DROPS / 188 / 20

Madrid Cardigan by DROPS Design

Raglánový propínací svetr s copánky a ažurovým vzorem pletený shora dolů z příze DROPS Cotton Light. Velikost S - XXXL.

DROPS Design: model č. cl-088
Skupina přízí B
-----------------------------------------------------------
Velikost: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materiál:
DROPS COTTON LIGHT firmy Garnstudio (spadá do skupiny přízí B)
500-550-600-650-700-800 g, barva č. 21, světlá béžová

Použitou přízi můžete také nahradit některou ze seznamu:
"Náhradní příze (Skupina přízí B)" – viz link níže.

DROPS PONOŽKOVÉ JEHLICE a KRUHOVÉ JEHLICE (40 a 80 cm) č.4 – nebo velikosti potřebné k upletení zkušebního vzorku o rozměrech 21 ok a 28 řad lícovým žerzejem = 10 cm na šířku a 10 cm na výšku.

DROPS PONOŽKOVÉ JEHLICE a KRUHOVÉ JEHLICE (40 a 80 cm) č.3,5 na lemy – nebo velikosti potřebné k upletení zkušebního vzorku o rozměrech 22 ok a 30 řad lícovým žerzejem = 10 cm na šířku a 10 cm na výšku.

DROPS POMOCNÁ JEHLICE copánková – na pletení copánků.

DROPS PERLEŤOVÝ KNOFLÍK Vypouklý (bílý) č.521: 6 ks pro všechny velikosti.
----------------------------------------------------------

Nejste si jistí, kterou zvolit velikost? Třeba by vám pomohla informace, že modelka na obrázku je vysoká asi 170 cm a nosí velikost S nebo M. Pokud chcete plést/háčkovat pulovr, kabátek, šaty nebo podobný kousek, najdete dole pod návodem nákres s jednotlivými mírami v cm.
Komentáře (0)
Pomozte nám sestavit novou kolekci DROPS! Tady vybírejte ty nej modely!

50% bavlna, 50% polyester
od 35.00 Kč /50g
DROPS Cotton Light uni colour DROPS Cotton Light uni colour 35.00 Kč /50g
Přízi na tento model můžete mít už za 350Kč. Více zde.

Viz schémata A.1 až A.4. Zobrazeny jsou všechny řady vzoru nahlížené z lícové strany.

RAGLÁNOVÉ ZKOSENÍ:
Přidáváme vždy v lícových řadách!
Pro vytvarování raglánu přidáváme 1 oko na každé straně vzoru A.1/A.2 v každém raglánovém “švu”, tj. ve všech místech, kde se stýkají rukávy s trupem (= přidáme 8x v řadě). Přidáváme nahozením, v následující řadě pleteme nahození obrace za zadní nit, aby se v pletenině netvořily dírky.

TIP – PŘIDÁVÁNÍ 1:
Abychom vypočítali, jak často musíme přidávat, odečteme od celkového počtu ok v řadě (např. 128 ok) oka obou lég (tj. 10 ok) a zbytek vydělíme počtem ok, která potřebujeme přidat (tj. 4), takže 128 – 10 = 118 : 4 = 29,5.
V tomto případě tedy 1x nahodíme střídavě za každým 29. a 30. okem. V následující řadě pleteme nahození za zadní nit, aby se v pletenině netvořily dírky.
Přidáváme mimo obě légy.

TIP - PŘIDÁVÁNÍ 2 (trup – boky):
Přidáváme vždy v lícových řadách!
Začínáme 2 oka před značkou: 1x nahodíme, 4 oka upleteme hladce (značka leží uprostřed těchto ok) a 1x nahodíme (= přidali jsme 2 oka). V následující rubové řadě pleteme nahození obrace za zadní nit, aby se v pletenině netvořily dírky.

TIP - UJÍMÁNÍ (rukáv - podpaží):
Začínáme 2 oka před značkou: 2 oka spleteme hladce, sejmeme značku, 1 oko sejmeme hladce, 1 upleteme hladce a sejmuté přes ně přetáhneme (= ujmuli jsme 2 oka).

KNOFLÍKOVÉ DÍRKY:
Knoflíkové dírky vyplétáme v léze pravého předního dílu (na svetr se díváme, jako by byl oblečený). 1 dírka = pleteme lícovou řadu až po poslední 3 oka na jehlici, 1x nahodíme, 2 oka spleteme hladce a končíme 1 okem hladce. V následující řadě upleteme nahození hladce – v pletenině vznikne dírka.
První knoflíkovou dírku vypleteme ve výši asi 1,5-2 cm, každou z dalších 5 dírek pak pleteme vždy po 8-8-8-9-9-9 cm výšky.
----------------------------------------------------------

SVETR:
Pleteme v řadách na kruhové jehlici, shora dolů.
Rukávy pleteme v kruhových řadách na ponožkových jehlicích/krátké kruhové jehlici.

LEM PRŮKRČNÍKU:
Na kruhovou jehlici č.3,5 nahodíme přízí Cotton Light 123-128-133-138-148-158 ok a upleteme 1 rubovou řadu obrace. Následující lícovou řadu pleteme pružným vzorem 3/2 (tj. střídáme 3 oka hladce, 2 obrace), takto: 5 ok légy VROUBKOVÝM VZOREM – viz výše, (3 oka hladce, 2 obrace) – opakujeme až po posledních 8 ok v řadě, 3 oka hladce, 5 ok légy vroubkovým vzorem. V tomto rozvržení pokračujeme. Pamatujeme na vyplétání KNOFLÍKOVÝCH DÍREK! Ve výši 4 cm (končíme rubovou řadou) upleteme 1 vroubek a SOUČASNĚ v 1. řadě přidáme rovnoměrně 1-4-7-6-8-14 ok – viz TIP – PŘIDÁVÁNÍ 1 = 124-132-140-144-156-172 ok.

SEDLO:
Pleteninu převedeme na kruhovou jehlici č.4 a vložíme značku. NYNÍ MĚŘÍME DÍL OD TOHOTO MÍSTA! Pokračujeme vzorem – následující lícovou řadu pleteme takto: 5 ok légy vroubkovým vzorem, 8-10-12-13-16-20 ok lícovým žerzejem (= levý přední díl), 1x nahodíme, vzor A.1 (= 20 ok), 1x nahodíme, 1 oko lícovým žerzejem (= rukáv), 1x nahodíme, vzor A.2 (= 20 ok), 1x nahodíme, 16-20-24-26-32-40 ok lícovým žerzejem (= zadní díl), 1x nahodíme, vzor A.1, 1x nahodíme, 1 oko lícovým žerzejem (= rukáv), 1x nahodíme, vzor A.2, 1x nahodíme, 8-10-12-13-16-20 ok lícovým žerzejem, 5 ok légy vroubkovým vzorem (= pravý přední díl).
1. raglánové přidávání máme nyní dokončeno. V tomto rozvržení pokračujeme a SOUČASNĚ dál přidáváme pro RAGLÁNOVÉ ZKOSENÍ – viz výše; přidáváme v každé 2. řadě, celkem 24-27-30-33-36-39x = 316-348-380-408-444-484 ok. Po dokončení veškerého přidávání měří díl 17-19-21-24-26-28 cm. Pokračujeme v tomto rozvržení vzoru, ale už bez přidávání, a to až do výše 19-21-23-24-26-29 cm.
Následující lícovou řadu pleteme takto:
5 ok légy vroubkovým vzorem, 32-37-42-46-52-59 ok lícovým žerzejem, 6 ok upleteme vzorem jako dosud, 2 oka obrace, 2 hladce (= levý přední díl), následujících 69-75-81-87-93-99 ok odložíme na pomocnou jehlici (= rukáv), nahodíme 8 nových ok (= podpaží), upleteme 2 oka hladce, 2 obrace, 6 ok vzorem jako dosud, pak 64-74-84-92-104-118 ok lícovým žerzejem, 6 ok vzorem jako dosud, 2 obrace, 2 hladce (= zadní díl), dalších 69-75-81-87-93-99 ok odložíme na pomocnou jehlici (= rukáv), nahodíme 8 nových ok (= podpaží), pak 2 oka hladce, 2 obrace, 6 ok vzorem jako dosud a 32-37-42-46-52-59 ok lícovým žerzejem (= pravý přední díl), končíme 5 oky légy vroubkovým vzorem. NYNÍ MĚŘÍME DÍL OD TOHOTO MÍSTA!

TRUP:
= 184-204-224-240-264-292 ok. Doprostřed 8 nově nahozených ok v podpaží na každé straně dílu vložíme značku. Pokračujeme v řadách lícovým žerzejem a vzorem A.3 (= 28 ok) nad 8 novými oky v podpaží + 10 oky na obu stranách ok v podpaží (tj. 14 ok na obou stranách každé značky v podpaží), na každé straně dílu pleteme 5 ok légy vroubkovým vzorem jako dosud. Po dokončení celé sekvence vzoru A.3 (na výšku) měří díl 9 cm. Pokračujeme v řadách lícovým žerzejem s 5 oky légy vroubkovým vzorem na každé straně a SOUČASNĚ přidáme v následující lícové řadě 1 oko na obou stranách obou značek v podpaží – viz TIP – PŘIDÁVÁNÍ 2 (trup – boky)! Toto přidávání opakujeme vždy po 3 cm výšky, celkem 3x = 206-226-246-262-286-314 ok. Pokračujeme až do výše 16-16-16-17-17-16 cm – končíme rubovou řadou. Pak pleteninu rozdělíme na přední a zadní díly a ty dokončíme odděleně. Prvních a posledních 54-59-64-68-74-81 ok odložíme na 2 samostatné pomocné jehlice (= levý a pravý přední díl) a pleteme zadní díl, takto:

ZADNÍ DÍL:
= 98-108-118-126-138-152 ok. Pleteme lícovým žerzejem s 5 oky vroubkovým vzorem na každé straně dílu (= postranní lemy na boku). Ve výši 23-23-23-24-24-23 cm přidáme rovnoměrně 30-30-30-37-40-41 ok (přidáváme mimo postranní lemy vroubkovým vzorem) = 128-138-148-163-178-193 ok. Pleteninu převedeme na kruhovou jehlici č.3,5 a upleteme 1 vroubek. Následující lícovou řadu pleteme takto: 5 ok vroubkovým vzorem, (3 oka hladce, 2 obrace) – opakujeme až po posledních 8 ok v řadě, 3 oka hladce, 5 ok vroubkovým vzorem. Když je pružný lem vysoký 5 cm, všechna oka dle vzoru uzavřeme. Abychom neměli uzavřený okraj moc stažený, můžeme za každým zhruba 5. okem 1x nahodit – nahození hned uzavřeme jako běžné oko.
Díl měří celkem 52-54-56-58-60-62 cm (od ramene).

PRAVÝ PŘEDNÍ DÍL:
= 54-59-64-68-74-81 ok. Pleteme lícovým žerzejem s 5 oky vroubkovým vzorem na každé straně dílu (= léga a postranní lem na boku). Ve výši 23-23-23-24-24-23 cm přidáme rovnoměrně 14-14-14-15-19-22 ok (přidáváme mimo légu a postranní lem vroubkovým vzorem) = 68-73-78-83-93-103 ok. Pleteninu převedeme na kruhovou jehlici č.3,5 a upleteme 1 vroubek. Následující lícovou řadu pleteme takto: 5 ok vroubkovým vzorem, (3 oka hladce, 2 obrace) – opakujeme až po posledních 8 ok v řadě, 3 oka hladce, 5 ok légy vroubkovým vzorem. Když je pružný lem vysoký 5 cm, všechna oka dle vzoru uzavřeme. Abychom neměli uzavřený okraj moc stažený, můžeme za každým zhruba 5. okem 1x nahodit – nahození hned uzavřeme jako běžné oko.
Díl měří celkem 52-54- 56-58- 60-62 cm (od ramene).

LEVÝ PŘEDNÍ DÍL:
= 54-59-64-68-74-81 ok. Pleteme lícovým žerzejem s 5 oky vroubkovým vzorem na každé straně dílu (= léga a postranní lem na boku). Ve výši 23-23-23-24-24-23 cm přidáme rovnoměrně 14-14-14-15-19-22 ok (přidáváme mimo légu a postranní lem vroubkovým vzorem) = 68-73-78-83-93-103 ok. Pleteninu převedeme na kruhovou jehlici č.3,5 a upleteme 1 vroubek. Následující lícovou řadu pleteme takto: 5 ok légy vroubkovým vzorem, (3 oka hladce, 2 obrace) – opakujeme až po posledních 8 ok v řadě, 3 oka hladce, 5 ok vroubkovým vzorem. Když je pružný lem vysoký 5 cm, všechna oka dle vzoru uzavřeme. Abychom neměli uzavřený okraj moc stažený, můžeme za každým zhruba 5. okem 1x nahodit – nahození hned uzavřeme jako běžné oko.
Díl měří celkem 52-54-56-58-60-62 cm (od ramene).

RUKÁV:
Odložených 69-75-81-87-93-99 ok jednoho rukávu vrátíme z pomocné jehlice zpět na ponožkové jehlice č.4 a navíc nabereme po 1 oku z každého z 8 nových ok v podpaží = 77-83-89-95-101-107 ok. Doprostřed těchto nových ok vložíme značku (= na každé straně značky máme 4 nová oka). Uprostřed podpaží pleteme vzor A.4 (= 28 ok), takže na každé straně značky pleteme 14 ok vzoru A.4. Ostatní oka v kruhové řadě pleteme hladce. Po dokončení celé sekvence vzoru A.4 (na výšku) máme v kruhové řadě o 18 ok méně = 59-65-71-77-83-89 ok. Uprostřed podpaží dál pokračujeme v ujímání – ujmeme vždy 2 oka – viz TIP - UJÍMÁNÍ! Takto ujmeme v každé 10.-7.-6.-5.-4.-3. kruhové řadě, celkem 7-9-11-13-15-17x = 45-47-49-51-53-55 ok. Dál pleteme hladce až do výše 37-35-34-33-32-29 cm. Nyní přidáme v kruhové řadě rovnoměrně 5-8-6-9-7-10 ok = 50-55-55-60-60-65 ok. Pleteninu převedeme na ponožkové jehlice č.3,5 a upleteme 1 vroubek. Pak pleteme pružným vzorem 3/2 až do výše 42-40-39-38-37-34 cm. V následující kruhové řadě všechna oka dle vzoru uzavřeme. Abychom neměli uzavřený okraj moc stažený, můžeme za každým zhruba 5. okem 1x nahodit – nahození hned uzavřeme jako běžné oko. Stejným způsobem upleteme i druhý rukáv.

= 1x nahodíme mezi 2 oky, v následující řadě pleteme nahození obrace - vznikne dírka; pleteme-li v kruhových řadách (rukávy), pleteme nahození hladce - vznikne dírka
= 1x nahodíme mezi 2 oky, v následující řadě pleteme nahození obrace za zadní nit - nevznikne dírka; pleteme-li v kruhových řadách (rukávy), pleteme nahození hladce za zadní nit - nevznikne dírka
= 2 oka spleteme hladce
= 1 oko sejmeme hladce, 1 upleteme hladce a sejmuté přes ně přetáhneme
= 2 oka odložíme na pomocnou jehlici PŘED práci, 2 oka hladce, 2 oka z pom.jehlice hladce
= 2 oka odložíme na pomocnou jehlici ZA práci, 2 oka hladce, 2 oka z pom.jehlice hladce
= když máme dokončenou 1 celou sekvenci vzoru (na výšku), opakujeme vzor od řady označené šipkou

Komentáře (0)

K tomuto návodu zatím nejsou komentáře. Přidejte ten svůj!

Přidejte komentář k návodu DROPS 188-20