DROPS / 187 / 30

Diamonds in Lace by DROPS Design

Top med hulmønster, raglan og A-facon, strikket ovenfra og ned. Størrelse S - XXXL. Arbejdet er strikket i DROPS Safran

DROPS Design: Model e-273
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------
250-250-300-300-350-350 g farve 17, hvid

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe A)" – se link under.

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (40 og 80 cm) nr 3,5 – eller de pinde du skal bruge for at få 23 masker og 30 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (40 og 80 cm) nr 3 til kanter i retstrik - eller de pinde du skal bruge for at få 24 masker og 48 pinde retstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 49.75kr. Læs mere.
INFORMATION TIL OPSKRIFTEN:

For at beregne hvordan der skal tages ud jævnt fordelt, regner man maskeantallet på pinden (f.eks 110 masker), og deler maskerne med antal udtagninger som skal gøres (f.eks 44) = 2,5.
I dette eksempel tages der ud ved at slå om efter skiftevis hver 2.og 3.maske. På næste omgang strikkes omslagen drejet så der ikke bliver hul.

Tag ud i hver overgang mellem ryg & forstykke og ærmer (= 8 masker taget ud på omgangen).
Strik frem til 2 masker før mærketråden, slå om, strik 4 masker ret (mærketråden sidder midt mellem disse 4 masker), slå om (= 2 masker taget ud). På næste omgang strikkes omslagen ret så der bliver hul! Videre strikkes de nye masker ret.

UDTAGNINGSTIPS (gælder siderne på ryg- og forstykke):
Strik frem til 2 masker før mærketråden, slå om, strik 4 masker ret (mærketråden sidder midt mellem disse 4 masker), slå om. Gentag i den anden side (= 4 masker taget ud på omgangen). På næste omgang strikkes omslagen drejet ret, så der ikke bliver hul.
----------------------------------------------------------

TOP:
Arbejdet strikkes rundt på rundpind, ovenfra og ned. Ærmerne strikkes rundt på strømpepinde.

BÆRESTYKKE:
Slå 110-115-120-125-130-137 masker op på rundpind 3 med Safran. Strik 6 omgange retstrik – se forklaring over. Strik 1 omgang ret hvor der tages 44-39-38-41-56-65 masker ud jævnt fordelt – læs UDTAGNINGSTIPS (jævnt fordelt) = 154-154-158-166-186-202 masker. Skift til rundpind 3,5. Sæt 4 mærketråde i arbejdet uden at der strikkes: Sæt en mærketråd i starten af omgangen (= i overgangen mellem ærmet og bagstykket), sæt næste mærketråd efter 53-53-55-59-69-77 masker, (= bagstykket), sæt næste mærketråd efter 24 nye masker (= ærme), sæt næste mærketråd efter 53-53-55-59-69-77 nye masker (= forstykket), der er nu 24 masker (= ærme) tilbage efter sidste mærketråd.
Omgangen starter i overgangen mellem ærmet og bagstykket. Nu strikkes der mønster således: 2 masker ret, slå om, strik 0-0-1-3-8-12 masker ret, strik de midterste 49 masker i A.1 (dvs spring over de yderste 4 masker i hver side af diagrammet), strik 0-0-1-3-8-12 masker ret (= bagstykket), slå om, 4 masker ret (mærketråden sidder midt mellem disse 4 masker), slå om, 20 masker ret (= ærme), slå om, 4 masker ret (mærketråden sidder midt mellem disse masker), slå om, 11-11-12-14-19-23 masker ret, A.2 (= 27 masker), 11-11-12-14-19-23 masker ret, slå om, 4 masker ret (mærketråden sidder midt mellem disse 4 masker), slå om, 20 masker ret (= ærme), slå om, 2 masker ret. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN. Første udtagning til RAGLAN – se forklaring over, er nu færdig (= 8 masker taget ud på omgangen). Fortsæt mønsteret således og tag ud til raglan på hver 2.omgang totalt 20-24-28-31-33-36 gange (inklusiv første udtagning som blev forklaret over) = 314-346-382-414-450-490 masker. OBS: For hver gang der tages ud til raglan er der plads til at strikke en maske mere af mønsteret A.1 mod raglanlinjerne på bagstykket. Når der er taget nok masker ud til at strikke alle masker i diagram A.1 er der 16-20-24-27-29-32 udtagninger tilbage til raglan – disse masker strikkes løbende ret. Diagram A.1 repeteres i højden til færdig mål. Diagram A.2 strikkes en gang i højden, derefter strikkes der glatstrik over maskerne i A.2.
Når alle udtagninger er færdige skal arbejdet måle 15-17-20-22-23-25 cm fra opslåningskanten midt foran. Fortsæt uden at tage ud til raglan til arbejdet måler 19-20-21-22-23-25 cm fra opslåningskanten midt foran (hvis strikkefastheden stemmer i højden er dette mål allerede nået i størrelse XL, XXL og XXXL). Næste pind strikkes således: Strik de første 93-101-111-121-135-149 masker (= bagstykke), sæt de næste 64-72-80-86-90-96 masker på en tråd (= ærme), slå 8-8-8-10-10-10 nye masker op i siden under ærmet, strik de næste 93-101-111-121-135-149 masker (= forstykke), sæt de næste 64-72-80-86-90-96 masker på en tråd (= ærme), slå 8-8-8-10-10-10 nye masker op i siden under ærmet. HERFRA MÅLES ARBEJDET VIDERE!

RYG & FORSTYKKE:
= 202-218-238-262-290-318 masker. Sæt en mærketråd i hver side, dvs midt i de 8-8-8-10-10-10 nye masker som blev slået op i hver side under ærmerne (= 101-109-119-131-145-159 masker på både bagstykket og forstykket). Fortsæt rundt med mønster A.1 på bagstykket som før og strik glatstrik over de resterende masker på omgangen. Når arbejdet måler 4 cm tages der 2 masker ud i hver side – læs UDTAGNINGSTIPS. Tag ud således på ca hver 3.-3.-3.-4.-4.-4.cm totalt 9 gange = 238-254-274-298-326-354 masker. Når arbejdet måler ca 34-35-36-37-38-38 cm fra delingen, skiftes der til rundpind 3. Strik 6 omgange retstrik. Luk af. For at aflukningskanten ikke skal stramme kan der lukkes af med en større pind. Toppen måler ca 56-58-60-62-64-66 cm fra skulderen og ned.

ÆRME:
Sæt de 64-72-80-86-90-96 masker fra tråden i den ene side af arbejdet på strømpepinde 3,5, og strik i tillæg 1 maske i hver af de 8-8-8-10-10-10 masker som blev slået op under ærmet = 72-80-88-96-100-106 masker. Sæt 1 mærketråd midt i de 8-8-8-10-10-10 nye masker under ærmet. Start omgangen her og strik rundt i glatstrik. Når ærmet måler 2 cm fra delingen skiftes der til strømpepinde 3. Strik 6 omgange retstrik. Luk af. For at aflukningskanten ikke skal stramme kan der lukkes af med en større pind. Strik det andet ærme på samme måde.

Diagram

= ret
= lav et omslag mellem 2 masker. På næste omgang strikkes omslaget ret så der bliver hul

Marylin Estrada 05.11.2018 - 21:43:

Quisiera hacer la parte d atrás sin calados sólo en punto derecho es posible?

DROPS Design 19.11.2018 kl. 22:40:

Hola Marylin. Puedes trabajar la espalda sin calados sustituyendo los puntos trabajados junto al diagrama A.1 por puntos en punto jersey.

Beverly 28.09.2018 - 18:37:

I figured out what was wrong, i was misreading the chart. Now my second question. Is the pattern to knit all stitches every other row? As every other row on the chart is blank

DROPS Design 30.09.2018 kl. 09:02:

Dear Beverly,the even numbered rows (every other row) is knit all the way around. Happy Knitting!

Beverly 28.09.2018 - 14:49:

I am knitting size M. I have done the 3 garter ridges and added the 39 stitches. My problem is that as i am working the middle 49 stitches of A1, i run out of stitches before i finish the pattern. I am able to finish about 44 stitches of the pattern. What am i doing wrong?

DROPS Design 01.10.2018 kl. 07:45:

Dear Berverly, work 1st row in pattern while inc for raglan as follows: Knit 2, 1 YO, work the middle 49 stitches in A.1, (= back piece), 1 YO, knit 4, 1 YO, knit 20 (= sleeve), 1 YO, knit 4, 1 YO, knit 11, A.2 (= 27 stitches), knit 11, 1 YO, knit 4, 1 YO, knit 20 (= sleeve), 1 YO, knit 2. = 2+49+4+20+4+11+27+11+4+20+2= 154+8 YOs = 162 sts. Happy Knitting!

Friedgund Thum 24.07.2018 - 16:31:

Ich habe mir diesen Pulli in schwarz und das n blau gestrickt! Er sitzt super und ist ein echtes Allround-Teil. Großartig!!!! Nun habe ich schon den ersten Auftrag einer Freundin bekommen, ihr auch einen zu stricken 😊

Friedgund Thum 24.07.2018 - 16:31:

Ich habe mir diesen Pulli in schwarz und das n blau gestrickt! Er sitzt super und ist ein echtes Allround-Teil. Großartig!!!! Nun habe ich schon den ersten Auftrag einer Freundin bekommen, ihr auch einen zu stricken 😊

Ute Hartmann 19.07.2018 - 18:50:

Ich habe mir diesen wunderschönen Pulli nachgestrickt. Es war das erste Mal, dass ich einen Pullover von oben nach unten strickte und es hat super geklappt. Durch das durchgehende Muster im Rückenbereich wird das Stricken auch nicht langweilig.

Bader Isabel 16.07.2018 - 10:02:

Guten Tag Gerne möchte ich dieses Top ohne Muster stricken. Kann ich das Muster einfach ignorieren und die Raglanzunahmen arbeiten und muss ich trotzdem Maschen überspringen? Mir ist nicht ganz klar, wie ich einen Ausschnitt erhalte. Vielen Dank für Ihre Rückmeldung und freundliche Grüsse. Isabel Bader

DROPS Design 16.07.2018 kl. 12:03:

Liebe Frau Bader, Sie können wahrscheinlich das Top ohne Lochmuster stricken, einfach Diagramme ignorieren, für die Raglanzunahmen werden Löcher entstehen, wenn Sie keine möchten, können Sie die Umschläge verschränkt stricken (oder mit einem anderen Technik zunehmen). Viel Spaß beim stricken!

Doris 19.05.2018 - 09:26:

Ich habe den Pullover in Drops Baby Merino gestrickt. Er ist superschön geworden und passt wie angegossen. Danke für die vielen schönen Muster!

Carmen 10.05.2018 - 19:44:

Tengo una duda con este patrón. Cuando dice que a partir de los 15cms de ranglan se siga tejiendo hasta los 19cms pero sin aumentar puntos ?se sigue echando la hebra para que quede el agujero? No se si me he explicado bien ,espero que si.Gracias por atenderme.

DROPS Design 13.05.2018 kl. 12:48:

Hola Carmen, después de completar los aumentos del raglán, las vueltas que se trabajan para alcanzar las medidas no tienen hebras, ya que las hebras se trabajan para aumentar puntos.

TREHOUT 04.05.2018 - 12:36:

Bonjour, est-il est possible de livrer en france le coloris 17 (blanc)?\r\nsi oui, à quel prix?

DROPS Design 04.05.2018 kl. 14:18:

Bonjour Mme Trehout, vous trouverez ici la liste des magasins DROPS en France, si vous n'avez pas la chance d'avoir une boutique près de chez vous, n'hésitez pas à visiter les différentes boutiques en ligne. Bon tricot!

Kommentere opskrift DROPS 187-30