DROPS / 191 / 4

Fair Lily by DROPS Design

Tröja med hålmönster och runt ok, stickad uppifrån och ner. Storlek S - XXXL. Arbetet är stickat i DROPS Brushed Alpaca Silk och DROPS Air

DROPS Design: Modell ai-118
Garngrupp C + C eller E
-----------------------------------------------------------
125-125-125-150-150-175 g färg 01, natur
och använd:
DROPS AIR från Garnstudio (tillhör garngrupp C)
200-250-250-300-300-350 g färg 15, lila dimma

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp C)" – se länken nedan.

DROPS STRUMPSTICKOR OCH RUNDSTICKA (40 + 60 eller 80 cm) NR 8 – eller de stickor du måste använda för att få 11 maskor och 15 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.

DROPS STRUMPSTICKOR OCH RUNDSTICKA (60 cm) NR 7 till resår - eller de stickor du måste använda för att få 12 maskor och 16 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.
----------------------------------------------------------

från 29.00 kr /25g
DROPS Brushed Alpaca Silk uni colour DROPS Brushed Alpaca Silk uni colour 29.00 kr /25g

Garnet till detta mönstret kostar 333kr. Läs mer.

----------------------------------------------------------

TRÖJA:
Arbetet stickas runt på rundsticka, uppifrån och ner. När oket är färdigstickat delas arbetet, fram- och bakstycket fortsätter runt, och ärmarna stickas sedan runt på strumpstickor/kort rundsticka.

OK:
Lägg upp 51-54-57-63-66-69 maskor på rundsticka 7 med 1 tråd av varje kvalitet (= 2 trådar). Varvets början är i sidan bak (i övergången mellan höger ärm och bakstycket när tröjan tas på). Sticka A.1 a över alla maskor – se diagram för din storlek. När A.1a har stickats 1 gång på höjden byts det till rundsticka 8 och sticka A.1 b över A.1 a. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När A.1 b har stickats 1 gång på höjden är det 153-162-171-189-198-207 maskor på varvet. Nu stickas A.1 c över A.1 b. Fortsätt så till arbetet mäter 22-24-25-27-29-31 cm från uppläggningskanten. Nu delas arbetet så här:

Sticka A.1 c som förut över de första 46-48-49-56-61-64 maskorna (= bakstycke), sätt de följande 30-33-36-38-38-39 maskorna på 1 tråd till ärm och lägg upp 6-6-8-8-10-12 maskor under ärmen, sticka A.1 c som förut över de nästa 47-48-50-57-61-65 maskorna, sätt följande 30-33-36-38-38-39 maskorna på 1 tråd till ärm och lägg upp 6-6-8-8-10-12 maskor under ärmen.

FRAM- OCH BAKSTYCKE:
= 105-108-115-129-142-153 maskor. ARBETET MÄTS SEDAN HÄRIFRÅN! Sticka 1 varv slätstickning. Fortsätt med A.1 d över maskorna i A.1 c – sticka slätstickning över de maskorna i sidan där mönstret inte går jämnt upp, se till att rapporterna i A.1 d kommer rätt över rapporterna i A.1 c. När A.1 d är färdigstickat på höjden stickas det slätstickning över alla maskor. När arbetet mäter 24-24-25-25-25-25 cm från där fram- och bakstycket delades från ärmarna stickas det 1 varv där det ökas 1-4-3-1-0-1 maskor jämnt fördelat = 106-112-118-130-142-154 maskor på varvet. Byt till rundsticka 7 och sticka resår fram och tillbaka (= sprund) över framstycket och bakstycket var för sig så här:

BAKSTYCKET:
= de första 53-56-59-65-71-77 maskorna, sätt de sista 53-56-59-65-71-77 maskorna på en tråd. Sticka så här från rätsidan: Sticka 2 maskor RÄTSTICKNING – se förklaring ovan, resår (= 1 rätmaska, 2 avigmaskor) tills det återstår 3 maskor, avsluta med 1 rätmaska och 2 maskor rätstickning. Fortsätt så till resåren mäter 6 cm. Arbetet mäter totalt ca 52-54-56-58-60-62 cm från axeln. Maska av med rätmaskor, se till att avmaskningskanten inte blir för stram, maska ev av med 1 sticknummer större.

FRAMSTYCKET:
Sticka framstycket färdigt på samma sätt över de resterande maskorna från tråden.

ÄRMAR:
Sätt tillbaka de 30-33-36-38-38-39 maskorna från tråden på strumpstickor 8, och sticka upp 1 maska i var och en av de 6-6-8-8-10-12 maskorna som lades upp under ärmen = 36-39-44-46-48-51 maskor. ARBETET MÄTS SEDAN HÄRIFRÅN! Sticka 1 varv slätstickning. Fortsätt med A.1 d över maskorna i A.1 c – sticka slätstickning över de maskorna under ärmen där mönstret inte går jämnt upp, se till att rapporterna i A.1d kommer rätt över rapporterna i A.1 c. När A.1d är färdigstickat på höjden stickas det slätstickning över alla maskor. Sticka slätstickning till arbetet mäter 10 cm. Sätt 7 markörer i arbetet, med ca 5-5-6-7-7-7 maskors mellanrum. På nästa varv görs det 1 omslag efter varje markör (= 7 maskor ökade) Omslagen stickas vridet räta på nästa varv, det ska inte bli hål = 43-46-51-53-55-58 maskor. Öka på samma sätt med 5 cm mellanrum 2 ggr till = 57-60-65-67-69-72 maskor. Fortsätt med slätstickning till ärmen mäter 35-34-33-31-30-28 cm. På nästa varv stickas alla maskorna tillsammans 2 och 2 = 29-30-33-34-35-36 maskor. Byt till strumpstickor 7 och sticka resår (= 1 rätmaska, 2 avigmaskor) över alla maskorna SAMTIDIGT som det minskas 5-3-3-4-2-3 maskor jämnt fördelat = 24-27-30-30-33-33 maskor. Maska av när resåren mäter 7 cm, se till att avmaskningskanten inte blir för stram, maska ev av med 1 sticknummer större. Ärmen mäter ca 43-41-40-38-37-35 cm från där ärmen delades från fram- och bakstycket. Sticka den andra ärmen på samma sätt.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 16.03.2018
OKET: .... Nu delas arbetet så här:
Sticka A.1 c som förut över de första 46-48-49-56-61-64 maskorna (= bakstycke), sätt de följande 30-33-36-38-38-39 maskorna på 1 tråd till ärm och lägg upp 6-6-8-8-10-12 maskor under ärmen, sticka A.1 c som förut över de nästa 47-48-50-57-61-65 maskorna, sätt följande 30-33-36-38-38-39 maskorna på 1 tråd till ärm och lägg upp 6-6-8-8-10-12 maskor under ärmen.
Uppdaterad online: 17.01.2019
Rättelse ... När arbetet mäter 24-24-25-25-25-25 cm från där fram- och bakstycket delades från ärmarna

= mellan 2 maskor görs det 1 omslag, omslaget stickas rätt på nästa varv, det ska bli hål
= mellan 2 maskor görs det 1 omslag, omslaget stickas vridet på nästa varv, det ska inte bli hål
= 2 maskor räta tillsammans
= lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över

Sanet 18.11.2018 - 10:24:

I have never knitted from a diagram and need some help please. 1. There are 4 squares at the bottom, 3 of which are purl, is the last stitch slipped over? 2. Are only right side rows shown and if so, what do I do on the wrong side? 3. Are the diagram stitches just repeated over the amount of stitches cast on? Thank you very much, I am very confused!

DROPS Design 19.11.2018 kl. 08:51:

Dear Sanet, start reading diagram from the bottom corner on the right side (= 3 squares = 3 sts at the beginning of A.1 in each size), and repeat these stitches in width over all sts. On row 1 you will work: (P2, K1) and repeat from (to) to the end of the round. Then work row 2 in diagram the same way, always from the right towards the left (since you are working in the round). See diagram key to know how to work the stitches. Happy knitting!

Marie 22.10.2018 - 20:45:

Bonjour, j'ai un problème avec les mesures. Je tricote le pull en taille S qui mesure 52 cm de hauteur d'après le schéma. Or l'empiecement mesure 22 cm puis on tricote 20 cm puis le bord 6 cm : on obtient 48 cm et non 52 cm.

DROPS Design 23.10.2018 kl. 09:22:

Bonjour Marie, l'empiècement mesure 22 cm en taille S depuis le rang de montage (au milieu devant), mais quand vous poserez votre pull à plat, vous aurez quelques cm supplémentaires pour les épaules (les 3 cm indiqués en haut du schéma). Bon tricot!

Agnethe 09.09.2018 - 20:23:

Hei. Er ikke denne oppskriften tilgjengelig lengre? Får ikke opp bilder, diagram eller tegnene i diagramforklaringen. Har forsøkt flere ulike enheter, samme på alle. Samme feil om jeg velger utskrift også.

DROPS Design 10.09.2018 kl. 12:50:

Hei Agnethe. Vi har for øyeblikket tekniske problemer med siden vår, dette medfører at diagrammer og bilder dessverre ikke lastes ordentlig. Vi jobber med å løse problemet, og siden vil være tilbake som normalt så snart som mulig. Du kan følge med på vår twitter eller facebookside for oppdateringer. Beklager dette

Dessy 20.04.2018 - 10:31:

Beautiful!

Anne 04.04.2018 - 18:46:

Går det å strikke denne med kun én tråd med drops Air, uten Brushed Alpaca Silk?

DROPS Design 05.04.2018 kl. 08:17:

Hei Anne, Det er mulig å strikke genseren med bare Drops Air, men du må da regne om antall masker og rader som utgjør 10 x 10 cm slik at du får riktige målene. God fornøyelse!

Tina Gundestrup 23.03.2018 - 08:26:

Drops gratis strikkeopskrifter, kan ikke uploade selve opskriften billeder mv ? Hvad er der sket? Jeg er interesseret i opskrift fair lily nr. 118 Air og alpacha

Taputu 10.03.2018 - 23:23:

😉 un grand merci à Sylvie! Depuis le temps que j'attendais une réponse, merci mille fois!

Sylvie 09.03.2018 - 22:06:

Bonjour Je pense qu'il y a une erreur de frappe. Il faut lire a1c puisqu'il y a écrit continuer a2c comme avant (donc a1c). J'espère vous avoir aidé. Bonne continuation ( je vais le tricoter également pour moi) et bonne soirée

Taputu 05.03.2018 - 16:33:

Bonjour ! Avez-vous trouver à quoi correspond le A.2c, j'ai commencé le pull jusqu'au A.1b.et là je ne sais quoi faire, je ne sais pas ce qu'est A.2c Merci.

DROPS Design 16.03.2018 kl. 14:58:

Bonjour Mme Taputu, les explications ont été corrigées, il faut en fait tricoter A.1c et non A.2c. Bon tricot!

Nancy Verheyden 27.02.2018 - 19:35:

Beste, Het is me niet meteen duidelijk welke wol ik nu nodig heb voor de pull. is het OF drops Brushed OF drops AIR ? gRAAG UW REACTIE DROPS BRUSHED ALPACA SILK van garnstudio (behoort tot garengroep C) 125-125-125-150-150-175 g kleur 01, naturel en gebruik: DROPS AIR van garnstudio (behoort tot garengroep C) 200-250-250-300-300-350 g kleur 15, paarse mist

DROPS Design 04.03.2018 kl. 19:26:

Hallo Nancy, Voor dit ontwerp heb je beide soorten garens nodig, en je breit met 2 draden: van elke kwaliteit 1.

Kommentér oppskrift DROPS 191-4