DROPS / 189 / 8

Caledonia by DROPS Design

Strikket plaid med sekskanter og hulmønster. Arbejdet er strikket i DROPS Safran

DROPS Design: Model e-275
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------
Mål plaid: ca 104 cm x 130 cm.
Mål sekskant: ca 31 cm fra hjørne til hjørne. Ca 26 cm fra side til side.
Materialer:
DROPS SAFRAN fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
600 g farve 12, fersken
1 sekskant vejer 34 g.

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe A)" – se link under.

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (40 cm) nr 3 – eller de pinde du skal bruge for at få 24 masker og 32 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 107.4kr. Læs mere.

----------------------------------------------------------

PLAID:
Der strikkes først 18 sekskanter som strikkes rundt, fra midten og ud. Start med strømpepinde og gå over til rundpind efterhånden som der et taget nok masker ud. Til sidst monteres plaiden ved at sy sekskanterne sammen.

SEKSKANT:
Slå 7 masker op på strømpepind 3 med Safran – lad tråd-enden være ca 20 cm, den skal bruges til at trække hullet sammen i midten af sekskanterne.
1.PIND (vrangen): Strik 1 pind vrang.
2.PIND (retsiden): Strik * 1 ret, slå om *, strik fra *-* 4 gange til, strik de 2 sidste masker ret = 12 masker.
Fordel disse masker på 3 strømpepinde, 4 masker på hver pind - med start på omgangen i overgangen mellem to strømpepinde.
Fortsæt rundt fra retsiden:
1.OMGANG: Strik * 1 ret, slå om *, strik fra *-* omg rundt – de 5 omslag fra 2.pind strikkes drejet ret så der ikke bliver hul = 24 masker (= 8 masker på hver strømpepind).
2.OMGANG: Strik 1 omgang ret.

Nu strikkes mønster A.1 (= 4 masker) totalt 6 gange rundt på omgangen – dvs der strikkes 2 rapporter A.1 på hver strømpepind. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når hele diagram A.1 er strikket færdig lukkes der løst af med ret – lav samtidig et omslag i hvert hjørne og luk hvert omslag af som en egen maske – da bliver hjørnet lidt tydeligere. Sekskanten måler ca 31 cm fra hjørne til hjørne og 26 cm fra side til side. Brug tråden og træk hullet i midten sammen. Klip og hæft tråden. Strik totalt 18 sekskanter.

MONTERING:
Læg sekskanterne som vist på måleskitsen og sy dem sammen henad maske for maske. Sørg for at sømmen ikke strammer!

= lav et omslag mellem 2 masker. På næste omgang strikkes omslaget ret eller vrang (se næste omgang i diagrammet), så der bliver hul
= lav et omslag mellem 2 masker. På næste omgang strikkes omslaget drejet ret, så der ikke bliver hul

Vita Olsen 15.10.2018 - 19:45:

5.sidste mønster pind (2 ret sammen, slå om) gentaget bør strikkes omvendt, så der startes med slå om. Herved undgås 2 omslag efter hinanden ved overgang til næste mønster pind, ligesom retmasken i slutningen af pinden fortsætter pænere igennem mønsteret.

Françoise 21.09.2018 - 17:35:

Bon courage à toutes ! Je me suis lancée avec du coton à crocheter n° 10 pour crochet 1,5 avec 7 aiguilles n° 2,5. Après un premier hexagone pour me faire la main, j'ai décidé de ne faire plus que une augmentation une fois sur deux après le losange. Le travail fini est plus à plat... Et d'une vingtaine de cm, certes ma couverture est loin d'être terminée ! Cependant, les motifs sont simples et rapides d'exécution. Je coudrai au fur et à mesure.

Liloo 14.04.2018 - 16:51:

Bonjour, Peut-on utiliser aiguilles circulaires au lieu des doubles pointes pour faire ce modèle? Merci pour ce beau modèle.

DROPS Design 16.04.2018 kl. 09:01:

Bonjour Liloo, les hexagones se tricotent en rond sur aiguilles doubles pointes, vous pouvez les tricoter sur aiguille circulaire en utilisant la technique dite du magic loop. Bon tricot!

Filipa Prieto 23.03.2018 - 13:26:

Love the design and love the color!

Pia 13.12.2017 - 12:01:

Superfint tæppe. Det må jeg lave når opskriften kommer.

Véronique 11.12.2017 - 16:01:

Ouvrage magnifique ! Très long à faire mais le résultat est bluffant !

Kommentere opskrift DROPS 189-8