DROPS / 186 / 6

Belle Époque Sweater by DROPS Design

Bluse med taljesnit, hulmønster, raglan og ¾ ærmer, strikket ovenfra og ned. Størrelse S - XXXL. Arbejdet er strikket i DROPS Big Merino.

DROPS Design: Model mb-044
Garngruppe C eller A + A
-----------------------------------------------------------
Størrelse: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materialer:
DROPS BIG MERINO fra Garnstudio (tilhører garngruppe C)
650-700-800-850-950-1050 g farve 06, forglemmigej

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe C)" – se link under.

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (40 + 60 eller 80 cm) nr 5 – eller de pinde du skal bruge for at få 17 masker og 22 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (40 cm) nr 4 – til retstrikket kant i halsen og nederst rundt om begge ærmer.

DROPS RUNDPINDE (80 cm) nr 4,5 – til retstrikket kant nederst rundt om ryg- og forstykke.
----------------------------------------------------------

Kommentarer (26) FAQ

100% Uld
fra 22.95 kr /50g
DROPS Big Merino mix DROPS Big Merino mix 22.95 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Big Merino uni colour DROPS Big Merino uni colour 22.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 298.35kr. Læs mere.

For at beregne hvordan der skal tages ud jævnt fordelt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 88 masker) og deler med antal udtagninger som skal gøres (f.eks 18) = 4,9.
I dette eksempel tages der ud ved at slå om efter ca hver 5.maske. På næste omgang strikkes omslagen drejet ret så der ikke bliver hul.

MØNSTER:
Se diagram A.1 til A.4. Vælg diagram for din størrelse (gælder A.2 og A.3).

RAGLAN:
Tag ud til raglan på hver side af A.1 i hver overgang mellem ryg & forstykke og ærmer (= 8 masker taget ud på hver udtagningsomgang). Tag 1 maske ud ved at slå om, på næste omgang strikkes omslagen ret så der bliver hul.
De nye masker strikkes i glatstrik på ærmerne og efter diagram på for- og bagstykket.

INDTAGNINGSTIPS (gælder i siderne på ryg- og forstykke og midt under ærmerne):
Start 4 masker før mærketråden, strik 2 ret sammen, 4 ret (mærketråden sidder midt mellem disse 4 masker), tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket (= 2 masker taget ind).

UDTAGNINGSTIPS-2 (gælder vrangpartierne på ryg- og forstykket):
Tag 1 maske ud i hvert vrang-parti ved at slå om før alle 2 vrang. På næste omgang strikkes omslagen drejet vrang så der ikke bliver hul.
Næste gang der tages ud laves der omslag efter alle 3 vrang. Fortsæt udtagningen således ved at tage ud skiftevis i begyndelsen og slutningen af vrangpartiet.

UDTAGNINGSTIPS-3 (gælder i siderne på ryg- og forstykke):
Start 3 masker før mærketråden, slå om, strik 6 ret (mærketråden sidder midt mellem disse 6 masker), slå om (= 2 masker taget ud). På næste omgang strikkes omslagen drejet ret så der ikke bliver hul.

UDTAGNINGSTIPS-4 (gælder partierne i glatstrik over A.3 på ryg- og forstykke):
Når A.3 er afsluttet strikkes der glatstrik over de 9-9-9-11-11-11 masker med hulmønster. Tag ud over disse 9-9-9-11-11-11 masker således: Strik 1 maske glatstrik, slå om, strik glatstrik til der er 1 maske glatstrik tilbage, slå om, strik 1 maske glatstrik. På næste omgang strikkes omslagen drejet ret så der ikke bliver hul.
----------------------------------------------------------

BLUSE:
Arbejdet strikkes rundt på rundpind og der strikkes ovenfra og ned. Ærmerne strikkes rundt på lille rundpind/strømpepinde ovenfra og ned.

HALSKANT:
Slå 88-92-96-100-104-108 masker op på lille rundpind 4 med Big Merino. Strik 4 omgange retstrik – se forklaring over. Strik 1 omgang ret hvor der tages 18-14-10-18-14-10 masker ud jævnt fordelt – læs UDTAGNINGSTIPS-1 = 106-106-106-118-118-118 masker. Strik 1 omgang ret. Skift til rundpind 5 og strik bærestykket som forklaret under.

BÆRESTYKKE:
Sæt 1 mærke i begyndelsen af omgangen og strik første omgang således: Strik A.1 (= 8 masker), slå om, strik 2 masker glatstrik (= ærmekuppel), slå om, strik A.1, slå om, strik A.2 (= 35-35-35-41-41-41 masker), slå om, strik A.1, slå om, strik 2 masker glatstrik (= ærmekuppel), slå om, strik A.1, slå om, strik A.2 (= 35-35-35-41-41-41 masker), slå om = 118-118-118-130-130-130 masker (inklusiv omslagen i A.1).
Fortsæt mønsteret således. SAMTIDIG på hver 2.omgang tages der ud til RAGLAN - se forklaring over, til der er taget ud totalt 14-18-20-21-24-26 gange på hver side af A.1 (inklusiv udtagningerne på første omgang efter halskanten). HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
OBS: Når A.2 er strikket færdig fortsættes mønsteret på samme måde, men de næste nye masker på hver side af A.1 strikkes i glatstrik. I størrelse S er udtagningerne til raglan færdig når der er 3 omgange tilbage i A.2, fortsæt mønsteret uden udtagning som forklaret under.
Efter sidste udtagning til raglan er der 230-262-278-298-322-338 masker på pinden hvis det er på en omgang med 8 masker i A.1 eller 234-266-282-302-326-342 masker hvis det er på en omgang med 9 masker i A.1.
Fortsæt mønsteret som før uden udtagninger til raglan til arbejdet måler 17-19-21-23-25-27 cm fra opslåningskanten midt foran, men afslut så sidste omgang på pinden er en omgang med 8 masker i A.1.
Næste omgang strikkes således: Strik 0-0-0-0-0-1 masker glatstrik, sæt de næste 48-56-60-62-67-68 masker på 1 tråd til ærme, slå 6-6-8-8-10-12 nye masker op (= i siden under ærmet), fortsæt i glatstrik og mønster som før over de næste 65-73-77-85-93-101 masker (= forstykke), sæt de næste 50-58-62-64-68-68 masker på 1 tråd til ærme, slå 6-6-8-8-10-12 nye masker op (= i siden under ærmet), fortsæt i glatstrik og mønster som før over de næste 65-73-77-85-93-100 masker (= bagstykke) og sæt de resterende 2-2-2-2-1-0 masker ind på tråden til det første ærme. Ryg & forstykke og ærmer strikkes videre hver for sig. HERFRA MÅLES ARBEJDET VIDERE!

RYG & FORSTYKKE:
= 142-158-170-186-206-226 masker. Sæt 1 mærketråd midt i de 6-6-8-8-10-12 masker som blev slået op under ærmet i hver side. Start omgangen ved en af mærketrådene og lad mærketrådene følge med videre i arbejdet.
Første omgang strikkes således: Strik glatstrik over de første 7-11-14-13-18-23 masker, strik A.3 over de næste 55-55-55-65-65-65 masker (= 5 rapporter à 11-11-11-13-13-13 masker, fortsæt på rigtig omgang i diagrammet), strik 2 masker vrang, 14-22-28-26-36-46 masker glatstrik, A.3 over de næste 55-55-55-65-65-65 masker, 2 masker vrang og glatstrik over de resterende 7-11-14-13-18-23 masker. Fortsæt mønsteret således, men LÆS RESTEN AF RYG- OG FORSTYKKE FØR DET STRIKKES VIDERE!

INDTAGNING I SIDERNE:
Når arbejdet måler 1 cm fra delingen tages der 1 maske ind på hver side af begge mærketråde – læs INDTAGNINGSTIPS (= 4 masker taget ind). Tag ind således på hver 2.omgang totalt 5 gange i hver side = 122-138-150-166-186-206 masker.

UDTAGNING I VRANGPARTIERNE:
Når arbejdet måler 6 cm fra delingen tages der 1 maske ud i hvert vrangparti (= 12 masker taget ud på omgangen) – læs UDTAGNINGSTIPS-2. Tag ud således på hver 5.cm totalt 6 gange i hvert vrangparti (der er nu 8 masker i hvert af disse vrangpartier).

UDTAGNING I SIDERNE:
SAMTIDIG når arbejdet måler 7 cm fra delingen tages der 1 maske ud på hver side af begge mærketråde – læs UDTAGNINGSTIPS-3 (= 4 masker taget ud). Tag ud således på hver 6.cm totalt 3 gange i hver side.

UDTAGNING I GLATSTRIKPARTIERNE:
SAMTIDIG når arbejdet måler ca 15 cm fra delingen afsluttes A.3. Fortsæt med ret over ret og vrang over vrang over disse masker. På næste omgang tages der 2 masker ud i hvert glatstrikparti over A.3 – læs UDTAGNINGSTIPS-4 (= 20 masker taget ud).
Gentag denne udtagning efter 2 cm (= 20 masker taget ud).

Når alle udtagninger er afsluttet er der 246-262-274-290-310-330 masker på pinden. Strik videre med ret over ret og vrang over vrang til arbejdet måler ca 59-61-63-65-67-69 cm fra skulderen og ned.
Byt til rundpind 4,5. Strik 4 omgange retstrik. Skift tilbage til rundpind 5 og luk af med ret. Blusen måler ca 60-62-64-66-68-70 cm fra skulderen og ned.

ÆRME:
Sæt de 50-58-62-64-68-68 masker fra tråden i den ene side af arbejdet på strømpepind eller lille rundpind 5, strik i tillæg 1 maske i hver af de 6-6-8-8-10-12 masker som blev slået op under ærmet = 56-64-70-72-78-80 masker. Sæt 1 mærketråd midt i de 6-6-8-8-10-12 masker under ærmet og start omgangen her. Strik rundt i glatstrik.
Når arbejdet måler 2-2-2-2-3-3 cm fra delingen tages der 2 masker ind midt under ærmet – læs INDTAGNINGSTIPS. Tag ind således på hver 3½.-2½.-2.-1½.-1.-1.cm totalt 7-10-12-12-14-14 gange = 42-44-46-48-50-52 masker.
Strik videre til ærmet måler 26-25-24-21-20-19 cm (kortere mål i de større størrelser pga længere bærestykke).
Strik 1 omgang ret hvor maskeantallet justeres til 40-40-48-48-48-48 masker. Strik A.4 rundt (= 5-5-6-6-6-6 rapporter à 8 masker). Når A.4 er strikket færdig skiftes der til strømpepinde 4. Strik 4 omgange retstrik. Skift tilbage til strømpepinde 5 og luk af med ret. Ærmet måler ca 30-29-28-25-24-23 cm fra delingen. Strik det andet ærme på samme måde.

= strik 3 ret, løft den første maske som blev strikket over de 2 andre så denne maske ligger rundt om de 2 andre masker
= ingen maske, spring over denne rude

Pamela 06.05.2019 - 05:19:

Hola, quisiera saber cómo tengo que medir la talla, el patrón muestra números, pero no especifica unidad de medida; además tengo la duda si estas medidas son en plano(ej: sólo delantero) o en redondo. Ya tuve problemas con las tallas de otro chaleco que venía indicado del mismo modo, traté de seguir la lógica de las medidas, pero queda gigante :( o sea, mi talla era 1 o 2 menor; por eso que preferí preguntar antes de comenzar éste. Muchas gracias!

DROPS Design 07.05.2019 kl. 10:40:

Hola Pamela. Todas las medidas están en cm. El número en en el diagrama es la mitad de la medida de la prenda p.e. en el pecho o en las caderas. No son las medidas completas de estas partes del cuerpo. Tienes que tomar tus medidas y elegir la talla correspondiente, dado que las medidas actuales para las tallas S-M-L-XL-XL-XXL-XXXL pueden variar de entre países,

Solana Godeau 15.02.2019 - 19:55:

Hello in your answer you mentioned that doing A.2 2 times would give me 70 sts but I’m working on the XL Size, meaning I was working from the other A.2 chart which is 41 stitches across (x2=82). Should I just work from the S+M+L A.2 chart instead? Thank you so much for you help!

DROPS Design 18.02.2019 kl. 08:53:

Dear Mrs Godeau, in size XL you are working the 118 sts as follows: A.1 (= 8 sts x 4 (raglan line) ) + 2 sts for each sleeve x 2 sleeves + A.2 (= 41 sts x 2 = 82 sts) = 32 + 4 + 82 = 118 sts and increase 1 st on each side of A.1 (= 8 sts inc on 1st round) = 118 + 8 = 126 sts after 1st round. Happy knitting!

Solana Godeau 15.02.2019 - 06:19:

Hello, I’ve been trying to get past the first row of the yoke and I’m stuck. I run out of stitches befor the pattern is done. I’ve done the math and I need 126 stitches to complete the pattern and it would turn into 146 stitches. The pattern calls for 118 stitches and the stitch count at the end of the row is 130. What am I missing?

DROPS Design 15.02.2019 kl. 08:03:

Hi Solana, The first round on the yoke includes 1 yarn over in each A.1 ( 9 x 4 = 36 stitches from the 4 x A.1). Then you have 8 more yarn overs on the round, 4 stitches in stockinette and 2 x A.2 = 70 stitches. This all adds up to 118 stitches as mentioned in the pattern. I hope this helps and happy knitting!

Kat 12.02.2019 - 09:32:

Do I continue the yarn over between A1 and A2 as I work past the first row of the yoke? I understand the yarn overs for the raglan after and before A1, but am not clear about between A1 & A2. Thanks for your help.

DROPS Design 12.02.2019 kl. 09:38:

Dear Kat, the YOs after and before A.1 are the increases for the raglan, on the sleeves work the new stitches in stocking stitch and on body work the new stitches in A.2. Continue increasing with a YO after and before A.1 as explained on first row as many times as required for your size. Happy knitting!

Jenny Strick 09.02.2019 - 10:48:

Ich überlege gerade, dieses wunderschöne Modell zum Kleid zu verlängern. Hierzu tendiere ich allerdings zu einer leichteren Wolle und überlege, das Muster ab unter der Brust in einfaches rechts-links abzuändern. Ob das wohl funktioniert?

Nadine 02.02.2019 - 18:33:

Hallo, ich habe mit dem Pullover begonnen. Kann es sein, dass in der XXL Version von A2 einen kleinen Fehler gibt? Ab Reihe 9 müsste am Ende ebenfalls ein Umschlag gemacht werden, genau wie im Beginn von A2. Weil ich sonst immer eine Masche abnehme, aber keine zunehme und nicht auf die Maschen Anzahl der nächsten Reihe komme. Liebe Grüße

DROPS Design 04.02.2019 kl. 11:53:

Liebe Nadine, Sie sind ja recht, die Umschläge fehlen bei der 9., 11. 13. und 15. Reihe am Ende A.2 - Diagram wird korrigiert. Danke für den Hinweis. Viel Spaß beim stricken!

Nadine 02.02.2019 - 18:31:

Hallo, ich habe mit dem Pullover begonnen. Kann es sein, dass in der XXL Version von A2 einen kleinen Fehler gibt? Ab Reihe 9 müsste am Ende ebenfalls ein Umschlag gemacht werden, genau wie im Beginn von A2. Weil ich sonst immer eine Masche abnehme, aber keine zunehme und nicht auf die Maschen Anzahl der nächsten Reihe komme. Liebe Grüße

Hanne Rørbech 15.01.2019 - 16:22:

Jeg strikken denne sweater i small og er nået til bærestykket ; har 106 masker.kan ikke fåå maskeantallet til at gå op ? Der står strik A1 = 8 masker, det bliver da 9m når man skal lavet et omslag ? o.s.v. antallet kommer ikke til at passe ?

DROPS Design 23.01.2019 kl. 13:48:

Hei Hanne. Ja, maskeantallet i hvert diagram endrer seg underveis. Men når det står Strikk A.1 (=8 masker) er det fordi du strikker A.1 over 8 masker akkurat på den omgangen. Kastet du lager teller ikke med i dette maskeantallet, siden det lages mellom 2 masker. Når omgangen er ferdig, teller kastene du lagde med i maskeantallet, for de strikkes som masker på neste omgang. Du har altså 106 masker, du øker med kast totalt 12 ganger på omgangen (1 gang på hver side av hver A.1, og 1 gang midt i hver A.1) = 118 masker på pinnen når omgangen er ferdig. God fornøyelse.

Francesca 07.12.2018 - 19:08:

If I want to make it longer as if to do a dress in size M (let\'s say a short one, above the knee), how much yarn would you suggest to add?

DROPS Design 07.12.2018 kl. 21:16:

Hello Francesca. For any question regarding yarn amount, please contact your DROPS store via mail or phone. Happy knitting!

Simona 19.09.2018 - 14:55:

Hej! Jag stickar just nu oket, och har en fråga ang en formulering i beskrivningen. Det jag inte förstår är detta: ”Nästa varv stickas så här: Sticka 0-0-0-0-0-1 maskor slätstickning” Vad betyder det att jag ska sticka 0-0-0-0-0-1 maskor? Jättevackert mönster och tröjan kommer bli fantastisk! Hoppas ni kan hjälpa mig förstå. Tack på förhand! Vänliga hälsningar, Simona

DROPS Design 20.09.2018 kl. 08:39:

Hei Simona. For at mønsteret skal gå opp i alle størrelser blir det noen ganger lagt inn elementer som kun skal strikkes i visse størrelser. Her gjelder det den største størrelsen (hvor det skal strikkes 1 maske glattstrikk). Alle størrelsene blir likevel vist, for ordens skyld. Hvis du strikker en av de andre størrelsene skal du ikke strikke noen masker glattstrikk så bare gå videre til å sette masker på en tråd til erme. God fornøyelse.

Kommentere opskrift DROPS 186-6