DROPS / 187 / 24

Quartier Latin by DROPS Design

Tröja med ränder, hålmönster, långt sprund och ¾ ärmar, virkad uppifrån och ner. Storlek S - XXXL. Arbetet är virkat i DROPS Paris.

DROPS Design: Modell w-676
Garngrupp C eller A + A
-----------------------------------------------------------
150-150-150-200-200-200 g färg 30, gråblå
150-150-150-200-200-200 g färg 26, mörk beige
150-150-150-150-200-200 g färg 17, naturvit
100-100-150-150-150-150 g färg 60, mörk gammalrosa
100-100-100-150-150-150 g färg 41, senap
100-100-100-100-150-150 g färg 59, ljus gammalrosa
50-50-100-100-100-100 g färg 35, vaniljgul
50-50-50-100-100-100 g färg 32, ljus blålila

Arbetet kan också virkas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp C)" – se länken nedan.

DROPS VIRKNÅL NR 5,5 - eller det nålnr du måste använda för att få 13 stolpar och 8 varv på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.
----------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 255kr. Läs mer.
INFORMATION TILL MÖNSTER:

VIRKINFO:
I början av varje varv med stolpar ersätts första stolpen med 3 luftmaskor. Varvet avslutas med 1 stolpe i 3:e eller 2:a luftmaskan från början av föregående varv (beroende på om föregående varv började med 3 eller 2 luftmaskor).
I början av varje varv med fastmaskor ersätts första fastmaskan med 2 luftmaskor. Varvet avslutas med 1 fastmaska i 3:e eller 2:a luftmaskan från början av föregående varv.

MÖNSTER:
Se diagram A.1 till A.3.

RÄNDER FRAM- OCH BAKSTYCKE:
Ränderna är förklarade nedan – varven är numrerade i A.1, A.2 och A.3.
1-4: gråblå
5: ljus gammalrosa
6: mörk gammalrosa
7: naturvit
8: senap
9: vaniljgul
10-11: mörk beige
12: naturvit
13: ljus gammalrosa
14: ljus blålila
15: gråblå
16: vaniljgul
17: mörk beige
18: mörk gammalrosa
19: senap
20: ljus gammalrosa
21-22: naturvit
23: mörk beige
24: senap
25: ljus blålila
26-30: gråblå
31: mörk beige
32: mörk gammalrosa
33: senap
34: ljus gammalrosa
35-36: naturvit
37: mörk beige
38: senap
39: ljus gammalrosa
40: mörk gammalrosa

RÄNDER ÄRM:
Ränderna är förklarade nedan – varven är numrerade i A.1, A.2 och A.3.
7: naturvit
8: senap
9: vaniljgul
10-11: mörk beige
12: naturvit
13: ljus gammalrosa
14: ljus blålila
15: gråblå
16: vaniljgul
17: mörk beige
18: mörk gammalrosa
19: senap
20: ljus gammalrosa
21-22: naturvit
23: mörk beige
24: senap
25: ljus blålila

FÄRGBYTESTIPS:
For att få en fin övergång när det byts färg virkas sista omslaget och genomdragningen på sista maskan innan det byts färg med den nya färgen, sedan virkas det vidare med den nya färgen.

TRÅDFÄSTNINGSTIPS (gäller fram- och bakstycke från ärmhålen och nerd och ärmarna):
For att slippa att sy in många trådar efter färgbyte virkas de 2 första stolparna/fastmaskorna i början av varje varv med ny färg med dubbel tråd (i samma färg). Detta görs så här: Se till att det är en lång trådände (ca 20-25 cm) när det byts färg, virka trådänden tillsammans med tråden från nystanet. Sedan läggs trådänden längs maskorna från föregående varv och det virkas runt den så att trådänden döljs inuti maskorna. Dessutom ska den trådänden du får i slutet på varvet också läggas längs maskorna när du vänder arbetet så att det också virkas runt denna trådänden. På detta sätt fästs trådarna utan att använda nål.

MINSKNINGSTIPS:
Minska 1 maska i varje sida på insidan av de 2 yttersta maskorna i varje sida. Minska genom att hoppa över sista maskan i varje sida före de 2 yttersta maskorna. Det är svårt att säga var minskningarna hamnar i mönstret, därför inget diagram på minskningar, men prova att anpassa till ett varv med stolpar/luftmaskor (inte stora luftmaskbågar).

ÖKNINGSTIPS (gäller längst ner på ärmarna):
Öka 1 maska genom att virka 2 fastmaskor i 1 maska.
----------------------------------------------------------

TRÖJA:
Fram- och bakstycket virkas fram och tillbaka i delar. Först virkas höger axel fram med ökning till hals, sedan virkas vänster axel fram med ökning till hals innan arbetet sätts tillsammans och det virkas fram och tillbaka till färdigt mått. Bakstycket virkas på samma sätt. Ärmarna virkas fram och tillbaka, uppifrån och ner.

HÖGER AXEL FRAM (när plagget has på):
Läs VIRKINFO och FÄRGBYTESTIPS!
Virka 36-36-36-44-44-44 luftmaskor med nål 5,5 med gråblå. Första varvet virkas så här från avigsidan: Virka 1 stolpe i 4:e luftmaskan från nålen, * hoppa över 1 luftmaska, virka 1 stolpe i var och en av de 3 nästa luftmaskorna *, virka *-* varvet ut = 26-26-26-32-32-32 stolpar på varvet.
Sedan virkas RÄNDER FRAM- OCH BAKSTYCKE – se förklaring ovan, SAMTIDIGT virkas det mönster som förklarat nedan.
Första varvet virkas så här från rätsidan (med gråblå): Virka A.1A (= 2 maskor), virka A.1B över de nästa 18-18-18-24-24-24 maskorna (= 3-3-3-4-4-4 rapporter à 6 maskor) och avsluta med A.1C (= 6 maskor). Fortsätt med ränder och mönster fram och tillbaka så till A.1 är färdigvirkat. KONTROLLERA VIRKFASTHETEN! Lägg arbetet åt sidan och virka vänster axel som förklarat nedan.

VÄNSTER AXEL FRAM (när plagget has på):
Virka 36-36-36-44-44-44 luftmaskor med nål 5,5 med gråblå. Första varvet virkas så här från avigsidan: Virka 1 stolpe i 4:e luftmaskan från nålen, * hoppa över 1 lmaska, virka 1 stolpe i var och en av de 3 nästa luftmaskorna *, virka *-* varvet ut = 26-26-26-32-32-32 stolpar på varvet.
Sedan virkas RÄNDER FRAM- OCH BAKSTYCKE, SAMTIDIGT virkas det mönster som förklarat nedan.
Första varvet virkas så här från rätsidan (med gråblå): Virka A.1D (= 7 maskor), virka A.1B över de nästa 12-12-12-18-18-18 maskorna (= 2-2-2-3-3-3 rapporter à 6 maskor) och avsluta med A.1E (= 7 maskor). Fortsätt med ränder och mönster fram och tillbaka så till A.1 är färdigvirkat. I slutet på sista varvet virkas det 13-19-25-19-25-31 lite lösa luftmaskor till hals. Nu virkas delarna tillsammans till framstycke som förklarat nedan.

FRAMSTYCKE:
Börja från rätsidan med höger axel fram, virka sedan över luftmaskorna till hals (virka 1 stolpe i varje luftmaska) och virka sedan över maskorna på vänster axel fram så här: Virka A.2A (= 2 maskor), virka A.2B över de nästa 60-66-72-78-84-90 maskorna (= 10-11-12-13-14-15 rapporter à 6 maskor) och avsluta med A.2C (= 7 maskor). Fortsätt med ränder och mönster fram och tillbaka så. När A.2 har virkats 1 gång på höjden, virkas A.3 1 gång på höjden på samma sätt. Sedan virkas A.2 igen tills det återstår 2 cm till färdigt mått som förklarat lite längre ner i beskrivningen.
SAMTIDIGT när arbetet mäter 17-17-20-20-22-22 cm från uppläggningskanten sätts det 1 markör i varje sida för att markera ärmhålen. Sedan virkas de 2 yttersta maskorna i varje sida med dubbel tråd till färdigt mått - läs TRÅDFÄSTNINGSTIPS!
Virka sedan som förklarat ovan till arbetet mäter ca 64-66-68-70-72-74 cm. Byt till mörk gammalrosa och virka 1 varv med stolpar – OBS: Välj ett varv från ett av diagrammen som passar med där du är i rapporten så att det blir 69-75-81-87-93-99 stolpar på varvet. Klipp av och fäst trådarna. Framstycket mäter ca 66-68-70-72-74-76 cm från axeln och ner.

VÄNSTER AXEL BAK (när plagget has på):
Virka 36-36-36-44-44-44 luftmaskor med nål 5,5 med gråblå. Första varvet virkas så här från avigsidan: Virka 1 stolpe i 4:e luftmaskan från nålen, * hoppa över 1 luftmaska, virka 1 stolpe i var och en av de 3 nästa luftmaskorna *, virka *-* varvet ut = 26-26-26-32-32-32 stolpar på varvet. Lägg arbetet åt sidan och virka höger axel bak som förklarat nedan.

HÖGER AXEL BAK (när plagget has på)
Virka 36-36-36-44-44-44 luftmaskor med nål 5,5 med gråblå. Första varvet virkas så här från avigsidan: Virka 1 stolpe i 4:e luftmaskan från nålen, * hoppa över 1 luftmaska, virka 1 stolpe i var och en av de 3 nästa luftmaskorna *, virka *-* varvet ut = 26-26-26-32-32-32 stolpar på varvet. I slutet på detta varv virkas det 17-23-29-23-29-35 lite lösa luftmaskor till hals. Nu virkas delarna tillsammans till bakstycke som förklarat nedan.

BAKSTYCKE:
Börja från rätsidan med höger axel bak, virka sedan över luftmaskorna till hals och sedan över maskorna på vänster axel bak så här: Virka A.1A (= 2 maskor), virka A.1B över de nästa 60-66-72-78-84-90 maskorna (= 10-11-12-13-14-15 rapporter à 6 maskor) och avsluta med A.1E (= 7 maskor). Fortsätt med ränder och mönster fram och tillbaka så. När A.1 är färdigvirkat virkas A.2 på samma sätt. Efter A.2 virkas A.3 på samma sätt till A.3 har virkats 1 gång på höjden. Sedan virkas A.2 igen tills det återstår 2 cm till färdigt mått – anpassa efter framstycket.
SAMTIDIGT när arbeteet mäter 17-17-20-20-22-22 cm från uppläggningskanten sätts det 1 markör i varje sida för att markera ärmhålen. Sedan virkas de 2 yttersta maskorna i varje sida med dubbel tråd till färdigt mått som på framstycket.
Virka sedan vidare till arbetet mäter ca 64-66-68-70-72-74 cm – anpassa efter framstycket. Byt till mörk gammalrosa och virka 1 varv med stolpar – OBS: Välj ett varv med stolpar från ett av diagrammen som passar med där du är i rapporten så att det blir 69-75-81-87-93-99 stolpar på varvet. Klipp av och fäst trådarna. Bakstycket mäter ca 66-68-70-72-74-76 cm från axeln och ner.

ÄRM:
Kom ihåg TRÅDFÄSTNINGSTIPS! Virka 61-61-69-69-77-77 luftmaskor med nål 5,5 med ljus gammalrosa. Första varvet virkas så här från rätsidan: Virka 1 stolpe i 4:e luftmaskan från nålen, virka 1 stolpe i nästa luftmaska, * hoppa över 1 luftmaska, virka 1 stolpe i var och en av de 3 nästa luftmaskorna *, virka *-* varvet ut = 45-45-51-51-57-57 stolpar på varvet.
Nästa varv virkas så här från avigsidan: 4 luftmaskor (motsvarar 1 stolpe + 1 luftmaska), hoppa över 2 stolpar, * 2 stolpar i mellanrummet före de 3 nästa stolparna, 1 luftmaska * virka *-* tills det återstår 3 stolpar på varvet, hoppa över 2 stolpar och avsluta med 1 stolpe i sista stolpen = 45-45-51-51-57-57 maskor på varvet.
Sedan virkas RÄNDER ÄRM – se förklaring ovan, SAMTIDIGT fortsätter mönstret som på fram- och bakstycket, dvs börja i början av A.2 (varv 7) och virka A.2. När A.2 är färdigvirkat virkas de 2 första varven i A.3, sedan virkas eventuellt A.2 vidare till färdigt mått (i de flesta storlekarna kommer rätt ärmlängd att nås innan A.2 är färdigt första gången).
SAMTIDIGT när arbetet mäter 2 cm minskas det 1 maska i varje sida – läs MINSKNINGSTIPS. Minska så med ca 5-4½-3½-3-2½-2½ cm mellanrum totalt 7-7-9-9-10-10 ggr i varje sida = 31-31-33-33-37-37 maskor på varvet. När ärmen mäter ca 33-31-30-28-27-26 cm (kortare mått i de större storlekarna pga bredare axelvidd) virkas det med gråblå till färdigt mått. Virka 1 varv fastmaskor från avigsidan där det ökas 2-2-6-6-8-8 maskor jämnt fördelat - läs ÖKNINGSTIPS = 33-33-39-39-45-45 fastmaskor. Nästa varv virkas så här från rätsidan: A.1A (= 2 maskor), virka A.1B över de nästa 24-24-30-30-36-36 maskorna (= 4-4-5-5-6-6 rapporter à 6 maskor) och avsluta med A.1E (= 7 maskor). Fortsätt mönstret så, men avsluta efter 3:e varvet i A.1. Klipp av och fäst trådarna. Ärmen mäter ca 39-37-36-34-33-32 cm uppifrån och ner. Virka den andra ärmen på samma sätt.

MONTERING:
Sy axelsömmarna med gråblå. Sy i ärmarna mellan markörerna på fram- och bakstycket. Sy underärms- och sidsömmarna i ett – börja längst ner på ärmen och sy i yttersta maskan, men sluta sömmen när det återstår ca 34 cm till sprund i varje sida på fram- och bakstycket.

HALSKANT:
Börja på axeln och virka första varvet så här med nål 5,5 med mörk gammalrosa: Virka 1 fastmaska i första maskan, * 3 luftmaskor, 1 fastmaska om nästa varv/luftmaskbåge *, virka *-* runt hela halsen, avsluta med 3 luftmaskor och 1 smygmaska i första fastmaskan i början av varvet. Virka smygmaskor bort till mitten av första luftmaskbågen, virka 3 luftmaskor, * 1 fastmaska om nästa luftmaskbåge, 2 luftmaskor *, virka *-* varvet runt, avsluta med 1 smygmaska i första luftmaskan i början av varvet. Klipp av tråden och fäst den.

= 1 fastmaska om luftmaskan/luftmaskbågen
= 1 stolpe i maskan
= 1 stolpe om luftmaskan/luftmaskbågen
= 3 STOLPAR TILLSAMMANS I MASKAN: Virka 2 stolpar i nästa fastmaska, men vänta med sista omslaget och genomdragningen på båda dessa stolparna, virka 1 stolpe i samma maska och drag sista omslaget genom alla 4 öglorna på nålen
= 3 STOLPAR TILLSAMMANS OM LUFTMASKAN/LUFTMASKBÅGEN: Virka 2 stolpar om luftmaskan/luftmaskbågen, men vänta med sista omslaget och genomdragningen på båda dessa stolparna, virka 1 stolpe om samma luftmaska/luftmaskbåge och drag sista omslaget genom alla 4 öglorna på nålen
= första varvet ska inte virkas, det är redan virkat och visar endast hur nästa varv ska virkas i maskorna

Kommentarer (26)

Skriv din kommentar här!

Joerga 23.06.2018 - 23:03:

Hoe maak je een stokje om losse?

DROPS Design 25.06.2018 kl. 10:48:

Dag Joerga, Normaal haak je een stokje in de steek of losse van de volgende toer, door onder a.h.w. de haaknaald in de steek te steken. Als je een stokje om de losse maakt, steek je de haaknaald helemaal onder de losse van de vorige toer, dus niet in de steek maar om de steek.

Sarah 01.06.2018 - 22:57:

I have started this pattern. I have worked the right and left shoulder fronts but do not understand how to start the front piece. Am I attaching the chains from the left shoulder to the right shoulder? Where are these "60 stitches coming from if I only chained 13? Thank you.

DROPS Design 04.06.2018 kl. 08:44:

Dear Sarah, chains from the left and right shoulders are "joined" when working 1st row on front piece over both shoulders: you work A.2A over the first 2 sts on right shoulder, then work A.2B over the next 60 sts (= the next sts on right shoulder + the 13 chain at the end of right shoulder + the 13 chains at the beg of left shoulder + the first sts on left shoulder) and finish with A.2C over the last 7 sts on left shoulder. Happy crocheting!

Eva 17.05.2018 - 20:27:

Hur mycket garn går det åt om man virkar tröjan enfärgad

Leonore 13.05.2018 - 13:43:

Ik wil deze in 1 kleur haken, hoeveel garen heb ik dan nodig?

DROPS Design 14.05.2018 kl. 18:57:

Hallo Leonore, Deze vraag zal ik doorspelen aan designafdeling. Als je niet kunt wachten met beginnen: vaak kun je overgebleven garen terug brengen bij de winkel. (Vraag even binnen welke termijn) Als je dan het achterpand en een mouw haakt, kun je dit wegen en uitrekenen hoeveel je in totaal nodig hebt.

Noelia 08.05.2018 - 08:08:

Buenos días, me surge una duda acerca de los puntos del cuello: 13-19-25-19-25-31. ¿Es correcto que para la talla L sean más puntos (25) que para la talla XL (19)? Gracias!

DROPS Design 13.05.2018 kl. 12:36:

Hola Noelia, si, es correcto, porque el hombro de la talla XL es más ancho que el de la talla L.

Monica Degenne 22.04.2018 - 19:58:

Har nu förstått. Behöver inget svar-

Willemijn Brink 22.04.2018 - 16:26:

In de informatie voor het haken staat dat op het begin van iedere toer het eerste stokje (of vaste) vervangen moet worden door 3 (2) lossen. Dat zie ik wel bij A.1A en A.1E, maar niet bij A.1C en A.1D. Daar zouden bij toer 2 ,4 en 6 toch ook lossen in de tekening moeten staan?

DROPS Design 03.06.2018 kl. 17:29:

Dag Willemijn, Dat komt omdat telpatroon A.1e en A.1a aan het begin en/of het einde van de toer gehaakt worden. A.1C en A.1D zitten er tussenin en dus is het dan niet van toepassing.

Monica Degenne 21.04.2018 - 11:52:

Trevligt plagg. Dock förstår jag inte hur halsringningen fungerar. I mönstret för Vänster axel fram anges : I slutet på sista varvet virkas det 13-19-25-19-25-31 lite lösa luftmaskor till hals." Vad gör jag?

DROPS Design 24.04.2018 kl. 12:33:

Hej Monica, du har nu de två axelstycken och virkar 13 luftmaskor i st S, eller 19 lm i st M.... för att nå över till höger axelstycke, innan du virkar ihopp och fortsätter enligt FRAMSTYCKE. Lycka till :)

Antoinette 11.04.2018 - 17:27:

Ik zou dit patroon graag willen maken met drops alpaca omdat ik daar behoorlijk wat restjes van heb liggen. Hoeveel zou ik dan nodig hebben voor maat xxl?

DROPS Design 12.04.2018 kl. 07:09:

Hallo Antoinette, Hier heb je ongeveer dezelfde hoeveelheid garen voor nodig in grammen gerekend en je breit dan met 2 draden Alpaca.

Gabi Pluemper 07.04.2018 - 18:08:

Mir gefällt das Modell 187-24. Können Sie mir die entsprechenden Farben zusammenstellen und mitteilen, was das Material insgesamt kostet???? mfg. Gabi Pluemper

DROPS Design 09.04.2018 kl. 09:50:

Liebe Frau Pluemper, Sie können die Garnangaben in jeder Farbe unter Material finden, (1 Knäuel Paris = 50 g) - In der Farbekarte finden Sie Preis je nach dem Laden, so können Sie Kost kalkulieren. Viel Spaß beim häkeln!

Kommentér oppskrift DROPS 187-24