DROPS Extra / 0-1400

Home Is Where... by DROPS Design

Virkat hjärta till jul. Arbetet är virkat i DROPS Safran

DROPS Design: Modell e-267
Garngrupp A
-----------------------------------------------------------
Hjärtat väger ca 20 g.
-----------------------------------------------------------
Mått: Bredd: ca 17 cm. Höjd: ca 15 cm.
Garnåtgång:
DROPS SAFRAN från Garnstudio (tillhör garngrupp A)
50 g färg 19, röd

Arbetet kan också virkas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp A)" – se länken nedan.

DROPS VIRKNÅL NR 3 – eller det nålnr du måste använda för att få 24 stolpar på 10 cm på bredden. A.1 mäter ca 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 18kr. Läs mer.

----------------------------------------------------------

HJÄRTA:
Det virkas först en ruta runt, med början från mitten av rutan. Sedan virkas det en halvcirkel fram och tillbaka längs den ena sidan av rutan. Sedan virkas det en halvcirkel fram och tillbaka längs den andra sidan av rutan, dvs vid sidan av första halvcirkeln.

Virka 4 luftmaskor med nål 3 med Safran och slut dem till en ring med 1 smygmaska i 1första luftmaskan (= mitten av rutan). Fortsätt sedan runt efter diagram A.1 - KONTROLLERA VIRKFASTHETEN! När A.1 är färdigt (klipp inte av tråden) virkas det sedan en halvcirkel fram och tillbaka efter diagram A.2 längs första sidan av A.1. När A.2 är färdigt klipps tråden av och fästs.
Sedan virkas det en halvcirkel efter diagram A.2 på samma sätt längs nästa sida av A.1 - se stjärna i diagrammet (börja från rätsidan). När A.2 är färdigvirkat är det avslutat mitt emellan 2 halvcirklar - klipp inte av tråden!
Sedan virkas det en kant runt hela hjärtat så här:
Virka 1 fastmaska om första luftmaskan, * 2 luftmaskor, 1 fastmaska om nästa luftmaska *, virka *-* längs hela halvcirkeln, sedan virkas det längs sidan på rutan så här: Virka 1 fastmaska om hörnbågen, 2 luftmaskor, * 1 fastmaska om nästa luftmaskbåge, 2 luftmaskor, 1 fastmaska om samma luftmaskbåge, 2 luftmaskor *, virka *-* längs båda sidorna på rutan, sedan virkas det längs sista halvcirkeln så här: Virka 1 fastmaska om första luftmaskan, * 2 luftmaskor, 1 fastmaska om nästa luftmaska *, upprepa *-* längs hela halvcirkeln, avsluta med 30 luftmaskor (= ögla) och fäst med 1 smygmaska i första fastmaskan i början av varvet. Klipp av tråden och fäst den.

För att hjärtat ska hänga fint och vara lite styv – kan det doppas i sockervatten eller färglös läsk och läggs flat till tork.

= 5 luftmaskor
= 6 luftmaskor
= fastmaska om luftmaskan/luftmaskbågen
= stolpe om luftmaskan/luftmaskbågen/luftmaskringen
= stolpe i maskan
= 4 DUBBELSTOLPAR VIRKADE TILLSAMMANS: virka 4 dubbelstolpar om nästa luftmaska, men vänta med sista omslaget och genomdragningen på var och en av dessa dubbelstolparna, gör 1 omslag och drag det genom alla 5 öglorna på nålen
= Varvet börjar med 3 luftmaskor och avslutas med 1 smygmaska i 3:e luftmaskan i början av varvet
= Varvet börjar med att det virkas smygmaskor fram till mitten av första luftmaskbågen, sedan virkas 1 luftmaska. Varvet avslutas med 1 smygmaska i första luftmaskan i början av varvet
= härifrån virkas det fram och tillbaka
= smygmaska om luftmaskbågen/i stolpen
= 4 luftmaskor, slut dem till en ring med 1 smygmaska i första luftmaskan – se punkt på cirkeln, varvet börjar och slutar här
= här börjar sista halvcirkeln - se förklaring i beskrivningen

Rachel 31.07.2019 - 21:26:

Thanks for the clear and slow video. This got me started with the chart. Then I worked happily and I'm thrilled with the Heart. I made mine using scraps of Alize Batik cotton and a 3 mm hook.

Edna Bond 16.02.2019 - 23:53:

Written pattern for heart

Margo Van Der Pluym 09.02.2019 - 16:38:

Klopt het dat de beide halve cirkels ten opzichte van het vierkant een goede/dan wel slechte kant hebben??

DROPS Design 13.02.2019 kl. 11:47:

Dag Margo,

Nee, omdat je steeds heen en weer haakt, heb je niet een goede en een verkeerde kant.

Margo Van Der Pluym 09.02.2019 - 16:38:

Klopt het dat de beide halve cirkels ten opzichte van het vierkant een goede/dan wel slechte kant hebben??

Linda Stout 06.02.2019 - 18:29:

Does this video have sounds? Since the video is so small and far away, I can't see the diagram or what stitches she's doing ! I'm trying to understand the terminology your using, but being a beginner on DROP CROCHET its not easy-to-use interface. ; suggesting that you put it on YouTube, The World would 💘 this heart as i wanted to learn something new today!! Peace Out !!! Thanks

DROPS Design 07.02.2019 kl. 09:04:

Dear Mrs Stout, Our videos do not have sound. We are a worldwide company and our videos are watched by people around the world, speaking different languages, many of whom do not understand English. We have therefore written instructions to accompany this video, and there is no sound to disturb while watching. You can see our video full screen try from this page. Happy crocheting!

Ingrid 29.10.2018 - 18:27:

Hi, Thank you for explaining how to read charts! I still haven't got where to turn in the A2 chart, so need to watch it one more time, but I feel I have heart a very useful new skill - thanks again!

Agnieszka 23.10.2018 - 14:13:

Double crochet to nie jest oczko ścisłe jak w tłumaczeniu na polski.

Robin 20.12.2017 - 17:12:

Do you have a complete written pattern for this heart? I would love to try it but I don't follow charts very well. Thanks, Robin

DROPS Design 21.12.2017 kl. 07:39:

Dear Robin, there is a video showing how to crochet this pattern following diagram, so that you can at the same time learn how to work with diagrams. Happy crocheting!

Kommentér oppskrift DROPS Extra 0-1400