DROPS / 188 / 9

Rendez-vous by DROPS Design

Bluse med hulmønster og slids i siderne. Størrelse S - XXXL. Arbejdet er strikket i DROPS Merino Extra Fine.

DROPS Design: Model me-129
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
400-450-500-550-600-650 g farve 01, natur

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe B)" – se link under.

DROPS RUNDPINDE (40 og 60 eller 80 cm) nr 4 – eller de pinde du skal bruge for at få 21 masker og 28 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 167.6kr. Læs mere.

Se diagram A.1 til A.4. Vælg diagram for din størrelse (gælder diagram A.1).
Diagrammet viser alle pinde i mønsteret set fra retsiden.

UDTAGNINGSTIPS (gælder ærmerne):
Alle udtagninger sker fra retsiden!
Der tages 1 maske ud ved at slå om mellem 2 masker, på næste pind strikkes omslaget drejet vrang så der ikke bliver hul.
----------------------------------------------------------

BLUSE:
Arbejdet strikkes frem og tilbage på rundpind i dele og sys sammen til sidst. Der strikkes nedenfra og op. Ærmerne strikkes frem og tilbage på rundpind.

BAGSTYKKE:
Slå 93-101-111-121-133-145 masker lidt løst op på rundpind 4 med Merino Extra Fine. Strik 4 p retstrik – se forklaring over. Strik mønster fra retsiden således: 3 masker retstrik, 4-8-10-15-18-24 masker ret, A.1 (= 17-17-19-19-21-21 masker), A.2 (= 14 masker), A.1, A.3 (14 masker), A.1, 4-8-10-15-18-24 masker ret, 3 masker retstrik. Fortsæt frem og tilbage til arbejdet måler 10 cm. I slutningen af de næste 2 pinde slåes der 1 ny maske op (markerer slidsen) = 95-103-113-123-135-147 masker. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Nu fortsætter mønsteret fra retsiden således: 1 kantmaske retstrik, 7-11-13-18-21-27 masker ret, A.1 (= 17-17-19-19-21-21 masker), A.2 (= 14 masker), A.1, A.3 (14 masker), A.1, 7-11-13-18-21-27 masker ret, 1 kantmaske retstrik. Fortsæt mønsteret således.
Når arbejdet måler 30-31-32-33-34-35 cm lukkes der af til ærmegab på hver 2.pind i hver side således: Luk 4 masker af 1-1-1-2-2-3 gange, 2 masker 0-2-3-3-4-4 gange og 1 maske 2-2-2-3-4-6 gange = 83-83-89-89-95-95 masker. Fortsæt mønsteret således: 1 kantmaske retstrik, 1 ret, fortsæt mønsteret som før over de næste 79-79-85-85-91-91 masker, 1 ret, 1 kantmaske retstrik. Når arbejdet måler 43-45-47-49-51-53 cm lukkes de midterste 33-33-35-35-37-37 masker af til hals og hver skulder strikkes færdig for sig. Videre lukkes der 1 maske af på næste pind fra halsen = 24-24-26-26-28-28 masker. Når arbejdet måler 45-47-49-51-53-55 cm – sørg for at der afsluttes efter 4., 8.,12.,16., 20. eller 24.pind i mønsteret, strikkes der 4 p retstrik over alle masker. Luk af, men sørg for at aflukningskanten ikke strammer. Strik den anden skulder på samme måde.

FORSTYKKE:
Slå op og strik på samme måde som på bagstykket. Når arbejdet måler 30-31-32-33-34-35 cm lukkes der af til ærmegab på samme måde som på bagstykket = 83-83-89-89-95-95 masker.
Nu fortsættes der fra retsiden således: 1 kantmaske retstrik, 1 ret, fortsæt mønsteret som før over de næste 79-79-85-85-91-91 masker, 1 ret, 1 kantmaske retstrik. Når arbejdet måler 36-38-40-41-43-45 cm sættes de midterste 17-17-19-19-21-21 masker på en tråd til hals og hver skulder strikkes færdig for sig. Videre lukkes der af til hals på hver pind fra halsen således: Luk 3 masker af 2 gange, 2 masker 1 gang og 1 maske 1 gang = 24-24-26-26-28-28 masker. Når arbejdet måler 45-47-49-51-53-55 cm – sørg for at der afsluttes efter 4., 8.,12.,16., 20. eller 24.pinde i mønsteret og afpas efter bagstykket, strikkes der 4 p retstrik over alle masker. Luk af, men sørg for at aflukningskanten ikke strammer. Strik den anden skulder på samme måde.

ÆRMER:
Slå 41-45-47-49-51-53 masker lidt løst op på rundpind 4 med Merino Extra Fine. Strik 4 p retstrik. Derefter strikkes der mønster fra retsiden således: 1 kantmaske retstrik, 6-8-8-9-9-10 masker ret, 2 masker vrang, A.4 (= 3 masker), A.1 – vælg diagram for din størrelse (= 17-17-19-19-21-21 masker), A.4, 2 masker vrang, 6-8-8-9-9-10 masker ret, 1 kantmaske retstrik. Fortsæt frem og tilbage således. Når arbejdet måler 8-8-8-7-5-5 cm tages der 1 maske ud indenfor 1 kantmaske retstrik i hver side – læs UDTAGNINGSTIPS! Tag ud således på hver 3.-3.-3.-2.-2.-2.cm 8-8-8-11-14-15 gange og på hver 4.-4.-2.-3.-3.-1.cm 3-3-5-4-2-3 gange = 63-67-73-79-83-89 masker. Når arbejdet måler 45-45-44-43-41-41 cm lukkes der af til ærmekuppel i begyndelsen af hver pind i hver side således: Luk 4 masker af 1 gang, 2 masker 4-4-5-5-5-5 gange, 1 maske 1-2-3-5-7-9 gange og 2 masker 5-5-5-5-5-5 gange = 17-19-19-21-21-23 masker. Luk de resterende m af. Ærmet måler ca 53-54-54-54-54-55 cm. Strik det andet ærme på samme måde.

MONTERING:
Sy skuldersømmene med maskesting. Sy ærmerne til ryg- og forstykke indenfor aflukningskanten på ærmerne og 1 kantmaske retstrik på ryg- og forstykke. Sy sømmen under ærmerne og videre ned langs sidesømmen til slidsen (sy indenfor 1 kantmaske retstrik i hver side). Gentag i den anden side.

HALSKANT:
Halskanten strikkes rundt på lille rundpind.
Strik ca 95-105 masker op fra retsiden (inklusiv maskerne fra tråden midt foran) på lille rundpind 4. Strik 4 omgange retstrik – se forklaring over. Strik 1 omgang ret hvor maskeantallet justeres så det går at dele med 3 + 2 (f.eks 95, 98, 101 eller 104 masker) - dette gøres fordi der skal lukkes af med picot således:
Strik 1 maske ret, (* stik højre pind ind mellem de 2 første masker på venstre pind (dvs mellem maskerne på pinden, ikke gennem maskerne), slå om højre pind, træk omslaget frem mellem maskerne og sæt omslaget på venstre pind *, strik fra *-* 2 gange til (= 3 nye masker på venstre pind). ** Strik første maske på venstre pind ret, løft første maske på højre pinde over sidste maske som blev strikket **), strik fra **-** totalt 6 gange og gentag fra (-) langs hele halskanten til der er 1 maske tilbage. Klip tråden og træk den gennem sidste maske.

= tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 2 ret, løft den løse maske over de 2 masker som blev strikket
= strik 4 masker ret sammen således: Strik 4 masker ret, løft dem tilbage på venstre pind, løft den næst yderste maske over den yderste, gentag til alle 3 masker er løftet over (= 3 masker taget ind). Løft den sidste strikkede maske tilbage på højre pind.
= strik 4 masker drejet ret sammen således: Strik 4 masker ret, løft den næst sidste maske som blev strikket over den sidste, gentag til alle 3 masker er løftet over (= 3 masker taget ind)
= strik 5 masker ret sammen således: Strik 5 masker ret, løft dem tilbage på venstre pind, løft den næst yderste masken over den yderste, gentag til alle 4 masker er løftet over (= 4 masker taget ind). Løft den sidste strikkede maske tilbage på højre pind
= strik 5 masker drejet ret sammen således: Strik 5 masker ret, løft den næst sidste maske som blev strikket over den sidste, gentag til alle 4 masker er løftet over (= 4 masker taget ind).
= ingen maske, spring over denne rude

Jeannie Jonasson 14.05.2019 - 10:22:

Kære jer. Jeg kan ikke gennemskue, hvad forskellen er på retstrik (frem og tilbage = ret på alle p.) og masker ret, fx som angivet hér: "Strik mønster fra retsiden således: 3 masker retstrik, 4-8-10-15-18-24 masker ret (...)", Er det hele ikke bare retmasker?? Og hvad skal jeg strikke på hver vrangside? Kun vrang, kun ret eller mønster Jf "strik mønster fra retsiden (...)"? Mvh. og tak for hjælpen fra Jeannie

DROPS Design 15.05.2019 kl. 12:54:

Hei Jeannie. Retstrikk er som du sier, at du strikker rett på hver pinne slik at det blir annenhver pinne rett og vrang sett fra rettsiden. Når du så skal strikke 4-8-10-15-18-24 masker rett vil dette si du skal strikke glattstrikk (rett fra rettsiden, vrang fra vrangsiden). Når du strikker fra rettsiden vil alle masker strikkes rett, men når du strikker fra vrangsiden vil rettstrikken strikkes rett, og glattstrikken (rettmaskene) strikkes vrang. Når du strikker etter diagram står det forklart i symbolforklaringen hvordan det strikkes fra vrangsiden. God fornøyelse

Katarína 20.04.2019 - 10:20:

Do you have a tutorial video how to knit the neck- bind off with picot?

DROPS Design 21.04.2019 kl. 13:58:

Dear Katarína, you can find it here or in the videos on the left on pattern page (also in Czech). Happy knitting! Hana

Hege Husabø 01.03.2019 - 17:30:

Eg treng ein video som viser korleis eg skal strikke picot på halskant på modell me-129

DROPS Design 02.03.2019 kl. 09:57:

Hei Hege, På venstre siden av oppskriften, under fotografiet, finner du video på forskjellige teknikker. Søk på Picot så får du hjelp. God fornøyelse!

Hege Husabø 26.02.2019 - 17:34:

Eg treng ein video som viser korleis eg skal strikke picot på halskant på modell me-129

Elena 21.02.2019 - 16:47:

Then what is the difference between these two descriptions? knit 4 stitches together as follows: knit 4 stitches, pass them back onto the left needle, pass the next outermost stitch over the outermost stitch, repeat until all 3 stitches have been passed over Place the last knitted stitch back on the right needle. knit 4 stitches twisted together as follows: Knit 4 stitches, pass the next to last stitch over the last stitch, repeat until all 3 stitches have been passe

DROPS Design 22.02.2019 kl. 08:28:

Dear Elena, the video below shows how to knit 4 sts together. The decrease will leans toward the left while the K4 sts twisted tog (video in previous answer) will leans towards the right. Happy knitting!

Elena 21.02.2019 - 14:16:

Knit 4 stitches, pass the next to last stitch over the last stitch, repeat until all 3 stitches have been passed over.Is it possible to show on video how it is done?

DROPS Design 21.02.2019 kl. 16:19:

Dear Elena, sure, the video below shows how to work these K sts twisted together. Happy knitting!

Wilma George 21.02.2019 - 00:59:

Hi, A2andA3 on third row it says slip knit stitch then knit two stitches slip stitch over when you do that you instead of 14 stitches you have 13 it’s giving you less stitches at the end of row could you please help. Thanking you. Wilma

DROPS Design 21.02.2019 kl. 10:17:

Dear Mrs George, that's right on these rows you will have 1 stitch less in each A.2/A.3 but the pattern/diagram is worked over 14 sts, ie on next row you get again the 14 sts (with the YO). Happy knitting!

Елена 20.02.2019 - 07:20:

Здравствуйте. Никак не могу понять принцип данного убавления 4 петель с наклоном вправо. Может надо провязать только 1 лицевую, переснять её и на неё набросить 3 остальные петли? Если я не права, то можно видео?

DROPS Design 21.02.2019 kl. 10:11:

Dear Елена, we are unfortunately not able to answer any questions in russian, you are welcome to ask your question in English or German there, or contact your DROPS Store even per mail or telephone for any further assistance. Happy knitting!

Hege Husabø 10.02.2019 - 20:06:

Hei. Eg er begynt å strikke modell 188-9. Første omgang på bakstykke med mønster går fint, men når eg skal strikke 2. omgang så skjønnar eg ikkje heilt. 1. omgang er 3 masker riller, 8 masker rett, A1, A2, A1, A3, A1, 8 masker rett og 3 masker riller. Skal eg strikke frå vrangen mønter baklengs? A1, A3, A1, A2, A1?

DROPS Design 11.02.2019 kl. 06:08:

Hei Hege, Ja, når du strikke 2. rad, leser du diagrammet fra venstre til høyre. God fornøyelse!

IDA AIDALA 24.01.2019 - 18:13:

Modello semplice , femminile ed accessibile nella realizzazione

Kommentere opskrift DROPS 188-9