DROPS / 188 / 31

Love Letter by DROPS Design

Neulottu pitsimekko. Koot S-XXXL. Työ neulotaan DROPS Paris-langasta.

Tagit: mekot, pitsineule,
DROPS Design: Malli w-678
Lankaryhmä C tai A + A
-----------------------------------------------------------
650-700-800-850-950-1050 g väriä 17, luonnonvalkoinen

Työ voidaan neuloa myös seuraavilla langoilla:
"Lankavaihtoehdot (Lankaryhmä C)". Katso alla oleva linkki.

DROPS PYÖRÖPUIKKO (80 cm) NRO 5 tai käsialan mukaan.
DROPS PYÖRÖPUIKKO (60 tai 80 cm) NRO 4 (vyötärön reikäkerrokseen ja pääntien ainaoikeinneulottuun reunukseen).
NEULETIHEYS: 17 silmukkaa ja 22 kerrosta sileää neuletta puikoilla nro 5 = 10 cm leveyssuunnassa ja 10 cm korkeussuunnassa.

MUUT TARVIKKEET: 4 pientä puuhelmeä nyöreihin.

Saat tämän mallin langat alkaen 17.55€. Lue lisää.

Katso ruutupiirrokset A.1-A.3. Katso halutun koon piirros (A.3).
Piirrokset näyttävät mallineuleen kaikkia kerroksia oikealta puolelta katsottuna.

MITTAUSVINKKI:
Kun neulot aaltoneuletta, työn alareunasta tulee kaareva. Kaikki pituusmitat otetaan kaaren lyhyimmästä kohdasta.

KAVENNUSVINKKI 1 (mekon hameosa):
Kavenna merkkilangan molemmin puolin seuraavasti: Merkkilangan jälkeen: Nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli (= työstä kapeni 1 silmukka).
Ennen merkkilankaa: Aloita 2 silmukan päässä merkkilangasta ja neulo 2 silmukkaa oikein yhteen (= työstä kapeni 1 silmukka).

KAVENNUSVINKKI 2 (kädentiet):
Kaikki kavennukset tehdään oikealla puolella! Tee kavennukset 3 ainaoikeinneulotun reunasilmukan sisäpuolella.
Kavenna seuraavasti: Kerroksen alussa 3 reunasilmukan jälkeen: Nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun yli (= työstä kapeni 1 silmukka).
Kerroksen lopussa ennen 3 reunasilmukkaa: Aloita 2 silmukan päässä 3 reunasilmukasta ja neulo 2 silmukkaa oikein yhteen (= työstä kapeni 1 silmukka).

KAVENNUSVINKKI 3:
Laske kuinka usein kerroksella kavennetaan seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 180 silmukkaa) ja jaa silmukat kavennusten määrän kanssa (esim. 8) = 22,5.
Tässä esimerkissä neulotaan vuorotellen joka 21. ja joka 22.silmukka ja joka 22. ja joka 23.silmukka yhteen.

LISÄYSVINKKI (mekon sivut):
Kaikki lisäykset tehdään oikealla puolella!
Lisää kummankin sivun merkkilangan molemmin puolin seuraavasti: Aloita 2 silmukan päässä merkkilangasta, tee 1 langankierto puikolle, neulo 4 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden 4 silmukan keskellä), tee 1 langankierto puikolle (= työhön lisättiin 2 silmukkaa). Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikää.
----------------------------------------------------------

MEKKO:
Neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla, alhaalta ylös keskiedun halkioon. Tämän jälkeen työ neulotaan tasona keskeltä edestä alkaen. Kun kädenteiden silmukat on päätetty, etu- ja takakappaleet neulotaan erikseen.

HAME:
Luo hieman löyhästi 247-266-285-323-342-380 silmukkaa pyöröpuikolle nro 5 Paris-langalla. Neulo 4 kerrosta AINAOIKEAA suljettuna neuleena (katso selitys yllä). Neulo sitten mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti (= 13-14-15-17-18-20 kpl 19 silmukan mallikertaa). TARKISTA NEULETIHEYS!
HUOM: Siirrä piirrokseen A.1 nuolella 1 merkityllä kerroksella kerroksen vaihtumiskohta 2 silmukan verran vasemmalle, jotta mallineuleesta tulisi siisti. Siirrä piirrokseen A.1 nuolella 2 merkityllä kerroksella kerroksen vaihtumiskohta 1 silmukan verran vasemmalle.
Kun olet neulonut piirroksen A.1 loppuun, työssä on 156-168-180-204-216-240 silmukkaa.
Jatka neulomalla sileää neuletta. Kun työn pituus on 28 cm (lue MITTAUSVINKKI), kiinnitä 4 merkkilankaa työhön näin: Kiinnitä 1.merkkilanka ensimmäisten 18-21-24-30-32-38 silmukan jälkeen, kiinnitä 2.merkkilanka seuraavien 42-42-42-42-44-44 silmukan jälkeen, kiinnitä 3.merkkilanka seuraavien 36-42-48-60-64-76 silmukan jälkeen ja kiinnitä 4.merkkilanka seuraavien 42-42-42-42-44-44 silmukan jälkeen. Viimeisen merkkilangan jälkeen kerroksella on jäljellä 18-21-24-30-32-38 silmukkaa. Anna merkkilankojen kulkea työn mukana.
Kavenna seuraavalla kerroksella 1. ja 3.merkkilangan jälkeen 1 silmukka ja kavenna ennen 2. ja 4.merkkilankaa 1 silmukka (lue KAVENNUSVINKKI 1) (= työstä kapeni 4 silmukkaa). Toista tällaiset kavennukset 4½-4½-5½-6-6 cm välein yhteensä 7-7-6-6-6-6 kertaa jokaisen merkkilangan kohdalla = 128-140-156-180-192-216 silmukkaa. Poista kaikki merkkilangat.
Kun työn pituus on 59-60-61-62-63-64 cm (ja kaikki kavennukset on tehty), neulo 1 kerros oikein ja kavenna tasavälein 0-0-0-8-0-4 silmukkaa = 128-140-156-172-192-212 silmukkaa. Vaihda pyöröpuikkoon nro 4 ja neulo mallineuletta suljettuna neuleena piirroksen A.2 mukaisesti. Kun olet neulonut piirroksen A.2 loppuun, kiinnitä 1 merkkilanka kerroksen alkuun (= sivussa), kiinnitä 1 merkkilanka 32-35-39-43-48-53 silmukan jälkeen (= keskietu) ja kiinnitä 1 merkkilanka seuraavien 32-35-39-43-48-53 silmukan jälkeen (= sivussa), merkkilankojen välissä takakappaleessa on nyt 64-70-78-86-96-106 silmukkaa. Vaihda takaisin pyöröpuikkoon nro 5. Katkaise lanka. Jatka neulomista tasona pyöröpuikolla, keskiedun merkistä alkaen.
Neulo ensimmäinen kerros (= oikea puoli) keskiedun merkistä alkaen näin: A.3B (= 12-12-14-14-16-16 silmukkaa), 40-46-50-58-64-74 silmukkaa sileää neuletta (sivun merkkilanka on näiden 40-46-50-58-64-74 silmukan keskellä), neulo mallineuletta piirroksen A.3A mukaisesti (= 12-12-14-14-16-16 silmukkaa), A.3B (= 12-12-14-14-16-16 silmukkaa), 40-46-50-58-64-74 silmukkaa sileää neuletta (sivun merkkilanka on näiden 40-46-50-58-64-74 silmukan keskellä) ja neulo lopuksi mallineuletta piirroksen A.3A mukaisesti (= 12-12-14-14-16-16 silmukkaa). Jatka mallineuletta tähän tapaan.
Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on 3 cm, lisää kummankin sivun merkkilangan molemmin puolin 1 silmukka (lue LISÄYSVINKKI) (= työhön lisättiin 4 silmukkaa). Toista tällaiset lisäykset, kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on 8-8-9-9-10-10 cm = 136-148-164-180-200-220 silmukkaa.
Kun työn pituus on 73-75-77-79-81-83 cm, neulo kummankin sivun keskimmäisillä 12-12-14-18-22-26 silmukalla 4 kerrosta ainaoikeaa (eli neulo kummankin merkkilangan molemmin puolin 6-6-7-9-11-13 silmukalla ainaoikeaa, muilla silmukoilla neulotaan kuten aiemmin).
Päätä ainaoikein -neuleen jälkeisellä oikean puolen kerroksella kummankin sivun keskimmäiset 6-6-8-12-16-20 silmukkaa kädenteitä varten (eli päätä kummankin merkkilangan molemmin puolin 3-3-4-6-8-10 silmukkaa). Neulo etukappaleet ja takakappale erikseen.

VASEN ETUKAPPALE (kun vaate puetaan päälle):
= 31-34-37-39-42-45 silmukkaa. Jatka tasoneuletta, eli neulo etureunassa piirroksen A.3A mallineuletta, jatka sileää neuletta ja neulo kädentien reunassa 3 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa (ensimmäinen kerros = nurja puoli).
Kun olet neulonut 3 kerrosta, kavenna seuraavalla oikean puolen kerroksella kädentietä varten 1 silmukka (lue KAVENNUSVINKKI 2). Toista tällaiset kavennukset joka 2.kerros (eli jokaisella oikean puolen kerroksella) yhteensä 2-3-5-6-8-11 kertaa = 29-31-32-33-34-34 silmukkaa.
Jatka tasona mallineuletta kuten aiemmin, eli neulo kädentien reunassa 3 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa, jatka sileää neuletta ja neulo etureunassa piirroksen A.3A mallineuletta, kunnes työn pituus on n. 84-87-90-93-96-99 cm ja olet viimeksi neulonut oikean puolen kerroksen (mikäli mahdollista, lopeta mallineule kokonaisen mallikerran jälkeen).
Siirrä nyt ensimmäiset 7-8-8-9-10-10 silmukkaa apulangalle pääntietä varten, mutta älä katkaise lankaa, vaan neulo aluksi silmukat ja siirrä ne sitten apulangalle.
Päätä nyt keskeltä edestä pääntietä varten joka 2.kerros (eli jokaisen nurjan puolen kerroksen alusta) näin: Päätä 2 silmukkaa 2 kertaa ja 1 silmukka 3 kertaa = 15-16-17-17-17-17 silmukkaa jäljellä olalla. Neulo kunnes jäljellä on 1 kerros ennen kuin työn pituus on 90-93-96-99-102-105 cm. Neulo 1 kerros oikein nurjalta puolelta. Päätä silmukat oikein silmukoin työn oikealta puolelta.

OIKEA ETUKAPPALE:
= 31-34-37-39-42-45 silmukkaa. Jatka tasoneuletta, eli neulo kädentien reunassa 3 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa, jatka sileää neuletta ja neulo etureunassa piirroksen A.3B mallineuletta (ensimmäinen kerros = nurja puoli).
Kun olet neulonut 3 kerrosta, kavenna seuraavalla oikean puolen kerroksella kädentietä varten 1 silmukka (lue KAVENNUSVINKKI 2). Toista tällaiset kavennukset joka 2.kerros (eli jokaisella oikean puolen kerroksella) yhteensä 2-3-5-6-8-11 kertaa = 29-31-32-33-34-34 silmukkaa.
Jatka tasona mallineuletta kuten aiemmin, eli neulo etureunassa piirroksen A.3B mallineuletta, jatka sileää neuletta ja neulo kädentien reunassa 3 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa, kunnes työn pituus on n. 84-87-90-93-96-99 cm ja olet viimeksi neulonut nurjan puolen kerroksen (tarkista, että olet neulonut yhtä monta kerrosta piirroksen A.3 mallineuletta kuin vasemmassa etukappaleessa).
Siirrä nyt ensimmäiset 7-8-8-9-10-10 silmukkaa apulangalle pääntietä varten, mutta älä katkaise lankaa, vaan neulo aluksi silmukat ja siirrä ne sitten apulangalle.
Päätä nyt keskeltä edestä pääntietä varten joka 2.kerros (eli jokaisen oikean puolen kerroksen alusta) näin: Päätä 2 silmukkaa 2 kertaa ja 1 silmukka 3 kertaa = 15-16-17-17-17-17 silmukkaa jäljellä olalla. Neulo kunnes jäljellä on 1 kerros ennen kuin työn pituus on 90-93-96-99-102-105 cm. Neulo 1 kerros oikein nurjalta puolelta. Päätä silmukat oikein silmukoin työn oikealta puolelta.

TAKAKAPPALE:
= 62-68-74-78-84-90 silmukkaa. Jatka tasoneuletta kuten aiemmin, eli neulo kummassakin reunassa 3 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa, jatka sileää neuletta ja neulo keskellä takana piirrosten A.3A/A.3B mallineuletta (ensimmäinen kerros = nurja puoli).
Kun olet neulonut 3 kerrosta, kavenna seuraavalla oikean puolen kerroksella kummassakin reunassa kädenteitä varten 1 silmukka (lue KAVENNUSVINKKI 2) (= työstä kapeni 2 silmukkaa). Toista tällaiset kavennukset joka 2.kerros (eli jokaisella oikean puolen kerroksella) yhteensä 2-3-5-6-8-11 kertaa = 58-62-64-66-68-68 silmukkaa.
Jatka mallineuletta kuten aiemmin, eli neulo keskellä takana piirrosten A.3A/A.3B mallineuletta, jatka sileää neuletta ja neulo kummassakin kädentien reunassa 3 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa, kunnes työn pituus on 88-91-94-97-100-103 cm.
Päätä nyt keskimmäiset 26-28-28-30-32-32 silmukkaa pääntietä varten ja neulo molemmat puolet erikseen. Jatka mallineuletta kuten aiemmin ja päätä seuraavalla kerroksella pääntien reunasta 1 silmukka = 15-16-17-17-17-17 silmukkaa jäljellä olalla. Neulo kunnes jäljellä on 1 kerros ennen kuin työn pituus on 90-93-96-99-102-105 cm. Neulo 1 kerros oikein nurjalta puolelta. Päätä silmukat oikein silmukoin työn oikealta puolelta. Neulo pääntien toinen puoli vastaavasti.

VIIMEISTELY:
Ompele olkasaumat.

PÄÄNTIEN REUNUS:
Aloita keskeltä edestä ja poimi työn oikealta puolelta pääntien reunasta n. 72-88 silmukkaa (sisällyttäen apulangoilla odottavat silmukat edessä) pyöröpuikolle nro 4. Neulo 1 kerros oikein nurjalta puolelta, 1 kerros oikein oikealta puolelta ja 1 kerros oikein nurjalta puolelta. Päätä silmukat oikein silmukoin työn oikealta puolelta.

KIERRETTY NYÖRI:
Leikkaa 2 kpl n. 3 metrin pituista Paris-lankaa. Kierrä langat tiukasti yhteen, aseta nyöri kaksinkerroin ja anna sen kiertyä uudestaan yhteen. Tee nyörin kumpaankin päähän solmu. Kiinnitä pieni puuhelmi nyörin kumpaankin päähän. Tee 2 hapsua ja kiinnitä 1 hapsu nyörin kumpaankin päähän, puuhelmen alapuolelle. 1 hapsu = Leikkaa 12 kpl n. 11 cm:n pituista Paris-lankaa. Leikkaa 1 n. 25 cm:n pituinen lanka hapsun kiinnittämiseen ja aseta tämä lanka 12 lyhyemmän langan keskikohdan päälle. Aseta langat kaksinkerroin ja solmi uusi lanka hapsun ympäri (n. 1 cm:n päähän päästä), päättele langanpäät hyvin ja kiinnitä hapsu nyöriin yllä olevan ohjeen mukaisesti. Tee toinen hapsu samoin. Aseta hapsunyöri kaksinkerroin ja pujota nyörin taitettu pää mekon etuosan halkion yläreunan silmukan läpi, vedä nyörin avoin pää taitetun pään läpi. Tee toinen samanlainen hapsunyöri ja kiinnitä se halkion yläreunan toiselle puolelle.

= tee 2 silmukan väliin 1 langankierto puikolle, seuraavalla kerroksella langankierrolla neulotaan sileää neuletta, jolloin työhön muodostuu reikä
= tee 2 silmukan väliin 2 langankiertoa puikolle, seuraavalla kerroksella ensimmäinen langankierto neulotaan oikein, toinen langankierto pudotetaan puikolta, jolloin työhön muodostuu isompi reikä
= 2 silmukkaa oikein yhteen
= 3 silmukkaa oikein yhteen
= nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli
= nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, vedä nostettu silmukka kavennuksen yli
= nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 3 silmukkaa oikein yhteen, vedä nostettu silmukka kavennuksen yli

Tarvitsetko opastusta ohjeeseen?

Kiitos, kun valitsit DROPS Design -ohjeen. Panostamme siihen, että ohjeemme ovat virheettömiä ja helppoja ymmärtää. Kaikki ohjeet käännetään norjasta ja voit aina tarkistaa mitat ja luvut alkuperäisestä ohjeesta (DROPS 188-31) .

Kommentit / Kysymykset (10)

Susanne Christiansen 07.05.2019 - 11:08:

Har problemer med maskeantal, der skal være 168 masker tilbage når jeg er færdig med a1, men kan ikke få det til at passe.

DROPS Design 07.05.2019 kl. 11:28:

Hej Susanne, Du tager 7 masker ind i hver diagram-rapport. Den 5. indtagning kan være svær at se. Det er den som er ud for pil 1. Her tager du 3 masker ind (over de sidste 4 masker) men tager kun 2 masker ud i midten. God fornøjelse!

Thoai Vu 15.08.2018 - 11:55:

Thank you for your support. I'm done

Thoai Vu 10.08.2018 - 08:18:

Sorry You don't understood what I mean. The round 27 is right. But round 29 and so on, it don't fit as pattern. At the beg of round 28: 5 sts, 1 st of YO, 1st, 1st of YO and 5sts. If the round 29 I work K4, YO, K3, YO, K4 and sl K, K2tog, psso, the position of K3 won't be able middle. Sorry for bothering you

DROPS Design 10.08.2018 kl. 08:52:

Dear Mrs Vu, you should have displaced the beg of the row from row 27, so that you knit one st less at the beg of the repeat = K4 , then work K3 (= YO from row 27, K1, YO from row 27), K4 and finish with the 3 sts worked tog (slip 1, K2 tog,psso). The K3 are not in the middle of repeat but there should be K4 on the outside of YO's. Happy knitting!

Thoai Vu 09.08.2018 - 17:05:

I did the 27 round as you guide, but when I did the round 29 it wasn't fit with the round 27. If I slip the 1 st at the beg of row, it will be perfect. Please help me again. Thank you

DROPS Design 10.08.2018 kl. 07:53:

Dear Mrs Vu, make sure you have 15 sts in each repeat when working row 27, at the end of each repeat you will work the last 2 sts tog with the first 2 sts next repeat (= you dec 3 sts and make 2 YOs = 1 st has been decreased in each repeat) = 14 sts remain in each repeat. Happy knitting!

Thoai Vu 09.08.2018 - 14:31:

I think there is an error from round 29 and so on of A.1 pattern. I have to displace beginning of round 1 stitch to the left to make it fit with 27th round. Can you double check?

DROPS Design 09.08.2018 kl. 15:48:

Dear Mrs Vu, pattern is right, at the arrow, you displace the beg of round of 2 sts to the left: slip the 2 sts at the beg of row with an arrow to the right needles without working them, then work row with arrow-1 as shown in diagram, you will finish the round with the 2 sts you slipped. Happy knitting!

Broňa 30.12.2017 - 21:24:

Také moc pěkná kombinace vzorů.

Tanja 30.12.2017 - 11:47:

Dit wil ik graag maken!

Tanja Taale 30.12.2017 - 11:45:

Dit wil ik graag maken

Martha 23.12.2017 - 18:13:

Das würde mir auch gefallen.

Beti 22.12.2017 - 19:47:

Eine traumhaftes Modell. Ich würde es gern nacharbeiten.

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 188-31