DROPS / 191 / 19

Peonia Cardigan by DROPS Design

Ylhäältä alas neulottu jakku, jossa pitsineuletta, raglanlinjat ja A-muoto. Koot S-XXXL. Työ neulotaan DROPS Muskat-langasta.

DROPS Design: Malli r-721
Lankaryhmä B
-----------------------------------------------------------
Koko: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS MUSKAT (kuuluu lankaryhmään B):
550-600-650-700-750-850 g väriä 06, vaalea roosa

Työ voidaan neuloa myös seuraavilla langoilla:
"Lankavaihtoehdot (Lankaryhmä B)". Katso alla oleva linkki.

DROPS SUKKAPUIKOT JA PYÖRÖPUIKKO (80 cm) NRO 4 tai käsialan mukaan.
DROPS SUKKAPUIKOT JA PYÖRÖPUIKKO (80 cm) NRO 3,5 (ainaoikeinneulottuihin renuksiin) tai käsialan mukaan.
NEULETIHEYS: 21 silmukkaa ja 28 kerrosta sileää neuletta puikoilla nro 4 = 10 cm leveyssuunnassa ja 10 cm korkeussuunnassa.
22 silmukkaa ja 30 kerrosta sileää neuletta puikoilla nro 3,5 = 10 cm leveyssuunnassa ja 10 cm korkeussuunnassa.

DROPS HELMIÄISNAPPI, Pyöreä (roosa) NRO 622: 6-6-7-7-8-8 kpl.

Saat tämän mallin langat alkaen 25.30€. Lue lisää.

Laske kuinka usein kerroksella lisätään/kavennetaan seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 100 silmukkaa), miinus etureunat (esim. 10 silmukkaa) ja jaa loput silmukat lisäysten/kavennusten määrän kanssa (esim. 32) = 2,8. Tässä esimerkissä lisätään 1 silmukka tekemällä n. joka 3.silmukan jälkeen 1 langankierto puikolle. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikää.
Kavennukset tehdään neulomalla n. joka 2. ja joka 3.silmukka oikein yhteen.

RAGLANLISÄYKSET:
Kaikki lisäykset tehdään työn oikealla puolella!
Tee lisäykset piirroksen A.2 jokaisen mallikerran molemmin puolin (= kerroksella lisätään 8 silmukkaa).
Lisää 1 silmukka tekemällä 1 langankierto puikolle. Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan nurin, työhön tulee muodostua reikä.

LISÄYSVINKKI (etu- ja takakappaleen sivut):
Kaikki lisäykset tehdään työn oikealla puolella!
Aloita 2 silmukan päässä merkkilangasta, tee 1 langankierto puikolle, neulo 4 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden 4 silmukan keskellä), tee 1 langankierto puikolle (= työhön lisättiin 2 silmukkaa). Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen nurin, jottei muodostuisi reikää.

KAVENNUSVINKKI (keskellä hihan alla):
Aloita 3 silmukan päässä merkkilangasta, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, 2 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden kahden silmukan keskellä), nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli (= työstä kapeni 2 silmukkaa).

NAPINLÄPI:
Tee napinlävet oikeaan etureunaan (kun vaate puetaan päälle). Tee napinläpi työn oikealta puolelta, kun kerroksella on jäljellä 3 silmukkaa, seuraavasti: Tee 1 langankierto puikolle, neulo seuraavat 2 silmukkaa oikein yhteen ja neulo viimeinen silmukka oikein. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan oikein, jolloin työhön muodostuu reikä.
Ensimmäinen napinläpi tehdään, kun työn pituus luomisreunasta mitattuna on n. 1½-2 cm. Tee sitten seuraavat 5-5-6-6-7-7 napinläpeä aina n. 8 cm:n välein.
----------------------------------------------------------

JAKKU:
Neulotaan tasona pyöröpuikolla, ylhäältä alas. Hihat neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla.

KAARROKE:
Luo 111-115-119-123-128-136 silmukkaa pyöröpuikolle nro 3,5 Muskat-langalla. Neulo tasona 6 kerrosta AINAOIKEAA (katso selitys yllä). Vaihda pyöröpuikkoon nro 4.
Neulo 1 kerros oikein oikealta puolelta ja lisää tasavälein 21-21-25-29-32-32 silmukkaa (lue LISÄYS-/KAVENNUSVINKKI, älä tee lisäyksiä etureunojen reunimmaisten 5 silmukan kohdalla) = 132-136-144-152-160-168 silmukkaa. Muista tehdä oikeaan etureunaan NAPINLÄVET (katso selitys yllä). Neulo 1 kerros nurin nurjalta puolelta, lukuun ottamatta 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa kummassakin reunassa. Neulo seuraavalla kerroksella mallineuletta näin: 5 reunasilmukkaa ainaoikeaa, A.1 (= 10 silmukkaa), 3-4-6-8-10-12 silmukkaa sileää neuletta, (= vasen etukappale), tee 1 langankierto puikolle, A.2 (= 12 silmukkaa), tee 1 langankierto puikolle, 11 silmukkaa sileää neuletta (= hiha), tee 1 langankierto puikolle, A.2, tee 1 langankierto puikolle, 26-28-32-36-40-44 silmukkaa sileää neuletta (= takakappale), tee 1 langankierto puikolle, A.2, tee 1 langankierto puikolle, 11 silmukkaa sileää neuletta (= hiha), tee 1 langankierto puikolle, A.2, tee 1 langankierto puikolle, 3-4-6-8-10-12 silmukkaa sileää neuletta (= oikea etukappale), A.1, 5 reunasilmukkaa ainaoikeaa.
Raglanlisäysten ensimmäinen lisäyskerros on nyt valmis (= työhön lisättiin 8 silmukkaa). TARKISTA NEULETIHEYS! Jatka mallineuletta tähän tapaan ja toista RAGLANLISÄYKSET (katso selitys yllä) joka 2.kerros yhteensä 22-25-27-30-33-36 kertaa (sisällyttäen ensimmäinen lisäyskerros) = 308-336-360-392-424-456 silmukkaa. Jatka sileää neuletta, neulo jokaisessa kappaleiden rajakohdassa piirroksen A.2 mallineuletta ja neulo kummassakin etureunassa piirroksen A.1 mallineuletta + 5 reunasilmukkaa ainaoikeaa, kunnes etureunan pituus luomisreunasta alaspäin mitattuna on 20-22-23-25-27-29 cm.

Jatka mallineuletta kuten aiemmin ja neulo seuraava kerros (= oikea puoli) näin: Neulo ensimmäiset 46-50-54-59-64-69 silmukkaa (= vasen etukappale), siirrä seuraavat 67-73-77-83-89-95 silmukkaa apulangalle (= hiha), luo apulangan silmukoiden tilalle 10-10-12-12-14-16 silmukkaa (= hihan alla), neulo seuraavat 82-90-98-108-118-128 silmukkaa (= takakappale), siirrä seuraavat 67-73-77-83-89-95 silmukkaa apulangalle (= hiha), luo apulangan silmukoiden tilalle 10-10-12-12-14-16 silmukkaa (= hihan alla), neulo loput 46-50-54-59-64-69 silmukkaa (= oikea etukappale). Neulo etu-/takakappaleet ja hihat erikseen. Kiinnitä 1 merkkilanka tähän. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!

ETU- JA TAKAKAPPALE:
= 194-210-230-250-274-298 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka työn kumpaankin sivuun (eli kummankin hihan alapuolelle luotujen 10-10-12-12-14-16 silmukan keskelle). Jatka tasona sileää neuletta, ja neulo kummassakin etureunassa piirroksen A.1 mallineuletta + 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa kuten aiemmin. Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on 4 cm, lisää kumpaankin sivuun 2 silmukkaa (lue LISÄYSVINKKI) (= työhön lisättiin 4 silmukkaa). Toista tällaiset lisäykset joka 12.-12.-14.-14.-14.-14.kerros yhteensä 7-7-6-6-6-6 kertaa = 222-238-254-274-298-322 silmukkaa. Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on 31-31-32-32-32-32 cm, vaihda pyöröpuikkoon nro 3,5. Neulo 6 kerrosta ainaoikeaa. Päätä silmukat oikein silmukoin. Päätä tarvittaessa silmukat paksummalla puikolla, jotta päätösreunasta tulisi tarpeeksi joustava. Jakun pituus olalta alaspäin mitattuna on n. 56-58-60-62-64-66 cm.

HIHA:
Ota toisen sivun apulangalla odottavat 67-73-77-83-89-95 silmukkaa sukkapuikoille nro 4 ja poimi lisäksi jokaisesta hihan alapuolelle luodusta 10-10-12-12-14-16 silmukasta 1 silmukka = 77-83-89-95-103-111 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka kummastakin sivusta poimittujen 10-10-12-12-14-16 silmukan keskelle (= keskellä hihan alla/jakun sivut). Neulo sileää neuletta suljettuna neuleena. Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on 4 cm, kavenna keskellä hihan alla 2 silmukkaa (lue KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset joka 6.-5.-4.-4.-3.-3.kerros yhteensä 15-18-20-22-26-29 kertaa = 47-47-49-51-51-53 silmukkaa. Neulo kunnes hihan pituus jakokohdasta mitattuna on 44-42-42-40-39-37 cm. Vaihda sukkapuikkoihin nro 3,5. Neulo 6 kerrosta ainaoikeaa. Päätä silmukat oikein silmukoin. Päätä tarvittaessa silmukat paksummalla puikolla, jotta päätösreunasta tulisi tarpeeksi joustava. Neulo toinen hiha samoin.

= tee 1 langankierto 2 silmukan väliin. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan nurin, työhön tulee muodostua reikä
= neulo 2 silmukkaa oikein yhteen

Sujata 14.11.2018 - 06:39:

How can I knit this pattern in down to up pattern, please guide, with regards.

DROPS Design 14.11.2018 kl. 09:00:

Dear Sujata, you would have to completely readjust the pattern, it would be much easier to work top down as explained in the pattern, or then look for another pattern worked bottom up if you rather. Happy knitting!

Rosie 28.06.2018 - 07:42:

The neckline an tension look different in the two pictures, is the first one knitted on larger needles?

DROPS Design 28.06.2018 kl. 08:58:

Dear Rosie, both ladies in the pictures are wearing the same jacket, so tension is the same on both. Happy knitting!

Inez Lutjeboer 08.05.2018 - 10:10:

Voor oudere dames is de hals erg laag. Ze hebben het wat gauwer koud... Hoe is de hals hoger te maken?

DROPS Design 10.05.2018 kl. 10:35:

Dag Inez, Dit ontwerp is inderdaad met een lage hals. Het is voor ons helaas niet mogelijk om de patronen naar persoonlijke wensen aan te passen. Eventueel kun je ook hulp vragen bij de winkel waar je het garen hebt gekocht.

Doris 25.12.2017 - 09:41:

Sehr schön auch mit dem Pullover als Twinset.

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 191-19