DROPS / 187 / 21

Early May by DROPS Design

Gebreid vest met kantpatroon en raglan. Maten S - XXXL. Het werk wordt gebreid in DROPS Muskat.

Trefwoorden: kantpatroon, raglan, vesten,

DROPS Design: Patroon nr. r-717
Garengroep B
-----------------------------------------------------------
500-550-600-650-750-800 g kleur 10, perzik

Het werk kan tevens gebreid worden met garen van:
"Alternatief garen (Garengroep B)" – zie link hieronder.

DROPS NAALDEN ZONDER KNOP EN RONDBREINAALD (60 of 80 cm) MAAT 4 MM – of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 21 steken en 28 naalden van tricotsteek is 10 cm breed en 10 cm hoog.

DROPS RONDBREINAALD (60 of 80 cm) MAAT 3.5 MM – of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 22 steken en 30 naalden van tricotsteek is 10 cm breed en 10 cm hoog.

DROPS PARELMOERKNOPEN, Gebogen (wit) N0 521: 8 stuks voor alle maten.

---------------------------------------------------------

Opmerkingen (14) FAQ

100% katoen
vanaf 2.02 € /50g
DROPS Muskat uni colour DROPS Muskat uni colour 2.02 € /50g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 20.20€ krijgen. Lees meer.

RIBBELSTEEK (wordt in de rondte gebreid - voor de mouw):
1 ribbel = Brei 1 naald recht en 1 naald averecht.

PATROON:
Zie telpatroon A.1. Het telpatroon laat alle naalden in het patroon aan de goede kant zien.

KNOOPSGATEN:
Brei knoopsgaten op de rechter voorbies. 1 KNOOPSGAT = brei de 3e en 4e steek vanaf de rand recht samen en maak 1 omslag. Brei de omslag recht op de volgende naald = gaatje.
Brei knoopsgaten als het werk meet:
S: 2, 8, 14, 20, 27, 34, 41 en 48 cm
M: 2, 8, 15, 22, 29, 36, 43 en 50 cm
L: 2, 9, 16, 23, 30, 37, 44 en 52 cm
XL: 2, 9, 16, 23, 30, 38, 46 en 54 cm
XXL: 2, 9, 16, 24, 32, 40, 48 en 56 cm
XXXL: 2, 10, 18, 26, 34, 42, 50 en 58 cm

TIP VOOR HET MINDEREN-1:
Om uit te rekenen hoe u verdeeld mindert, neem het totaal aantal steken op de naald (dus 223 steken), minus de biezen (dus 10 steken) en deel de overgebleven steken door het aantal te maken minderingen (dus 29) = 7.3. In dit voorbeeld breit u ongeveer iedere 6e en 7e steek samen; minder niet over de biezen.

TIP VOOR HET MINDEREN-2 (voor de zijkanten):
Begin 3 steken voor de markeerdraad, brei 2 recht samen, 2 recht (de markeerdraad zit in het midden van deze 2 steken), 1 steek recht afhalen, 1 recht, haal de afgehaalde steek over de gebreide steek.

TIP VOOR HET MEERDEREN (voor de mouwen):
Brei tot er 2 steken over zijn voor de markeerdraad, 1 omslag, 2 recht (de markeerdraad zit in het midden van deze 2 steken), 1 omslag. Brei op de volgende naald de omslagen gedraaid recht om gaatjes te voorkomen.

RAGLAN:
Minder 2 steken in elke overgang tussen het lijf en de mouwen.
Minder als volgt aan de goede kant:
Begin 3 steken voor de markeerdraad en brei dan als volgt: 2 recht samen, 2 recht (de markeerdraad zit in het midden van deze 2 steken), 1 steek recht afhalen, 1 recht, haal de afgehaalde steek over.
----------------------------------------------------------

VEST:
Het lijf wordt heen en weer gebreid met de rondbreinaald, van onder naar boven. De mouwen worden in de rondte gebreid met breinaalden zonder knop, dan worden de mouwen en lijf op dezelfde naald gezet en de pas wordt heen en weer gebreid met minderingen voor de raglan.

LIJF:
Zet 223-241-259-289-313-343 steken op (inclusief 5 voorbiessteken aan elke kant) met rondbreinaald 3.5 mm en Muskat. Brei 1 naald averecht aan de verkeerde kant, brei dan als volgt – aan de goede kant: 5 steken RIBBELSTEEK– zie uitleg hierboven, boordsteek (3 recht /3 averecht) tot er 8 steken over zijn op de naald, brei 3 recht en 5 steken in ribbelsteek. Brei KNOOPSGATEN op de rechter voorbies – zie uitleg hierboven. Ga verder met boordsteek tot het werk 3 cm meet, brei 1 naald recht aan de goede kant terwijl u 29-31-33-39-39-45 steken verdeeld op de naald mindert – lees TIP VOOR HET MINDEREN-1 = 194-210-226-250-274-298 steken op de naald. Ga verder met rondbreinaald 4 mm. Ga verder met tricotsteek en 5 steken in ribbelsteek aan elke kant (= biezen). Voeg 2 markeerdraden in het werk, 51-55-59-65-71-77 steken in vanaf elke kant (achterpand = 92-100-108-120-132-144 steken). DENK OM DE STEKENVERHOUDING! Als het werk 6 cm meet, minder dan 1 steek aan elke kant van de markeerdraden (= 4 steken geminderd), minder iedere 7 cm in totaal 4 keer – lees TIP VOOR HET MINDEREN-2 = 178-194-210-234-258-282 steken. Als het werk 30-30-31-32-32-32 cm meet, kant dan af voor de armsgaten aan elke kant als volgt: Brei tot er 4-4-5-5-6-6 steken over zijn voor de eerste markeerdraad in de zijkant, kant de volgende 8-8-10-10-12-12 steken af, brei tot er 4-4-5-5-6-6 steken voor de markeerdraad zijn aan de andere kant, kant de volgende 8-8-10-10-12-12 steken af en brei tot het einde van de naald. Er zijn nu 76-84-90-102-112-124 steken op het achterpand en 43-47-50-56-61-67 steken op elk voorpand. Laat het werk rusten en brei de mouwen.

MOUW:
Het werk wordt in de rondte gebreid met breinaalden zonder knop. Zet 47-49-51-53-55-57 steken op met breinaalden zonder knop maat 4 mm en Muskat. Brei 2 RIBBELS – zie uitleg hierboven. Voeg 1 markeerdraad in op het begin van de naald. Brei dan als volgt: Brei 9-10-11-12-13-14 steken recht, A.1 (= 29 steken), 9-10-11-12-13-14 steken recht. Ga verder met dit patroon in de hoogte, Meerder TEGELIJKERTIJD als het werk 6-6-8-8-8-6 cm meet, 1 steek aan elke kant van de markeerdraad – lees TIP VOOR HET MEERDEREN. Meerder iedere 3½-2½-1½-1½-1½-1½ cm in totaal 10-14-18-18-19-20 keer = 67-77-87-89-93-97 steken. De gemeerderde steken worden gebreid in tricotsteek. Als het werk 42-41-40-40-38-37 cm meet, (LET OP! Kortere afmetingen in de grotere maten vanwege een langere raglanminderingen en bredere hals) kant dan 4-4-5-5-6-6 steken af aan elke kant van de markeerdraad = 59-69-77-79-81-85 steken. Laat het werk rusten en brei de andere mouw.

PAS:
Plaats de mouwen op dezelfde rondbreinaald als het lijf waar u steken voor de armsgaten heeft afgekant = 280-316-344-372-396-428 steken. Voeg 1 markeerdraad in, in alle overgangen tussen het lijf en de mouwen (= 4 markeerdraden). Ga verder met tricotsteek over de steken op het lijf, ribbelsteek op de biezen en patroon en tricotsteek zoals hiervoor op de mouwen, begin TEGELIJKERTIJD op de volgende naald, met de minderingen voor de raglan – zie uitleg hierboven (= 8 steken geminderd). Minder iedere 4e naald 11-10-8-8-9-8 keer, dan iedere 2e naald 7-12-17-19-20-24 keer (in totaal 18-22-25-27-29-32 keer). Na alle minderingen voor de raglan zijn er 136-140-144-156-164-172 steken over op de naald. Brei 2 ribbels en minder TEGELIJKERTIJD op de eerste naald van de ribbels 30-30-30-36-38-42 steken verdeeld – denk om TIP VOOR HET MINDEREN-1 = 106-110-114-120-126-130 steken. Kant af.

AFWERKING:
Naai de openingen onder de mouwen dicht. Naai knopen op de linker voorbies.

= 1 steek recht afhalen, 2 recht, haal de afgehaalde steek over de gebreide steek
= maak 1 omslag tussen 2 steken
= 4 steken gedraaid recht samen
= 4 steken recht samen
= geen steek, sla dit vierkant over

Debbie Legault 31.03.2019 - 00:47:

As far as I can make out, you only present finished measurements. I don't know how to figure out what size to make for a Canadian Size Large, any advise would help. I really don't want to put so much time into knitting it and it not fit.

DROPS Design 01.04.2019 kl. 13:00:

Dear Mrs Legault, measure a similar garment you have and like the shape and compare these measurements to the ones in the chart to find out the matching size. read more about sizing here. Happy knitting!

Pani 07.01.2019 - 23:02:

Die Passe bin ich dabei und es sieht gut aus. Aber 316 maschen zu 140 maschen ist es für mich schwierig, weil nur maximal 17x Raglanabnahmen gestrickt werden. Sonst die Raglanabnahmen das Ärmel-muster überlappen. Oder habe ich Raglanabnahmen falsch gestrickt, im vergleich zu bilder? Können Sie mir bitte erklären und empfehlen, wie ich reibungslos weiter stricken kann?

DROPS Design 08.01.2019 kl. 09:20:

Liebe Pani, Sie nehmen 8 Maschen für den Raglan ab - siehe RAGLANABNAHMEN: in jede 4. Reihe 10 x und in jede 2. Reihe 12 x = es werden 10+12= 22 x 8 M = 176 Maschen abgenommen, so haben Sie 316 - 176 = 140 M übrig. Viel Spaß beim stricken!

Angatahi 08.11.2018 - 19:31:

Bonjour, combien mesure le gilet?

DROPS Design 09.11.2018 kl. 08:02:

Bonjour Angatahi, vous trouverez toutes les mesures pour chaque taille dans le schéma des mesures à la fin des explications - d'autres infos sur les tailles et les mesures ici. Bon tricot!

PS 17.10.2018 - 22:09:

Ich bin am Anfang oder 1. Reihe der Passe (316 Maschen sind auf meinem Nadel).Aber ich kann die Anleitung nicht nachvollziehbaren,wie ich zu 140 Maschen kommen kann.Mit der größe M sollte die 22 mal (22×8=176 maschen abzunehmen) Raglanabnahmen gestrickt werden, ich kann leider nur bis einer länge von 16 cm, NICHT 22 cm. Sollte ich die 316 Maschen ohne abnehmen bis einer Länge von 6 cm weiterstricken und danach fange ich Raglanabnahmen an? Ich bitte bei Ihnen um die detaillierte Erklärung.

DROPS Design 18.10.2018 kl. 10:01:

Liebe PS, wenn Ihre Maschenprobe in der Höhe nicht genau stimmt, dann können Sie regelmäßig Reihen ohne Abnahmen zwischen den Raglanabnahmen Reihen stricken. Viel Spaß beim stricken!

Edith 23.09.2018 - 19:54:

Mit jelent az SZO? Nem ertem az alabbi akat...mit jelent sikban kotve? BORDA / LUSTAKÖTÉS (oda-vissza haladva - síkban - kötve). 1 borda= 2 sima szemekkel kötött sor. ? BORDA/ LUSTAKÖTÉS: (körben kötve a kéthegyű kötőtűkön- a két ujjához.) 1 borda = 1 kör sima szemekkel, 1 kör fordított szemekkel.

DROPS Design 30.09.2018 kl. 09:04:

Kedves Edit, a SZO = színe oldal. A borda a lustakötés során kialakult bordára utal, ami két sima szemekkel kötött sorból alakul ki, ugyanez körben kötve egy sima szemekkel és egy fordított szemekkel kötött sorból alakul ki. Sikeres kézimunkázást!

Fabienne 07.09.2018 - 12:35:

Bonjour, j'ai les bras plutôt courts et je voulais faire les manches un peu plus courtes (71 cm est beaucoup trop long, il me faudrait 4 cm de moins). Où est-ce que je dois faire ce "raccourci" ? Est-ce que je commence les augmentations plus tard et je les fais plus rapprochées ? Est-ce que je m'arrête plus tôt avant la fin de la manche ? Merci d'avance de vos conseils.

DROPS Design 07.09.2018 kl. 13:52:

Bonjour Fabienne, les manches mesurent 42-41-40-40-38-37 cm depuis la séparation d'avec l'empiècement (71 cm depuis le milieu de l'encolure dos jusqu'au poignet) - si vous lez voulez plus courtes, vous pouvez ajuster les diminutions en les faisant plus tôt ou plus fréquemment. Vous pouvez vérifier les mesures finales d'après un vêtement similaire que vous avez et dont vous aimez la forme et ajuster en fonction. Bon tricot!

Borel 16.08.2018 - 09:44:

Merci pour la précision, j'avais mal compris le rang 3 et pensais qu'il fallait tricoter ensemble les mailles endroit et non séparément. Dès lors tout rentre dans l'ordre 😉. Je trouve votre site vraiment indispensable et votre rapidité de réaction très professionnelle, merci pour tout.

Borel 15.08.2018 - 17:08:

J'ai un soucis avec le diagramme. A la 4e ligne aux mailles 4, 5, 6 je n'ai qu'une maille et pas deux pour faire le jeté entre deux. Où dois-je le faire ? Avant la maille tricotée ou après ? Je ne peux pas avoir deux mailles puisque au rang précédent on fait un surjet sur deux mailles ensemble il n'en reste donc qu'une. Merci pour vos éclaircissements.

DROPS Design 16.08.2018 kl. 09:16:

Bonjour Mme Borel, au 3ème rang, on doit avoir 2 mailles au lieu de 3 (on ne diminue qu'une seule maille: glissez 1 m à l'end, tricotez les 2 m suivantes à l'endroit et passez la m glissée par-dessus les 2 mailles tricotées), au rang suivant, faites 1 jeté entre ces 2 m = vous avez de nouveau 3 m. Bon tricot!

Christina 07.03.2018 - 20:20:

Die angegebene Maschenanzahl scheint wirklich nicht zu stimmen! Ich habe eine Maschenprobe gemacht (passte genau mit 10 cm) und habe dann mal die kleinste Größe begonnen (ich stricke immer Gr. S, das passte bisher immer). Als das Bündchen fertig war, habe ich mal nachgemessen - viel zu weit! Beim zweiten Anlauf habe ich 30 Maschen weniger angeschlagen, nun scheint es zu passen!

Kate Andersen 22.02.2018 - 23:05:

Jeg er lige blevet færdig med denne skønne cardigan. Den er bare SÅ sød altså. Kan jeg varmt anbefale til andre.

Laat een opmerking achter voor DROPS 187-21