DROPS / 186 / 4

Point the Way by DROPS Design

Stickad sjal med rätstickning och ränder. Arbetet är stickat i DROPS Fabel.

DROPS Design: Modell fa-402
Garngrupp A
-----------------------------------------------------------
Mått: ca 50 x 180 cm
Garnåtgång:
DROPS FABEL från Garnstudio (tillhör garngrupp A)
50 g färg 522, turkos/blå
50 g färg 161, rosa dröm
50 g färg 904, lavendel
50 g färg 910, sea mist

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp A)" – se länken nedan.

DROPS RUNDSTICKA (60 eller 80 cm) NR 4,5 – eller den sticka du måste använda för att få 20 maskor och 40 varv rätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.
----------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 112kr. Läs mer.

Det stickas ränder så här (OBS! Byt tråd i slutet på ett varv från rätsidan).
* Sticka 12 cm med turkos/blå
Sticka 3 cm med 2 varv rätstickning turkos/blå, 2 varv rätstickning rosa dröm
12 cm med rosa dröm.
Sticka 3 cm med 2 varv rätstickning rosa dröm, 2 varv rätstickning lavendel
12 cm med lavendel.
Sticka 3 cm med 2 varv rätstickning lavendel, 2 varv rätstickning sea mist
12 cm med sea mist *, upprepa *-*.
----------------------------------------------------------

SJAL:
Sjalen stickas från den ena kortsidan och bortåt.

Lägg upp 164 maskor på rundsticka 4,5 med turkos/blå. Sticka 1 varv rätt från avigsidan. Sätt 1 markör i den 2:a maskan på varvet – sett från rätsidan. Fortsätt med rätstickning och RÄNDER - se förklaring ovan, och sticka så här:
VARV 1 (från rätsidan): 1 rätmaska, 1 omslag, 1 rätmaska (maskan med markör), 1 omslag, sticka tills det återstår 2 maskor, sticka 2 maskor räta tillsammans.
VARV 2 (från avigsidan): Sticka 2 maskor räta tillsammans, sticka rätmaskor varvet ut, omslagen stickas räta så att det blir hål.
VARV 3 (från rätsidan): Sticka fram till maskan med markör, 1 omslag, 1 rätmaska (maskan med markör), 1 omslag, sticka tills det återstår 2 maskor, sticka 2 maskor räta tillsammans.
VARV 4 (från avigsidan): Sticka 2 maskor räta tillsammans, sticka rätmaskor varvet ut, omslagen stickas räta så att det blir hål.

Upprepa varv 3 och 4, fortsätt med 1 omslag på varje sida av maskan med markör, och minskas i slutet på varv från rätsidan och i början av varv från avigsidan. Maskantalet kommer att vara det samma uppöver. Fortsätt till det har ökats 80 ggr på varje sida av markören = 164 maskor på varvet (det har stickats 160 varv).

VARV 1 (= från rätsidan): Maska av de första 10 maskorna på varvet, sticka fram till maskan med markör, 1 omslag, 1 rätmaska (= maskan med markör), 1 omslag, sticka tills det återstår 2 maskor, sticka 2 maskor räta tillsammans.
VARV 2 (från avigsidan): Sticka 2 maskor räta tillsammans, sticka varvet ut, omslagen stickas räta så att det blir hål = 154 maskor på varvet.
VARV 3 (= från rätsidan): Sticka fram till maskan med markör, 1 omslag, 1 rätmaska (= maskan med markör), 1 omslag, sticka tills det återstår 2 maskor, sticka 2 maskor räta tillsammans.
VARV 4 (från avigsidan): Sticka 2 maskor räta tillsammans, sticka varvet ut, omslagen stickas räta så att det blir hål = 154 maskor på varvet.

VARV 5 - 10: Sticka som varv 3 och 4 = 154 maskor på varvet

Upprepa varv 1 till 10 uppöver, det minskas 10 maskor på vart 10:e varv
Fortsätt till det är 4 maskor kvar på stickan, maska av dessa maskorna. Klipp av och fäst trådarna.

Paula Castanho 16.04.2019 - 15:04:

Olá, obrigada por partilhar este xaile maravilhoso. Já fiz um que ficou lindo e estou a fazer outro. Tenho 2 amigas que também estão a fazer. Adorei. Bjs de Portugal (Sintra)

Sara Pastore 06.03.2019 - 15:24:

Buongiorno, per caso ha chiesto la verifica alla casa madre? Grazie sara

DROPS Design 06.03.2019 kl. 16:32:

Buongiorno Sara. Al momento non abbiamo ricevuto indicazioni di correzioni sulla quantità di filato occorrente. Dovessero arrivare, il testo verrà corretto online. Buon lavoro!

Sara Pastore 11.02.2019 - 22:59:

Buonasera. Ho comprato il kit per point the way. Il campione mi viene identico a quello da voi fornito, ho montato 134 maglie invece di 164 ma dopo 15 cm circa il primo gomitolo è terminato. Mi chiedo, come faccio a ripetere lo schema? Grazie Sara

DROPS Design 14.02.2019 kl. 06:46:

Buongiorno Sara, non abbiamo ricevuto altre segnalazioni riguardo la quantità di filato, in ogni caso chiederemo una verifica alla casa madre. Buon lavoro!

Anita Winblad 02.01.2019 - 22:25:

Så rolig att sticka! Jag har gjort tre stycken på raken nu!

Gudrun 03.12.2018 - 22:38:

Hej lite frågande igen. Det står tydligt i beskrivningen att man inte ska börja maska av 10 maskor i sidan förrän det ökats 80 maskor på vardera sidan av markören. Men på bilden börjar dessa minskningar redan i tredje färgen, lavendel. Jag är nu förbi den färgen och mitt i sea mist, men har ändå 16 varv kvar innan det ökats 80 maskor på var sida markören. Det förvirrar. Har jag förstått fel?

DROPS Design 07.12.2018 kl. 13:55:

Hej Gudrun, nej men det låter som att du evt har en annan stickfasthet i höjden. Vi har 40 varv rätstickning på 10 cm i höjden. Det gör ingenting, men följ antal cm mönstret. Lycka till :)

Britta Storm 14.11.2018 - 10:16:

Jeg har selv fundet fejlen. Jeg har strikket 10 riller i stedet for 10 pinde mellem indtagningerne.

Britta Storm 11.11.2018 - 13:55:

Skal udtagningerne ikke slutte i spidsen? Jeg har lavet 9 indtagninger med 10 masker og nu er der ikke flere masker på den anden side af udtagningerne. Hvad gør jeg galt?

DROPS Design 30.11.2018 kl. 09:40:

Hei Britta. Så bra du fant ut av det. God fornøyelse

Claudia Carolina 07.11.2018 - 21:16:

Spett.le Drops, grazie mille per i meravigliosi disegni. Desidererei lavorare questo scialle con 300 gr di Fabel; con quante maglie dovrei incominciare? Grazie di nuovo

DROPS Design 07.11.2018 kl. 21:52:

Buonasera Claudia, questo scialle si lavora con un gomitolo per colore e può seguire le istruzioni indicate lavorando con Fabel. Se necessita di un'assistenza più personalizzata si può rivolgere al suo rivenditore DROPS di fiducia. Buon lavoro!

Gudrun 30.10.2018 - 21:12:

Hej, jag förstår inte riktigt beskrivningen av rändwrna. Ska man sticka först 12 cm med endast turkos/blå, sedan 3 cm med 2 varv turkos/blå och 2 varv rosa dröm, och SEN 12 cm med endast rosa dröm och därefter 3 cm med 2 varv den färgen och 2 varv lavendel, osv. Eller: ska man sticka 12 cm där man direkt varvar två färger vartannat varv? Lite otydligt. Men jag gissar det första alternativet efter att ha studerat bilden. Tacksam för klargörande! Mvh Gudrun

DROPS Design 31.10.2018 kl. 16:01:

Hei Gudrun. Ja det stemmer, det første du sier: 12 cm med turkis/blå, 3 cm med fargebytte etter 1 rille (2 omganger), 12 cm med rosa drøm osv. God fornøyelse

Patrycja 29.09.2018 - 09:42:

Meine selbstgesponnene Wolle hat für das wunderschöne Tuch nicht ausgereicht, kann ich das Tuch auch kleiner stricken? Also mit einer geringeren Maschen Anzahl? Haben sie einen Beispiel für mich?

DROPS Design 01.10.2018 kl. 08:22:

Liebe Patrycja, wir bitten um Verständnis, dass wir nur unsere Produkte empfehlen können und dass der Kauf des Materials uns hilft, weiterhin kostenlose Anleitungen zur Verfügung stellen zu können. Viel Spaß beim stricken!

Kommentér oppskrift DROPS 186-4