DROPS / 188 / 27

Cressida by DROPS Design

Hæklet poncho med hulmønster, hæklet ovenfra og ned. Størrelse S - XXXL. Arbejdet er hæklet i DROPS Paris.

DROPS Design: Model w-697
Garngruppe C eller A + A
-----------------------------------------------------------
900-1100-1300 g farve 29, lys isblå

Arbejdet kan også hækles med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe C)" – se link under.

DROPS HÆKLENÅL nr 4,5 – eller den nål du skal bruge for at få 16 stangmasker og 9 rækker på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 161.1kr. Læs mere.

Første stangmaske i begyndelsen af omgangen erstattes med 3 luftmasker. Omgangen afsluttes med 1 kædemaske i 3.luftmaske i starten af omgangen, derefter hækles der kædemasker frem til midterste bue.

INDTAGNINGSTIPS - hækl 2 DOBBELT-STANGMASKER SAMMEN:
Hækle 1 dobbelt-stangmaske om luftmaskebuen under, men vent med sidste gennemtræk (= 2 masker på nålen), spring over 1 fastmaske og hækl 1 dobbelt-stangmaske om næste luftmaskebue, men ved sidste gennemtræk trækkes tråden gennem alle løkker på nålen.

UDTAGNINGSTIPS:
Tag 1 stangmaske ud ved at hækle 2 stangmasker i samme maske.
----------------------------------------------------------

PONCHO:
Ponchoen hækles rundt ovenfra og ned. Der tages først ud midt foran, midt bagpå og på hver side af hver skulder, derefter tages der kun ud midt foran og midt bagpå.

Hækl 156-166-166 luftmasker på nål 4,5 med Paris og sæt dem sammen til en ring med 1 kædemaske i første luftmaske.
Hækl 3 luftmasker – læs HÆKLEINFO! Derefter hækles der 1 stangmaske i hver af de næste 5-3-3 luftmasker, * spring over 1 luftmaske, hækl 1 stangmaske i hver af de næste 5 luftmasker *, hækl fra *-* totalt 25-27-27 gange = 130-138-138 stangmasker + 3 luftmasker i begyndelsen af omgangen. HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN!

Nu sættes der 6 mærker fra omgangens start således (uden at der hækles): sæt 1 mærke i 1.stangmaske på omgangen (dvs i stangmasken efter de 3 luftmasker = midt bagpå), spring over 24-26-26 stangmasker, sæt 1 mærke i næste stangmaske (= skulder), spring over 14 stangmasker, sæt 1 mærke i næste stangmaske (= skulder), spring over 24-26-26 stangmasker, sæt 1 mærke i næste stangmaske (= midt foran), spring over 24-26-26 stangmasker, sæt 1 mærke i næste stangmaske (= skulder), spring over 14 stangmasker, sæt 1 mærke i næste stangmaske (= skulder), der er nu 24-26-26 stangmasker mellem sidste mærke og starten af omgangen.

HÆKL A.1 SÅLEDES:
Hækl 1.omgang således: Hækl * A.1A i første/næste stangmaske med mærke i (= midt foran/midt bagpå), gentag A.1C totalt 12-13-13 gange, A.1D i næste stangmaske med mærke i (= skulderudtagning), gentag A.1E totalt 7 gange, A.1D i næste stangmaske med mærke i (= skulderudtagning), A.1E totalt 12-13-13 gange*, hækl fra *-* totalt 2 gange.
Hækl 2.omgang således: Hækl * A.1A (= midt foran/midt bagpå), A.1B, gentag A.1C totalt 12-13-13 gange, A.1D (= skulderudtagning), gentag A.1E totalt 7 gange, A.1D (= skulderudtagning), A.1E totalt 12-13-13 gange, A.1F *, hækl fra *-* totalt 2 gange. Fortsæt til og med 6.-7.-8.omgang i diagram A.1.
Der er nu 108-128-132 masker mellem luftmaskebuen midt foran og midt bagpå (= totalt 216-256-264 masker + 2 midterste buer på omgangen).
Arbejdet måler ca 8-9-10 cm i hækleretningen (mål lige ned fra skulderen fra opslåningskanten).

OMGANG MED STANGMASKER:
Hækl 1 omgang med stangmasker, hækl (2 stangmasker, 3 luftmasker, 2 stangmasker) om midterste bue, og juster SAMTIDIG antal stangmasker så der tages ind/ud således:
S/M – XXL/XXXL: Tag 1-1 stangmaske ud langs hver af siderne mellem midt foran/midt bagpå (= totalt 2-2 stangmasker) – læs UDTAGNINGSTIPS
L/XL: Tag 7 stangmasker ind langs hver af siderne mellem midt foran/midt bagpå (= totalt 14 stangmasker) – læs INDTAGNINGSTIPS
Det er nu 113-125-137 masker mellem luftmaskebuen midt foran og midt bagpå (= totalt 226-250-274 masker + 2 midterste buer på omgangen).
OBS: Nu tages der ikke ud på hver side af hver skulder, men kun midt foran og midt bagpå på ponchoen!

HÆKL A.2/A.3 SÅLEDES:
Hækl * A.3A (= midterste bue), A.3B over 3 stangmasker, A.2 (= 12 masker) totalt 9-10-11 gange i bredden, A.3C over de næste 2 stangmasker *, hækl fra *-* totalt 2 gange. På 9.omgang tages der 12-24-36 stangmasker ud jævnt fordelt på hver side af A.3A (dvs tag 24-48-72 stangmasker ud totalt på omgangen) = 145-169-193 stangmasker mellem luftmaskebuen midt foran og midt bagpå (= totalt 290-338-386 stangmasker + 2 midterste buer på omgangen) – læs UDTAGNINGSTIPS.
Arbejdet måler ca 19-20-21 cm i hækleretningen fra opslåningskanten.

HÆKL A.4/A.5 SÅLEDES:
Hækl * A.5A (= midterste bue), A.5B, A.4 (= 24 masker) totalt 6-7-8 gange i bredden, A.5C over næste stangmasker *, hækl fra *-* totalt 2 gange.
Når A.5 er færdig i højden er der hæklet 19 omgange, fortsæt på 20.omgang således: Hækl * A.5D, A.5E over 1 stangmaske, A.5F totalt 7 gange i bredden, A.4 (= 24 masker) totalt 6-7-8 gange i bredden, A.5F totalt 7 gange i bredden, A.5G *, hækl fra *-* totalt 2 gange. Når A.4/A.5 er færdig i højden er der 211-235-259 stangmasker mellem luftmaskebuen midt foran og midt bagpå (= totalt 422-470-518 stangmasker + 2 midterste buer på omgangen).
Arbejdet måler ca 46-47-48 cm i hækleretningen fra opslåningskanten.

HÆKL 2.OG 3.OMGANG i A.1 SÅLEDES:
Start om den ene midterste bue, og start fra 3.omgang i diagrammet.
Hækl * A.1A (= midterste bue), gentag A.1C frem til næste midterste bue (sidste maske hækles over kun 1 maske på første omgang) *, hækl fra *-* totalt 2 gange. Gentag 2.og 3.omgang til der er hæklet totalt 4-8-10 omgange.
Arbejdet måler ca 51-56-59 cm i hækleretningen fra opslåningskanten.

OMGANG MED STANGMASKER:
Hækl 1 omgang med stangmasker og tag SAMTIDIG 7-5-5 stangmasker ind jævnt fordelt langs hver side mellem midt foran/midt bagpå (= totalt 14-10-10 stangmasker) således: Hækl * (2 stangmasker, 3 luftmasker, 2 stangmasker) om midterste bue, derefter hækles der 1 stangmaske i hver stangmasker og 1 stangmaske om hver luftmaske frem til næste midterste bue *, hækl fra *-* totalt 2 gange = 209-245-269 stangmasker mellem luftmaskebuen midt foran og midt bagpå (= 418-490-538 stangmasker + 2 midterste buer på omgangen). Klip tråden.

HÆKL A.2/A.3 SÅLEDES:
Hækl * A.3A (= midterste bue), A.3B over 3 stangmasker, A.2 (= 12 masker) totalt 17-20-22 gange i bredden, A.3C over de næste 2 stangmasker *, hækl fra *-* totalt 2 gange.
Når A.2/A.3 er færdig i højden er der 229-265-289 stangmasker mellem luftmaskebuen midt foran og midt bagpå (= 458-530-578 stangmasker + 2 midterste buer på omgangen). Arbejdet måler ca 62-67-70 cm i hækleretningen fra opslåningskanten.

KANT:
Hækl til sidst en kant rundt om hele ponchoen således: 1 kædemaske i første maske, * hækl 3 luftmasker, spring over 2 masker, 1 fastmaske i næste maske *, hækl fra *-* omgangen rundt og afslut med 1 kædemaske i kædemasken i begyndelsen af omgangen. Klip og hæft trådene.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 09.04.2018
Rettelse under PONCHO:
Nu sættes der 6 mærker fra omgangens start således (uden at der hækles): sæt 1 mærke i 1.stangmaske på omgangen (dvs i stangmasken efter de 3 luftmasker = midt bagpå), spring over 24-26-26 stangmasker, sæt 1 mærke i næste stangmaske (= skulder), spring over 14 stangmasker, sæt 1 mærke i næste stangmaske (= skulder), spring over 24-26-26 stangmasker, sæt 1 mærke i næste stangmaske (= midt foran), spring over 24-26-26 stangmasker, sæt 1 mærke i næste stangmaske (= skulder), spring over 14 stangmasker, sæt 1 mærke i næste stangmaske (= skulder), der er nu 24-26-26 stangmasker mellem sidste mærke og starten af omgangen.

HÆKL A.1 SÅLEDES:
Hækl 1.omgang således: Hækl * A.1A i første/næste stangmaske med mærke i (= midt foran/midt bagpå), gentag A.1C totalt 12-13-13 gange, A.1D i næste stangmaske med mærke i (= skulderudtagning), gentag A.1E totalt 7 gange, A.1D i næste stangmaske med mærke i (= skulderudtagning), A.1E totalt 12-13-13 gange*, hækl fra *-* totalt 2 gange.

Hækl 2.omgang således: Hækl * A.1A (= midt foran/midt bagpå), A.1B, gentag A.1C totalt 12-13-13 gange, A.1D (= skulderudtagning), gentag A.1E totalt 7 gange, A.1D (= skulderudtagning), A.1E totalt 12-13-13 gange, A.1F *, hækl fra *-* totalt 2 gange. Fortsæt til og med 6.-7.-8.omgang i diagram A.1.

= 8 luftmasker
= 1 stangmaske om luftmasken/luftmaskebuen
= hækl 3 stangmasker sammen således: hækl 1 stangmaske i næste stangmaske, men vent med sidste gennemtræk (= 2 løkker på nålen), hækl 1 stangmaske i hver af de 2 næste stangmasker på samme måde, derefter trækkes sidste omslag gennem alle 4 løkker på nålen
= start her = 1.omgang
= denne omgangen er allerede hæklet

Camilla Kjær 29.07.2019 - 15:25:

Hej Nu er jeg gået i gang med denne poncho men jeg kan altså ikke forstå det der står med A.1 og alt det kan jeg både om en dybere forklaring :) Mvh Camilla

Sarah 15.07.2019 - 23:35:

Also there is no A2 diagram.

DROPS Design 16.07.2019 kl. 06:59:

Hi Sarah, All the diagrams are at the bottom of the page, Happy crocheting!

Sarah 15.07.2019 - 23:21:

On instructions for round 2, towards the end it states continue to and with 6th-7th-8th round in diagram A.1. but there isn't just an A.1. which diagram am I looking at exactly please

DROPS Design 16.07.2019 kl. 09:34:

Dear Sarah, all diagrams A.1 have the same number of rows, just work to the 6th-7th-8th round included in A.1. Happy crocheting!

Dimity 22.04.2019 - 08:28:

As an aside - I tried the stitch count on row 24 with the smaller sizes (as in multiplying the middle panels by 6 or 7) and I consistently come up ten stitches short - I wonder where they have gone!!?? :)

Dimity 22.04.2019 - 07:38:

Hi there - I am loving this XXXL pattern but I cannot get my stitch count right on row 24 - I make it A.5E = 7 A.5F = 3 x 7 = 21 A.4 = 24 x 8 = 192 A.5F = 21 A.5G = 8 Total 249 I seem to be missing ten stitches

Parmentier 06.12.2018 - 11:33:

Bonjour, Je suis arrivée au tour 9. Dois je faire un tour de brides uniquement en ajoutant 72 augmentations ou dois je suivre le diagramme A3? Merci de votre réponse. Bien cordialement.

DROPS Design 06.12.2018 kl. 12:45:

Bonjour Mme Parmentier, vous crochetez le 9ème tour en suivant les diagrammes comme avant = le tour 9 dans A.3 et A.2 est un tour en brides, en même temps, vous augmentez 36 brides de chaque côté de A.3A (= soit 72 brides au total). Bon crochet!

Kez 01.12.2018 - 04:13:

Hi there, I love this pattern but am really stuck after placing the stitch markers. I’m having issues following the diagram, I’m not sure how you start, completely confused. I understand the stitches and can follow the video tutorials no problem but just don’t get the diagram. Please help me cos I really want to make it, it’s so beautiful

DROPS Design 03.12.2018 kl. 08:31:

Dear Kez, work the diagram starting from the row with the arrow and read every round from the right towards the left. Each symbol represents one stitch/group of stitches as explained under diagram key. Happy crocheting!

Nina 01.11.2018 - 22:32:

Ich versteh leider die Häkelinfo nicht. KM in die 3. LM ist klar, aber was heißt KM bis zur Mitte des Luftmaschenbogens?

DROPS Design 02.11.2018 kl. 07:56:

Liebe Nina, damit die Runde an der richtigen Stelle beginnt, häkelt man 1 KM in jede Lm bis zur Mitte des Luftmaschenbogens, dann beginnt die nächste Rund mit 3 Lm (= 1. Stb). Viel Spaß beim häkeln!

Carina 24.10.2018 - 00:30:

Jag hittar inte beskrivningen på A2. Bara diagrammet. I texten står det A2/A3 men ingen beskrivning. Hur gör jag med A2? Jag får det inte att stämma med hur bilden ser ut. Finns det hjälp att få någonstans?

DROPS Design 30.10.2018 kl. 09:54:

Hej Carina, jo beskrivningen på A.2 kommer mellan A.3B och A.3 C. Så här står det: VIRKA A.2/A.3 SÅ HÄR: Virka * A.3A (= mittbågen), A.3B över 3 stolpar, A.2 (= 12 maskor) totalt 9-10-11 ggr på bredden, A.3C över de nästa 2 stolparna *, virka *-* totalt 2 ggr

Sandra 11.10.2018 - 18:09:

Ich versteh einfach nicht, wie die Reihen A.1 gehäkelt werden sollen und ob pro A.1.. Komplette Reihen gemeint sind, oder ob die ganzen A.1 eine gesamte Runde ergeben sollen.

DROPS Design 12.10.2018 kl. 07:39:

Liebe Sandra, A.1 ist durch verschiedenen Diagramme verteilt: A.1A (Begin des Rundes), A.1C (Seiten), A.1D (Zunahmen), A.1E (Seiten) und A.1D (Zunahmen). Bei der 1. Runde häkeln Sie die 1. Reihe in alle Diagramme, dann bei der 2. Runde, häkeln Sie die 2. Runde in alle Diagramme (lesen Sie immer rechts nach links, von der unteren rechten Ecke). Viel Spaß beim häkeln!

Kommentere opskrift DROPS 188-27