DROPS / 184 / 28

Morven by DROPS Design

Strikket bluse med v-hals, struktur og hulmønster. Størrelse S - XXXL. Arbejdet er strikket i DROPS Flora.

DROPS Design: Model fl-016
Garngruppe A
----------------------------------------------------------
300-350-350-400-450-500 g farve 03, lys grå

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe A)" – se link under.

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (40 + 60 eller 80 cm) nr 3 – eller de pinde du skal bruge for at få 24 masker og 32 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS RUNDPINDE (60 eller 80 cm) nr 2,5 – til kanter i retstrik.
----------------------------------------------------------

DROPS Flora uni colour DROPS Flora uni colour 15.95 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Flora mix DROPS Flora mix 15.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 95.7kr. Læs mere.

Se diagram A.1 til A.5. Diagrammerne viser alle pinde i mønsteret set fra retsiden.

INDTAGNINGSTIPS (gælder v-hals):
Tag ind til v-hals på indersiden af 7 kantmasker retstrik. Alle indtagninger sker fra retsiden!
Tag ind således efter 7 kantmasker retstrik: Tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket (= 1 maske taget ind).
Tag ind således før 7 kantmasker retstrik: Start 2 masker før de 7 kantmasker og strik 2 ret sammen (= 1 maske taget ind).

UDTAGNINGSTIPS (gælder midt under ærmet):
Start 5 masker før masken med mærketråd, slå om, strik 1 ret, A.4 (= 9 masker), 1 ret, slå om (= 2 masker taget ud). På næste omgang strikkes omslagen drejet ret så der ikke bliver hul.
----------------------------------------------------------

BLUSE:
Arbejdet strikkes nedenfra og op. For- og bagstykket strikkes frem og tilbage på rundpind i dele til efter slidsen, derefter strikkes arbejdet rundt på rundpind op til ærmegabet før der igen strikkes frem og tilbage på rundpind i dele til færdig mål. Ærmerne strikkes frem og tilbage på rundpind til efter slidsen, derefter strikkes der rundt på strømpepinde/ lille rundpind.

BAGSTYKKE:
Slå 109-119-129-141-155-169 masker op på rundpind 2,5 med Flora. Strik RETSTRIK – se forklaring over, i 6 cm (afslut efter 1 pind ret fra vrangen). Læg arbejdet til side og strik forstykket.

FORSTYKKE:
Slå 109-119-129-141-155-169 masker op og strik retstrik som på bagstykket i 6 cm (afslut efter 1 pind ret fra vrangen). Nu sættes delene sammen som forklaret under RYG- OG FORSTYKKE:

RYG- OG FORSTYKKE:
Skift til rundpind 3. Strik de 109-119-129-141-155-169 masker fra forstykket ret, slå 1 ny maske op på pinden, strik de 109-119-129-141-155-169 masker fra bagstykket ret og slå 1 ny maske op på pinden = 220-240-260-284-312-340 masker. Strik 1 omgang ret over alle masker.
Næste omgang strikkes således: Strik A.1A over de første 24-27-30-33-33-36 masker (= 8-9-10-11-11-12 rapporter à 3 masker), A.2 (= 19 masker), 23-27-31-37-51-59 masker glatstrik, A.3 (= 19 masker), A.1B over de næste 24-27-30-33-33-36 masker (= 8-9-10-11-11-12 rapporter à 3 masker), A.1C (= 1 maske), A.1A over de næste 24-27-30-33-33-36 masker, A.2 (= 19 masker), 23-27-31-37-51-59 masker glatstrik, A.3 (= 19 masker), A.1B over de næste 24-27-30-33-33-36 masker og afslut med A.1C (= 1 maske).
Fortsæt mønsteret således (A.2 og A.3 vil gå på skrå som trekanter ud mod hver side og der bliver mere og mere glatstrik midt foran og midt bagpå). HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Når der er totalt 9 masker tilbage med strukturmønster i hver side på ryg- og forstykke sættes der 1 mærketråd i den midterste af disse 9 masker i hver side – lad mærketrådene følge med op. Nu strikkes A.4 over de midterste 9 masker i hver side, de øvrige masker fortsættes i glatstrik. Når arbejdet måler 35-36-37-39-40-41 cm lukkes der 1 maske af i hver side til ærmegab, dvs luk masken af med mærketråd i. Klip tråden. Videre strikkes for og bagstykket færdig hver for sig.

BAGSTYKKET:
= 109-119-129-141-155-169 masker. Strik 1 pind vrang fra vrangen (mønsteret i hver side fortsættes som før) og slå SAMTIDIG 1 ny maske op i hver side til søm = 111-121-131-143-157-171 masker. Næste pind strikkes således fra retsiden: 1 kantmaske retstrik, A.5A (= 4 masker), strik glatstrik til der er 5 masker tilbage på pinden, strik A.5B (= 4 masker) og afslut med 1 kantmaske i retstrik. Fortsæt mønsteret således.
Når arbejdet måler 52-54-56-59-61-63 cm lukkes de midterste 25-25-27-27-29-29 masker af til hals og hver skulder strikkes færdig for sig. Fortsæt i glatstrik, A.5 og 1 kantmaske retstrik mod siden. I tillæg lukkes der 1 maske af til hals på begyndelsen af de 2 næste pinde fra halsen = 41-46-50-56-62-69 masker tilbage på skulderen. Strik videre til arbejdet måler ca 54-56-58-61-63-65 cm – sørg for at næste pind strikkes fra vrangen. Strik 1 pind ret fra vrangen og luk derefter af med ret fra retsiden, men for at undgå at aflukningskanten strammer laves der omslag efter ca hver 5.maske samtidig med at der lukkes af (omslagen lukkes af som almindelige masker). Strik den anden skulder på samme måde.

FORSTYKKE:
= 109-119-129-141-155-169 masker. Strik 1 pind vrang fra vrangen (mønsteret i hver side fortsættes som før) og slå SAMTIDIG 1 ny maske op i hver side til søm = 111-121-131-143-157-171 masker. Fortsæt med 4 pinde glatstrik med 1 kantmaske retstrik og A.5A/A.5B i hver side – SAMTIDIG strikkes de midterste 7 masker i retstrik.
Næste pind fra retsiden efter de 4 retstrikkede pinde strikkes således: 1 kantmaske i retstrik, A.5A (= 4 masker), 47-52-57-63-70-77 masker glatstrik, sæt disse 52-57-62-68-75-82 masker på 1 tråd eller lad dem hvile på en pind, strik ret til der er 5 masker tilbage på pinden, strik A.5B (= 4 masker) og afslut med 1 kantmaske retstrik. Strik tilbage fra vrangen med 1 kantmaske retstrik, A.5B (= 4 masker) og vrang til der er 7 masker tilbage på pinden mod midt foran, disse 7 masker strikkes ret.
Fortsæt frem og tilbage således med 7 kantmasker retstrik mod midt foran, glatstrik, A.5B og 1 kantmaske retstrik mod siden. SAMTIDIG på først pind fra retsiden tages der ind til v-hals – læs INDTAGNINGSTIPS. Tag ind således på hver 2.pind (dvs på hver pind fra retsiden) totalt 5-5-6-6-7-7 gange, på hver 4.pind totalt 4 gange i alle størrelser og derefter på hver 6.pind totalt 2 gange i alle størrelser = 48-53-57-63-69-76 masker. Strik videre til arbejdet måler 54-56-58-61-63-65 cm – sørg for at næste pind strikkes fra vrangen. Strik 1 pind ret fra vrangen og 1 pind ret fra retsiden over alle masker. På næste pind (vrangen), lukkes de første 41-46-50-56-62-69 masker af til skulder, men for at undgå at aflukningskanten strammer laves der omslag efter ca hver 5.maske samtidig med at der lukkes af = 7 masker tilbage på pinden, strik disse masker ret. Fortsæt i retstrik frem og tilbage over de 7 masker til kanten måler ca 7-7-8-8-8-8 cm fra skulderen og luk af (= halskant).
Sæt maskerne i den anden side af arbejdet tilbage på rundpind 3 og strik i tillæg 1 maske i hver af de 7 masker retstrik midt foran (strik op på bagsiden af maskerne).
Strik frem og tilbage på samme måde som i den anden side, men fortsæt A.5A mod ærmegabet og tag ind til v-hals før de 7 kantmasker mod midt foran (fra retsiden). Når arbejdet måler 54-56-58-61-63-65 cm og der er strikket 1 pind ret fra vrangen over alle masker, strikkes næste pind således fra retsiden: Luk de første 41-46-50-56-62-69 masker af = 7 masker tilbage på pinden, strik disse masker ret. Fortsæt i retstrik frem og tilbage over de 7 masker til kanten i retstrik måler ca 7-7-8-8-8-8 cm fra skulderen og luk af (= halskant).

ÆRME:
Slå 51-53-55-57-59-61 masker op på rundpind 2,5 med Flora. Strik retstrik frem og tilbage i 6 cm. Videre strikkes arbejdet rundt, dvs fordel maskerne på strømpepinde 3 – omgangens start, dvs åbningen på kanten i retstrik = midt under ærmet. Strik glatstrik rundt med A.4 over de midterste 9 masker under ærmet. Sæt 1 mærketråd i midterste maske i A.4 og lad mærketråden følge med op. Når arbejdet måler 8 cm tages der 2 masker ud midt under ærmet – læs UDTAGNINGSTIPS. Tag ud således totalt 19-21-22-24-25-26 gange, i S: På hver 7.omgang, i M og L: På hver 6.omgang, i XL: På hver 5.omgang, i XXL: På skiftevis hver 4. og 5.omgang, i XXXL: På hver 4.omgang = 89-95-99-105-109-113 masker. Når arbejdet måler 51-50-49-47-45-44 cm lukkes alle masker af, men for at undgå at aflukningskanten strammer kan der laves omslag efter ca hver 5.maske samtidig med at der lukkes af (omslagen lukkes af som almindelige masker).
Strik et ærme til på samme måde.

MONTERING:
Sy skuldersømmene indenfor aflukningskanten så der bliver 4 p retstrik midt ovenpå skulderen. Sy halskanten sammen midt bagpå (sømmen skal vende ind mod vrangen). Sy halskanten til halsudskæringen bag i nakken.
Sy ærmerne i indenfor 1 kantmaske.

Karen Bondy 03.08.2019 - 19:36:

Beautiful. I can't wait to start

Kuntz 26.07.2019 - 12:30:

Bonjour je ne comprend pas se que deviennent les 33 mailles de A1A et les 33 mailles de A1B. Vu que A2 et A3 on toujours 19 mailles chacun ?

DROPS Design 27.07.2019 kl. 00:02:

Bonjour Mme Kuntz! Continuer le point fantaisie, les diagrammes A.2 et A.3 vont partir en diagonale sur les côtés comme des triangles, et on aura plus de mailles jersey au milieu devant et au milieu dos. Le nombre totale de mailles est le meme. Bon tricot!

Maartje Van Onselen 20.05.2019 - 19:07:

Hoe brei ik een kantsteek?

DROPS Design 22.05.2019 kl. 13:01:

Dag Maartje,

Een kantsteek brei je in ribbelsteek, dus zowel de heengaande als de teruggaande naald recht.

ANNE B 30.04.2019 - 10:11:

MERCI il me semblait bien que A2 et A3 mangeaient les autres diagrammes!!!!! Bravo et merci pour cette prompte bienveillance à répondre,

ANNE B 29.04.2019 - 17:57:

Merci de votre prompte réponse, mais désolée ne vois pas comment arriver à ces 9 mailles? Où sont elles? Faut il répéter A1A et A1B pour obtenir même hauteur que diagrammes A2 et A3? Merci

DROPS Design 30.04.2019 kl. 09:48:

Bonjour Anne B, vous allez continuer A.2 et A.3 pour continuer les diagonales ajourées, le nombre de mailles entre A.2 et A.3 (= A.1, A.1B et A.1C) vont progressivement diminuer, "mangées" par A.2 et A.3, quand il restera 9 mailles en point texturé de chaque côté, tricotez alors A.4 sur ces 9 m. Bon tricot!

ANNE B 29.04.2019 - 15:40:

Bonjour, ai du mal à comprendre les 9 mailles restantes en texturé? le diagramme A4 n'a pas la même inclinaison que A2? et que faire avec A1 A ou B? Merci m'expliquer comment arriver à ces 9 mailles? Merci,

DROPS Design 29.04.2019 kl. 15:59:

Bonjour Anne B, quand on a diminué le point texturé (avec A.2 et A.3) et qu'il reste 9 mailles, on va les tricoter comme dans A.4 (= 1 jeté, 1 m (diminution), point texturé sur 5 m, 1 dim, 1 jeté). La maille endroit au milieu de A.4 doit être la maille du milieu du côté = mettez un marqueur dans cette maille (= 2 marqueurs au total, 1 pour chaque côté). Bon tricot!

Karin Brinch-Nielsen 09.04.2019 - 21:41:

Tusind tak for hjælpen, men nu har jeg et nyt problem: Jeg er på forstykket ved v- udskæringen og har strikket højre halvdel. Hvordan skal jeg strikke venstre halvdel ? De 7 kantmasker retstrik mod midten er jo brugt brugt til højre halvdel. Skal der strikkes 7 nye kantmasker ? Jeg ser frem til svaret ! Mvh Karin Brinch-Nielsen

DROPS Design 10.04.2019 kl. 07:56:

Hei Karin. Når du setter maskene fra tråden tilbake på pinnen skal du i tillegg strikke opp 1 maske i hver av de 7 kantmaskene mot midt foran (strikk opp på baksiden av maskene) slik at de 2 rillekantene vil overlappe hverandre helt nederst. God fornøyelse

Karin Brinch-Nielsen 25.03.2019 - 11:02:

Str M. Jeg er på forstykket efter de 4 pinde glatstrikning. 1 kantm i retstrik A.5A, 52 m glatstrik, sæt disse 57 m på en tråd. Det forstår jeg ikke. Hvordan kan 52 masker bliver til 57 m ?

DROPS Design 02.04.2019 kl. 09:45:

Hei Karin. 1 kantmaske i rille + A.5A (4 masker) + 52 masker glattstrikk = 57 masker. Det er disse du setter på en tråd. God fornøyelse

Ani Leiggi 12.03.2019 - 19:15:

Ganz herzlichen Dank für die schnelle Aufklärung, jetzt steht meinem ersten V-Ausschnitt nichts mehr im Wege. Top Service hier, so macht stricken richtig doll Spass.DANKE!

Ani Leiggi 11.03.2019 - 20:31:

Guten Abend, meine Frage betrifft den V- Ausschnitt, ich stricke Grösse S. Habe die 52 M. der rechten Seite vor mir, stillgelegt. Auf der linken Nadel beginne ich nun direkt mit den mittigen 7 Krausmaschen, wie kann ich denn da vor 7 kraus rechten Maschen abnehmen: 2 Maschen vor den 7 kraus rechten Maschen beginnen und 2 Maschen rechts zusammenstricken? Ich hab da keine 2 Maschen davor?! Hab ich was falsch gemacht?

DROPS Design 12.03.2019 kl. 09:47:

Liebe Frau Leiggi, die Abnahmen für den V-Ausschnitt wird beim linken Vorderteil nach den 7 Maschen Kraus rechts gestrickt (= bei einer Hinreihe). Die Hinreihe der Verteilung stricken Sie zuerst ohne Abnahme, dann bei der nächsten Hinreihe (die vom Halsausschnitt beginnt), beginnen Sie die Abnahmen. Beim rechten Vorderteil nehmen Sie dann vor den 7 Maschen kraus rechts (auch bei einer Hinreihe). Viel Spaß beim stricken!

Kommentere opskrift DROPS 184-28