DROPS / 188 / 33

Teresa by DROPS Design

Stickad kofta med hålmönster och raglan. Storlek S - XXXL. Arbetet är stickat i DROPS Paris

DROPS Design: Modell w-687
Garngrupp C
-----------------------------------------------------------
500-550-600-650-700-800 g färg 59, ljus gammalrosa

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp C)" – se länken nedan.

DROPS STRUMPSTICKOR OCH RUNDSTICKA (40 + 60 eller 80 cm) NR 5 – eller de stickor du måste använda för att få 17 maskor och 22 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.

DROPS PÄRLEMORKNAPP, VÄLVD (vit), NR 522: 6-6-6-7-7-7 st.
----------------------------------------------------------

Alla minskningar görs från rätsidan:
Minska så här före markören: Börja 3 maskor före markören:
Sticka 2 maskor räta tillsammans, 1 rätmaska, markör-
Minska så här efter markören: Markör, 1 rätmaska, lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades.

STICKTIPS:
Om stickfastheten inte stämmer på höjden, och det stickas för stramt, kommer raglanminskningen att bli för kort och ärmhålet för litet. Detta kan justeras genom att sticka 1 extra varv utan minskningar med jämna mellanrum mellan minskningarna.

ÖKNINGSTIPS:
Öka så här mitt under ärmen – börja 1 maska före markören: Gör 1 omslag om stickan, sticka 2 rätmaskor (markören sitter mellan dessa 2 maskorna), 1 omslag. På nästa varv stickas omslagen vridet räta så att det inte blir hål.

KNAPPHÅL:
Det avmaskas för knapphål på höger framkant. 1 KNAPPHÅL = sticka tredje och fjärde maskan från kanten räta tillsammans och gör 1 omslag om stickan. På nästa varv stickas omslaget rätt = hål.
Maska av till knapphål när arbetet mäter:
S: 11, 20, 29, 38, 47 och 56 cm
M: 11, 20, 29, 38, 47 och 58 cm
L: 11, 20, 30, 40, 50 och 60 cm
XL: 11, 19, 27, 35, 44, 53 och 62 cm
XXL: 11, 19, 28, 37, 46, 55 och 64 cm
XXXL: 12, 21, 30, 39, 48, 57 och 66 cm
---------------------------------------------------------

KOFTA:
Arbetet stickas fram och tillbaka på rundsticka, från mitt fram. Ärmarna stickas runt på strumpstickor, byt till kort rundsticka när det finns tillräckligt med maskor. Delarna sätts tillsammans och det stickas ok fram och tillbaka med raglanminskning.

FRAM- OCH BAKSTYCKE:
Arbetet stickas fram och tillbaka på rundsticka från mitt fram.
Lägg upp 170-182-198-212-234-254 maskor (inklusive 5 framkantsmaskor i varje sida mot mitt fram) på rundsticka 5 med Paris. Sticka 4 varv RÄTSTICKNING – se förklaring ovan, sedan stickas det så här – från rätsidan:
5 maskor rätstickning (= framkant), A.1 (= 17 maskor), 47-53-61-68-79-89 rätmaskor, A.2 (= 32 maskor), 47-53-61-68-79-89 rett, A.1, 5 maskor rätstickning (= framkant). Sätt 2 markörer i arbetet, 45-48-52-56-61-66 maskor in från varje sida (bakstycket = 80-86-94-100-112-122 maskor). Fortsätt detta mönstret. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När arbetet mäter 8 cm minskas det 1 maska på varje sida av varje markör (= 4 maskor minskade), minska med 6 cm mellanrum totalt 6 ggr = 146-158-174-188-210-230 maskor. Det avmaskas för KNAPPHÅL på höger framkant – se förklaring ovan. När arbetet mäter 40-40-41-41-41-41 cm maskas det av 6-6-8-8-10-12 maskor i varje sida (= 3-3-4-4-5-6 maskor på varje sida av markörerna). Det är nu 62-68-74-80-90-98 maskor på bakstycket och 36-39-42-46-50-54 maskor på varje framstycke. Lägg arbetet åt sidan och sticka ärmarna.

ÄRM:
Arbetet stickas runt på strumpstickor, byt till kort rundsticka när det har ökats tillräckligt med maskor. Lägg upp 38-38-40-42-44-46 maskor på strumpstickor 5 med Paris. Sticka 2 varv RÄTSTICKNING – se förklaring ovan, sedan stickas det slätstickning. Sätt 1 markör i början av varvet (= mitt under ärmen). När arbetet mäter 6-6-6-6-4-6 cm ökas det 2 maskor mitt under ärmen – LÄS ÖKNINGSTIPS. Öka med 3-2-1½-1½-1½-1 cm mellanrum totalt 8-12-14-15-15-16 ggr = 54-62-68-72-74-78 maskor. När arbetet mäter 33-31-31-29-28-26 cm (kortare mått i större storlekar pga längre ok) maskas de mittersta 6-6-8-8-10-12 maskorna under ärmen av = 48-56-60-64-64-66 maskor. Lägg arbetet åt sidan och sticka 1 ärm till.

OK:
Sätt ärmarna på samma rundsticka som fram- och bakstycket där det maskades av maskor för ärmhål = 230-258-278-300-318-338 maskor. Sätt en markör i varje övergång mellan fram- och bakstycke och ärm. Fortsätt med mönster och slätstickning som förut, och minska till RAGLAN – se förklaring ovan. Det minskas olika på fram- och bakstycke och ärm. Minska så här:

RAGLAN ÄRM:
Det minskas 1 maska i varje sida av varje ärm (= 2 maskor minskade på varje ärm för varje gång det minskas). Minska på vart 4:e varv 4-2-2-2-4-5 ggr, sedan på vartannat varv 13-19-21-23-21-21 ggr = totalt 17-21-23-25-25-26 ggr.

RAGLAN FRAM- OCH BAKSTYCKE:
Det minskas 1 maska i varje sida av bakstycket, och 1 maska på varje framstycke mot ärmen (= 2 maskor minskade på bakstycket och 1 maska minskad på varje framstycke för varje gång det minskas).. Minska på vart 4:e varv 8-9-9-8-8-7 ggr, sedan på vartannat varv 5-5-7-11-13-17 ggr = totalt 13-14-16-19-21-24 ggr.

Efter alla minskningar är det 110-118-122-124-134-138 maskor på varvet. Sticka 4 varv rätstickning över alla maskor, på första varvet minskas det 12-16-16-16-18-20 maskor jämnt fördelat = 98-102-106-108-116-118 maskor. Maska av. Koftan mäter totalt 62-64-66-68-70-72 cm från axeln.

MONTERING:
Sy ihop öppningen under ärmarna. Sy i knapparna på vänster framstycke.

Diagram

= rätmaska från rätsidan, avigmaska från avigsidan
= rätmaska från avigsidan, avigmaska från rätsidan
= mellan 2 maskor görs det 1 omslag
= 4 maskor vridet räta tillsammans
= 4 maskor räta tillsammans

Inga Olausson 03.03.2019 - 13:51:

Hej! Jag letar efter ett cardigan / koftmönster i Alpaca Silk brushed (Drops), där man stickar rbakstycke för sig och framstyckena för sig. Tycker plaggen håller formen bättre och inte blir så lätt säckiga som när man stickar allt-i-ett... Men jag hittar ingeet sådant mönster. Finns det? Mvh Inga Olausson

DROPS Design 04.03.2019 kl. 11:33:

Hej. Vi har t.ex mönster 201-21 som är stickat på det sättet. Du kan söka på kofta och Brushed alpaca silk för att få upp alla mönster i det garnet som vi har. Mvh DROPS Design

Susi Meyer 28.08.2018 - 15:21:

In wievielte Reihe wird das Muster gestrickt

DROPS Design 06.09.2018 kl. 10:16:

Liebe Frau Meyer, A.1 und A.2 sind über 4 Reihen gestrickt. Viel Spaß beim stricken!

Ania 04.04.2018 - 13:19:

Bardzo mi się podoba wzór swetra.

Diane Michaud 29.03.2018 - 19:59:

Bonjour j'attends toujours la réponse pour ma question sur la diminution de la manche ..Elle quelle se fait au même endroit que celle du dos et devant près des marqueurs..

DROPS Design 30.03.2018 kl. 12:02:

Bonjour Mme Michaud, vous allez diminuer à un rythme différent sur les manches et sur le dos/les devants, les diminutions vont se faire: à la fin du devant droit/des manches/du dos avant le marqueur (cf RAGLAN) et/ou au début des manches/dos/devant gauche. On diminue 2 m sur chaque manche et sur le dos et 1 m sur chaque devant. En fonction de la taille vous diminuerez soit 8 m (= sur chaque partie) soit seulement 4 m (= manches seulement ou dos/devants). Bon tricot!

Diane Michaud 28.03.2018 - 18:05:

Bonjour une petite question mes manches sont ajoutées avec le reste sur la même broche circulaire avec le reste du tricot je voudrais comment ce fait la diminution reglan pour la manche je comprends pas car j\\\'ai mis un marqueur des deux côtés des manches pour la diminution reglan dos et devant mais pour les manche ? Merci

Diane Michaud 15.03.2018 - 01:01:

J'aimerais savoir ...Ce gilet se tricote de bas en haut ?

DROPS Design 15.03.2018 kl. 08:28:

Bonjour Mme Michaud, tout à fait, on tricote de bas en haut en commençant par le dos et les devants tricotés d'une seule pièce jusqu'aux emmanchures. On met ensuite en attente pour tricoter les manches, et on reprend ensuite toutes les pièces pour tricoter l'empiècement. Bon tricot!

Marjon 18.01.2018 - 07:41:

Een mooi vest voor een frisse zomeravond en het heeft een prettige lengte

Mirabela 03.01.2018 - 14:11:

Podoba mi się prostotą wzoru i lekkość włóczki.

Françoise 25.12.2017 - 22:46:

Très jolie bordure et bonne longueur.

Kommentér oppskrift DROPS 188-33