DROPS Baby / 31 / 3

Odeta by DROPS Design

Settiin kuuluu: Vauvan ainaoikeinneulotut pitsijakku ja pitsitohvelit. Koot keskonen - 4 vuotta. Setti neulotaan DROPS BabyMerino -langasta.

DROPS Design: Malli bm-084-by
Lankaryhmä A
----------------------------------------------------------

KOKO SETTIIN TARVITSET:
Koko: (<0) 0/1 - 1/3 - 6/9 - 12/18 kuukautta (2 - 3/4) vuotta
Lapsen pituus: (40/44) 48/52 - 56/62 - 68/74 - 80/86 (92 - 98/104) cm
Jalkapohjan pituus: (8) 9-10-11-12 (14-16) cm
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS BABYMERINO (kuuluu lankaryhmään A):
(150) 150-150-200-200 (200-250) g väriä 43, vaalea merenvihreä

Työ voidaan neuloa myös seuraavilla langoilla:
"Lankavaihtoehdot (Lankaryhmä A)". Katso alla oleva linkki.

DROPS PYÖRÖPUIKKO (60 tai 80 cm) NRO 3 tai käsialan mukaan.
DROPS PYÖRÖPUIKKO NRO 2,5 tai käsialan mukaan.
DROPS VIRKKUUKOUKKU NRO 2,5 (reunuksiin ja solmimisnauhoihin).
NEULETIHEYS: 24 silmukkaa ja 48 kerrosta ainaoikeaa puikoilla nro 3 = 10 cm leveyssuunnassa ja 10 cm korkeussuunnassa.
26 silmukkaa ja 51 kerrosta ainaoikeaa puikoilla nro 2,5 = 10 cm leveyssuunnassa ja 10 cm korkeussuunnassa.
-----------------------------------------------------------

JAKKU:
Koko: (<0) 0/1 - 1/3 - 6/9 - 12/18 kuukautta (2 - 3/4) vuotta
Lapsen pituus: (40/44) 48/52 - 56/62 - 68/74 - 80/86 (92 - 98/104) cm
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS BABYMERINO:
(100) 150-150-150-150 (200-200) g väriä 43, vaalea merenvihreä

Työ voidaan neuloa myös seuraavilla langoilla:
"Lankavaihtoehdot (Lankaryhmä A)". Katso alla oleva linkki.

DROPS PYÖRÖPUIKKO (60 tai 80 cm) NRO 3 tai käsialan mukaan.
DROPS VIRKKUUKOUKKU NRO 2,5 (reunuksiin ja solmimisnauhoihin).
NEULETIHEYS: 24 silmukkaa ja 48 kerrosta ainaoikeaa puikoilla nro 3 = 10 cm leveyssuunnassa ja 10 cm korkeussuunnassa.

----------------------------------------------------------

TOHVELIT:
Koko: (<0) 0/1 - 1/3 - 6/9 - 12/18 kuukautta (2 - 3/4) vuotta
Jalkapohjan pituus: (8) 9-10-11-12 (14-16) cm
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS BABYMERINO:
(50) 50-50-50-50 (50-50) g väriä 43, vaalea merenvihreä

Työ voidaan neuloa myös seuraavilla langoilla:
"Lankavaihtoehdot (Lankaryhmä A)". Katso alla oleva linkki.

DROPS PYÖRÖPUIKKO NRO 2,5 tai käsialan mukaan. NEULETIHEYS: 26 silmukkaa ja 51 kerrosta ainaoikeaa puikoilla nro 2,5 = 10 cm leveyssuunnassa ja 10 cm korkeussuunnassa.

Kommentit (35)

Saat tämän mallin langat alkaen 11.40€. Lue lisää.

Jakku: Katso ruutupiirrokset A.1 ja A.2. Katso halutun koon piirrokset.
Tohvelit: Katso ruutupiirrokset A.3 ja A.4.
Piirrokset näyttävät mallineuleen kaikkia kerroksia oikealta puolelta katsottuna.

KAVENNUSVINKKI (jakku):
Kaikki kavennukset tehdään oikealla puolella!
Kavenna yhden ainaoikeinneulotun reunasilmukan sisäpuolella seuraavasti: Kerroksen alussa 1 reunasilmukan jälkeen: Nosta 1 silmukka oikein neulomatta, 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun yli.
Kerroksen lopussa ennen 1 reunasilmukkaa: Neulo 2 silmukkaa oikein yhteen.
----------------------------------------------------------

JAKKU:
Neulotaan tasona pyöröpuikolla. Aluksi neulotaan miehusta, sitten luodaan hihojen silmukat ja etukappale ja takakappale neulotaan erikseen.

ETU- JA TAKAKAPPALE:
Luo (111) 125-145-157-173 (181-205) silmukkaa pyöröpuikolle nro 3 BabyMerino -langalla. Neulo seuraavasti (1.kerros = oikea puoli): Neulo (3) 2-4-2-2 (2-2) silmukkaa AINAOIKEAA (katso selitys yllä) (= etureuna), neulo seuraavilla (104) 120-136-152-168 (176-200) silmukalla mallineuletta piirroksen A.1 (= 8 silmukkaa) mukaisesti (= (13) 15-17-19-21 (22-25) mallikertaa), neulo mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti (= 1 silmukka) ja neulo lopuksi (3) 2-4-2-2 (2-2) silmukkaa ainaoikeaa. Jatka mallineuletta tähän tapaan. TARKISTA NEULETIHEYS! Säädä piirroksen A.1 viimeisellä kerroksella silmukkaluku (112) 124-146-158-172 (182-204) silmukkaan.
Kun olet neulonut piirroksen A.1 loppuun, neulo ainaoikeaa lopulliseen mittaan asti. Työn pituus on n. (10) 12-16-16-16 (19-19) cm.
Kiinnitä 1 merkki (34) 37-44-48-52 (55-62) silmukan päähän kummastakin reunasta. Anna merkkien kulkea työn mukana, ne ovat etukappaleiden ja takakappaleen välissä = (44) 50-58-62-68 (72-80) silmukkaa takakappaleessa.

LUE KOKO KATKELMA ENNEN KUIN JATKAT NEULOMISTA! TEE KUMMANKIN REUNAN REUNASILMUKAN SISÄPUOLELLA PÄÄNTIEN KAVENNUKSET, JAA SAMALLA TYÖ JA LUO HIHOJEN SILMUKAT.
TEE KESKIEDUN KAVENNUKSET NÄIN:
Kun työn pituus on (10) 12-16-16-17 (20-23) cm ja olet viimeksi neulonut nurjan puolen kerroksen, kavenna kummankin reunan reunasilmukan sisäpuolella pääntietä varten 1 silmukka (= työstä kapeni 2 silmukkaa) (lue KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset joka 2.kerros yhteensä (18) 18-22-24-26 (28-32) kertaa, sitten joka 4.kerros yhteensä 2 kertaa.
JAA NYT TYÖ JA LUO HIHOJEN SILMUKAT NÄIN:
OIKEA ETUKAPPALE:
Kun työn pituus on (12) 15-19-20-21 (24-27) cm, jaa työ kummankin merkin kohdalta ja neulo etu- ja takakappaleet erikseen. Seuraava kerros neulotaan työn oikealta puolelta. Neulo nyt ensimmäiseen merkkiin asti (= oikea etukappale). Siirrä loput silmukat apulangalle.
Luo jokaisen oikean puolen kerroksen loppuun (= sivuun) hihan silmukat näin: Luo (3) 4-6-6-6 (6-6) silmukkaa yhteensä (4) 4-4-5-6 (7-8) kertaa ja sitten (16) 19-19-18-19 (23-26) silmukkaa kerran. Kun olet luonut kaikki tarvittavat silmukat hihaa varten ja kaikki pääntien kavennukset on tehty, olalla/hihassa on (42) 52-63-70-79 (90-102) silmukkaa. Neulo ainaoikeaa, kunnes työn pituus on (20) 24-28-30-32 (36-40) cm. Päätä silmukat.

VASEN ETUKAPPALE:
Ota viimeiset apulangalla odottavat silmukat (sivun merkkiin asti) takaisin työhön.
Neulo oikean etukappaleen peilikuvaksi. Eli luo nyt olan/hihan silmukat jokaisen nurjan puolen kerroksen loppuun. Tee oikean puolen kerroksen lopussa (pääntien reunassa), reunasilmukan sisäpuolella, kavennukset kuten aiemmin.

TAKAKAPPALE:
= (44) 50-58-62-68 (72-80) silmukkaa. Luo kumpaankin reunaan jokaisen kerroksen loppuun hihojen silmukat seuraavasti: Luo (3) 4-6-6-6 (6-6) silmukkaa yhteensä (4) 4-4-5-6 (7-8) kertaa ja sitten (16) 19-19-18-19 (23-26) silmukkaa kerran = (100) 120-144-158-178 (202-228) silmukkaa.
Kun työn pituus on (19) 23-27-29-31 (35-39) cm, päätä keskimmäiset (16) 16-18-18-20 (22-24) silmukkaa pääntietä varten ja neulo molemmat olat/hihat erikseen = (42) 52-63-70-79 (90-102) silmukkaa jäljellä kummallakin olalla/kummassakin hihassa. Neulo kunnes työn pituus on (20) 24-28-30-32 (36-40) cm ja olet neulonut yhtä monta kerrosta kuin edessä. Päätä silmukat. Neulo toinen olka/hiha vastaavasti.

VIIMEISTELY:
Ompele olka-/hihasaumat työn oikealta puolelta. Ompele hihojen alasaumat reunat vastakkain, uloimmista silmukanreunoista.

VIRKATTU REUNUS:
Virkkaa reunus jakun aukon reunoihin (eli oikean etukappaleen etureunaan ja pääntien reunaan, takakappaleen pääntien reunaan ja vasemman etukappaleen pääntien reunaan ja etureunaan) koukulla nro 2,5 ja BabyMerino -langalla näin:
1.KERROS: Virkkaa 1 piilosilmukka oikean etukappaleen luomisreunaan, *1 ketjusilmukka, jätä n. 2 silmukkaa/kerrosta väliin, 1 kiinteä silmukka seuraavaan silmukkaan/kerrokseen*, toista *-* pääntien kavennusten aloituskulmaan asti. Virkkaa solmimisnauha näin: 1 kiinteä silmukka kärkeen, virkkaa sitten n. 20-25 cm:n pituinen ketjusilmukkaketju, käännä työ ja virkkaa 1 piilosilmukka jokaiseen ketjusilmukkaan, virkkaa sitten 1 kiinteä silmukka etukappaleen kärkeen, jatka reunuksen virkkaamista jakun ympäri, kunnes olet vasemman etukappaleen kärjen kohdalla, virkkaa solmimisnauha kuten oikeassa etukappaleessa, virkkaa vasemman etukappaleen reunus ja virkkaa lopuksi 1 piilosilmukka luomisreunaan.
2.KERROS: Virkkaa 1 ketjusilmukka, 1 kiinteä silmukka edellisen kerroksen ensimmäiseen ketjusilmukkaan, *4 ketjusilmukkaa, 1 pylväs 4.ketjusilmukkaan koukusta laskien, jätä 1 kiinteä silmukka + 1 ketjusilmukka + 1 kiinteä silmukka väliin, virkkaa 1 kiinteä silmukka seuraavaan ketjusilmukkaan*, toista *-* (kun virkkaat solmimisnauhojen kohdalla, ole tarkkana, että solmimisnauhat jäävät reunuksen alapuolelle), virkkaa lopuksi 1 piilosilmukka viimeiseen silmukkaan.
Virkkaa 1. ja 2.kerros samalla tavalla kummankin hihan alareunaan (kerrosten aluksi virkataan 1 ketjusilmukka ja kerrosten lopuksi virkataan 1 piilosilmukka 1.ketjusilmukkaan).
Virkkaa 2 irtonaista solmimisnauhaa: Virkkaa n. 20-25 cm:n pituinen ketjusilmukkaketju, käännä työ ja virkkaa 1 piilosilmukka jokaiseen ketjusilmukkaan. Katkaise lanka ja virkkaa toinen nauha samoin. Kiinnitä 1 solmimisnauha oikean sivun sisäpuolelle ja kiinnitä 1 solmimisnauha vasemman sivun ulkopuolelle. Tarkista, että solmimisnauhat ovat samalla korkeudella kuin muut solmimisnauhat.
----------------------------------------------------------

TOHVELI:
Neulotaan tasona pyöröpuikolla keskeltä takaa alkaen, ylhäältä alas. Aluksi neulotaan tohvelin varsi, sitten jalkaosa.
Luo (36) 38-40-44-48 (52-56) silmukkaa pyöröpuikolle nro 2,5 BabyMerino -langalla. Neulo kaikilla silmukoilla mallineuletta piirroksen A.3 (= 2 silmukkaa) mukaisesti. Kun olet neulonut piirroksen A.3 loppuun, neulo seuraava kerros (= oikea puoli) näin: Neulo (2) 3-0-2-0 (2-0) silmukkaa sileää neuletta, toista piirroksen A.4 mallikertaa (= 8 silmukkaa) yhteensä (4) 4-5-5-6 (6-7) kertaa kerroksella ja neulo lopuksi (2) 3-0-2-0 (2-0) silmukkaa sileää neuletta. Jatka mallineuletta tähän tapaan. TARKISTA NEULETIHEYS! Kun olet neulonut piirroksen A.4 loppuun, neulo mallineuletta piirroksen A.3 mukaisesti seuraavasti: Neulo (0) 1-0-0-0-(0-0) silmukkaa oikein, neulo seuraavilla (36) 36-40-44-48 (52-56) silmukalla mallineuletta piirroksen A.3 mukaisesti ja neulo lopuksi (0) 1-0-0-0-(0-0) silmukka oikein (solmimisnauha pujotetaan myöhemmin tähän reikäkerrokseen). Kun olet neulonut piirroksen A.3 loppuun, neulo 4 kerrosta AINAOIKEAA (katso selitys yllä) ja kavenna tasavälein viimeisellä oikean puolen kerroksella (6) 8-6-6-6- (10-14) silmukkaa = (30) 30-34-38-38 (42-42) silmukkaa. Katkaise lanka.
Siirrä nyt ensimmäiset (11) 11-12-13-13 (15-15) silmukkaa ja viimeiset (11) 11-12-13-13 (15-15) silmukkaa apulangoille. Neulo ainaoikeaa lopulliseen mittaan asti. Neulo keskimmäisillä (8) 8-10-12-12 (12-12) silmukalla (3) 3½-4-4½-5½ (6½-8) cm (= keskellä tohvelin päällä), katkaise lanka.
Seuraava kerros (= oikea puoli) neulotaan näin: Ota toisen sivun apulangalla odottavat silmukat takaisin pyöröpuikolle, poimi keskikappaleen reunasta (reunimmaisen silmukan ulkoreunasta) (7) 9-10-11-13 (16-21) silmukkaa, neulo etuosan (8) 8-10-12-12 (12-12) silmukkaa, poimi keskikappaleen toisesta reunasta (reunimmaisen silmukan ulkoreunasta) (7) 9-10-11-13 (16-21) silmukkaa ja ota viimeisellä apulangalla odottavat silmukat takaisin työhön = (44) 48-54-60-64 (74-84) silmukkaa. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ! Neulo kaikilla silmukoilla yhteensä (2½) 3-3-4-5 (5-5) cm ainaoikeaa. SAMANAIKAISESTI kun olet neulonut n. (1) 1½-1½-2-3 (3-3) cm, kiinnitä 1 merkki (22) 24-27-30-32 (37-42) silmukan päähän reunasta (= tohvelin keskikohta). Tee nyt joka 2.kerros kavennukset lopulliseen mittaan asti näin:
Neulo 1 silmukka oikein, neulo seuraavat 2 silmukkaa oikein yhteen (= työstä kapeni 1 silmukka), neulo oikeaa kunnes merkkiä edeltää 2 silmukkaa, neulo seuraavat 4 silmukkaa pareittain oikein yhteen (= työstä kapeni 2 silmukkaa), neulo oikeaa kunnes jäljellä on 3 silmukkaa, neulo seuraavat 2 silmukkaa oikein yhteen (= työstä kapeni 1 silmukka), neulo 1 silmukka oikein (= työstä kapenee joka 2.kerros 4 silmukkaa) = n. (32) 36-42-48-52 (62-72) silmukkaa.
Päätä silmukat. Ompele sauma jalan alta ja ylös keskeltä takaa. Ompele uloimmista silmukanreunoista, jottei saumasta tulisi paksu.
Neulo toinen tohveli samoin.

SOLMIMISNAUHA:
Virkkaa solmimisnauha näin: Virkkaa n. 30-40 cm:n pituinen ketjusilmukkaketju koukulla nro 2,5 ja BabyMerino -langalla, käännä työ ja virkkaa 1 piilosilmukka jokaiseen ketjusilmukkaan. Katkaise lanka ja päättele langanpäät.
Pujota nauha tohvelin reikäkerrokseen (aloita ja lopeta keskellä edessä).

----------------------------------------------------------
Shortsit: Katso DROPS 31-04.
----------------------------------------------------------

= nosta 1 silmukka oikein neulomatta, 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun yli
= 2 silmukkaa oikein yhteen
= nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, vedä nostettu silmukka kavennuksen yli

Kommentit (35)

Näppäile kommenttisi tähän!

Elena 11.12.2018 - 13:29:

Salve, non capisco a cosa si riferiscono i numeri sotto gli schemi A1. Grazie.

DROPS Design 11.12.2018 kl. 15:38:

Buongiorno Elena. Indicano la taglia (espressa in cm) a cui il diagramma fa riferimento. P.es A.1 con sotto l'indicazione 92 - 98/104, indica che quello è il diagramma da seguire se sta lavorando la taglia 2 anni oppure la taglia 3/4 anni. Buon lavoro!

MARY 08.12.2018 - 10:13:

Buongiorno, io non ho capito che tipo di diminuizione è prevista per il cardigan, c'è scritto di seguire i suggerimenti per le diminuizioni ma io non li trovo, inoltre per le diminuizioni bordo vorrei sapere esattamente quali maglie diminuire. grazie

DROPS Design 08.12.2018 kl. 21:36:

Buonasera Mary. Abbiamo aggiunto la parte mancante. Buon lavoro!

Bianca 08.12.2018 - 00:01:

Hallo Ik zou graag het vestje breien maar kan niet met een rondbreinaald... kan het ook gewoon op twee pennen?

DROPS Design 09.12.2018 kl. 16:43:

Dag Bianca,

Vanwege het grote aantal steken dat je op de naald hebt (voorpanden + achterpanden en aangebreide mouwen) adviseren wij om met rondbreindaalden te breien. Als je hiermee geen problemen hebt (of je breit een kleine maat) kun je inderdaad op rechte naalden breien. Het patroon hoeft hiervoor verder niet aangepast te worden.

Sara Vernon 06.12.2018 - 13:29:

Hi l am struggling with the ridge stitch border I don\'t really understand what it means. I ridge = knit 2 rows. What does this mean?

DROPS Design 06.12.2018 kl. 14:34:

Dear Mrs Vernon, to get 1 ridge, you have to knit 2 rows. When you have to work some stitches in garter stitch, knit these stitches both from right side and from wrong side. Happy knitting!

Francesca Campo 26.10.2018 - 00:41:

Potrei sapere quanta lana serve per fare solo il cardigan per la taglia 12-18 mesi? Grazie

DROPS Design 26.10.2018 kl. 08:36:

Buongiorno Francesca. Abbiamo inserito l'occorrente per il solo cardigan. Buon lavoro!

Jutta 14.10.2018 - 09:10:

Ich komme mit dem Häkelrand um das Babyjäckchen nicht klar. Kann ich da irgendwo eine genauere Erklärung finden?

DROPS Design 15.10.2018 kl. 10:20:

Liebe Jutta, dieses Video zeigt, wie man die 1. Reihe der Häkelkante häkelt. Viel Spaß beim stricken!

Jette Holmgaard 05.10.2018 - 09:43:

Har løst det. Pinden slutter med 1 M i A2 diagram som er i glatstrikning. Og slutter med 2 Master, der hver gang strikkes ret som kant.

DROPS Design 09.10.2018 kl. 08:31:

Hei Jette. Ja, det stemmer: det strikkes 2 kantmasker i rille i hver side. God fornøyelse videre

Jette Holmgaard 05.10.2018 - 09:33:

Jeg strikker str. nyfødt 48/52 cm. Der skal slås 125 M op. De første er kanten med 2 M ret på hver pind. De næste er 8 M i diagrammet x 15 = 120 M. Hvad med de sidste 3 M op til de 125?

Anneli 02.10.2018 - 20:59:

Beste Drops, Ik zou ook graag het mutsje breien. Ik kan het patroon daarvan hier niet vinden, is dat er ook? Alvast hartelijk dank!

DROPS Design 04.10.2018 kl. 12:01:

Dag Annelie, Ja zeker, het mutsje kun je via deze link vinden. Veel breiplezier!

Petra Oldenbostel 24.09.2018 - 14:09:

Danke für ihre Antwort. Habe allerdings mehrere Anleitungen ausgedruckt und nur hier das Problem das etwas fehlt. Bekomme auch heute noch in der Druckvorschau die Anleitung nur ohne Diagramm.

DROPS Design 25.09.2018 kl. 10:45:

Liebe Frau Oldenbostel, haben Sie auch Ihren Browserspeicher Cache geleert? Sollte es immer nicht funktionnieren, sagen Sie uns bitte welche Browser/Betriebssystem Sie benutzen.

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS Baby 31-3