo 38-42-46-51-58-64 silmukkaa. Neulo sitten osat erikseen.

TAKAKAPPALE:
= 66-74-82-92-106-118 silmukkaa. Jatka kaikilla silmukoilla helmineuletta, päätä SAMALLA kädenteitä ja pääntietä varten.
KÄDENTIE:
Päätä kummastakin reunasta kädenteitä varten joka 2.kerros näin: Päätä 3 silmukkaa 0-0-0-1-1-2 kertaa, 2 silmukkaa 1-2-4-2-4-5 kertaa ja 1 silmukka 1-2-2-5-7-7 kertaa (= kummastakin reunasta päätettiin yhteensä 3-6-8-12-18-23 silmukkaa)
PÄÄNTIE:
Kun työn pituus on 21-23-24-26-27-29 cm, päätä keskimmäiset 20-22-22-22-22-24 silmukkaa pääntietä varten ja neulo molemmat puolet erikseen. Päätä vielä pääntien reunasta joka 2.kerros: 2 silmukkaa yhteensä 3 kertaa ja sitten 1 silmukka yhteensä 3-3-5-5-6-6 kertaa.
Kun kaikki tarvittavat silmukat on päätetty, työssä on 11-11-11-12-12-12 silmukkaa. Jatka olan silmukoilla tasoneuletta, kunnes työn pituus on 36-38-40-42-44-46 cm. Päätä loput silmukat kerralla. Neulo pääntien toinen puoli vastaavasti.

OIKEA ETUKAPPALE:
= 38-42-46-51-58-64 silmukkaa. Jatka helmineuletta ja neulo keskiedun 5 reunasilmukalla ainaoikeaa. Päätä SAMALLA kädentietä ja pääntietä varten näin:
KÄDENTIE:
Päätä sivusta kädentietä varten joka 2.kerros näin: Päätä 3 silmukkaa 0-0-0-1-1-2 kertaa, 2 silmukkaa 1-2-4-2-4-5 kertaa ja 1 silmukka 1-2-2-5-7-7 kertaa (= työstä päätettiin yhteensä 3-6-8-12-18-23 silmukkaa).
PÄÄNTIE:
Kun työn pituus on 21-23-24-26-27-29 cm, päätä oikean puolen kerroksen ensimmäiset 15-16-16-16-16-17 silmukkaa pääntietä varten ja neulo molemmat puolet erikseen. Päätä vielä pääntien reunasta joka 2.kerros: 2 silmukkaa yhteensä 3 kertaa ja sitten 1 silmukka yhteensä 3-3-5-5-6-6 kertaa.
Kun kaikki tarvittavat silmukat on päätetty, työssä on 11-11-11-12-12-12 silmukkaa. Jatka olan silmukoilla tasoneuletta, kunnes työn pituus on 36-38-40-42-44-46 cm. Päätä loput silmukat kerralla.

VASEN ETUKAPPALE:
Neulo oikean etukappaleen peilikuvaksi. Eli päätä nyt pääntien silmukat aina nurjan puolen kerroksen alusta.

VIIMEISTELY:
Ompele olkasaumat. Kiinnitä napit vasempaan etukappaleeseen.

= lisäys-/kavennuskerros

Kommentit (1)

Kitty Reedorf 22.08.2018 - 11:10:

Symbolerne for mønster diagram er ikke alle synlige, der er kun et symbol med et? det er:Lav et omslag mellen 2 masker, modtag en maske løs af.................... Hvilke symboler skal der være på de to med ?

DROPS Design 22.08.2018 kl. 12:28:

Hej Kitty, jo alle symboler kommer frem på min skærm... Prøv at starte om og åbne opskriften igen. Eller prøv at se på en anden skærm. Held og lykke!

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 190-42