DROPS / 188 / 20

Madrid Cardigan by DROPS Design

Raglánový propínací svetr s copánky a ažurovým vzorem pletený shora dolů z příze DROPS Cotton Light. Velikost S - XXXL.

DROPS Design: model č. cl-088
Skupina přízí B
-----------------------------------------------------------
Velikost: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materiál:
DROPS COTTON LIGHT firmy Garnstudio (spadá do skupiny přízí B)
500-550-600-650-700-800 g, barva č. 21, světlá béžová

Použitou přízi můžete také nahradit některou ze seznamu:
"Náhradní příze (Skupina přízí B)" – viz link níže.

DROPS PONOŽKOVÉ JEHLICE a KRUHOVÉ JEHLICE (40 a 80 cm) č.4 – nebo velikosti potřebné k upletení zkušebního vzorku o rozměrech 21 ok a 28 řad lícovým žerzejem = 10 cm na šířku a 10 cm na výšku.

DROPS PONOŽKOVÉ JEHLICE a KRUHOVÉ JEHLICE (40 a 80 cm) č.3,5 na lemy – nebo velikosti potřebné k upletení zkušebního vzorku o rozměrech 22 ok a 30 řad lícovým žerzejem = 10 cm na šířku a 10 cm na výšku.

DROPS POMOCNÁ JEHLICE copánková – na pletení copánků.

DROPS PERLEŤOVÝ KNOFLÍK Vypouklý (bílý) č.521: 6 ks pro všechny velikosti.
----------------------------------------------------------

50% bavlna, 50% polyester
od 31.00 Kč /50g
DROPS Cotton Light uni colour DROPS Cotton Light uni colour 31.00 Kč /50g
Přízi na tento model můžete mít už za 390Kč. Více zde.

Viz schémata A.1 až A.4. Zobrazeny jsou všechny řady vzoru nahlížené z lícové strany.

RAGLÁNOVÉ ZKOSENÍ:
Přidáváme vždy v lícových řadách!
Pro vytvarování raglánu přidáváme 1 oko na každé straně vzoru A.1/A.2 v každém raglánovém “švu”, tj. ve všech místech, kde se stýkají rukávy s trupem (= přidáme 8x v řadě). Přidáváme nahozením, v následující řadě pleteme nahození obrace za zadní nit, aby se v pletenině netvořily dírky.

TIP – PŘIDÁVÁNÍ 1:
Abychom vypočítali, jak často musíme přidávat, odečteme od celkového počtu ok v řadě (např. 128 ok) oka obou lég (tj. 10 ok) a zbytek vydělíme počtem ok, která potřebujeme přidat (tj. 4), takže 128 – 10 = 118 : 4 = 29,5.
V tomto případě tedy 1x nahodíme střídavě za každým 29. a 30. okem. V následující řadě pleteme nahození za zadní nit, aby se v pletenině netvořily dírky.
Přidáváme mimo obě légy.

TIP - PŘIDÁVÁNÍ 2 (trup – boky):
Přidáváme vždy v lícových řadách!
Začínáme 2 oka před značkou: 1x nahodíme, 4 oka upleteme hladce (značka leží uprostřed těchto ok) a 1x nahodíme (= přidali jsme 2 oka). V následující rubové řadě pleteme nahození obrace za zadní nit, aby se v pletenině netvořily dírky.

TIP - UJÍMÁNÍ (rukáv - podpaží):
Začínáme 2 oka před značkou: 2 oka spleteme hladce, sejmeme značku, 1 oko sejmeme hladce, 1 upleteme hladce a sejmuté přes ně přetáhneme (= ujmuli jsme 2 oka).

KNOFLÍKOVÉ DÍRKY:
Knoflíkové dírky vyplétáme v léze pravého předního dílu (na svetr se díváme, jako by byl oblečený). 1 dírka = pleteme lícovou řadu až po poslední 3 oka na jehlici, 1x nahodíme, 2 oka spleteme hladce a končíme 1 okem hladce. V následující řadě upleteme nahození hladce – v pletenině vznikne dírka.
První knoflíkovou dírku vypleteme ve výši asi 1,5-2 cm, každou z dalších 5 dírek pak pleteme vždy po 8-8-8-9-9-9 cm výšky.
----------------------------------------------------------

SVETR:
Pleteme v řadách na kruhové jehlici, shora dolů.
Rukávy pleteme v kruhových řadách na ponožkových jehlicích/krátké kruhové jehlici.

LEM PRŮKRČNÍKU:
Na kruhovou jehlici č.3,5 nahodíme přízí Cotton Light 123-128-133-138-148-158 ok a upleteme 1 rubovou řadu obrace. Následující lícovou řadu pleteme pružným vzorem 3/2 (tj. střídáme 3 oka hladce, 2 obrace), takto: 5 ok légy VROUBKOVÝM VZOREM – viz výše, (3 oka hladce, 2 obrace) – opakujeme až po posledních 8 ok v řadě, 3 oka hladce, 5 ok légy vroubkovým vzorem. V tomto rozvržení pokračujeme. Pamatujeme na vyplétání KNOFLÍKOVÝCH DÍREK! Ve výši 4 cm (končíme rubovou řadou) upleteme 1 vroubek a SOUČASNĚ v 1. řadě přidáme rovnoměrně 1-4-7-6-8-14 ok – viz TIP – PŘIDÁVÁNÍ 1 = 124-132-140-144-156-172 ok.

SEDLO:
Pleteninu převedeme na kruhovou jehlici č.4 a vložíme značku. NYNÍ MĚŘÍME DÍL OD TOHOTO MÍSTA! Pokračujeme vzorem – následující lícovou řadu pleteme takto: 5 ok légy vroubkovým vzorem, 8-10-12-13-16-20 ok lícovým žerzejem (= levý přední díl), 1x nahodíme, vzor A.1 (= 20 ok), 1x nahodíme, 1 oko lícovým žerzejem (= rukáv), 1x nahodíme, vzor A.2 (= 20 ok), 1x nahodíme, 16-20-24-26-32-40 ok lícovým žerzejem (= zadní díl), 1x nahodíme, vzor A.1, 1x nahodíme, 1 oko lícovým žerzejem (= rukáv), 1x nahodíme, vzor A.2, 1x nahodíme, 8-10-12-13-16-20 ok lícovým žerzejem, 5 ok légy vroubkovým vzorem (= pravý přední díl).
1. raglánové přidávání máme nyní dokončeno. V tomto rozvržení pokračujeme a SOUČASNĚ dál přidáváme pro RAGLÁNOVÉ ZKOSENÍ – viz výše; přidáváme v každé 2. řadě, celkem 24-27-30-33-36-39x = 316-348-380-408-444-484 ok. Po dokončení veškerého přidávání měří díl 17-19-21-24-26-28 cm. Pokračujeme v tomto rozvržení vzoru, ale už bez přidávání, a to až do výše 19-21-23-24-26-29 cm.
Následující lícovou řadu pleteme takto:
5 ok légy vroubkovým vzorem, 32-37-42-46-52-59 ok lícovým žerzejem, 6 ok upleteme vzorem jako dosud, 2 oka obrace, 2 hladce (= levý přední díl), následujících 69-75-81-87-93-99 ok odložíme na pomocnou jehlici (= rukáv), nahodíme 8 nových ok (= podpaží), upleteme 2 oka hladce, 2 obrace, 6 ok vzorem jako dosud, pak 64-74-84-92-104-118 ok lícovým žerzejem, 6 ok vzorem jako dosud, 2 obrace, 2 hladce (= zadní díl), dalších 69-75-81-87-93-99 ok odložíme na pomocnou jehlici (= rukáv), nahodíme 8 nových ok (= podpaží), pak 2 oka hladce, 2 obrace, 6 ok vzorem jako dosud a 32-37-42-46-52-59 ok lícovým žerzejem (= pravý přední díl), končíme 5 oky légy vroubkovým vzorem. NYNÍ MĚŘÍME DÍL OD TOHOTO MÍSTA!

TRUP:
= 184-204-224-240-264-292 ok. Doprostřed 8 nově nahozených ok v podpaží na každé straně dílu vložíme značku. Pokračujeme v řadách lícovým žerzejem a vzorem A.3 (= 28 ok) nad 8 novými oky v podpaží + 10 oky na obu stranách ok v podpaží (tj. 14 ok na obou stranách každé značky v podpaží), na každé straně dílu pleteme 5 ok légy vroubkovým vzorem jako dosud. Po dokončení celé sekvence vzoru A.3 (na výšku) měří díl 9 cm. Pokračujeme v řadách lícovým žerzejem s 5 oky légy vroubkovým vzorem na každé straně a SOUČASNĚ přidáme v následující lícové řadě 1 oko na obou stranách obou značek v podpaží – viz TIP – PŘIDÁVÁNÍ 2 (trup – boky)! Toto přidávání opakujeme vždy po 3 cm výšky, celkem 3x = 206-226-246-262-286-314 ok. Pokračujeme až do výše 16-16-16-17-17-16 cm – končíme rubovou řadou. Pak pleteninu rozdělíme na přední a zadní díly a ty dokončíme odděleně. Prvních a posledních 54-59-64-68-74-81 ok odložíme na 2 samostatné pomocné jehlice (= levý a pravý přední díl) a pleteme zadní díl, takto:

ZADNÍ DÍL:
= 98-108-118-126-138-152 ok. Pleteme lícovým žerzejem s 5 oky vroubkovým vzorem na každé straně dílu (= postranní lemy na boku). Ve výši 23-23-23-24-24-23 cm přidáme rovnoměrně 30-30-30-37-40-41 ok (přidáváme mimo postranní lemy vroubkovým vzorem) = 128-138-148-163-178-193 ok. Pleteninu převedeme na kruhovou jehlici č.3,5 a upleteme 1 vroubek. Následující lícovou řadu pleteme takto: 5 ok vroubkovým vzorem, (3 oka hladce, 2 obrace) – opakujeme až po posledních 8 ok v řadě, 3 oka hladce, 5 ok vroubkovým vzorem. Když je pružný lem vysoký 5 cm, všechna oka dle vzoru uzavřeme. Abychom neměli uzavřený okraj moc stažený, můžeme za každým zhruba 5. okem 1x nahodit – nahození hned uzavřeme jako běžné oko.
Díl měří celkem 52-54-56-58-60-62 cm (od ramene).

PRAVÝ PŘEDNÍ DÍL:
= 54-59-64-68-74-81 ok. Pleteme lícovým žerzejem s 5 oky vroubkovým vzorem na každé straně dílu (= léga a postranní lem na boku). Ve výši 23-23-23-24-24-23 cm přidáme rovnoměrně 14-14-14-15-19-22 ok (přidáváme mimo légu a postranní lem vroubkovým vzorem) = 68-73-78-83-93-103 ok. Pleteninu převedeme na kruhovou jehlici č.3,5 a upleteme 1 vroubek. Následující lícovou řadu pleteme takto: 5 ok vroubkovým vzorem, (3 oka hladce, 2 obrace) – opakujeme až po posledních 8 ok v řadě, 3 oka hladce, 5 ok légy vroubkovým vzorem. Když je pružný lem vysoký 5 cm, všechna oka dle vzoru uzavřeme. Abychom neměli uzavřený okraj moc stažený, můžeme za každým zhruba 5. okem 1x nahodit – nahození hned uzavřeme jako běžné oko.
Díl měří celkem 52-54- 56-58- 60-62 cm (od ramene).

LEVÝ PŘEDNÍ DÍL:
= 54-59-64-68-74-81 ok. Pleteme lícovým žerzejem s 5 oky vroubkovým vzorem na každé straně dílu (= léga a postranní lem na boku). Ve výši 23-23-23-24-24-23 cm přidáme rovnoměrně 14-14-14-15-19-22 ok (přidáváme mimo légu a postranní lem vroubkovým vzorem) = 68-73-78-83-93-103 ok. Pleteninu převedeme na kruhovou jehlici č.3,5 a upleteme 1 vroubek. Následující lícovou řadu pleteme takto: 5 ok légy vroubkovým vzorem, (3 oka hladce, 2 obrace) – opakujeme až po posledních 8 ok v řadě, 3 oka hladce, 5 ok vroubkovým vzorem. Když je pružný lem vysoký 5 cm, všechna oka dle vzoru uzavřeme. Abychom neměli uzavřený okraj moc stažený, můžeme za každým zhruba 5. okem 1x nahodit – nahození hned uzavřeme jako běžné oko.
Díl měří celkem 52-54-56-58-60-62 cm (od ramene).

RUKÁV:
Odložených 69-75-81-87-93-99 ok jednoho rukávu vrátíme z pomocné jehlice zpět na ponožkové jehlice č.4 a navíc nabereme po 1 oku z každého z 8 nových ok v podpaží = 77-83-89-95-101-107 ok. Doprostřed těchto nových ok vložíme značku (= na každé straně značky máme 4 nová oka). Uprostřed podpaží pleteme vzor A.4 (= 28 ok), takže na každé straně značky pleteme 14 ok vzoru A.4. Ostatní oka v kruhové řadě pleteme hladce. Po dokončení celé sekvence vzoru A.4 (na výšku) máme v kruhové řadě o 18 ok méně = 59-65-71-77-83-89 ok. Uprostřed podpaží dál pokračujeme v ujímání – ujmeme vždy 2 oka – viz TIP - UJÍMÁNÍ! Takto ujmeme v každé 10.-7.-6.-5.-4.-3. kruhové řadě, celkem 7-9-11-13-15-17x = 45-47-49-51-53-55 ok. Dál pleteme hladce až do výše 37-35-34-33-32-29 cm. Nyní přidáme v kruhové řadě rovnoměrně 5-8-6-9-7-10 ok = 50-55-55-60-60-65 ok. Pleteninu převedeme na ponožkové jehlice č.3,5 a upleteme 1 vroubek. Pak pleteme pružným vzorem 3/2 až do výše 42-40-39-38-37-34 cm. V následující kruhové řadě všechna oka dle vzoru uzavřeme. Abychom neměli uzavřený okraj moc stažený, můžeme za každým zhruba 5. okem 1x nahodit – nahození hned uzavřeme jako běžné oko. Stejným způsobem upleteme i druhý rukáv.

= 1x nahodíme mezi 2 oky, v následující řadě pleteme nahození obrace - vznikne dírka; pleteme-li v kruhových řadách (rukávy), pleteme nahození hladce - vznikne dírka
= 1x nahodíme mezi 2 oky, v následující řadě pleteme nahození obrace za zadní nit - nevznikne dírka; pleteme-li v kruhových řadách (rukávy), pleteme nahození hladce za zadní nit - nevznikne dírka
= 2 oka spleteme hladce
= 1 oko sejmeme hladce, 1 upleteme hladce a sejmuté přes ně přetáhneme
= 2 oka odložíme na pomocnou jehlici PŘED práci, 2 oka hladce, 2 oka z pom.jehlice hladce
= 2 oka odložíme na pomocnou jehlici ZA práci, 2 oka hladce, 2 oka z pom.jehlice hladce
= když máme dokončenou 1 celou sekvenci vzoru (na výšku), opakujeme vzor od řady označené šipkou

Komentáře (3)

Barbara 04.08.2018 - 13:15:

Hallo, bin beim Ärmel und verstehe nicht, wie es bei A4 zu Abnahmen kommen soll, wenn doch nach/vor dem 2 zusammenstricken gleich wieder ein U gemacht wird, der zu einer neuen Masche wird? Das würde auch den Madrid-Pullover betreffen. Ich versuche es mal ohne Umschläge ...

DROPS Design 06.08.2018 kl. 08:51:

Liebe Barbara, bei den 1., 3., 5. und 7. Reihe in A.4 haben Sie 2 Umschläge aber 4 Abnahmen = es wird in jeder diese Reihen 2 M im Diagram abgenommen. Viel Spaß beim stricken!

Naudan Suzanne 26.07.2018 - 08:32:

Je ne sais pas tricoter avec des aiguilles circulaires. Est il possible d'obtenir les explications de ce modèle en tricotant de bas en haut et si possible morceau par morceau. Merci

DROPS Design 26.07.2018 kl. 10:13:

Bonjour Mme Naudan, le gilet se tricote en allers et retours sur aiguille circulaire pour avoir suffisamment de place pour y loger toutes les mailles, vous pouvez le tricoter sur aiguilles droites, mais pensez à bien vérifier votre tension car les mailles seront beaucoup plus serrées - lisez ici comment adapter un modèle sur aiguilles droites. Bon tricot!

Ked 19.07.2018 - 11:25:

Why wasn't this sweater included when I asked for "Raglan"?

DROPS Design 19.07.2018 kl. 11:57:

Dear Ked, this pattern is listed under "Raglan" - see here. Happy knitting!

Přidejte komentář k návodu DROPS 188-20