DROPS / 188 / 9

Rendez-vous by DROPS Design

Tröja med hålmönster och sprund i sidorna. Storlek S - XXXL. Arbetet är stickat i DROPS Merino Extra Fine.

DROPS Design: Modell me-129
Garngrupp B
-----------------------------------------------------------
400-450-500-550-600-650 g färg 01, natur

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp B)" – se länken nedan.

DROPS RUNDSTICKA (40 och 60 eller 80 cm) NR 4 – eller de stickor du måste använda för att få 21 maskor och 28 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.
----------------------------------------------------------

DROPS Merino Extra Fine uni colour DROPS Merino Extra Fine uni colour 31.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Merino Extra Fine mix DROPS Merino Extra Fine mix 31.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 296kr. Läs mer.

Se diagram A.1 till A.4. Välj diagram för din storlek (gäller diagram A.1).
Diagrammet visar alla varv i mönstret sett från rätsidan.

ÖKNINGSTIPS (gäller ärmarna):
Alla ökningar görs från rätsidan!
Det ökas 1 maska genom att göra 1 omslag mellan 2 maskor, på nästa varv stickas omslaget vridet avigt så att det inte blir hål.
----------------------------------------------------------

TRÖJA:
Arbetet stickas fram och tillbaka på rundsticka i delar och sys ihop till slut. Det stickas nerifrån och upp. Ärmarna stickas fram och tillbaka på rundsticka.

BAKSTYCKE:
Lägg upp (lite löst) 93-101-111-121-133-145 maskor på rundsticka 4 med Merino Extra Fine. Sticka 4 varv RÄTSTICKNING – se förklaring ovan. Sticka mönster från rätsidan så här: 3 maskor rätstickning, 4-8-10-15-18-24 rätmaskor, A.1 (= 17-17-19-19-21-21 maskor), A.2 (= 14 maskor), A.1, A.3 (= 14 maskor), A.1, 4-8-10-15-18-24 rätmaskor, 3 maskor rätstickning. Fortsätt fram och tillbaka så till arbetet mäter 10 cm. I slutet på de nästa 2 varven läggs det upp 1 ny maska (markerar sprundet) = 95-103-113-123-135-147 maskor. KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
Nu fortsätter mönstret från rätsidan så här: 1 kantmaska rätstickning, 7-11-13-18-21-27 rätmaskor, A.1 (= 17-17-19-19-21-21 maskor), A.2 (= 14 maskor), A.1, A.3 (= 14 maskor), A.1, 7-11-13-18-21-27 rätmaskor, 1 kantmaska rätstickning. Fortsätt mönstret så.
När arbetet mäter 30-31-32-33-34-35 cm maskas det av för ärmhål på vartannat varv i varje sida så här: Maska av 4 maskor 1-1-1-2-2-3 ggr, 2 maskor 0-2-3-3-4-4 ggr och 1 maska 2-2-2-3-4-6 ggr = 83-83-89-89-95-95 maskor. Fortsätt mönstret så här: 1 kantmaska rätstickning, 1 rätmaska, fortsätt mönstret som förut över de nästa 79-79-85-85-91-91 maskorna, 1 rätmaska, 1 kantmaska rätstickning. När arbetet mäter 43-45-47-49-51-53 cm maskas de mittersta 33-33-35-35-37-37 maskorna av till hals och varje axel stickas färdig för sig. Sedan maskas det av 1 maska på nästa varv från halsen = 24-24-26-26-28-28 maskor. När arbetet mäter 45-47-49-51-53-55 cm – anpassa så att det avslutas efter 4:e, 8:e,12:e,16:e, 20:e eller 24:e varv i mönstret, stickas det 4 varv rätstickning över alla maskorna. Maska av, men se till att avmaskningskanten inte stramar. Sticka den andra axeln på samma sätt.

FRAMSTYCKE:
Lägg upp och sticka på samma sätt som på bakstycket. När arbetet mäter 30-31-32-33-34-35 cm maskas det av för ärmhål på samma sätt som på bakstycket = 83-83-89-89-95-95 maskor.
Nu stickas det vidare från rätsidan så här: 1 kantmaska rätstickning, 1 rätmaska, fortsätt mönstret som förut över de nästa 79-79-85-85-91-91 maskorna, 1 rätmaska, 1 kantmaska rätstickning. När arbetet mäter 36-38-40-41-43-45 cm sätts de mittersta 17-17-19-19-21-21 maskorna på en tråd till hals och varje axel stickas färdig för sig. Sedan maskas det av till hals på varje varv från halsen så här: Maska av 3 maskor 2 ggr, 2 maskor 1 gång och 1 maska 1 gång = 24-24-26-26-28-28 maskor. När arbetet mäter 45-47-49-51-53-55 cm – se till att det avslutas efter 4:e, 8:e,12:e,16:e, 20:e eller 24:e varvet i mönstret och anpassa efter bakstycket, stickas det 4 varv rätstickning över alla maskorna. Maska av, men se till att avmaskningskanten inte stramar. Sticka den andra axeln på samma sätt.

ÄRMAR:
Lägg upp (lite löst) 41-45-47-49-51-53 maskor på rundsticka 4 med Merino Extra Fine. Sticka 4 varv rätstickning. Sedan stickas det mönster från rätsidan så här: 1 kantmaska rätstickning, 6-8-8-9-9-10 rätmaskor, 2 avigmaskor, A.4 (= 3 maskor), A.1 – välj diagram för din storlek (= 17-17-19-19-21-21 maskor), A.4, 2 avigmaskor, 6-8-8-9-9-10 rätmaskor, 1 kantmaska rätstickning. Fortsätt fram och tillbaka så. När arbetet mäter 8-8-8-7-5-5 cm ökas det 1 maska innanför 1 kantmaska rätstickning i varje sida – läs ÖKNINGSTIPS! Öka så med 3-3-3-2-2-2 cm mellanrum 8-8-8-11-14-15 ggr och med 4-4-2-3-3-1 cm mellanrum 3-3-5-4-2-3 ggr = 63-67-73-79-83-89 maskor. När arbetet mäter 45-45-44-43-41-41 cm maskas det av till ärmkulle i början av varje varv i varje sida så här: Maska av 4 maskor 1 gång, 2 maskor 4-4-5-5-5-5 ggr, 1 maska 1-2-3-5-7-9 ggr och 2 maskor 5-5-5-5-5-5 ggr = 17-19-19-21-21-23 maskor. Maska av de resterande maskorna. Ärmen mäter ca 53-54-54-54-54-55 cm. Sticka den andra ärmen på samma sätt.

MONTERING:
Sy axelsömmarna med maskstygn. Sy i ärmarna mot fram- och bakstycket innanför avmaskningskanten på ärmarna och 1 kantmaska rätstickning på fram- och bakstycket. Sy sömmen under ärmarna och sedan ner över sidsömmen ner till sprundet (sy innanför 1 kantmaska rätstickning i varje sida). Upprepa i den andra sidan.

HALSKANT:
Halskanten stickas runt på kort rundsticka.
Sticka upp från rätsidan ca 95-105 maskor (inklusive maskorna från tråden mitt fram) på kort rundsticka 4. Sticka 4 varv RÄTSTICKNING runt – se förklaring ovan. Sticka 1 varv rätt där maskantalet justeras så att det är delbart med 3 + 2 (t.ex 95, 98, 101 eller 104 maskor) - detta görs eftersom det ska maskas av med picot så här:
Sticka 1 rätmaska, (* stick in höger sticka mellan de 2 första maskorna på vänster sticka (dvs mellan maskorna på stickan, inte genom maskorna), gör 1 omslag om höger sticka, drag fram omslaget mellan maskorna och sätt omslaget på vänster sticka *, sticka *-* 2 ggr till (= 3 nya maskor på vänster sticka). ** Sticka första maskan på vänster sticka rät, lyft första maska på höger sticka över sista maskan som stickades **), sticka från **-** totalt 6 ggr och upprepa från (-) längs hela halskanten tills det återstår 1 maska. Klipp av tråden och drag den genom sista maskan.

= lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 2 maskor räta tillsammmans, drag den lyfta maskan över maskorna som stickades tillsammans
= lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 2 rätmaskor, drag den lyfta maskan över de 2 maskorna som stickades
= sticka 4 maskor räta tillsammans så här: Sticka 4 rätmaskor, lyft dem tillbaka på vänster sticka, lyft den näst yttersta maskan över den yttersta, upprepa till alla 3 maskorna har lyfts över (= 3 maskor minskade). Lyft tillbaka den sista stickade maskan på höger sticka.
= sticka 4 maskor vridet räta tillsammans så här: Sticka 4 rätmaskor, lyft den näst sista maskan som stickades över den sista, upprepa till alla 3 maskorna har lyftts över (= 3 maskor minskade)
= sticka 5 maskor räta tillsammans så här: Sticka 5 rätmaskor, lyft dem tillbaka på vänster sticka, lyft den näst yttersta maskan över den yttersta, upprepa till alla 4 maskorna har lyfts över (= 4 maskor minskade). Lyft tillbaka den sista stickade maskan på höger sticka
= sticka 5 maskor vridet räta tillsammans så här: Sticka 5 rätmaskor, lyft den näst sista maskan som stickades över den sista, upprepa till alla 4 maskorna har lyfts över (= 4 maskor minskade).
= ingen maska, hoppa över denna rutan

Kommentarer (33)

Skriv din kommentar här!

Bente Madsen 30.05.2018 - 14:39:

Mange tak.

Bente Madsen 28.05.2018 - 13:19:

Jeg mente mønster 3 der går på 14 masker og mønster 2 der mangler jeg også 2masker.

DROPS Design 30.05.2018 kl. 12:40:

Sidste indtagning strikker du således - du skal have 2 masker tilbage: = tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 2 ret, løft den løse maske over de 2 masker som blev strikket

Bente Madsen 28.05.2018 - 13:05:

Jeg kan ikke få mønster 14 til at passe når jeg når til 4pind vrangen har jeg kun 12 masker ?

DROPS Design 30.05.2018 kl. 12:39:

Hej Bente, du skal have 13 masker efter 3.p i A.3. Husk at du har 2 masker tilbage efter sidste indtagning. God fornøjelse!

Christine 27.05.2018 - 11:41:

Normalerweise stricke ich nach Muster in der Hinreihe und zurück wie die Maschen erscheinen, bzw. je nachdem ob kraus Rechts oder nur Rechts. Ist es in dieser Anleitung so, dass auch die Rückreihen nach Muster gestrickt werden?

DROPS Design 28.05.2018 kl. 09:30:

Liebe Christine, alle Reihen sind im Diagram gezeight, dh Hin- sowie Rückreihen. Hinreihen lesen Sie rechts nach links (von der unteren Ecke an der rechten Seite) und Rückreihen lesen Sie links nach rechts. Viel Spaß beim stricken!

Maryse54 03.05.2018 - 11:29:

Je n\\\\\\\'arrive pas à réaliser le digramme A14 sur l\\\\\\\'endroit. le digramme dit: glisser une maille à l\\\\\\\'endroit, tricoter 2 mailles endroit , passer la maille glissée par dessus la maille tricotée. faut-il lire: par dessus les mailles tricotées? Je me retrouve avec soit 13 mailles soit 15 au lieu des 14 qu\\\\\\\'il me faudrait. Qui peux me répondre? Merci

DROPS Design 03.05.2018 kl. 11:33:

Bonjour Marysse54, tout à fait, la correction a été faite, on fait ici une petite torsade ajourée. Bon tricot!

Anne Flakk 18.03.2018 - 09:54:

Ønsker å strikke denne rundt i stedet for frem og tilbake - er det noen utfordringer med det?

DROPS Design 19.03.2018 kl. 10:00:

Hej Anne, Det kan man godt, men det er kun de få cm mellem slidsen og ærmegabet som kan strikkes rundt og vi kan ikke hjælpe dig med at skrive opskriften om. God fornøjelse!

Sari Salminen 14.03.2018 - 00:59:

Hei! järki sanoi,että ohjeessa on virhe ?! mutta valitettavasti tein kuten ohjeessa sanottiin ja pieleen meni... ,eikä selkäpuolesta tullut näinollen symmetrinen :-( eli ohjeessa on mainittu vain A 2 , eikä lainkaan A 3:a ?! vaikka toinen puoli tulisi tehdä A 3:n mukaan...eli etu-sekä takaosaan, kuuluisi tulla molemmat: A2 JA A3 kuviot

DROPS Design 04.06.2018 kl. 14:17:

Ohjeeseen on nyt tehty tarvittavat korjaukset.

Claudia 10.03.2018 - 13:45:

Ein wunderschönes Modell! Allerdings hat sich in der Anleitung ein Fehler eingeschlichen. Im Rückenteil bzw. Vorderteil müsste die Reihenfolge der Muster A1-A2-A1-A3-A1 sein, oder? A3 fehlt in der Anleitung komplett.

DROPS Design 12.03.2018 kl. 08:42:

Liebe Claudia, A.3 wird doch gestrickt, es sind aber 14 und nich 4 Maschen wie beschrieben (Tippfehler, den korrigieren wir): 3 Maschen kraus rechts, 4-8-10-15-18-24 Maschen rechts, A.1 (= 17-17-19-19-21-21 Maschen), A.2 (= 14 Maschen), A.1, A.3 (= 14 Maschen), A.1, 4-8-10-15-18-24 Maschen rechts, 3 Maschen kraus rechts. Viel Spaß beim stricken!

Lena Nordin 02.03.2018 - 22:06:

Hej När jag tar bort i mönstret 3 m hur ska dessa ersättas??

Annika Liljeström 25.02.2018 - 20:14:

Hej! Jag ser att ni har rättat till felet i mönstret nu. Tyvärr hann jag skriva ut mönstret innan ni hade fått besked om felet och jag hann sticka hela bakstycket innan jag såg det. Ganska tråkigt... Vänliga hälsngar Annika

Kommentér oppskrift DROPS 188-9