DROPS / 187 / 16

Portofino by DROPS Design

Strikket tunika med hulmønster og slids i siderne. Størrelse S - XXXL. Arbejdet er strikket i DROPS Paris

DROPS Design: Model w-724
Garngruppe C eller A + A
-----------------------------------------------------------
Størrelse: S/M - L – XL/XXL - XXXL
Materialer:
DROPS PARIS fra Garnstudio (tilhører garngruppe C)
550-600-650-750 g farve 16, hvid

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe C)" – se link under.

DROPS RUNDPINDE (60 eller 80 cm) nr 5 – eller den pind du skal bruge for at få 17 masker og 22 pinde glatstrik og 16 masker og 22 pinde hulmønster på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.
----------------------------------------------------------

fra 7.95 kr /50g
DROPS Paris recycled denim DROPS Paris recycled denim 7.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 132kr. Læs mere.

Se diagram A.1 til A.9. Diagrammet viser alle pinde i mønsteret set fra retsiden.

INDTAGNINGSTPS:
Der tages 1 maske ind ved at strikke 2 masker ret sammen.

UDTAGNINGSTIPS:
Der tages 1 maske ud ved at lave et omslag. På næste pind strikkes omslaget drejet så der ikke bliver hul.

STRIKKETIPS:
For at forkanten skal ligge pænt der hvor aflukningen til hals begynder, strikkes der en forkortet pind over de yderste 4 masker i retstrik mod midt foran.
Når A.7a strikkes, strik forkortet pind fra retsiden således: strik alle masker på pinden, vend og strik ret over de 4 maskerne i forkanten, vend strik ret over de 4 maskerne i forkanten, vend og strik næste pind tilbage over alle masker.
Når A.7b strikkes, strik forkortet pind fra retsiden således: Strik ret over de 4 masker i forkanten, vend og strik ret over de 4 masken i forkanten, vend og strik som før over alle masker.
----------------------------------------------------------

TUNIKA:
Arbejdet strikkes frem og tilbage nedenfra og op i to dele og sys sammen til sidst.

FORSTYKKET:
Slå 99-117-135-153 masker op på rundpind 5 med Paris. Strik 4 p retstrik – se forklaring over. Strik mønster således: 4 masker retstrik, A.1 (= 10 masker), A.2 (= 18 masker) 4-5-6-7 gange i bredden, A.3 (= 9 masker), 4 masker retstrik. Efter første pind i A.1 til A.3 er der 89-105-121-137 masker på pinden. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når A.1 til A.3 er færdig fortsættes der med glatstrik og 4 masker retstrik i hver side til arbejdet måler 26-28-30-32 cm. Nu strikkes der mønster, SAMTIDIG på første pind tages der 2-0-4-2 masker ind jævnt fordelt – læs INDTAGNINGSTIPS (men ikke over maskerne i retstrik) således: 4 masker retstrik, A.4 til der er 5 masker tilbage, strik første maske i A.4, 4 masker retstrik = 87-105-117-135 masker. På næst sidste pind i A.4 tages der 3-1-5-3 masker ud jævnt fordelt – læs UDTAGNINGSTIPS (men ikke over maskerne i retstrik) = 90-106-122-138 masker. Sidste pind strikkes fra vrangen således: Strik de første 45-53-61-69 masker før de sættes på en tråd til højre forstykke. Fortsæt over de sidste 45-53-61-69 masker (= venstre forstykke).

VENSTRE FORSTYKKE:
= 45-53-61-69 masker. Sæt en mærketråd her. HERFRA MÅLES ARBEJDET VIDERE! Strik mønster fra retsiden således: 4 masker retstrik, A.5a (= 2 masker), A.5b (= 4 masker) over de næste 8-16-24-32 masker, A.5c (= 3 masker), A.6 (= 5 masker), A.7a (= 23 masker). Fortsæt mønsteret således. Når arbejdet måler 10-10-8-8 cm slåes der 8 nye masker op i slutningen af næste pind fra vrangen = 53-61-69-77 masker. Fortsæt mønsteret fra retsiden således: 4 masker retstrik, A.5a, A.5b over de næste 16-24-32-40 masker, og fortsæt A.5c, A.6 og A.7a som før. På pinden med stjerne i A.7a strikkes der en forkortet pind så forkanten ligger pænt - læs STRIKKETIPS! Når hele A.7a er strikket færdig i højden er der 44-52-60-68 masker til skulder og arbejdet måler ca 38 cm i alle størrelser. Strik 2 p retstrik over alle masker. Luk af – men sørg for at aflukningskanten ikke strammer! Arbejdet måler ca 68-70-72-74 cm fra skulderen og ned.

HØJRE FORSTYKKE:
= 45-53-61-69 masker. Sæt en mærketråd her. HERFRA MÅLES ARBEJDET VIDERE! Strik mønster fra retsiden således: A.7b (= 23 masker), A.6 (= 5 masker), A.8a (= 3 masker), A.8b (= 4 masker) over de næste 8-16-24-32 masker, A.8c (= 2 masker), 4 masker retstrik. Fortsæt mønsteret således. Når arbejdet måler 10-10-8-8 cm slåes der 8 nye masker op i slutningen af næste pind fra retsiden = 53-61-69-77 masker. Strik 1 pind tilbage i mønster som før, men over de nye masker som blev slået op strikkes der ret. Fortsæt mønsteret fra retsiden således: A.7b, A.6 (= 5 masker), A.8a, A.8b over de næste 16-24-32-40 masker, A.8c, 4 masker retstrik. På pinden med stjerne i A.7b strikkes der en forkortet pind på samme måde som på venstre forkant, men spejlvendt, så forkanten ligger pænt - husk STRIKKETIPS! Når hele A.7b er strikket færdig i højden er der 44-52-60-68 masker til skulder og arbejdet måler ca 38 cm i alle størrelser. Strik 2 p retstrik over alle masker. Luk af – men sørg for at aflukningskanten ikke strammer! Arbejdet måler ca 68-70-72-74 cm fra skulderen og ned.

BAGSTYKKET:
Slå op og strik på samme måde som forstykket frem til A.4. Arbejdet måler nu 26-28-30-32 cm. Nu strikkes der mønster, SAMTIDIG på første pind tages der 2-0-4-2 masker ind jævnt fordelt (men ikke over maskerne i retstrik) således: 4 masker retstrik, A.4 til der er 5 masker tilbage, strik første maske i A.4, 4 masker retstrik = 87-105-117-135 masker. På næst sidste pind i A.4 tages der 4-2-6-4 masker ud jævnt fordelt = 91-107-123-139 masker. Når hele A.4 er færdig sættes der en mærketråd her. HERFRA MÅLES ARBEJDET VIDERE!
Strik mønster således: 4 masker retstrik, A.5a (= 2 masker), A.5b (= 4 masker) over de næste 8-16-24-32 masker, A.5c (= 3 masker), A.6 (= 5 masker), A.9a (= 47 masker), A.6 (= 5 masker), A.8a (= 3 masker), A.8b (= 4 masker) over de næste 8-16-24-32 masker, A.8c (= 2 masker), 4 masker retstrik. Når de første 2 pinde i A.9a er strikket, repeteres A.9b totalt 3 gange i højden, SAMTIDIG når arbejdet måler 10-10-8-8 cm slåes der 8 nye masker op i slutningen af de 2 næste pinde til ærmer = 107-123-139-155 masker. Fortsæt mønsteret således fra retsiden: 4 masker retstrik, A.5a (= 2 masker), A.5b (= 4 masker) over de næste 16-24-32-40 masker, A.5c (= 3 masker), A.6 (= 5 masker), A.9a (= 47 masker), A.6 (= 5 masker), A.8a (= 3 masker), A.8b (= 4 masker) over de næste 16-24-32-40 masker, A.8c (= 2 masker), 4 masker retstrik. Når A.9b er strikket færdig totalt 3 gange i højden strikkes de sidste 4 pinde i diagram A.9a. Næste pind fra retsiden strikket således: Strik mønster som før over de første 30-38-46-54 masker, strik A.9c (= 14 masker), og sæt disse 44-52-60-68 masker på en tråd (= højre skulder), luk de næste 19 masker af til hals, strik A.9d (= 14 masker), strik de sidste 30-38-46-54 masker som før. Nu strikkes der frem og tilbage over de sidste 44-52-60-68 masker som der blev strikket over efter aflukningen til hals (= venstre skulder). Fortsæt frem og tilbage til A.9d er strikket færdig i højden. Strik 2 p retstrik over alle 44-52-60-68 masker. Luk af – men sørg for at aflukningskanten ikke strammer! Arbejdet måler ca 68-70-72-74 cm fra skulderen og ned. Sæt de 44-52-60-68 masker fra tråden tilbage på rundpind 5 og fortsæt mønsteret frem og tilbage til A.9c er strikket færdig i højden. Strik 2 p retstrik over alle 44-52-60-68 masker. Luk af – men sørg for at aflukningskanten ikke strammer. Arbejdet måler ca 68-70-72-74 cm fra skulderen og ned.

MONTERING:
Sy skuldersømmene med maskesting – sørg for at sømmen ikke strammer! Sy sømmen under ærmerne, og fortsæt ned langs ryg- og forstykke til første pind i A.4, så der bliver en slids i siden fra A.4 og ned. Gentag i den anden side.
Sy forkanten midt foran ved at sy i yderste led af hver maske op fra første pind i A.7a/A.7b og til der er ca 14 pinde retstrik tilbage før halslukningen starter.

SNOET SNOR OG KVASTE:
Klip 2 tråde à 65 cm. Sno dem sammen til de gør modstand, læg snoren dobbelt og lad den tvinde sig sammen. Bind en knude i hver ende. Træk snoren gennem begge forkanter ca 12 pinde før indtagningen til halsen begynder og og lav en knude.
Klip 15 tråde à 18 cm træk dem gennem enden på den snoede snor og fordel trådene så de ligger jævnt. Sno en tråd rundt om kvasten, stram til og lav en knude. Gentag i den anden ende af snoren så der bliver en kvast i hver ende.

= lav et omslag mellem 2 masker. På næste pind strikkes omslaget vrang så der bliver hul
= på pinden med stjerne i A.7a og A.7b strikkes der en forkortet pind så forkanten ligger pænt - læs STRIKKETIPS!
= indtagningspind: På denne pind tages der 2-0-4-2 masker ind jævnt fordelt - se forklaring i opskriften (gælder både forstykket og bagstykket)
= udtagningspind: På forstykket tages der 3-1-5-3 masker ud jævnt fordelt - se forklaring i opskriften. På bagstykket tages der 4-2-6-4 masker ud jævnt fordelt - se forklaring i opskriften

Kommentarer (10)

Skriv din kommentar her!

Regine 08.05.2018 - 21:17:

Bonjour, je pense qu'il y a une erreur vous avez écris : Continuer en allers et retours jusqu'à ce que A.9b ait été tricoté 1 fois en hauteur. D'après moi c'est plutôt A.9d. ceci se trouve dans le haut du dos.

DROPS Design 09.05.2018 kl. 08:40:

Bonjour Régine, vous avez raison, la correction a été faite, merci. Bon tricot!

Tatiana 04.05.2018 - 13:50:

Bonjour Pouvez vous me expliquer : EN MÊME TEMPS, quand l'ouvrage mesure 10-10-8-8 cm, monter 8 mailles à la fin des 2 rangs suivants pour les manches = 107-123-139-155 mailles. j ai pas compris comment il faut monter les mailles, dans quels rangs et pourquoi 2 rang? merci

DROPS Design 04.05.2018 kl. 14:17:

Bonjour Tatiana, à 10-10-8-8 cm de hauteur totale, montez 8 m à la fin du rang, tournez, tricotez le rang suivant et montez 8 m à la fin de ce rang (= vous avez monté 1 fois 8 m de chaque côté). Montez les mailles comme le montre cette vidéo mais des 2 côtés de l'ouvrage (la vidéo montre comment monter les mailles d'un seul côté, ici, vous devez les monter en fin de rang sur l'endroit et en fin de rang sur l'envers). Bon tricot!

Samanta 02.04.2018 - 18:07:

Nelle istruzioni c'è scritto di leggere i suggerimenti per il lavoro ma non ci sono, io ne ho bisogno per fare il ferro accorciato in A.7a e A.7b

DROPS Design 02.04.2018 kl. 20:08:

Buonasrra Samanta, abbiamo corretto il testo: ora sono presenti tutte le informazioni. Buon lavoro!

Fanny 01.04.2018 - 16:13:

Bonjour, dans la légende des diagrammes, il est dit : "faire un jeté entre 2mailles. Au rang suivant, tricoter le jeté à l'envers jeté" Que signifie à l'envers jeté? Est ce qu'il faut juste tricoté le jeté a l'envers? Doit on avoir un grand trou ou un petit? Merci d'avance

DROPS Design 03.04.2018 kl. 08:50:

Bonjour Fanny, ce n'était qu'une faute de frappe (corrigée, merci), au rang suivant, on tricote le jeté à l'envers. Bon tricot!

Kate Andersen 26.03.2018 - 22:49:

PS med mønsteret mener jeg DIAGRAMMET. Mvh Kate

Kate Andersen 26.03.2018 - 15:15:

Flot skøn tunika. Men AK der er ikke overensstemmelse mellem modellen og mønsteret. Jeg følger nøjagtig mål og strikkefastheden og Ifølge mønstret bliver det en meget kort V udskæring men hvis vi ser på den viste model så er der en lang flot V udskæring. Indtagningen på modellen starter ved starten af et \"blad\" men ifølge mønstret starter indtagningen først halvt oppe på \"bladet\"! Ifølge mønstret går V hals helt til halsen. Håber på hurtig svar. Mvh Kate

DROPS Design 04.04.2018 kl. 14:47:

Hej Kate, Jeg kan se hvad du mener. Forklaringen er nok at der ifølge diagrammet bliver en naturlig indtagning når man hopper et omslag over i siden mod V-halsen. Jeg kan spørge Design men du må ikke regne med at diagrammet bliver lavet om. :)

Else 04.03.2018 - 12:50:

Jeg mangler angivelser af symboler i alle felter under beskrivelsen af diagrammet

DROPS Design 06.03.2018 kl. 17:02:

Hej Else, diagram-symboler og tekster finder du lige over diagrammerne (mellem opskriften og diagrammerne) God fornøjelse!

Carinne 07.02.2018 - 17:29:

Bonjour Pouvez vous me dire quand les explications de ce modèle seront mises en ligne ? Merci

Amel 26.01.2018 - 10:55:

Très joli style

Katja Desmidt 24.12.2017 - 13:14:

Het onderste gedeelte tot aan de taille langer breien en je hebt een mooi los zomerkleedje of strandkleedje

Kommentere opskrift DROPS 187-16