DROPS / 188 / 28

Montecito by DROPS Design

Strikket bluse med hulmønster og raglan. Størrelse S - XXXL. Arbejdet er strikket i DROPS Paris.

DROPS Design: Model w-680
Garngruppe C eller A + A
-----------------------------------------------------------
550-650-700-750-850-900 g farve 16, hvid

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe C)" – se link under.

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (40 og 80 cm) nr 5,5 – eller de pinde du skal bruge for at få 16 masker og 20 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (40 og 80 cm) nr 4,5 til rib og retstrik - eller de pinde du skal bruge for at få 18 masker og 23 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.
----------------------------------------------------------

7.50 kr /50g
DROPS ♥ You #8 DROPS ♥ You #8 7.50 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 98.45kr. Læs mere.

For at beregne hvordan der skal tages ind jævnt fordelt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 183 masker) og deler med antal indtagninger som skal gøres (f.eks 11) = 16,6. I dette eksempel strikkes skiftevis ca hver 15. og 16.maske sammen og hver 16.og 17.maske sammen.

INDTAGNINGSTIPS-2 (gælder siden):
Start 3 masker før mærketråden i siden: Strik 2 masker ret sammen, strik 2 masker ret (mærketråden sidder mellem disse masker), tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 maske ret, løft den løse maske over masken som blev strikket.

RAGLAN:
Der tages ind til raglan på hver side af A.1.
Tag 1 maske ind på hver side af A.1 således (= 8 masker taget ind hver indtagningsomgang):
Start 2 masker før A.1, strik 2 masker ret sammen, strik A.1, tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 maske ret, løft den løse maske over masken som blev strikket.

UDTAGNINGSTIPS (gælder ærme):
Tag ud således midt under ærmet – start 1 maske før mærketråden: Slå om, strik 2 masker ret (mærketråden sidder mellem disse 2 masker), slå om (= 2 masker taget ud). På næste omgang strikkes omslagen drejet ret så der ikke bliver hul.
----------------------------------------------------------

BLUSE:
Blusen strikkes rundt på rundpind, nedenfra og op. Ærmerne strikkes rundt på strømpepinde/lille rundpind.

RYG- OG FORSTYKKE:
Slå 183-200-213-225-247-264 masker op på rundpind 4,5 med Paris. Strik 6 omgange retstrik – se forklaring over. Skift til rundpind 5,5. Strik 1 omgang ret hvor der tages 11-12-13-13-15-16 masker ind jævnt fordelt – læs INDTAGNINGSTIPS-1 = 172-188-200-212-232-248 masker. Sæt en mærketråd i begyndelsen af omgangen og en mærketråd efter 86-94-100-106-116-124 masker = i siderne. Fortsæt i glatstrik. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når arbejdet måler 7 cm tages der 1 maske ind på hver side af mærketrådene i siderne (= 4 masker taget ind) – læs INDTAGNINGSTIPS-1. Tag ind således på hver 6.cm totalt 6 gange i alle størrelser = 148-164-176-188-208-224 masker. Når arbejdet måler 39 cm strikkes næste omgang således: Luk de første 3-3-4-4-5-5 masker af til ærmegab, strik de næste 68-76-80-86-94-102 masker (= forstykke), luk de næste 6-6-8-8-10-10 masker af til ærmegab (= 3-3-4-4-5-5 masker på hver side af mærketråden), strik de næste 68-76-80-86-94-102 masker (= bagstykke), luk de sidste 3-3-4-4-5-5 masker af til ærmegab. Læg arbejdet til side og strik ærmerne.

ÆRME:
Arbejdet strikkes rundt på strømpepinde, skift til lille rundpind når der er nok masker. Slå 40-44-44-48-56-56 masker op på strømpepinde 4,5 med Paris. Strik 1 omgang ret, derefter strikkes der rib (= 2 ret / 2 vrang). Når arbejdet måler 6 cm skiftes der til strømpepinde 5,5. Strik 1 omgang ret hvor der tages 6-6-6-8-12-12 masker ind jævnt fordelt = 34-38-38-40-44-44 masker. Sæt en mærketråd i begyndelsen af omgangen (= midt under ærmet). Fortsæt i glatstrik. Når arbejdet måler 9-8-10-8-7-10 cm tages der 2 masker ud midt under ærmet – læs UDTAGNINGSTIPS. Tag ud således på hver 2½.-2½.-1½.-1½.-1½.-1.cm totalt 12-13-17-17-19-20 gange = 58-64-72-74-82-84 masker. Når arbejdet måler 41-40-39-37-36-34 cm (kortere mål i større størrelser pga bredere bærestykke) lukkes de midterste 6-6-8-8-10-10 masker af (= 3-3-4-4-5-5 masker på hver side af mærketråden) = 52-58-64-66-72-74 masker. Læg arbejdet til side og strik et ærme til.

BÆRESTYKKE:
Sæt ærmerne ind på samme rundpind som ryg- og forstykke hvor der er lukket af til ærmegab = 240-268-288-304-332-352 masker. Sæt en mærketråd i hver overgang mellem ryg & forstykke og ærmer (= 4 mærketråde).
Næste omgang strikkes således – start omgangen efter 9-8-7-9-8-9 masker på bagstykket: Strik * 50-60-66-68-78-84 masker glatstrik, A.1 (= 15 masker), 40-44-48-54-58-62 masker glatstrik, A.1 (= 15 masker) *, strik fra *-* totalt 2 gange. Fortsæt dette mønster og tag ind til RAGLAN – se forklaring over. Tag ind således på hver 2.omgang totalt 19-21-23-25-27-29 gange = 88-100-104-104-116-120 masker. Bærestykket måler ca 19-21-23-25-27-29 cm. Skift til lille rundpind 4,5. Strik 8 omgange retstrik over alle masker, men på første omgang tages der 6-15-16-13-19-18 masker ind jævnt fordelt = 82-85-88-91-97-102 masker. Fortsæt til der er strikket totalt 8 omgange retstrik, luk af med ret – for at aflukningskanten ikke skal stramme kan der lukkes af med pind 5,5.

MONTERING:
Sy åbningerne sammen under ærmerne!

= lav et omslag mellem 2 masker, på næste omgang strikkes omslaget drejet ret så der ikke bliver hul

Åsa 17.01.2019 - 08:34:

Hvor er det dejligt med et voksent menneske som model, mere af det.

Ramona Fe 25.11.2018 - 12:44:

Hallo liebes Drops ( Garnstudioteam) ich habe jetzt den ersten Ärmel fast fertig. Wo messe ich am Besten für die 34cm? An den zunahme punkt , da hätte ich 34cm. Oder etwas weiter hinten, da hätte ich allerdings erst 32cm. Ist das so richtig das die zunahmestelle etwas erhöt ist? Vielen Lieben Dank für eure Hilfe und Geduld die ihr alle für Uns aufbringt 😘

DROPS Design 26.11.2018 kl. 09:34:

Liebe Ramona, legen Sie die Arbeit flach und messen Sie von der Anschlagskante bis zur Nadel (in der Strickrichtung) in der Mitte von Ärmel (nicht wo die Zunahmen gestrickt wurden = dh Ende/Anfang der Runde aber an der Gegenseite= Mitte oben der Ärmel ). Viel Spaß beim stricken!

TanjaK. 19.11.2018 - 14:40:

Hallo... Eine kleine frage hätte ich......wie wird gemesssen? Inkl.bündchen oder ab Rechte Maschen?

DROPS Design 19.11.2018 kl. 14:46:

Liebe TanjaK, unter Rumpfteil sowie unter Ärmel wird es von der Anschlagskante gemessen, dh inkl. Bündchen. Viel Spaß beim stricken!

Mona 07.11.2018 - 19:39:

Hallo Liebes Drops Team Ich habe eine Frage zecks Maße. Ich habe (glaube ich) hier bei Drops gelesen das man 2 verschieden Möglichkeiten hat seine Maße für den Pulli raus zufinden . 1x ein Passendees Oberteil ausmessen *laut skizze* oder seinen Brustumpfang. jetzt sind es bei mir 2 verschiedene Maße. Welche empfiehlt ihr, die Größere ( die Durch das Oberteil ermittelt wurde) oder Die Maße die Durch den Brustumpfang ermittelt wurde. Danke

DROPS Design 08.11.2018 kl. 09:04:

Liebe Mona, vergleichen Sie diese Maßen mit einem ähnlichen Pullover, und je nach dem Sie den Pullover etwas eng oder lieber locker möchten, entscheiden Sie für die kleinere oder die grössere Größe. Hier lesen Sie mehr über die Maßen und Grössen. Viel Spaß beim stricken!

Sarah 12.03.2018 - 23:55:

Lovely to see older models

Adelle Lindsay 12.03.2018 - 14:08:

Love this pattern but don't knit in the round. Is there a 'pieced, flat' version available or a similar pattern of the same shape/style?

DROPS Design 12.03.2018 kl. 16:13:

Dear Mrs Lindsay, you will find here some notes explaining how to adjust a pattern onto straight needles, you can also browse our patterns to find a similar one worked in several parts. Happy knitting!

Jennifer Douglas 17.02.2018 - 10:52:

How refreshing to see an "older" model. Grannies don't just wear shawls and grey cardigans.

Ineke 10.02.2018 - 16:07:

Hi, verschillende patronen uit de nieuwe catalogus kan ik niet zien. Het betreft o.a. w-680, me-130 en me-140. Bij het door willen klikken verschijnt enkel het plaatje en niet het patroon. Graag aanpassen. Bedankt Ineke

Betty 20.01.2018 - 11:37:

If using different models for the photoshoots, then models of all ages should be used not only very young or granny models. Some clothing simply does no suit everyone due to bodytype and /or age

Jennifer King 17.01.2018 - 11:44:

Think this will make a great transitional piece!

Kommentere opskrift DROPS 188-28