DROPS / 184 / 23

Hygge by DROPS Design

Virkad poncho med mormorsrutor och dubbelstolpgrupper. Storlek S - XXXL. Arbetet är virkat i 2 trådar DROPS Alpaca.

DROPS Design: Modell z-809
Garngrupp A + A
-----------------------------------------------------------
250-250-300 g färg 501, ljus grå
250-250-300 g färg 517, mellangrå
150-200-250 g färg 9020, ljus pärlgrå
100-100-150 g färg 100, natur

Arbetet kan också virkas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp A)" – se länken nedan.

DROPS VIRKNÅL NR 5,5 – eller det nålnr du måste använda för att få 4 dubbelstolpgrupper och 5 dubbelstolpgrupper på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden med 2 trådar.
----------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 585kr. Läs mer.
INFORMATION TILL MÖNSTER:

MÖNSTER:
Se diagram A.1 till A.6. OBS: Välj diagram för din storlek (gäller A.2).

FÄRGER (gäller mormorsruta)
UPPLÄGGNING + VARV 1: 2 trådar ljus pärlgrå
VARV 2: 2 trådar mellangrå
VARV 3: 2 trådar natur

FÄRGBYTE:
För att få finast övergång vid färgbyte virkas sista smygmaskan på varvet med den nya färgen så här: Stick in nålen i sista luftmaskan från början av varvet, hämta den nya tråden, gör ett omslag med den nya färgen och drag den genom öglan på nålen.

RÄNDER-1 (gäller underdel):
VARV 1: 2 trådar natur
VARV 2: 1 tråd natur + 1 tråd ljus pärlgrå (= 2 trådar)
VARV 3 OCH VIDARE:
Virka 7-7-8 varv med 2 trådar ljus pärlgrå,
Virka 7-8-8 varv med 1 tråd ljus pärlgrå + 1 tråd ljus grå (= 2 trådar)
Virka med 1 tråd ljus grå + 1 tråd mellangrå (2 trådar) till färdigt mått.

RÄNDER-2 (gäller överdel/hals):
VARV 1: 2 trådar natur
VARV 2: 1 tråd natur + 1 tråd ljus pärlgrå (= 2 trådar)
VARV 3: 2 trådar ljus pärlgrå
VARV 4 OCH VIDARE: Virka med 1 tråd ljus pärlgrå + 1 tråd ljus grå (= 2 trådar) till färdigt mått.

VIRKINFORMATION:
I början av varje varv med dubbelstolpar, ersätts första dubbelstolpen med 4 luftmaskor. Varvet avslutas med 1 smygmaska i 4:e luftmaskan i början av varvet.
I början av varje varv som börjar med 1 luftmaska i diagrammet, virkas 4 luftmaskor, luftmaskorna ersätter sista dubbelstolpen på varvet. Varvet avslutas med 1 smygmaska i 4:e luftmaskan i början av varvet.
----------------------------------------------------------

PONCHO:
Först virkas det mormorsrutor. Rutorna sys ihop till ett stycke, sedan virkas underdelen runt i nederkanten av rutorna, uppifrån och ner. Så virkas det vidare runt i överkanten av rutorna och upp till halsen.

MORMORSRUTA:
Virka 6 luftmaskor med nål 5,5 med ljus pärlgrå och virka mönster efter diagram A.1 - LÄS FÄRGER och FÄRGBYTE! Virka totalt 10-12-16 rutor. KONTROLLERA VIRKFASTHETEN! En ruta mäter 8 x 8 cm. Sedan sys rutorna ihop kant i kant, se diagram A.2 för din storlek. Dessa bildar nu den mittersta delen av ponchon.

UNDERDEL:
Nu virkas det runt från nederkanten av mormorsrutorna så här - LÄS RÄNDER-1. HÄRIFRÅN MÄTS ARBETET SEDAN!
VARV 1: Börja i sidan - se krysset i diagram A.2. Virka A.3a över denna rutan och över hörnet till nästa ruta, upprepa A.3a 1-2-3 ggr till, sedan virkas A.3b, A.3c över hörnbågen (= mitt fram), virka A.3a totalt 5-6-8 ggr, A.3b, A.3c över hörnbågen (= mitt bak) och virka A.3a totalt 3-3-4 ggr = 38-44-56 dubbelstolpgrupper.
Nu virkas det efter diagram A.4 så här:
Virka A.4a, sedan upprepas A.4b fram till hörnbågen mitt fram, virka A.4c om hörnbågen, sedan upprepas A.4b fram till hörnbågen mitt ¬¬¬bak, virka A.4c om hörnbågen, upprepa A.4b tills det återstår 1 dubbelstolpgrupp på varvet, avsluta med A.4d. När diagram A.4 är färdigt på höjden har det ökats 2 dubbelstolpgrupper mitt fram och 2 dubbelstolpgrupper mitt bak (= 4 dubbelstolpgrupper på varvet). Sedan upprepas A.4 på höjden till arbetet mäter ca 48-50-52 cm - mätt i virkriktningen. Klipp av tråden och fäst den.

ÖVERDEL/HALS:
Nu virkas det runt från överkanten av mormorsrutorna och uppåt till halsen så här - LÄS RÄNDER-2. HÄRIFRÅN MÄTS ARBETET SEDAN!
VARV 1: Börja i sidan - se trekanten i diagram A.2. Virka A.3a över denna rutan och över hörnet till nästa ruta, upprepa A.3a 1-1-2 ggr till, sedan virkas 3 dubbelstolpar om nästa luftmaska, A.5b över hörnbågen (= mitt bak), virka 1 luftmaska, virka A.3a totalt 3-4-6 ggr, virka 3 dubbelstolpar om nästa luftmaska, A.5b över hörnbågen (= mitt fram), 1 luftmaska och virka A.3a totalt 1-2-3 ggr = 26-32-44 dubbelstolpgrupper.
VARV 2 (= 2:a vang i A.5): Virka A.5a fram till de 2 dubbelstolpgrupperna mitt bak, virka A.5b (= 1 dubbelstolpgrupp minskad mitt bak), upprepa A.5a fram till de 2 dubbelstolpgrupperna mitt fram, virka A.5b (= 1 dubbelstolpgrupp minskad mitt fram), upprepa A.5a varvet ut. Det har nu minskats 2 dubbelstolpgrupper på varvet. Sedan virkas det så här:

STORLEK S/M:
= 24 dubbelstolpgrupper.
Sedan upprepas A.5a till arbetet mäter ca 24 cm (A.5a virkas 1 gång på bredden över A.5b). Klipp av tråden och fäst den.

STORLEK L/XL:
= 30 dubbelstolpgrupper
VARV 3-5: Upprepa varv 2 = 24 dubbelstolpgrupper efter sista varvet.
Sedan upprepas A.5a (A.5a virkas 1 gång på bredden över A.5b) till arbetet mäter ca 24 cm. Klipp av tråden och fäst den.

STORLEK XXL/XXXL:
= 42 dubbelstolpgrupper
VARV 3-5: Upprepa varv 2 = 36 dubbelstolpgrupper efter sista varvet.
VARV 6: Upprepa varv 2 i A.5a (A.5a virkas 1 gång på bredden över A.5b) samtidigt som det minskas 8 dubbelstolpgrupper, minska genom att virka A.6 - dvs det virkas så här: * A.5a totalt 2 ggr, A.6, A.5a totalt 3 ggr, A.6 *, upprepa *-* varvet runt = 28 dubbelstolpgrupper.
Sedan upprepas A.5a till arbetet mäter ca 24 cm. Klipp av tråden och fäst den.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 24.01.2018
Mönstret är rättat under RÄNDER 1 och RÄNDER 2

= stolpe om luftmaskbågen/luftmaskringen
= dubbelstolpe om luftmaskan/luftmaskbågen
= dubbelstolpe i sömmen mellan 2 rutor
= Varvet börjar med 3 luftmaskor och avslutas med 1 smygmaska i 3:e luftmaskan i början av varvet
= Varvet börjar med 4 luftmaskor och avslutas med 1 smygmaska i 4:e luftmaskan i början av varvet
= 6 luftmaskor, slut dem till en ring med 1 smygmaska i första luftmaskan – se punkt på cirkeln, varvet börjar och slutar här
= varvet är redan virkat - Börja på nästa varv!
= Börja här (höger axel)
= Börja här (gäller överdel/hals)
= mitt fram
= mitt bak
= virkriktning

Lise Stubmark 20.01.2018 - 11:13:

Hej igen. Jeg har tidligere i tråden stillet et spørgsmål, ang hvor alpaca 501 kommer ind i opskriften, da vi ikke kan se den der? Håber det lykkedes med et svar den gang. Mvh. Lise

DROPS Design 22.01.2018 kl. 17:01:

Hej igen Lise, jeg skal nok spørge design :)

Lise Stubmark 13.01.2018 - 06:27:

Hej. Hvor i opskriften skal alpaca 501 hækles med, vi kan ikke se det i opskriften? Med venlig hilsen Lise

DROPS Design 22.01.2018 kl. 16:51:

Hej Lise, det kan jeg heller ikke lige se... Vi skal høre med design :)

Reidun Sandal 21.11.2017 - 14:30:

Hei. Eg får det ikkje heilt til å stemme at modellen bruker str S/M ( som har 10 tuter), når eg teller antall bestemorruter. Ser meir ut som det må vera 12 ruter, og det er jo til str L/XL

DROPS Design 22.11.2017 kl. 14:37:

Hei Reidun. Det er mulig modellen har ponchoen på seg slik at man best mulig kan se bestemorrutene og da virker det nok at det er en større modell/flere ruter. For å finne din størrelse er det best å se på målskissene under oppskriften. Det har du de nøyaktige målene. God Fornøyelse!

Kommentér oppskrift DROPS 184-23