DROPS / 188 / 19

Madrid by DROPS Design

Ylhäältä alas neulottu palmikollinen raglanpusero sivuhalkioilla. Koot S-XXXL. Työ neulotaan DROPS Cotton Light -langasta.

DROPS Design: Malli cl-089
Lankaryhmä B
-----------------------------------------------------------
Koko: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS COTTON LIGHT (kuuluu lankaryhmään B):
500-550-600-650-700-800 g väriä 21, vaalea beige

Työ voidaan neuloa myös seuraavilla langoilla:
"Lankavaihtoehdot (Lankaryhmä B)". Katso alla oleva linkki.

DROPS SUKKAPUIKOT JA PYÖRÖPUIKOT (40 ja 80 cm) NRO 4 tai käsialan mukaan.
DROPS SUKKAPUIKOT JA PYÖRÖPUIKOT (40 ja 80 cm) NRO 3,5 (joustinneuleeseen) tai käsialan mukaan.
NEULETIHEYS: 21 silmukkaa ja 28 kerrosta sileää neuletta puikoilla nro 4 = 10 cm leveyssuunnassa ja 10 cm korkeussuunnassa.
22 silmukkaa ja 30 kerrosta sileää neuletta puikoilla nro 3,5 = 10 cm leveyssuunnassa ja 10 cm korkeussuunnassa.

DROPS PALMIKKOPUIKKO (palmikoihin)

alkaen 1.50 € /50g
Saat tämän mallin langat alkaen 15.00€. Lue lisää.

Katso ruutupiirrokset A.1-A.4. Piirrokset näyttävät mallineuleen kaikkia kerroksia oikealta puolelta katsottuna.

RAGLANLISÄYKSET:
Lisää piirrosten A.1/A.2 jokaisen mallikerran molemmin puolin 1 silmukka (= työhön lisättiin 8 silmukkaa). Lisää 1 silmukka tekemällä 1 langankierto puikolle. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikää.

LISÄYSVINKKI 1 (lisääminen tasavälein):
Laske kuinka usein kerroksella lisätään seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 110 silmukkaa) ja jaa tämä luku lisäysten määrän kanssa (esim. 4) = 27,5. Tässä esimerkissä lisätään vuorotellen joka 27. ja joka 28.silmukan jälkeen. Älä tee lisäyksiä etureunojen kohdalla.
Lisää tekemällä silmukan jälkeen 1 langankierto ja neulo seuraavalla kerroksella langankierto kiertäen, jottei muodostuisi reikää.

LISÄYSVINKKI 2 (sivut):
Neulo kunnes merkkilankaa edeltää 2 silmukkaa, 1 langankierto, 4 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden silmukoiden keskellä), 1 langankierto. Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen oikein, jottei työhön muodostuisi reikiä.

KAVENNUSVINKKI (hihat):
Kavenna merkkilangan molemmin puolin 1 silmukka näin: Neulo kunnes merkkilankaa edeltää 2 silmukkaa, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, (merkkilanka on tässä), nosta 1 silmukka oikein neulomatta, 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun yli.
----------------------------------------------------------

PUSERO:
Neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla, ylhäältä alkaen alas halkioon asti. Tämän jälkeen etukappale ja takakappale neulotaan tasona erikseen. Hihat neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla/lyhyellä pyöröpuikolla.

PÄÄNTIEN REUNUS:
Luo 110-115-120-125-135-145 silmukkaa pyöröpuikolle nro 3,5 Cotton Light -langalla. Neulo 1 kerros oikein. Neulo sitten 4 cm joustinneuletta (3 silmukkaa oikein / 2 silmukkaa nurin). Neulo 2 kerrosta AINAOIKEAA (katso selitys yllä) ja lisää tasavälein ainaoikein -neuleen ensimmäisellä kerroksella 4-7-10-9-11-17 silmukkaa (lue LISÄYSVINKKI 1 (lisääminen tasavälein)) = 114-122-130-134-146-162 silmukkaa.

KAARROKE:
Vaihda pyöröpuikkoon nro 4. Kiinnitä 1 merkki tähän. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ! Neulo mallineuletta seuraavasti: 8-10-12-13-16-20 silmukkaa oikein (= puolikas takakappale), tee 1 langankierto puikolle, A.1 (= 20 silmukkaa), tee 1 langankierto puikolle, 1 silmukka oikein (= hiha), tee 1 langankierto puikolle, A.2 (= 20 silmukkaa), tee 1 langankierto puikolle, 16-20-24-26-32-40 silmukkaa oikein (= etukappale), tee 1 langankierto puikolle, A.1, tee 1 langankierto puikolle, 1 silmukka oikein (= hiha), tee 1 langankierto puikolle, A.2, tee 1 langankierto puikolle, 8-10-12-13-16-20 silmukkaa oikein (= puolikas takakappale).
RAGLANLISÄYSTEN (katso selitys yllä) ensimmäinen kerros on nyt valmis. Jatka mallineuletta tähän tapaan ja toista raglanlisäykset joka 2.kerros yhteensä 24-27-30-33-36-39 kertaa = 306-338-370-398-434-474 silmukkaa. TARKISTA NEULETIHEYS! Kun kaikki raglanlisäykset on tehty, työn pituus on 17-19-21-24-26-28 cm. Jatka mallineuletta ilman lisäyksiä, kunnes työn pituus on 19-21-23-24-26-29 cm. Seuraava kerros neulotaan näin:
Neulo 32-37-42-46-52-59 silmukkaa oikein, neulo seuraavilla 6 silmukalla mallineuletta kuten aiemmin, 2 silmukkaa nurin, 2 silmukkaa oikein (= puolikas takakappale), siirrä seuraavat 69-75-81-87-93-99 silmukkaa apulangalle (= hiha), luo apulangan silmukoiden tilalle 8 silmukkaa (= sivussa hihan alla), neulo 2 silmukkaa oikein, 2 silmukkaa nurin, neulo seuraavilla 6 silmukalla mallineuletta kuten aiemmin, neulo 64-74-84-92-104-118 silmukkaa oikein, neulo seuraavilla 6 silmukalla mallineuletta kuten aiemmin, neulo 2 silmukkaa nurin, 2 silmukkaa oikein (= etukappale), siirrä seuraavat 69-75-81-87-93-99 silmukkaa apulangalle (= hiha), luo apulangan silmukoiden tilalle 8 silmukkaa (= sivussa hihan alla), neulo 2 silmukkaa oikein, 2 silmukkaa nurin, neulo seuraavat 6 silmukkaa kuten aiemmin, neulo 32-37-42-46-52-59 silmukkaa oikein (= puolikas takakappale). KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!

ETU- JA TAKAKAPPALE:
= 184-204-224-240-264-292 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka kumpaankin sivuun, luotujen silmukoiden keskelle. Jatka suljettua neuletta, eli neulo sileää neuletta ja neulo kumpaankin sivuun luoduilla 8 silmukalla sekä 10 silmukalla näiden silmukoiden molemmin puolin (= 14 silmukalla kummankin sivun merkkilangan molemmin puolin) mallineuletta piirroksen A.3 (= 28 silmukkaa) mukaisesti. Kun olet neulonut piirroksen A.3 loppuun, työn pituus on 9 cm. Jatka neulomalla kaikilla silmukoilla sileää neuletta ja lisää seuraavalla kerroksella kummankin merkkilangan molemmin puolin 1 silmukka (lue LISÄYSVINKKI 2 (sivut)). Toista tällaiset lisäykset 3 cm välein yhteensä 3 kertaa = 196-216-236-252-276-304 silmukkaa. Jatka sileää neuletta, kunnes työn pituus on 16-16-16-17-17-16 cm. Jaa sitten työ etu- ja takakappaletta varten ja neulo osat tasona erikseen. Siirrä sivujen merkkilankojen väliset 98-108-118-126-138-152 silmukkaa apulangalle (etukappale) ja neulo takakappale seuraavasti:

TAKAKAPPALE:
= 98-108-118-126-138-152 silmukkaa. Neulo sileää neuletta, lukuun ottamatta 5 ainaoikeinneulottua silmukkaa kummassakin reunassa. Kun työn pituus on 23-23-23-24-24-23 cm, lisää tasavälein 30-30-30-37-40-41 silmukkaa (älä tee lisäyksiä ainaoikeinneulottujen silmukoiden kohdalla) = 128-138-148-163-178-193 silmukkaa. Vaihda pyöröpuikkoon nro 3,5. Neulo 2 kerrosta ainaoikeaa. Neulo sitten joustinneuletta seuraavasti (1.kerros = oikea puoli): 5 silmukkaa ainaoikeaa, *3 silmukkaa oikein, 2 silmukkaa nurin*, toista *-* kunnes jäljellä on 8 silmukkaa, 3 silmukkaa oikein, 5 silmukkaa ainaoikeaa. Jatka neulomista tähän tapaan, kunnes joustinneuleen pituus on 5 cm. Päätä silmukat joustinneuletta neuloen. Tee tarvittaessa n. joka 5.silmukan jälkeen 1 langankierto puikolle samalla kun päätät silmukat, jotta päätösreunasta tulisi tarpeeksi joustava. Langankierrot päätetään kuten muut silmukat. Työn pituus olalta alaspäin mitattuna on yhteensä 52-54-56-58-60-62 cm.

ETUKAPPALE:
= 98-108-118-126-138-152 silmukkaa. Ota apulangalla odottavat silmukat takaisin pyöröpuikolle nro 4 ja neulo kuten takakappale

HIHA:
Ota toisen sivun apulangalla odottavat 69-75-81-87-93-99 silmukkaa sukkapuikoille/lyhyelle pyöröpuikolle nro 4, poimi lisäksi jokaisesta hihan alapuolelle luodusta 8 silmukasta 1 silmukka = 77-83-89-95-101-107 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka luotujen silmukoiden keskelle (= 4 luotua silmukkaa merkkilangan molemmin puolin). Neulo keskellä hihan alla olevilla silmukoilla mallineuletta piirroksen A.4 (= 28 silmukkaa) mukaisesti siten, että keskellä hihan alla olevan merkkilangan kummallakin puolella on 14 silmukkaa piirroksen A.4 mallineuletta. Loput silmukat neulotaan oikein. Kun olet neulonut piirroksen A.4 loppuun, työstä on kavennettu 18 silmukkaa = 59-65-71-77-83-89 silmukkaa. Kavenna nyt keskellä hihan alla 2 silmukkaa (lue KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset joka 10.-7.-6.-5.-4.-3.kerros yhteensä 7-9-11-13-15-17 kertaa = 45-47-49-51-53-55 silmukkaa. Jatka sileää neuletta, kunnes hihan pituus on 37-35-34-33-32-29 cm. Lisää nyt tasavälein 5-8-6-9-7-10 silmukkaa = 50-55-55-60-60-65 silmukkaa. Vaihda sukkapuikkoihin nro 3,5. Neulo 2 kerrosta ainaoikeaa. Neulo sitten joustinneuletta (3 silmukkaa oikein/ 2 silmukkaa nurin), kunnes hihan pituus jakokohdasta mitattuna on 42-40-39-38-37-34 cm. Päätä silmukat joustinneuletta neuloen. Tee tarvittaessa n. joka 5.silmukan jälkeen 1 langankierto puikolle samalla kun päätät silmukat, jotta päätösreunasta tulisi tarpeeksi joustava. Langankierrot päätetään kuten muut silmukat.

= tee 2 silmukan väliin 1 langankierto puikolle. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan oikein, jolloin työhön muodostuu reikä
= tee 2 silmukan väliin 1 langankierto puikolle. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikää
= 2 silmukkaa oikein yhteen
= nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli
= siirrä 2 silmukkaa apupuikolle työn eteen, 2 silmukkaa oikein, neulo apupuikon 2 silmukkaa oikein
= siirrä 2 silmukkaa apupuikolle työn taakse, 2 silmukkaa oikein, neulo apupuikon 2 silmukkaa oikein
= kun olet neulonut piirroksen loppuun, toista jatkossa mallikertaa piirrokseen nuolella merkityltä kerrokselta

Tarvitsetko opastusta ohjeeseen?

Kiitos, kun valitsit DROPS Design -ohjeen. Panostamme siihen, että ohjeemme ovat virheettömiä ja helppoja ymmärtää. Kaikki ohjeet käännetään norjasta ja voit aina tarkistaa mitat ja luvut alkuperäisestä ohjeesta (DROPS 188-19) .

Kommentit / Kysymykset (51)

Pilar Serrano 22.10.2019 - 21:29:

No consigo entender el diagrama A3 del patrón DROPS-188-19 y en las fotos no se ve bien como debe quedar. Si en la parte central en una vuelta cogemos 2 puntos juntos y no echamos ninguna hebra, como es que en la siguiente vuelta volvemos a tener 2 puntos?. Esto ocurre con los 4 puntos centrales

DROPS Design 27.10.2019 kl. 18:46:

Hola Pilar. En cada fila impar (1, 3, 5...) hay 4 disminuciones y 4 aumentos (lazadas) . Dos de las lazadas ( los círculos negros en el diagrama) las trabajamos en la siguiente vuelta de derecho retorcido para que no se formen agujeros. Las otras dos lazadas (los círculos blancos) las trabajamos de derecho para que queden agujeros.

Danielle 09.08.2019 - 10:20:

Ich stricke mir jetzt zum 2. Mal diesen Pullover (andere Farbe und anderes Material) und das wird vermutlich nicht das letzte Mal sein. Ein toller Pullover, ein wunderschönes Muster, abwechslungsreich, aber nicht zu sehr, entspannt, aber nicht langweilig - perfekt!

Thytia 02.06.2019 - 18:50:

Bonjour, J'ai terminé les augmentations de raglan et je bloque sur le "tricoter 32 mailles endroit, les 6 mailles suivantes comme avant" comme avant c'est à dire ?

DROPS Design 03.06.2019 kl. 10:25:

Bonjour Thytia, les 32 premières mailles endroit correspondent au demi-dos, soit les 8 m du début + les 24 augmentations, vous tricotez ensuite les 6 mailles suivantes comme avant = comme les 6 premières m de A.1, glissez les 69 m suivantes en attente, montez 8 m tricotez 2 m end, 2 m env et les 6 m suivantes comme avant (continuez A.2) et ainsi de suite. Bon tricot!

Claire 06.05.2019 - 03:12:

Je ne comprends pas le A3. Sur les 4 mailles du centre, rang 1, il y a une diminution et un surjet simple, au deuxième rang, on retrouve encore 4 mailles, pouvez-vous m’expliquer. Je vous remercie à l’avance.

DROPS Design 06.05.2019 kl. 08:15:

Bonjour Claire, dans A3 (au debut), vous avez 4 mailles diminuees au premier rang et 4 mailles augmentes (4 jetes). Le nombre total de mailles reste le meme. Bon tricot!

Kari Holth 17.04.2019 - 14:36:

Hei, jeg anser meg for å være en meget erfaren strikker. Men her har det dukket opp et mysterium i A3. De to midterste maskene under ermet skal jo tas sammen hver sin vei. Hvordan kan de på rad 2 bli til 4 masker igjen? Mvh Kari Holth

DROPS Design 25.04.2019 kl. 11:47:

Hei Kari. Det økes på yttersiden av vrangmaskene - de sorte ovalene. Derfor forblir maskeantallet det samme. Disse kastene tilsvarer altså de fellingene du gjør midt i diagrammet. God fornøyelse

M. Santina 25.02.2019 - 19:33:

Lavorato tutto lo sprone ok. Sospeso le maniche, avviato 8 m. Sottomanica sto x lavorare il corpo col diagramma n 3....al secondo giro non mi trovo più. Sono andata in tilt o c è un qualcosa che non va.... Mi potete aiutare grazie... È così bello lo sprone... Mi dispiace non proseguire. Grazie

DROPS Design 26.02.2019 kl. 09:17:

Buongiorno M. Santina. Il diagramma si lavora su 28 m. Il numero delle maglie non cambia; ogni diminuzione è compensata da una maglia gettata. I pallini neri sono gettate che al giro successivo lavora ritorte per evitare il buco; i pallini vuoti sono gettate che lavora a diritto per formare un buco. Può esserle utile inserire un segnapunti per individuarle meglio le 28 maglie del motivo. Segua poi le indicazioni riportate nella legenda per creare correttamente il motivo. Ci riscriva se ancora in difficoltà. Buon lavoro!

Lara 11.02.2019 - 09:00:

Buongiorno, nello SPRONE verso la metà dite "...lavorare le 6 maglie successive con il motivo come prima..", non capisco a quale motivo fa rifermento. Nel CORPO invece, quando inizio con lo schema A3,? Grazie in anticipo!

DROPS Design 11.02.2019 kl. 09:24:

Buongiorno Lara. Deve lavorare le 6 m come le ha lavorate in precedenza, seguendo il diagramma (limitatamente alle 6 m). Lavora il diagramma A3 a partire dal giro successivo a quello in cui ha messo in attesa sui fermamaglie le maglie delle maniche. Buon lavoro!

Lara 08.02.2019 - 17:18:

Buongiorno, è la prima volta che eseguo un vostro diagramma e non capisco bene quanti ferri devo fare nei diagrammi A1/2 dove sono indicati 16 f., inoltre devo fare 1 aumento ogni 2 giri x 24 volte, quindi in totale per finire il diagramma quanti giri devo fare? Grazie!

DROPS Design 08.02.2019 kl. 23:05:

Buonasera Lara, il motivo deve continuarlo fino a quando il lavoro misura 19-21-23-24-26-29 cm, scegliendo la misura che corrisponde alla taglia che sta lavorando, e durante la lavorare del motivo lavorerà anche gli aumenti per il raglan ogni 2 giri come indicato. Buon lavoro!

Sandra 04.01.2019 - 08:44:

Hallo ich bin bei Muster A 3 angekommen und komme damit überhaupt nicht zurecht. Wenn ich doch in der Mitte 2 Maschen abnehme dann können doch in der nächsten Reihe nicht die gleichen Maschen wieder da sein, wenn ich an dieser Stelle nicht zugenommen habe, die Zunahmen an den Seiten haben doch nichts mit der Mitte zutun. Bin echt am verzweifeln und finde es so schade dass ich nicht nach der Anleitung weiterstricken kann weil es ein wirklich sehr schönes Modell ist. Ich bitte um Hilfe!! Danke

DROPS Design 04.01.2019 kl. 12:40:

Liebe Sandra, in A.3 nehmen Sie eine Masche zu vor und nach dem Muster (= 4. Symbol), und gleichzeitig nehmen Sie 2 Maschen in der Mitte vom Diagram ab = die Maschenanzahl bleibt gleich aber das Muster verschiebt sich in de Mitte und wird nach und nach "verschwinden". Viel Spaß beim stricken!

Rikke LJ 24.10.2018 - 11:40:

DETTE ER DET RIGTIGE SPØRGSMÅL (kom til at henvise til det forkerte diagram før....) Jeg er i tvivl om gentagelsespilen i diagrammerne A.2 og A.1. Betyder det at række 5 (den med pilen) skal gentages èn gang , når man har strikket række nr. 16 (og altså hele mønsteret igennem)?

DROPS Design 30.10.2018 kl. 10:00:

Hej Rikke, jo når du har strikket A.1 og A.2 starter du ved pilen igen og gentager diagrammet fra pilen og op, da vil du få 5 pinde imellem hver af de snoninger som går over 4 masker. God fornøjelse!

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 188-19