DROPS / 191 / 6

Seaside Dreamer by DROPS Design

Neulottu ympyräjakku, jossa pitsineuletta. Koot S-XXXL. Työ neulotaan DROPS BabyAlpaca Silk -langasta.

DROPS Design: Malli bs-140
Lankaryhmä A
-----------------------------------------------------------
500-550-650 g väriä 7402, vaalea merenvihreä

Työ voidaan neuloa myös seuraavilla langoilla:
"Lankavaihtoehdot (Lankaryhmä A)". Katso alla oleva linkki.

DROPS SUKKAPUIKOT JA PYÖRÖPUIKOT (40, 60 ja 80 cm) NRO 3 tai käsialan mukaan.
NEULETIHEYS: 24 silmukkaa ja 32 kerrosta sileää neuletta puikoilla nro 3 = 10 cm leveyssuunnassa ja 10 cm korkeussuunnassa.

alkaen 3.60 € /50g
DROPS BabyAlpaca Silk uni colour DROPS BabyAlpaca Silk uni colour 3.60 € /50g
Saat tämän mallin langat alkaen 36.00€. Lue lisää.
OHJEESEEN LIITTYVÄT TIEDOT:

MALLINEULE:
Katso ruutupiirrokset A.1-A.4.

Aloita 1 silmukan päässä merkkilangasta. Tee 1 langankierto, neulo 2 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden silmukoiden keskellä), 1 langankierto. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikää.
----------------------------------------------------------

YMPYRÄJAKKU:
Neulotaan suljettuna neuleena kuvion keskeltä (selästä) alkaen, tämän jälkeen sivut neulotaan tasona. Hihat neulotaan erikseen ja kiinnitetään lopuksi paikoilleen.

Luo 8 silmukkaa BabyAlpaca Silk -langalla ja jaa ne 4 sukkapuikolle nro 3. Neulo mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti (= 8 piirroksen A.1 mallikertaa kerroksella). Kiinnitä 1 merkkilanka kerroksen alkuun. Jatka mallineuletta, kunnes olet neulonut piirrokseen A.1 nuolella merkittyä kerrosta edeltävän kerroksen = 128 silmukkaa. Neulo piirrokseen nuolella merkitystä kerroksesta alkaen piirroksen A.1 jokaisen mallikerran jälkeen piirroksen A.2 mallineuletta näin: Neulo *ensimmäisillä/seuraavilla 15 silmukalla piirroksen A.1 mallineuletta kuten aiemmin, neulo seuraavalla silmukalla mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti*, toista *-* yhteensä 8 kertaa. Jatka mallineuletta tähän tapaan. Neulo piirroksen A.1 mallineuleen silmukoilla mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti ja tee samalla piirroksen A.2 mallineuleen kummassakin reunassa lisäykset (lisäykset on merkitty piirrokseen). Jatka mallineuletta tähän tapaan, kunnes olet neulonut piirrokseen A.1 tähdellä merkityn kerroksen. Kaikki piirroksen A.1 silmukat (paitsi keskimmäiset 5 silmukkaa) on nyt neulottu piirroksen A.2 mukaisesti. Katkaise lanka ja siirrä kerroksen vaihtumiskohta 5 silmukan verran vasemmalle siten, että piirroksen A.1 ensimmäinen silmukka on kerroksen ensimmäinen silmukka. Jatka mallineuletta piirrosten A.1 ja A.2 mukaisesti. Kun olet neulonut piirroksen A.1 loppuun, toista piirroksen A.1a mallikertaa lopulliseen mittaan asti. Vaihda työhön pyöröpuikko, kun silmukoita on lisätty tarpeeksi. Jatka neulomista, kunnes työn halkaisija on yhteensä 34-36-38 cm ja seuraavaksi neulottava kerros on lisäyskerros. Tee nyt kädentiet seuraavasti (työssä on n. 256-272-288 silmukkaa):
Tee lisäykset kuten aiemmin, eli kun päätät kädentien silmukat, tee näiden silmukoiden kohdalla lisäykset (eli tee langankierto ja päätä se). Luo seuraavalla kerroksella kädentietä varten päätetyt silmukat uudelleen (sisällyttäen lisäykset), eli laske päätettyjen silmukoiden määrä.
Neulo ensimmäisillä 37-39-42 silmukalla mallineuletta kuten aiemmin, päätä seuraavat 44-48-52 silmukkaa kädentietä varten (lisäyksiä ei ole laskettu mukaan, eli ne lisätään tähän lukuun), neulo mallineuletta kuten aiemmin, kunnes jäljellä on 81-87-94 silmukkaa, päätä seuraavat 44-48-52 silmukkaa kädentietä varten (lisäyksiä ei ole laskettu mukaan, eli ne lisätään tähän lukuun), neulo viimeisillä 37-39-42 silmukalla mallineuletta. Luo seuraavalla kerroksella kädentietä varten päätetyt silmukat uudelleen (eli luo päätettyjen silmukoiden tilalle 44-48-52 silmukkaa + näiden silmukoiden kohdalla lisätyt silmukat). Jatka mallineuletta kuten aiemmin. Kun olet neulonut piirroksen A.2 loppuun (työssä on nyt 352 silmukkaa) neulo piirroksen A.2 mallineuleen silmukoilla mallineuletta piirroksen A.3 mukaisesti (jatka piirroksen A.1a mallineuletta kuten aiemmin). Kun olet neulonut piirroksen A.3 loppuun, toista piirroksen A.3 ylimmät 12 kerrosta, tee joka 4.kerros lisäykset kuten aiemmin ja neulo reikäkerrokset ja ainaoikein -neule kuten aiemmin.

Jatka piirrosten A.3 ja A.1a mallineuletta, kunnes työn pituus on 96-100-104 cm, työssä on n. 672-696-720 silmukkaa. Jaa sitten työ etukappaleita varten näin: Päätä ensimmäiset 54-56-58 silmukkaa, neulo seuraavat 162-168-174 silmukkaa (= vasen etukappale), päätä silmukoita, kunnes jäljellä on 216-224-232 silmukkaa, neulo seuraavat 162-168-174 silmukkaa (= oikea etukappale), siirrä sitten nämä silmukat apulangalle, päätä viimeiset 54-56-58 silmukkaa. Katkaise lanka ja päättele langanpäät.

VASEN ETUKAPPALE:
Neulo tasona vasemman etukappaleen 162-168-174 silmukalla mallineuletta kuten aiemmin, ole tarkkana, että ainaoikein -neuleen nurjat silmukat neulotaan 1.kerroksella oikein nurjalta puolelta. Päätä SAMALLA jokaisen kerroksen ensimmäiset 2 silmukkaa (= työstä kapenee jokaisella kerroksella 2 silmukkaa). Jatka mallineuletta ja päätä silmukat tähän tapaan, kunnes työn pituus ympyrän keskeltä mitattuna on yhteensä 63-66-69 cm (eli etukappaleen pituus on nyt n. 15-16-17 cm) = n. 66-66-66 silmukkaa jäljellä työssä. Päätä loput silmukat kerralla.

OIKEA ETUKAPPALE:
Neulo kuten vasen etukappale.

HIHAT:
Neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla/lyhyellä pyöröpuikolla. Luo 48-56-64 silmukkaa sukkapuikoille nro 3 BabyAlpaca Silk -langalla. Neulo 6 kerrosta AINAOIKEAA (katso selitys yllä). Neulo sitten kaikilla silmukoilla mallineuletta piirroksen A.4 mukaisesti (= 6-7-8 mallikertaa kerroksella). Kun olet neulonut piirroksen A.4 loppuun, jatka neulomalla kaikilla silmukoilla sileää neuletta. Kiinnitä 1 merkkilanka kerroksen alkuun (= keskellä hihan alla). Kun työn pituus on 5 cm, lisää merkkilangan molemmin puolin 1 silmukka (lue LISÄYSVINKKI). Toista tällaiset lisäykset joka 6.kerros yhteensä 18-19-20 kertaa = 84-94-104 silmukkaa. Kun työn pituus on 43-43-42 cm, päätä merkkilangan molemmin puolin 4 silmukkaa ja jatka neulomista tasona pyöröpuikolla = 76-86-96 silmukkaa. Päätä jokaisen kerroksen alusta kummastakin reunasta hihanpyöriötä varten näin: 2 silmukkaa 7-7-8 kertaa, 1 silmukka 5-7-9 kertaa. Päätä sitten kummastakin reunasta 2 silmukkaa, kunnes työn pituus on 56-57-58 cm. Päätä loput silmukat kerralla. Neulo toinen hiha samoin.

VIIMEISTELY:
Kiristä työn alussa olevat 8 silmukkaa umpeen. Kiinnitä hihat paikoilleen.

= tee 2 silmukan väliin 1 langankierto, seuraavalla kerroksella langankiertoa ei neulota kiertäen, työhön tulee muodostua reikä
= tee 2 silmukan väliin 1 langankierto, langankierto neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikää
= 2 silmukkaa oikein yhteen
= nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun yli
= nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, vedä nostettu silmukka kavennuksen yli (= työstä kapeni 2 silmukkaa)
= kaikki piirroksen A.1 silmukat (paitsi keskimmäiset 5 silmukkaa) on nyt lisätty piirroksen A.2 mallineuleeseen

Kommentit (3)

Martine 08.01.2018 - 19:41:

Très beau et original Je recherche ce type de modèle pour l’hiver tricoté en Népal avec pièce dos et empiècement autour en rangs raccourcis avec motifs (losanges, torsades...) J'essaye de le faire sans modèle mais je galère... Pour le prochain catalogue d'hiver ? peut-être

Dehorter 05.01.2018 - 14:58:

Superbe

Jessica Baughman 12.12.2017 - 19:59:

Northern Star Shawl

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 191-6