DROPS / 188 / 16

Diamonds in Lace Top by DROPS Design

Top med hulmønster, raglan og A-facon, strikket ovenfra og ned. Størrelse S - XXXL. Arbejdet er strikket i DROPS Safran

DROPS Design: Model e-274
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------
250-250-300-300-350-350 g farve 17, hvid

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe A)" – se link under.

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (40 og 80 cm) nr 3,5 – eller de pinde du skal bruge for at få 23 masker og 30 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (40 og 80 cm) nr 3 til kanter i retstrik - eller de pinde du skal bruge for at få 24 masker og 48 pinde retstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 49.75kr. Læs mere.
INFORMATION TIL OPSKRIFTEN:

For at beregne hvordan der skal tages ud jævnt fordelt, regner man maskeantallet på pinden (f.eks 110 masker), og deler med antal udtagninger som skal gøres (f.eks 44) = 2,5.
I dette eksempel tages der ud ved at slå om efter skiftevis hver 2.og 3.maske. På næste omgang strikkes omslaget drejet så der ikke bliver hul.

Tag ud i hver overgang mellem ryg & forstykke og ærmer (= 8 masker taget ud på omgangen).
Strik frem til 2 masker før mærketråden, slå om, strik 4 masker ret (mærketråden sidder midt mellem disse 4 masker), slå om (= 2 masker taget ud). På næste omgang strikkes omslagen ret så der bliver hul! Videre strikkes de nye masker ret.

UDTAGNINGSTIPS (gælder siderne på ryg- og forstykke):
Strik frem til 2 masker før mærketråden, slå om, strik 4 masker ret (mærketråden sidder midt mellem disse 4 masker), slå om. Gentag i den anden side (= 4 masker taget ud på omgangen). På næste omgang strikkes omslagen drejet ret, så der ikke bliver hul.
----------------------------------------------------------

TOP:
Arbejdet strikkes rundt på rundpind, ovenfra og ned. Ærmerne strikkes rundt på strømpepinde.

BÆRESTYKKE:
Slå 110-115-120-125-130-137 masker op på rundpind 3 med Safran. Strik 6 omgange retstrik – se forklaring over. Strik 1 omgang ret hvor der tages 44-39-38-41-56-65 masker ud jævnt fordelt – læs UDTAGNINGSTIPS (jævnt fordelt) = 154-154-158-166-186-202 masker. Skift til rundpind 3,5. Sæt 4 mærketråde i arbejdet uden at der strikkes: Sæt en mærketråd i starten af omgangen (= i overgangen mellem ærmet og bagstykket), sæt næste mærketråd efter 53-53-55-59-69-77 masker, (= bagstykket), sæt næste mærketråd efter 24 nye masker (= ærme), sæt næste mærketråd efter 53-53-55-59-69-77 nye masker (= forstykket), der er nu 24 masker tilbage (= ærme) efter sidste mærketråd.
Omgangen starter i overgangen mellem ærmet og bagstykket. Nu strikkes der mønster således: * 2 masker ret, slå om, strik 0-0-1-3-8-12 masker ret, strik de midterste 49 masker i A.1 (dvs spring over de yderste 4 masker i hver side af diagrammet), strik 0-0-1-3-8-12 masker ret (= bagstykket/forstykket), slå om, 4 masker ret (mærketråden sidder midt mellem disse 4 masker), slå om, 20 masker ret (= ærme), slå om, 2 masker ret (mærketråden sidder her) *, strik fra *-* 1 gang til. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN. Første udtagning til RAGLAN – se forklaring over, er nu færdig (= 8 masker taget ud på omgangen). Fortsæt mønsteret således og tag ud til raglan på hver 2.omgang totalt 20-24-28-31-33-36 gange (inklusiv første udtagning som blev forklaret over) = 314-346-382-414-450-490 masker. OBS: For hver gang der tages ud til raglan er der plads til at strikke en maske mere af mønsteret A.1 mod raglanlinjerne på bagstykket og forstykket. Når der er taget nok masker ud til at strikke alle masker i diagrammerne er der 16-20-24-27-29-32 udtagninger tilbage til raglan – disse masker strikkes løbende ret. Diagram A.1 repeteres i højden til færdig mål.
Når alle udtagninger er færdige skal arbejdet måle 15-17-20-22-23-25 cm fra opslåningskanten midt foran. Fortsæt uden at der tages ud til raglan til arbejdet måler 19-20-21-22-23-25 cm fra opslåningskanten midt foran (hvis strikkefastheden stemmer i højden er dette mål allerede nået i størrelse XL, XXL og XXXL). Næste pind strikkes således: Strik de første 93-101-111-121-135-149 masker (= bagstykke), sæt de næste 64-72-80-86-90-96 masker på en tråd (= ærme), slå 8-8-8-10-10-10 nye masker op i siden under ærmet, strik de næste 93-101-111-121-135-149 masker (= forstykke), sæt de næste 64-72-80-86-90-96 masker på en tråd (= ærme), slå 8-8-8-10-10-10 nye masker op i siden under ærmet. HERFRA MÅLES ARBEJDET VIDERE!

RYG & FORSTYKKE:
= 202-218-238-262-290-318 masker. Sæt en mærketråd i hver side, dvs midt i de nye 8-8-8-10-10-10 masker som blev slået op i hver side under ærmerne (= 101-109-119-131-145-159 masker på både bagstykket og forstykket). Fortsæt rundt med mønster A.1 som før og strik glatstrik over de resterende masker på omgangen. Når arbejdet måler 4 cm tages der 2 masker ud i hver side – læs UDTAGNINGSTIPS. Tag ud således på ca hver 3.-3.-3.-4.-4.-4.cm totalt 9 gange = 238-254-274-298-326-354 masker. Når arbejdet måler ca 34-35-36-37-38-38 cm fra delingen, skiftes der til rundpind 3. Strik 6 omgange retstrik. Luk af. For at aflukningskanten ikke skal stramme kan der lukkes af med en større pind. Toppen måler ca 56-58-60-62-64-66 cm fra skulderen og ned.

ÆRME:
Sæt de 64-72-80-86-90-96 masker fra tråden i den ene side af arbejdet på strømpepind 3,5, og strik 1 maske i hver af de 8-8-8-10-10-10 masker som blev slået op under ærmet = 72-80-88-96-100-106 masker. Sæt 1 mærketråd midt i de 8-8-8-10-10-10 nye masker under ærmet. Start omgangen her og strik rundt i glatstrik. Når ærmet måler 2 cm fra delingen skiftes der til strømpepinde 3. Strik 6 omgange retstrik. Luk af. For at aflukningskanten ikke skal stramme kan der lukkes af med en større pind. Strik det andet ærme på samme måde.

Diagram

= ret
= lav et omslag mellem 2 masker. På næste omgang strikkes omslaget ret så der bliver hul

Helle Christensen 27.07.2018 - 08:10:

Hej Drops Dejligt i er begyndt at bruger modeller som er ældre end 25 og som vejer mere end 50 kg. Jeg glæder mig til at hoppe i denne model😀. Rigtig dejlig dag til jer

Katharina 04.05.2018 - 17:41:

Vielen Dank für die schöne Anleitung! Ich habe diesen Pullover nach gestrickt, er ist wunderschön geworden!

Heike Rohn 23.02.2018 - 15:05:

Guten Tag, ist dieses hier das gleiche Modell wie 187-30, nur andersherum angezogen?

DROPS Design 23.02.2018 kl. 16:42:

Liebe Frau Rohn, das Lochmuster am Vorderteil im 187-30 ist verschieden, sonnst sind beide Modellen gleich. Viel Spaß beim stricken!

Gonet Yvette 13.02.2018 - 08:30:

Bonjour merci pour ces magnifiques modéles. Savez-vous si le modèle e-274 va bientôt arriver ? j'ai hâte de le tricoter. Merci

DROPS Design 13.02.2018 kl. 09:49:

Bonjour Mme Gonet, ça ne devrait plus tarder... bon tricot!

Cathy 13.12.2017 - 22:18:

Wish it was summer... so I can wear this one.

Kommentere opskrift DROPS 188-16