DROPS / 84 / 3

DROPS 84-3 by DROPS Design

DROPS jakke i "Highlander" med frynser på kragen

DROPS design: Modell nr HH-031
--------------------------------------------------------

Størrelse: S - M - L - XL - XXL
Materialer: DROPS Highlander fra GARNSTUDIO
350-350-400-450-500 gr f.nr 03, sennep

10 m x 16 p på p 8 og glstrikk = 10 x 10 cm.

Rille (frem og tilbake på p):
1 rille = 2 pinner. 1.p: Rett, 2.p: Rett.

Øketips (gjelder sjalskragen):
Det økes 1 m ved å hente opp m fra forrige p og strikke denne rett. Alle økninger skjer fra retten.

Bakstk: Legg opp 40-44-48-53-58 m (inkl 1 kantm i hver side) på p 8 med Highlander og strikk glstrikk. Husk på strikkefastheten! Når arb måler 10 cm økes det 1 m i hver side på hver 8.-8.-9.-9.-10. cm totalt 3 ganger = 46-50-54-59-64 m. Når arb måler 33-34-35-36-37 cm felles det til ermhull i hver side på hver 2.p: 3 m 1 gang, 2 m 0-0-1-2-3 ganger og 1 m 2-3-3-3-3 ganger = 36-38-38-39-40 m. Når arb måler 50-52-54-56-58 cm felles de midterste 12-12-12-13-14 m av til hals. Videre felles det 1 m på neste p mot halsen = 11-12-12-12-12 m tilbake på hver skulder. Fell av når arb måler 52-54-56-58-60 cm.

Venstre forstk: Legg opp 5-7-9-11-14 m (inkl 1 kantm i siden) på p 8 med Highlander og strikk glstrikk.

Les hele neste avsnitt før det strikkes!
Avrundet kant + sjalskrage: Etter 2 p legges det opp nye m mot midt foran på hver 2.p: 3 m 2 ganger, 2 m 2 ganger og 1 m 5 ganger (= avrundet kant) = 20-22-24-26-29 m. Når arb måler 20-21-22-23-24 cm (sett 1 merketråd mot midt foran - her skal frynsene starte) økes det til krage innenfor 1 kantm mot midt foran - se Øketips: Øk på hver 2.p: 1 m 2 ganger, på hver 4.p: 1 m 4 ganger og på hver 6.p: 1 m 3 ganger = 9 m økt til krage.
Sideøk: Samtidig når arb måler 10 cm økes det i siden som på bakstk.
Ermhull: Samtidig når arb måler 33-34-35-36-37 cm felles det til ermhull i siden som på bakstk.
Etter alle økninger og fellinger er det 27-28-28-28-29 m på p. Når arb måler 52-54-56-58-60 cm felles de 11-12-12-12-13 m på skulderen av = 16 krage-m tilbake på p.
Krage: Kragen strikkes videre i glstrikk og syes til bakstk etterpå. Strikk 2 p over alle m, strikk 2 p over kun de ytterste 10 m mot midt foran, * strikk 2 p over alle m, strikk 2 p over kun de ytterste 8 m mot midt foran *, gjenta fra *-* til kragen måler ca 7-8 cm innerst (den vil da måle ca 14-16 cm ytterst). Sett m på 1 tråd.

Høyre forstk: Legg opp og strikk som venstre men motsatt.

Erme: Legg opp 25-26-26-28-28 m (inkl 1 kantm i hver side) på p 8 med Highlander og strikk 1 rille, deretter fortsettes det med glstrikk. Når arb måler 10 cm økes det 1 m i hver side på hver 7.-7.-5,5.-5,5.-4,5. cm totalt 6-6-7-7-8 ganger = 37-38-40-42-44 m. Når ermet måler 49-48-47-46-44 cm felles det til ermtopp i hver side på hver 2.p: 3 m 1 gang, 2 m 1 gang og 1 m 2-3-5-5-7 ganger, videre felles det 2 m i hver side til arb måler 56-56-57-57-57 cm, deretter felles det 3 m 1 gang i hver side. Fell av de resterende m, arb måler ca 57-57-58-58-58 cm.

Montering: Sy skuldersømmene. Sy kragen sammen midt bak med maskesting. Sy kragen til halsringningen på bakstk med sømmen ut på rettsiden. Sy i ermene. Sy erm- og sidesøm i ett innenfor 1 kantm.

Frynser: Det festes frynser langs hele kragen - start ved merketråden på det ene forstk, fortsett bak i nakken og stopp ved merketråden på det andre forstk (det skal være ca 3-4 cm mellom hver frynse).
1 frynse = Klipp 2 tråder á 20 cm, brett dem dobbelt og tre løkken rundt ytterste m, trekk endene gjennom løkken.

Fm-rad: Hekle 1 rad med fm på nål 7 med Highlander - start ved merketråden på det ene forstk, hekle videre ned langs forstk, bakstk og opp langs forstk i den andre siden opp til merketråden. NB: Pass på at det hekles løst slik at kanten ikke kommer til å stramme.

Lukning: Jakken på bildet holdes sammen med en pinne, men dersom det ønskes kan det hekles en knapphullshempe på høyre forstk på nål 7 med Highlander slik: Hekle 1 fm akkurat der frynsene starter, 4 lm (evt tilpasset knappens str) og fest med 1 fm ca 2 cm ned. Sy i en knapp på venstre forstk.

Diagram

Sabrina 20.09.2015 - 11:49:

Ich verstehe nicht, wie ich den Kragen arbeiten muss. Ich habe 16 Maschen auf der Nadel, Stricke 2 Rd, soll dann nur die 10 Maschen der Innenseite stricken. Was mache ich mit den übrigen 6? Abketten? Und wie komme ich zu den 10 Maschen innen? Muss ja hin stricken....😳 Freue mich auf eine Antwort!!!

DROPS Design 20.09.2015 kl. 14:37:

Das sind verkürzte Reihen, die Sie am Kragen stricken, schauen Sie sich hierzu auch einmal ein Hilfsvideo an, im Kopf neben dem Foto unter Videos. Sie stricken also wie folgt: 2 R (d.h. Hin- und Rück-R) über alle 16 M, dann stricken Sie die 10 ersten M (also die, die außen am Rand des Kragens liegen), wenden mitten in der R und stricken die 10 M wieder zurück. Dann wieder 2 R über alle 16 Kragen-M, dann stricken Sie nur die ersten 8 M, wenden mitten in der R und stricken die 8 M zurück. Das machen Sie so lange, bis Sie die angegebene Kragen-Länge erreicht haben. Beim anderen Vorderteil beginnen Sie dann einfach die verkürzten R mit einer Rück-R und arbeiten genauso.

Conny 07.10.2013 - 16:50:

Ben eindelijk verder gekomen tot aan de bovenkant van de kraag. Maar snap niet hoe ik dit verder moet breien. Als ik 10 steken brei vanaf middenvoor en later alle steken krijg ik gaten. Is toch niet de bedoeling. Maar weet niet wat ik fout doe. Hoe doe ik dit.

DROPS Design 07.10.2013 kl. 20:52:

Hoi Conny. Je breit de verkorte toeren en om gaatjes te voorkomen, kan je 1: een st opnemen van de vorige nld in de overgang en deze samen breien met de eerste st. Je kan ook deze techniek proberen:

Conny 04.10.2013 - 08:26:

Snap niet waar ik nu precies de steken moet meerderen tbv de kraag na de markeerdraad. Ik heb op dit moment 26 steken. Waar plaats ik dan een kantsteek en waar meerder ik dan precies???

DROPS Design 07.10.2013 kl. 21:22:

Brei je het linker voorpand dan is middenvoor aan de linkerkant van de nld en de zijkant aan de rechterkant van de nld. Je meerdert dus voor de voor de ronding en kraag aan de linkerkant, en meerderingen aan de zijkant en afkanten voor het armsgat aan de rechterkant.

Kommentér oppskrift DROPS 84-3