DROPS / 191 / 6

Seaside Dreamer by DROPS Design

Neulottu ympyräjakku, jossa pitsineuletta. Koot S-XXXL. Työ neulotaan DROPS BabyAlpaca Silk -langasta.

DROPS Design: Malli bs-140
Lankaryhmä A
-----------------------------------------------------------
500-550-650 g väriä 7402, vaalea merenvihreä

Työ voidaan neuloa myös seuraavilla langoilla:
"Lankavaihtoehdot (Lankaryhmä A)". Katso alla oleva linkki.

DROPS SUKKAPUIKOT JA PYÖRÖPUIKOT (40, 60 ja 80 cm) NRO 3 tai käsialan mukaan.
NEULETIHEYS: 24 silmukkaa ja 32 kerrosta sileää neuletta puikoilla nro 3 = 10 cm leveyssuunnassa ja 10 cm korkeussuunnassa.

alkaen 4.25 € /50g
DROPS BabyAlpaca Silk uni colour DROPS BabyAlpaca Silk uni colour 4.25 € /50g
Saat tämän mallin langat alkaen 42.50€. Lue lisää.

Katso ruutupiirrokset A.1-A.4.

Aloita 1 silmukan päässä merkkilangasta. Tee 1 langankierto, neulo 2 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden silmukoiden keskellä), 1 langankierto. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikää.
----------------------------------------------------------

YMPYRÄJAKKU:
Neulotaan suljettuna neuleena kuvion keskeltä (selästä) alkaen, tämän jälkeen sivut neulotaan tasona. Hihat neulotaan erikseen ja kiinnitetään lopuksi paikoilleen.

Luo 8 silmukkaa BabyAlpaca Silk -langalla ja jaa ne 4 sukkapuikolle nro 3. Neulo mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti (= 8 piirroksen A.1 mallikertaa kerroksella). Kiinnitä 1 merkkilanka kerroksen alkuun. Jatka mallineuletta, kunnes olet neulonut piirrokseen A.1 nuolella merkittyä kerrosta edeltävän kerroksen = 128 silmukkaa. Neulo piirrokseen nuolella merkitystä kerroksesta alkaen piirroksen A.1 jokaisen mallikerran jälkeen piirroksen A.2 mallineuletta näin: Neulo *ensimmäisillä/seuraavilla 15 silmukalla piirroksen A.1 mallineuletta kuten aiemmin, neulo seuraavalla silmukalla mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti*, toista *-* yhteensä 8 kertaa. Jatka mallineuletta tähän tapaan. Neulo piirroksen A.1 mallineuleen silmukoilla mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti ja tee samalla piirroksen A.2 mallineuleen kummassakin reunassa lisäykset (lisäykset on merkitty piirrokseen). Jatka mallineuletta tähän tapaan, kunnes olet neulonut piirrokseen A.1 tähdellä merkityn kerroksen. Kaikki piirroksen A.1 silmukat (paitsi keskimmäiset 5 silmukkaa) on nyt neulottu piirroksen A.2 mukaisesti. Katkaise lanka ja siirrä kerroksen vaihtumiskohta 5 silmukan verran vasemmalle siten, että piirroksen A.2 ensimmäinen silmukka on kerroksen ensimmäinen silmukka. Jatka mallineuletta piirrosten A.1 ja A.2 mukaisesti. Kun olet neulonut piirroksen A.1 loppuun, toista piirroksen A.1a mallikertaa lopulliseen mittaan asti. Vaihda työhön pyöröpuikko, kun silmukoita on lisätty tarpeeksi. Jatka neulomista, kunnes työn halkaisija on yhteensä 34-36-38 cm ja seuraavaksi neulottava kerros on lisäyskerros. Tee nyt kädentiet seuraavasti (työssä on n. 256-272-288 silmukkaa):
Tee lisäykset kuten aiemmin, eli kun päätät kädentien silmukat, tee näiden silmukoiden kohdalla lisäykset (eli tee langankierto ja päätä se). Luo seuraavalla kerroksella kädentietä varten päätetyt silmukat uudelleen (sisällyttäen lisäykset), eli laske päätettyjen silmukoiden määrä.
Neulo ensimmäisillä 37-39-42 silmukalla mallineuletta kuten aiemmin, päätä seuraavat 44-48-52 silmukkaa kädentietä varten (lisäyksiä ei ole laskettu mukaan, eli ne lisätään tähän lukuun), neulo mallineuletta kuten aiemmin, kunnes jäljellä on 81-87-94 silmukkaa, päätä seuraavat 44-48-52 silmukkaa kädentietä varten (lisäyksiä ei ole laskettu mukaan, eli ne lisätään tähän lukuun), neulo viimeisillä 37-39-42 silmukalla mallineuletta. Luo seuraavalla kerroksella kädentietä varten päätetyt silmukat uudelleen (eli luo päätettyjen silmukoiden tilalle 44-48-52 silmukkaa + näiden silmukoiden kohdalla lisätyt silmukat). Jatka mallineuletta kuten aiemmin. Kun olet neulonut piirroksen A.2 loppuun (työssä on nyt 352 silmukkaa) neulo piirroksen A.2 mallineuleen silmukoilla mallineuletta piirroksen A.3 mukaisesti (jatka piirroksen A.1a mallineuletta kuten aiemmin). Kun olet neulonut piirroksen A.3 loppuun, toista piirroksen A.3 ylimmät 12 kerrosta, tee joka 4.kerros lisäykset kuten aiemmin ja neulo reikäkerrokset ja ainaoikein -neule kuten aiemmin.

Jatka piirrosten A.3 ja A.1a mallineuletta, kunnes työn pituus on 96-100-104 cm, työssä on n. 672-696-720 silmukkaa. Jaa sitten työ etukappaleita varten näin: Päätä ensimmäiset 54-56-58 silmukkaa, neulo seuraavat 162-168-174 silmukkaa (= vasen etukappale), päätä silmukoita, kunnes jäljellä on 216-224-232 silmukkaa, neulo seuraavat 162-168-174 silmukkaa (= oikea etukappale), siirrä sitten nämä silmukat apulangalle, päätä viimeiset 54-56-58 silmukkaa. Katkaise lanka ja päättele langanpäät.

VASEN ETUKAPPALE:
Neulo tasona vasemman etukappaleen 162-168-174 silmukalla mallineuletta kuten aiemmin, ole tarkkana, että ainaoikein -neuleen nurjat silmukat neulotaan 1.kerroksella oikein nurjalta puolelta. Päätä SAMALLA jokaisen kerroksen ensimmäiset 2 silmukkaa (= työstä kapenee jokaisella kerroksella 2 silmukkaa). Jatka mallineuletta ja päätä silmukat tähän tapaan, kunnes työn pituus ympyrän keskeltä mitattuna on yhteensä 63-66-69 cm (eli etukappaleen pituus on nyt n. 15-16-17 cm) = n. 66-66-66 silmukkaa jäljellä työssä. Päätä loput silmukat kerralla.

OIKEA ETUKAPPALE:
Neulo kuten vasen etukappale.

HIHAT:
Neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla/lyhyellä pyöröpuikolla. Luo 48-56-64 silmukkaa sukkapuikoille nro 3 BabyAlpaca Silk -langalla. Neulo 6 kerrosta AINAOIKEAA (katso selitys yllä). Neulo sitten kaikilla silmukoilla mallineuletta piirroksen A.4 mukaisesti (= 6-7-8 mallikertaa kerroksella). Kun olet neulonut piirroksen A.4 loppuun, jatka neulomalla kaikilla silmukoilla sileää neuletta. Kiinnitä 1 merkkilanka kerroksen alkuun (= keskellä hihan alla). Kun työn pituus on 5 cm, lisää merkkilangan molemmin puolin 1 silmukka (lue LISÄYSVINKKI). Toista tällaiset lisäykset joka 6.kerros yhteensä 18-19-20 kertaa = 84-94-104 silmukkaa. Kun työn pituus on 43-43-42 cm, päätä merkkilangan molemmin puolin 4 silmukkaa ja jatka neulomista tasona pyöröpuikolla = 76-86-96 silmukkaa. Päätä jokaisen kerroksen alusta kummastakin reunasta hihanpyöriötä varten näin: 2 silmukkaa 7-7-8 kertaa, 1 silmukka 5-7-9 kertaa. Päätä sitten kummastakin reunasta 2 silmukkaa, kunnes työn pituus on 56-57-58 cm. Päätä loput silmukat kerralla. Neulo toinen hiha samoin.

VIIMEISTELY:
Kiristä työn alussa olevat 8 silmukkaa umpeen. Kiinnitä hihat paikoilleen.

Tähän ohjeeseen on tehty korjaus. .

Päivitetty nettiin: 19.07.2018
Kaikki piirroksen A.1 silmukat (paitsi keskimmäiset 5 silmukkaa) on nyt neulottu piirroksen A.2 mukaisesti. Katkaise lanka ja siirrä kerroksen vaihtumiskohta 5 silmukan verran vasemmalle siten, että piirroksen A.2 ensimmäinen silmukka on kerroksen ensimmäinen silmukka.

= tee 2 silmukan väliin 1 langankierto, seuraavalla kerroksella langankiertoa ei neulota kiertäen, työhön tulee muodostua reikä
= tee 2 silmukan väliin 1 langankierto, langankierto neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikää
= 2 silmukkaa oikein yhteen
= nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun yli
= nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, vedä nostettu silmukka kavennuksen yli (= työstä kapeni 2 silmukkaa)
= kaikki piirroksen A.1 silmukat (paitsi keskimmäiset 5 silmukkaa) on nyt lisätty piirroksen A.2 mallineuleeseen

Tarvitsetko opastusta ohjeeseen?

Kiitos, kun valitsit DROPS Design -ohjeen. Panostamme siihen, että ohjeemme ovat virheettömiä ja helppoja ymmärtää. Kaikki ohjeet käännetään norjasta ja voit aina tarkistaa mitat ja luvut alkuperäisestä ohjeesta (DROPS 191-6) .

Kommentit / Kysymykset (28)

Fabienne Borel 08.11.2019 - 17:55:

Bonsoir, j'ai vraiment des soucis avec ces diagrammes A1 et A2. Comme Françoise cela fait deux fois que je recommence en pensant que je suis correctement les diagrammes mais au niveau de * de A1 tout le motif est décalé vers la droite. Est-ce qu'un diagramme commun à partir de A2 ne serait pas plus facile à suivre ? J'exécute A1 puis A2 à la suite mais je ne retombe pas juste. Ce diagramme est spécialement dur à suivre en étant sur deux pages en plus. Merci d'avance de votre aide.

DROPS Design 11.11.2019 kl. 09:55:

Bonjour Mme Borel, au tour avec l'étoile, vous décalez le début du tour: vous coupez le fil et glissez les 5 m de A.1 sur l'aiguille droite sans les tricoter, le début du tour est ici maintenant, commencez par la 1ère m de A.2 comme dans le diagramme et continuez les diagrammes comme avant, mais en tricotant maintenant A.2, A.1 au lieu de A.1, A.2. Bon tricot!

Fabienne Borel 05.11.2019 - 18:08:

Bonjour, je suis au passage où l'on intègre A2 à A1 (ou l'inverse). Sur 8 tours comment dois-je tricoter A1, tout à l'endroit comme le tour avec la flèche ou je redescends de 8 tours dans le diagramme ou encore je continue le diagramme A1 ? Merci de votre attention et réponse.

DROPS Design 06.11.2019 kl. 08:41:

Bonjour Mme Borel, à la fin du tour avant la flèche vous avez 16 m dans chaque A.1, au tour suivant, vous tricotez: le rang suivant de *A.1 (= 15 m end), A.2 (= 1 m env)* et répétez de *-* tout le tour, vous continuez ensuite les diagrammes: rang suivant de A.1 et 2ème rang de A.2 et ainsi de suite. Bon tricot!

Ingrid 31.07.2019 - 11:11:

Wat een mooi patroon! Ik brei het met plezier. Ik kom alleen niet goed uit bij de armsgaten. Ik heb in totaal 256 steken. Ik moet gewoon doormeerderen er komen dus 16 steken bij deze ronde. Als ik brei en afkant volgens het patroon (37 steken plus meerderingen; 44 steken plus meerderingen enzovoort) houd ik als laatste meer dan 37 steken (plus meerderingen) over. Maak ik een denkfout of hoe kan ik de steken anders verdelen?

DROPS Design 31.07.2019 kl. 18:03:

Dag Ingrid,

Als je gaat afkanten voor de armsgaten, dan brei je gewoon verder in patroon. Dus je breit eerst de eerste 37 steken en over deze 37 steken ga je gewoon verder met meerderen. Dan de volgende 44 steken ga je ook gewoon verder in patroon, dus met meerderingen (die bovenop deze 44 steken komen), maar je kant deze 44 steken (plus hun meerderingen) af. Misschien helpt het dat je eerst die 44 steken uittelt en dan een markeerder aan het eind van die steken zet.

Pat Ellis 19.07.2019 - 14:03:

I have bound off and am working on the left side (it is beautiful!) but I have a question. I'm binding off at the beginning of each row - as indicated - but when I get to the increase rows like #37 and 41 and 45 , do I still do those increases???? Seems counter productive but , if I don't do them, what would the pattern look like in those parts? Thanks!!!

DROPS Design 05.08.2019 kl. 16:18:

Dear Mrs Ellis, you have to continue increasing as before to get the pattern continuing, and at the same time you cast off at the beginning of every row (= both from RS and from WS) so that you get a straight front piece - see measurement chart. Happy knitting!

Friederike 14.07.2019 - 17:41:

Bei dem letzten Absatz des Kreises steht:"... die nächsten 168 Maschen stricken, diese stilllegen, die letzten 56 Maschen stricken." Müssen die letzten 56 Maschen nicht auch angekettet werden, genau so wie die erste 56 Maschen angekettet werden?

DROPS Design 15.07.2019 kl. 10:46:

Liebe Friederike, ja genau, diese letzten 56 Maschen sollen abgekettet werden, die deutsche Anleitung wird korrigiert, danke für den Hinweis. Viel Spaß beim stricken!

Pat Ellis 03.07.2019 - 02:44:

I have finished A3 and about to repeat the last 12 rows. I am not sure I understand “ you continue working rows of holes and garter stitch”. Please help me understand. Thank you

DROPS Design 03.07.2019 kl. 07:56:

Dear Mrs Ellis, start each A.3 as before, work to the middle of repeat and work the middle of the repeat as before (see matching row in diagram), then work to the end of repeat and finish repeat as before. this mean you continue the increases at the begin and end of each repeat (with a YO), and there will be more sts stitches inbetween, these stitches will be worked as before in these last 12 rows. Happy knitting!

Pat Ellis 20.05.2019 - 22:57:

I have been moving along well with the pattern but am now to "Now all the stitches in A.1, apart from the middle 5 have been worked in to A.2" Where do I get a "middle 5". I have been knitting for over 60 years and am having serious issues with this pattern... I do appreciate the prompt responses and help. Thank you

DROPS Design 21.05.2019 kl. 09:53:

Dear Mrs Ellis, the middle 5 stitches in A.1 will be worked in A.1 on next round, but after this round with a star in A.1, Cut the strand and begin the next round 5 stitches to the left, so that the first stitch in A.2 is the beginning of the round. Continue with A.1 and A.2 as before. Happy knitting!

Linda Rød 20.05.2019 - 09:45:

Hei. Skal det fortsettes med mønster (med økninger) på forstykket som det står? Blir det da fellt ca 100 masker på 15cm? Syntes og det er vanskelig å måle arbeidet underveis..

DROPS Design 31.05.2019 kl. 12:01:

Hei Linda. Ja, du fortsetter med økninger i A.3, samtidig som det felles 2 masker på hver pinne. Dvs, det felles ca 50 masker i hver side. God fornøyelse

Pat Ellis 13.05.2019 - 12:51:

Never mind - I figured out you're to start at the bottom of the graph! I was trying to make it work starting at the top. Numbers would have helped me. Sorry!

Pat Ellis 11.05.2019 - 23:34:

I need help getting started - sorry! It says CO 8 stitches and follow A.1 but that pattern shows 5 stitches? Also, by the time you YO twice and have decreased 2 stitches you're not increasing any. What am I missing? Thanks for any help you can offer.

DROPS Design 12.05.2019 kl. 11:02:

Hello Pat. You read diagrams from bottom to top and from right to left. So you cast on 8 sts, you then: make *1 yo, p1 *, and repeat *-* 8 times. At the end of first round you will have 16 sts. Here is explained how to read a knitting diagram. Happy knitting!

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 191-6