DROPS / 187 / 7

White Shore by DROPS Design

Jakke med hulmønster, hæklet i firkant fra midt bagpå og udad. Størrelse S - XXXL. Arbejdet er hæklet i DROPS Belle.

DROPS Design: Model vs-046
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
500-550-600-650-750-800 g farve 01, hvid

Arbejdet kan også hækles med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe B)" – se link under.

DROPS HÆKLENÅL nr 4,5 – eller den nål du skal bruge for at få 16 stangmasker og 8 rækker på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.
1 rapport A.1 måler 7 cm i højden målt fra luftmaskeringen og op til den midterste af de 3 luftmaskebuer (= midt på diagrammet).
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 139.5kr. Læs mere.

I begyndelsen af hver omgang med stangmasker,
erstattes første stangmaske med 3 luftmasker. Omgangen afsluttes med 1 kædemaske i 3.luftmaske i begyndelsen af omgangen, derefter hækles der kædemasker frem til første luftmaskebue på omgangen.

INDTAGNINGSTIPS (gælder ærmerne):
Hækl 1 fastmaske om næste luftmaskebue, men vent med sidste gennemtræk, hækl næste fastmaske om næste luftmaskebue (der hækles ikke 6 luftmasker mellem fastmaskerne), på sidste gennemtræk trækkes tråden gennem alle 3 løkker på nålen.

HÆKLETIPS (gælder ærmerne):
Efter den sidste fastmaske på omgangen, fortsættes til næste omgang med 1 fastmaske om næste luftmaskebue (= første luftmaskebue på næste omgang). OBS: Marker begyndelsen af omgangen med en mærketråd mellem sidste luftmaske på omgangen og første fastmaske på næste omgang, lad mærketråden følge med op. OBS: Sørg for at mærketråden ikke forskydes.
----------------------------------------------------------

JAKKE:
Arbejdet hækles først rundt fra midt bagpå og udad i en firkant, derefter hækles der videre frem og tilbage til forstykker i hver side. Ærmerne hækles rundt fra ærmegabene og ned.

FIRKANT:
Hækl 5 luftmasker på nål 4,5 med Belle og sæt dem sammen til en ring med 1 kædemaske i første luftmaske som blev hæklet. Hækl mønster rundt fra omgangen med pil i diagram A.1 totalt 4 gange rundt på omgangen – læs HÆKLEINFORMATION. HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN! Når A.1 er hæklet færdig måler arbejdet ca 14 x 14 cm.

Hækl videre rundt fra omgangen med pil i diagrammerne således: * A.2a, A.3, A.4a *, hækl fra *-* totalt 4 gange rundt på omgangen. Når A.2a og A.4a er hæklet færdig i højden, hækles A.2b over A.2a og A.4b over A.4a.

Gentag alle omgange i A.2b, A.3 og A.4b i højden, men for hver gang A.3 er hæklet færdig 1 gang i højden og A.2b og A.4b er hæklet færdig 2 gange i højden, hækles der 2 rapporter mere af A.3 i bredden langs hver af de fire sider på firkanten. Når arbejdet måler 36-38-40-42-44-46 x 36-38-40-42-44-46 cm – sørg for at sidste omgang som blev hæklet er som 2.eller 4.omgang i A.2b og A.4b, hækles der ærmegab således:
Hækl mønster som før langs første side af firkanten (= mod nakken), hækl (3 stangmasker, 2 luftmasker, 3 stangmasker) om luftmaskebuen i hjørnet, hækl 29-30-32-34-35-37 løse luftmasker, spring over halvdelen af maskerne / luftmaskebuerne langs næste side på firkanten (= ærmegab) og hækl 1 fastmaske om næste luftmaskebue (= midterste luftmaskebue på siden), fortsæt mønsteret som før langs resten af denne side og langs hele næste side (= ned langs rygstykke), hækl mønster som før frem til midterste luftmaskebue langs næste side, hækl 1 fastmaske om næste luftmaskebue (= midterste luftmaskebue på siden), hækl 29-30-32-34-35-37 løse luftmasker, spring over de resterende masker/luftmaskebuer langs siden og afslut med 1 kædemaske i 3.luftmaske i starten af omgangen, derefter hækles der kædemasker frem til luftmaskebuen i hjørnet. Fortsæt med mønsteret rundt som før, men over de nye luftmasker som blev hæklet til ærmegab hækles stangmaskerne og fastmaskerne OM disse luftmasker til ærmegab, i stedet for I maskerne. Når arbejdet måler ca 72-74-76-78-80-82 x 72-74-76-78-80-82 cm er firkanten færdig – sørg for at en hel rapport A.2b, A.3b og A.4b er hæklet færdig i højden. Klip tråden. Videre hækles forstykkerne færdig frem og tilbage hver for sig.

HØJRE FORSTYKKE:
Start fra retsiden i hjørnet med sort stjerne – se måleskitsen, og hækl det samme mønster frem og tilbage således:
Start på rækken markeret med sort firkant og hækl A.5 (= 1 fastmaske om luftmaskebuen i hjørnet og 1 fastmaske i 2.stangmaske), hækl A.3 som før langs hele siden, afslut med A.6 (= 1 fastmaske om luftmaskebuen i næste hjørne). Vend og fortsæt frem og tilbage således til forstykket måler 63-65-67-69-71-73 cm fra midten af firkanten – sørg for at afslutte efter sidste række i A.3. Klip og hæft tråden.

VENSTRE FORSTYKKE:
Venstre forstykke hækles på samme måde som højre forstykke, men start fra retsiden ved hjørnet markeret med sort prik – se måleskitsen.

ÆRMER:
Ærmerne hækles rundt fra ærmegabet og ned. Sæt tråden fast midt under ærmet ved at hækl 1 fastmaske.
1.OMGANG: Hækl * 6 luftmasker, 1 fastmaske om luftmaskebuen/rækken med luftmasker som blev hæklet til ærmegab *, hækl fra *-* totalt 19-20-21-22-23-24 gange rundt om ærmegabet (= 19-20-21-22-23-24 luftmaskebuer). Læs HÆKLETIPS (gælder ærmerne). Fortsæt med at hækle 6 luftmasker og 1 fastmaske om hver luftmaskebue. Når arbejdet måler 4 cm tages der 1 luftmaskebue ind før mærketråden – læs INDTAGNINGSTIPS! Tag ind således skiftevis på hver side af mærketråden på ca hver 8.-8.-7.-6.-6.-6.cm totalt 4-4-5-6-6-6 gange = 15-16-16-16-17-18 luftmaskebuer. Når arbejdet måler 39 cm i alle størrelser, afsluttes omgangen med 1 kædemaske i første fastmaske på omgangen midt under ærmet. Nu hækles der en kant nederst på ærmet således: Hækl 3 luftmasker i begyndelsen af omgangen, (3 stangmasker, 2 luftmasker, 3 stangmasker) om hver luftmaskebue, afslut omgangen med 1 kædemaske i 3.luftmaske i begyndelsen af omgangen. Klip og hæft tråden. Hækl det andet ærme på samme måde.

HÆKLEKANT:
Nu hækles der til sidst en kant rundt om hele jakken således:
Hæft tråden med 1 fastmaske i yderste maske i det øverste hjørnet på højre forstykke.
1.OMGANG: Hækl * 6 luftmasker, 1 fastmaske om næste luftmaskebue/ i den midterste af de 3 stangmasker i stangmaskegrupperne mellem luftmaskebuerne i mønsteret *, hækl fra *-* rundt om hele omgangen, men hækl en ekstra luftmaskebue om luftmaskebuen i hvert hjørne og når der hækles langs siderne på forstykkerne hoppes der over ca 2 cm. Afslut omgangen med 1 kædemaske i første maske på omgangen.

Diagram

= 5 luftmasker, sæt dem sammen til en ring med 1 kædemaske i første luftmaske i starten af omgangen. Sort prik er starten på omgangen
= 1 luftmaske
= 1 stangmaske om luftmaskebuen/luftmaskeringen
= 1 stangmaske i masken
= 1 dobbeltstangmaske i masken
= 1 fastmaske i masken. OBS: Den sidste fastmaske i A.1, A.4a/A.4b hækles i den midterste af de 3 stangmasker på forrige omgang
= 1 fastmaske om luftmaskebuen
= 6 luftmasker
= Start på denne omgang - se forklaring i opskriften.
= når der hækles frem og tilbage på forstykkerne startes der på denne række - se forklaring i opskriften. Videre repeteres alle rækker i diagrammet i højden
= hækl højre forstykke med start fra denne side fra retsiden
= hækl venstre forstykke med start fra denne siden fra retsiden

Henker Bettina 19.11.2018 - 17:55:

Hallo vielen Dank für Ihre Hilfe, bin auch gut vorwärts gekommen. Jetzt bin ich bei A5 und A6 angekommen und verstehe die Häkelschrift am Rand nicht. Bei A5 dieses Zeichen vI und bei A6 I und / . Außerdem ist beschrieben vom * -* Häkeln . Aber an den Diagrammen kann ich kein * finden? Bitte noch mal um Hilfe.

DROPS Design 20.11.2018 kl. 08:09:

Liebe Frau Bettina, die Reihen in A.5 die mit vi anfangen sind diejenigen, die rechts nach links gehäkelt sind (Vorderseite): 1 Wendeluftmasche, 1 feste Masche in das Stäbchen, dann 1 fM um den LmBogen. In A.6 fangen alle Rückreihen mit 3 Luftmaschen, dann häkeln Sie das erste LmBogen usw. Am Ende der Hinreihen häkeln Sie 1 fM in das 3. Lm von der vorrigen Reihe. Die * sind nicht im Diagram nur in der schriftlichen Anleitung beschrieben, dh z.B. * A.2a, A.3, A.4a *, von *-* häkeln = die 3 Diagramme so häkeln, und die 3 so wiederholen. Viel Spaß beim häkeln!

Henker Bettina 13.11.2018 - 22:54:

Alle Runden von A.2b, A.3 und A.4b in der Höhe wiederholen, dabei jedes Mal, wenn A.3 1 x in der Höhe gehäkelt wurde und A.2b und A.4b 2 x in der Höhe gehäkelt wurden, je 2 Rapporte mehr von A.3 in der Breite an allen 4 Seiten des Vierecks häkeln. Das verstehe ich nicht, weiß nicht weiter.

DROPS Design 14.11.2018 kl. 08:33:

Liebe Frau Henker, wenn Sie die Diagramme häkeln, wird es in den Ecken zugenommen, dh Sie haben dann genügend Maschen um 2 Rapporte mehr von A.3 in der Breite zwischen den Ecken zu häkeln. Viel Spaß beim häkeln!

Henker Bettina 07.11.2018 - 20:41:

Hallo, das Muster lässt sich sehr einfach häkeln. Jedoch ist die Beschreibung zum Übergang der Ärmel schlecht verständliche. Mir hat am Anfang das Video sehr geholfen. Es wäre sehr hilfreich wenn es ein Video gibt, wie das mit den Ärmeln geht.

Elizabeth Arís 27.09.2018 - 19:04:

Las explicaciones no condicen con el modelo que se muestra que parece estar tejido a lo ancho y no desde en centro de la espalda como está dicho, saludos y gracias por las cosas hermosas que muestran y nos enseñan a hacer

Manon Cloutier 30.07.2018 - 18:11:

Bonjour (merci)! Vous me dites que je fais les manches quand le gilet est terminer mais sur les 29 mailles emmanchures, je travail comment quand j'arrive là! Continuer en rond, comme avant, mais au-dessus des chaînettes des emmanchures, crocheter en brides et mailles serrées autour des mailles en l'air de ces chaînettes. La sorte de bride n'est pas écrite, ni la fréquence pour les mailles serrées! Je suis vraiment perdu

DROPS Design 31.07.2018 kl. 09:44:

Bonjour Mme Cloutier, après avoir fait le tour des emmanchures (= 2 chaînettes de 29 ml et les mailles sautées dessous), crochetez le tour suivant comme avant, comme si vous n'aviez pas les ml: crochetez dans les chaînettes le même nombre de motifs (ml, brides) comme avant. Bon crochet!

Manon Cloutier 19.07.2018 - 22:00:

C'est encore moi;-) je vais finir par y arriver ;-)! Les manches se tricotent à quel moment, ma chainette de 29 ml est faite des 2 côtés et là j'en suis rendu à me demander de quelle façon je vais relier tout cela et surtout si les manches se forment tout en terminant le dos! Dans les 2 cas je suis embêter car je ne vois pas comment les formées afin qu'elles soient fixées au dos et au devant du gilet! Merci de votre patience!

DROPS Design 20.07.2018 kl. 14:26:

Bonjour Madame Cloutier, on crochète d'abord les emmanchures puis les manches quand le gilet est terminé. Pour les emmanchures, crochetez le coin comme avant, puis 29 ml, et continuez comme avant à partir du milieu du côté, pour la 2ème emmanchure, crochetez le coin puis jusqu'au milieu du côté, 29 ml et crochetez le coin suivant. Vous trouverez quelques photos expliquant cette façon de faire sur le forum DROPS. Bon crochet!

Manon Cloutier 19.07.2018 - 20:02:

Alors si je comprends vos explications, qui sont très appréciés en passant, je n'ai rien de plus à faire que de continuer et les nouveaux motifs en A.3 prendrons forme avec la progressions de mon travail????? Merci beaucoup pour votre précieuses aide, je serais vraiment mal prise si vous n'étiez pas là car au Québec, plus particulièrement dans ma région, c'est impossible de trouver quelqu'un pour de l'aide au crochet! Merci encore;-)

DROPS Design 20.07.2018 kl. 14:19:

Bonjour Mme Cloutier, tout à fait, on continue simplement comme avant jusqu'à ce que le carré mesure les dimensions voulues pour la taille. Bon crochet!

Manon Cloutier 19.07.2018 - 13:54:

Le modèle est vraiment géniale, ma fille a vraiment hâte de le porter;-)! J'aime le modèle mais j'avoue qu'à ma première lecture, j'ai eu le réflexe de cliquer sur le X! Il y a tellement de détail complexe à comprendre....moi à la fin de ma journée, j'ai le cerveau à off sinon je dors pas, je ne pense qu'aux explications...je déteste bloqué sur un ouvrage! Alors beau modèle mais explications compliqués... merci pour votre précieuse aide;-)

Manon Cloutier 19.07.2018 - 13:46:

Répéter tous les tours de A.2b, A.3 et A.4b en hauteur, mais à chaque fois que l'on crochète 1 fois A.3 en hauteur et 2 fois A.2b et A.4b en hauteur, on a suffisamment de mailles pour crocheter 2 motifs de A.3 en plus le long de chaque côté du carré. Je ne comprends pas cette partie....je lis et relis mais malheureusement je n'ai pas de flash de génie.Je m'avoue vaincu, je suis nulle lol.SOS merci bcp bcp

DROPS Design 19.07.2018 kl. 14:37:

Bonjour Mme Cloutier, A.2b montre les coins et le début de chaque motif avant A.3, A.4b montre la fin du motif après A.3 et juste avant A.2b, entre A.2b et A.4b on va crocheter A.3, à chaque fois que l'on crochète les diagrammes 1 fois en hauteur, on a plus de mailles dans A.2b et A.4b, ces "nouvelles" mailles vont se crocheter en A.3 juste après A.2b et juste avant A.4b = on a 2 motifs de A.3 en plus au motif suivant en hauteur. Bon crochet!

Isabel 01.05.2018 - 18:04:

Hallo, ich verstehe leider den zweiten Absatz der Häkelinformation zu A.1 nicht ganz. Wie komme ich am Ende der 2. Runde von der festen Masche in das mittlere der 3 Stäbchen der vorherigen (=1.) Runde mit einer Kettmasche zum 3. Stäbchen der Runde? Können Sie das genauer erklären oder eben ein Video zu A.1 erstellen? Danke und mfg

Kommentere opskrift DROPS 187-7