DROPS / 187 / 1

Verona by DROPS Design

Kjole med striber, raglan og slids i siderne, strikket ovenfra og ned. Størrelse S - XXXL. Arbejdet er strikket i DROPS Paris.

DROPS Design: Model w-677
Garngruppe C eller A + A
-----------------------------------------------------------
150-150-200-200-200-250 g farve 60, mørk gammelrosa
150-150-150-150-150-200 g farve 38, koral
100-100-150-150-150-150 g farve 29, lys isblå
100-100-100-150-150-150 g farve 58, støvrosa
100-100-100-100-100-150 g farve 103, dark wash
100-100-100-100-100-100 g farve 17, naturhvid
100-100-100-100-100-100 g farve 07, lyng
50-50-50-50-100-100 g farve 41, sennep
OBS: Hvis kjolen strikkes ensfarvet vil der gå 600-700-750-850-900-1000 g Paris.

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe C)" – se link under.

DROPS RUNDPINDE (60 og 80 cm) nr 5 – eller de pinde du skal bruge for at få 17 masker og 22 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (40 og 80 cm) nr 4 – til kanter i retstrik.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 152.15kr. Læs mere.

UDTAGNINGSTIPS-1 (gælder bærestykket):
For at beregne hvordan der skal tages ud jævnt fordelt regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 88 masker) og deler med antal udtagninger som skal gøres (f.eks 12) = 7,3.
I dette eksempel tages der ud efter ca hver 7.maske ved at slå om. På næste omgang strikkes omslagen drejet ret så der ikke bliver hul.

MØNSTER (gælder raglan):
Se diagram A.1.

STRIBER BÆRESTYKKE:
Striberne strikkes i glatstrik således:
2-2-2-2-2-2 omgange sennep,
5-6-6-8-8-9 omgange lys isblå,
2-4-4-4-6-6 omgange mørk gammelrosa,
5-6-6-8-8-9 omgange lyng,
2-2-2-2-2-2 omgange sennep,
10-12-14-14-14-16 omgange koral,
2-2-2-2-2-2 omgange støvrosa,
ca 4-4-6-6-8-8 omgange mørk gammelrosa, dvs strik glatstrik med mørk gammelrosa til bærestykket er strikket færdig, derefter strikkes A.2 og A.3 som forklaret i opskriften

STRIBER RYG & FORSTYKKE:
Se diagram A.2 og A.3. Vælg diagram for din størrelse. Striberne strikkes i glatstrik

RAGLAN:
Tag ud til raglan på hver side af de 4 mærketråde således: Start 1 maske før mærketråden, slå om, strik 2 ret (mærketråden sidder midt mellem disse 2 masker), slå om (= 2 masker taget ud). På næste omgang strikkes omslagen ret så der bliver hul.

INDTAGNINGSTIPS (gælder i siderne på kjolen):
Start 5 masker før mærketråden, strik 2 ret sammen, strik 6 ret (mærketråden sidder midt i disse 6 masker), tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket (= 2 masker taget ind).

UDTAGNINGSTIPS-2 (gælder i siderne på kjolen):
Start 3 masker før mærketråden, slå om, strik 6 ret, slå om (= 2 masker taget ud). På næste omgang strikkes omslagen drejet så der ikke bliver hul.
----------------------------------------------------------

KJOLE:
Arbejdet strikkes rundt på rundpind ovenfra og ned til slidsen starter. Derefter strikkes for- og bagstykket frem og tilbage hver for sig til færdig mål. Ærmekanterne strikkes rundt på strømpepinde.

HALSKANT:
Slå 88-88-96-96-102-102 masker op på lille rundpind 4 med dark wash. Strik 4 omgange retstrik – se forklaring over. Skift til rundpind 5. Strik 1 omgang ret hvor der tages der 12-12-12-12-14-14 masker ud jævnt fordelt – læs UDTAGNINGSTIPS-1 = 100-100-108-108-116-116 masker. Sæt 4 mærketråde i arbejdet til raglan således: Første mærketråd sættes efter de første 15-15-17-17-19-19 masker (= ½ bagstykke), 2.mærketråd sættes efter de næste 20 masker (= ærme), tredje mærketråd sættes efter de næste 30-30-34-34-38-38 masker (= forstykke) og fjerde mærketråd sættes efter de næste 20 masker (= ærme), der er 15-15-17-17-19-19 masker tilbage på omgangen efter sidste mærketråd. Videre strikkes bærestykket som forklaret under.

BÆRESTYKKE:
Strik STRIBER BÆRESTYKKE – se forklaring over. SAMTIDIG på første omgang tages der ud til RAGLAN – se forklaring over, på hver side af de 4 mærketråde (= 8 masker taget ud). Tag ud således på hver 2.omgang totalt 14-17-18-22-23-26 gange. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Efter sidste udtagning er der 212-236-252-284-300-324 masker på pinden.
Fortsæt med striber på bærestykket uden at tage ud til raglan, men for at hulrækkerne langs hver raglanlinje ikke skal brydes når der ikke længere tages ud, strikkes A.1 i hver overgang mellem ryg & forstykke og ærmekanter (pilen i A.1 markerer mærketråden i raglanlinjen). Når arbejdet måler 16-18-20-22-24-26 cm fra opslåningskanten midt foran deles arbejdet til ryg & forstykke og ærmer. Strik med mørk gammelrosa således: Strik de første 31-34-37-41-45-49 masker (= ½ bagstykke), sæt de næste 44-50-52-60-60-64 masker på 1 tråd til ærme, slå 6-6-8-8-10-12 masker op på pinden (= i siden under ærmet), strik de næste 62-68-74-82-90-98 masker (= forstykke), sæt de næste 44-50-52-60-60-64 masker på 1 tråd til ærme, slå 6-6-8-8-10-12 masker op på pinden (= i siden under ærmet) og strik de resterende 31-34-37-41-45-49 masker (= ½ bagstykke). Klip tråden.
Ryg & forstykke og ærmekanter strikkes videre hver for sig. ARBEJDET MÅLES VIDERE HERFRA!

RYG & FORSTYKKE:
= 136-148-164-180-200-220 masker. Sæt 1 mærketråd midt i de 6-6-8-8-10-12 masker som blev slået op i hver side = 68-74-82-90-100-110 masker mellem mærketrådene. Start omgangen ved mærketråden i højre side af arbejdet (når tøjet er på). Strik A.2 rundt. Når A.2 er strikket færdig strikkes A.3, derefter strikkes der glatstrik med mørk gammelrosa til færdig mål.
SAMTIDIG når arbejdet måler 2 cm fra delingen tages der 2 masker ind i hver side – læs INDTAGNINGSTIPS (= 4 masker taget ind). Tag ind således på hver 2.cm totalt 3 gange i hver side = 124-136-152-168-188-208 masker. Når arbejdet måler 16 cm fra delingen tages der 2 masker ud i hver side – læs UDTAGNINGSTIPS-2 (= 4 masker taget ud). Tag ud således på hver 1½.cm totalt 28 gange i hver side.
SAMTIDIG når arbejdet måler 43-44-43-44-43-43 cm deles der til slids ved begge mærketråde og for- og bagstykke strikkes videre hver for sig. Lad maskerne på bagstykket hvile på pinden eller sæt dem på 1 tråd.
Fortsæt i glatstrik og striber som før på forstykket, men de 3 yderste masker i hver side strikkes i RETSTRIK – se forklaring over. OBS: Når der deles til slids i hver side vil der stadigvæk være udtagninger tilbage i hver side, men nu tages der ud på indersiden af de 3 kantmasker i retstrik i hver side. Efter sidste udtagning er der 118-124-132-140-150-160 masker på pinden. Strik videre med mørk gammelrosa til arbejdet måler ca 81-84-87-90-93-95 cm fra skulderen. Strik 6 p retstrik frem og tilbage over alle masker og luk af med ret fra retsiden.
Strik bagstykket på samme måde.

ÆRMEKANT:
Sæt de 44-50-52-60-60-64 masker fra tråden i den ene side af arbejdet på strømpepind 4 og strik i tillæg 1 maske i hver af de 6-6-8-8-10-12 masker som blev slået op under ærmet = 50-56-60-68-70-76 masker. Strik 4 omgange retstrik med dark wash og luk af med ret. Strik den anden ærmekant på samme måde.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 27.04.2018
Lagt information ind om at striberne strikkes i glatstrik

Diagram

= dark wash
= sennep
= lys isblå
= mørk gammelrosa
= lyng
= koral
= støvrosa
= tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over den som blev strikket

Sabine Thomas 29.10.2018 - 21:45:

Hallo! Nach der Teilung soll nach den 3 Abnahmen nach 16 cm 28x zunehmen u. gleichzeitig nach 43-44-43-44-43-43 cm schon die Seitenschlitze beginnen...diese sollen lt. Diagramm in Gr M 18 cm lang sein. Wie komme ich dann auf eine Geamtlänge von 86 cm (Gr. M)??? Vielen Dank für die Antwort und herzlichen Dank für die ansonsten tollen Anleitungen!!!!

DROPS Design 30.10.2018 kl. 08:37:

Liebe Frau Thomas, die 86 cm Gesamtlänge sind so verteilt: 6 cm Schulter + 18 cm Passe + 44 cm Rumpfteil (= mit Ab- dann Zunahmen) + 18 Schlitz = 86 cm. Viel Spaß beim stricken!

Heike 31.08.2018 - 10:51:

Hallo, ich soll an jeder Seite des kleides 28 x zunehmen. Das heißt ich habe 4 x 14 zunahmen, oder? Also an jeder Seite insgesamt 28 x. ???

DROPS Design 31.08.2018 kl. 11:53:

Liebe Heike, Sie nehmen in 28 Runden/Reihen jeweils 4 Maschen zu, d.h. an beiden Seiten des Kleides jeweils 2 Maschen. Insgesamt nehmen Sie also 112 Maschen zu. Gutes Gelingen weiterhin!

Sandra 08.08.2018 - 07:19:

Werden im Muster A2 und A3 alle Reihen oder nur jede 2. Reihe angezeigt?

DROPS Design 08.08.2018 kl. 08:31:

Liebe Sandra, in jedem Diagram steht 1 Kästchen für 1 Maschen und 1 Reihe = alle Reihe sind im Diagram gezeichnet. Viel Spaß beim stricken!

Maria 12.06.2018 - 14:25:

Buenos dias. En el cambio de ovillo de color me gustaria unir el nuevo color con un nudo, por ejemplo nudo ruso. Sobre todo por no tener tantos ovillos de diferentes colores y subirlos, que es un engorro. Que nudo me recomiendan ustedes para cambiar de ovillo de color sin necesidad de subirlos?

DROPS Design 24.06.2018 kl. 12:55:

Hola Maria. Te recomiendo en lugar de nudos usar la técnica de entretejer los extremos de los hilos, cuando las rayas son anchas, y subir el hilo si las rayas son estrechas ( de 2 vueltas). Puedes encontrar vídeos explicativos aquí: https://www.garnstudio.com/video.php?action=search&w=&c=5&uc=16&k=0&lang=es

Line Due 16.05.2018 - 17:20:

Er lige startet på opskriften, og nået til striber. Men diagram og billed passer ikke sammen i forhold til farver eller omgange?

DROPS Design 17.05.2018 kl. 14:50:

Hej Line, du du starter med Striber bærestykke som du finder øverst i opskriften: STRIBER BÆRESTYKKE: Striberne strikkes i glatstrik således: 2-2-2-2-2-2 omgange sennep, 5-6-6-8-8-9 omgange lys isblå, 2-4-4-4-6-6 omgange mørk gammelrosa, 5-6-6-8-8-9 omgange lyng, 2-2-2-2-2-2 omgange sennep, 10-12-14-14-14-16 omgange koral, 2-2-2-2-2-2 omgange støvrosa, ca 4-4-6-6-8-8 omgange mørk gammelrosa, dvs strik glatstrik med mørk gammelrosa til bærestykket er strikket færdig, derefter strikkes A.2 og A.3 som forklaret i opskriften. God fornøjelse!

Margretä 19.04.2018 - 16:57:

Hallo,wie kann ich einen schönen Farbwechsel ohne Absatz erhalten,da ja rund gestrickt wird. Gibt's da einen Trick?

DROPS Design 20.04.2018 kl. 08:07:

Liebe Magretä, dieses Video zeigt, wie man Streifen in der Runde mit einem schönen Übergang strickt. Viel Spaß beim stricken!

Marchal Christina 16.04.2018 - 19:23:

Bonjour, pourriez vous, dans l'explication, précisez qu'il faut tricoter l'ensemble au jersey. J'ai tricoté pendant longtemps au point mousse sans m'apercevoir que le modèle était au jersey. Pour les prochains utilisateurs, peut être que ça peut les aider. Merci

Ulrike 27.03.2018 - 17:37:

Ich bin etwas enttäuscht. Habe nach Anleitung die Wolle bestellt. Nun komme ich mit der Farbe 60 nicht bis zum Ende und müsste nachbestellen. Dafür habe ich von Senf und Eisblau je ein Knäuel übrig.

Eugenia 27.02.2018 - 10:02:

Buongiorno!! per la lingua italiana manca il diagramma?? dove posso trovare la tabella delle taglie DROPS ? la lunghezza del vestito viene indicata per una donna alta quanto??? non sarà troppo lungo per 165 cm di altezza? Grazie! Eugenia

DROPS Design 27.02.2018 kl. 10:53:

Buongiorno Eugenia. Adesso dovrebbe riuscire a vedere il diagramma con anche le misure per le varie taglie. La modella nella fotografia è alta circa 170 cm. Buon lavoro!

Sara 15.02.2018 - 19:10:

Hallo ihr lieben- wie wird der auschnitt bei dem raglan top down richitg schön quadratisch ?square-neck heist das glaub ich :)gibt es eine regel bei der aufteilung der maschen ? Vieln liebn dank im vorraus grüsse sara

DROPS Design 16.02.2018 kl. 16:37:

Liebe Sara, gerne bekommen Sie weitere persönnliche Hilfe von Ihrem DROPS Laden oder von einem Strickforum. Viel Spaß beim stricken!

Kommentere opskrift DROPS 187-1