DROPS Extra / 0-1392

Advent Calendar Doors by DROPS Design

24 hæklede kalenderlåger med pynt til jul. Arbejdet er hæklet i DROPS Safran

Tags: dekoration, jul,

DROPS Design: Model e-268
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------
1 dør (uden dekoration) vejer ca 20 gram.
-----------------------------------------------------------
Mål dør: Bredde: ca 13 cm. Højde: ca 20 cm.
Materialer:
For at lave 24 låger skal du bruge:
DROPS SAFRAN fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
500 g, farve 19, rød
50 g farve 18, naturhvid
50 g farve 21, beige
50 g farve 22, lys brun
50 g farve 04, grøn
50 g farve 07, mellemgrå
50 g farve 55, cerise
50 g farve 11, stærk gul

Arbejdet kan også hækles med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe A)" – se link under.

DROPS HÆKLENÅL nr 3 – eller den nål du skal bruge for at få 24 fastmasker og 26 rækker på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS METALKNAP, (messing) NR 530: 1 stk (til hver dør)

TILBEHØR: Et tykt stykke stof på ca 55-130 cm som kan hænges op- til at sy lågerne på bagefter. Lågerne sys på med 4 i bredden og 6 i højden.

----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 152.15kr. Læs mere.
INFORMATION TIL OPSKRIFT:

MØNSTER:
Sekskantet vindue: Se diagram A.1.
Krans med juleklokker: Se diagram A.2.
Hjerte: Se diagram A.3.
Kantet, ovalt vindue: Se diagram A.4.
Ovalt vindue: Se diagram A.5.
Stjerne: Se diagram A.6.
Krans: Se diagram A.7.

KREBSEMASKER (gælder vindue med bue):
Hækle fastmasker, men baglæns. Dvs fastmaskerne hækles fra venstre mod højre.

HÆKLEINFO (gælder vindue med bue, juletræ og rensdyr):
Første fastmaske erstattes med 1 luftmaske.

HÆKLE 2 FASTMASKER SAMMEN:
* Stik nålen ind i næste maske, hent tråden *, gentag fra *-* én gang til, slå om nålen og træk omslaget gennem alle 3 løkker på nålen (= 1 fastmaske taget ind).
----------------------------------------------------------

LÅGE TIL JULEKALENDER:
Denne kalender består af 1 Låge/Dør med 16 forskellige stykker pynt som kan kombineres på forskellige måder - se billeder over. Billede nr 1-4 viser kombinationerne som er forklaret i opskriften på låge 1-4 under.
Lågerne er alle løse og 1 Låge måler 13 x 20 cm. Når alle låger er hæklet syes de på et stykke tykt stof som måler 55 x 130 cm, det modsvarer 4 låger i bredden og 6 i højden. God jul.

LÅGE:
Arbejdet hækles først frem og tilbage, derefter hækles der en kant rundt om hele lågen. Hækl 29 luftmasker på nål 3 med rød. Vend og hækl 1 fastmaske i 2.luftmaske fra nålen, hækl 1 fastmaske i hver af de næste 27 luftmasker = 28 fastmasker. Næste række hækles således: Hækl 1 luftmaske, 1 fastmaske i hver fastmaske. HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN! Gentag sidste række til arbejdet måler 18 cm, afslut efter en række fra vrangen. Nu hækles der en kant rundt om hele lågen, vend og start i det øverste hjørne fra retsiden: Hækl 1 luftmaske, 1 fastmaske i første fastmaske, * 3 luftmasker, 1 stangmaske i første luftmaske, spring over ca 1½ cm, 1 fastmaske i næste fastmaske *, gentag fra *-* omgangen rundt, sørg for at der kommer en fastmaske i hvert hjørne af lågen. Afslut omgangen med 1 kædemaske i luftmasken i begyndelsen af omgangen. Klip og hæft tråden. Sy en knap på lågen, ca midt på i venstre side.
----------------------------------------------------------

LÅGE-1:
Hækl en låge som forklaret over. Derefter hækles et vindue med bue, et sekskantet vindue, en krans med en juleklokke og et hjerte.

VINDUE MED BUE:
Arbejdet hækles først frem og tilbage, derefter hækles der en kant rundt om hele vinduet.
Hækl 18 luftmasker på nål 3 med naturhvid.
1.RÆKKE: Vend og hækl 1 fastmaske i 2.luftmaske fra nålen, hækl 1 fastmaske i hver af de næste 16 luftmasker = 17 fastmasker.
2.-12.RÆKKE: Læs HÆKLEINFO! Hækl 1 fastmaske i hver fastmaske.
13.RÆKKE: Hækl 2 FASTMASKER SAMMEN - se forklaring over, 1 fastmaske i hver fastmaske til der er 2 fastmasker tilbage, hækl 2 fastmasker sammen (= 2 fastmasker taget ind).
14.RÆKKE: Hækl 1 fastmaske i hver fastmaske.
Gentag 13.og 14.række 1 gang til, derefter gentages 13.række = 11 fastmasker på sidste række. Klip og hæft tråden.
Hækl en kant rundt om hele vinduet således: Start nederst i venstre hjørne. Hækl KREBSEMASKER - se forklaring over, langs nederste kant på døren. Derefter vendes arbejdet, og der hækles videre rundt således: Hækl * 3 luftmasker, 1 kædemaske i første luftmaske, spring over 1 række/fastmaske, hækl 1 fastmaske i næste række/fastmaske *, gentag fra *-* til starten af omgangen, dvs højre hjørne nederst. Klip og hæft tråden.

SEKSKANTET VINDUE:
Vinduet hækles rundt fra midten og ud.
Hækl 4 luftmasker på nål 3 med naturhvid og sæt dem sammen til en ring med 1 kædemaske i første luftmaske. Hækl mønster rundt efter diagram A.1b totalt 6 gange på omgangen - A.1a viser hvordan omgangene starter og slutter og hækles i tillæg til A.1b. Fortsæt rundt til der er 1 omgang tilbage. Skift til beige og hækl sidste omgang. Klip og hæft tråden. Hækl kædemaskerækker i udtagningerne (= 6 striber) med beige.

KRANS MED JULEKLOKKE:
Arbejdet hækles rundt, med start fra midten af kransen og ud.
Hækl 24 luftmasker på nål 3 med grøn og sæt dem sammen til en ring med 1 kædemaske i første luftmaske. Hækl mønster rundt efter diagram A.2b totalt 5 gange på omgangen - A.2a viser hvordan omgangene starter og slutter og hækles i tillæg til A.2b. Fortsæt til A.2a/A.2b er færdig, klip og hæft tråden. Nu hækles der en omgang på retsiden i de samme fastmasker som på første omgang. Hæft tråden med 1 kædemaske i første luftmaske i begyndelsen af denne omgang, derefter hækles der mønster rundt efter diagram A.2d totalt 5 gange på omgangen - A.2c viser hvordan omgangene starter og slutter og hækles i tillæg til A.2d. Fortsæt til omgangen er færdig, klip og hæft tråden.
Hæklet juleklokke: Hækl 3 luftmasker på nål 3 med stærk gul og sæt dem sammen til 1 ring med 1 kædemaske i første luftmaske. Hækl 4 fastmasker om ringen, derefter hækles 2 omgange med 1 fastmaske i hver fastmaske, derefter hækles 1 omgang med 2 fastmasker i hver af de 4 fastmasker = 8 fastmasker. Klip og hæft tråden. Sy juleklokkerne på kransen.

HJERTE:
Hækl 4 luftmasker på nål 3 med grøn og sæt dem sammen til en ring med 1 kædemaske i første luftmaske. Videre hækles mønster rundt om ringen som vist i diagram A.3. Når A.3 er færdig klippes og hæftes tråden.

----------------------------------------------------------

LÅGE-2:
Hækl en låge som forklaret over. Derefter hækles et kantet, ovalt vindue, et juletræ, et rensdyr og et hjerte.

KANTET, OVALT VINDUE:
Arbejdet hækles rundt, med start fra midten af vinduet og ud.
Hækl 11 luftmasker (inklusiv 1 luftmaske til at vende med) på nål 3 med naturhvid. Vend og hækl 1 fastmaske i 2.luftmaske fra nålen, hækl 1 fastmaske i hver af de næste 8 luftmasker, 2 fastmasker i sidste fastmaske. Fortsæt rundt og hækl på modsat side af luftmaskerækken således: 1 fastmaske i hver af de første 8 luftmasker, 1 fastmaske i samme luftmaske som første fastmaske. Videre hækles der mønster rundt efter diagram A.4 således: A.4a viser hvordan omgangene starter og slutter, * A.4b, A.4c og A.4 d *, hækl fra *-* totalt 2 gange på omgangen. Fortsæt rundt til der er 1 omgang tilbage. Skift til mellemgrå og hækl sidste omgang. Klip og hæft tråden.

JULETRÆ:
Arbejdet hækles først frem og tilbage, derefter hækles der en kant rundt om hele juletræet.
Hækl 8 luftmasker på nål 3 med grøn.
1.RÆKKE: Vend og hækl 1 fastmaske i 2.luftmaske fra nålen, hækl 1 fastmaske i hver af de næste 6 luftmasker = 7 fastmasker.
2.-3.RÆKKE: Læs HÆKLEINFO! Hækl 1 fastmaske i hver fastmaske.
4.RÆKKE: Hækl 1 kædemaske i første fastmaske, 1 fastmaske i hver af de næste 5 fastmasker = 5 fastmasker.
5.-6.RÆKKE: Hækl 1 fastmaske i hver fastmaske.
7.RÆKKE: Hækl 1 kædemaske i første fastmaske, 1 fastmaske i hver af de næste 3 fastmasker = 3 fastmasker.
8-11.RÆKKE: Hækl 1 fastmaske i hver fastmaske. Klip og hæft tråden.
KANT: Start med 1 fastmaske med grøn om første række i højre hjørne nederst, * spring over 1 række, hækl 6 stangmasker om næste række, spring over 1 række, 1 fastmaske om næste række *, gentag fra *-* 1 gang til, spring over 1 række, om midten af næste række hækles der således: Hækl 3 stangmasker, 2 dobbeltstangmasker, 3 luftmasker, 1 kædemaske i første luftmaske, 2 dobbeltstangmasker og 3 stangmasker, * spring over 1 række, hækl 1 fastmaske om næste række, spring over 1 række, hækl 6 stangmasker om næste række *, gentag fra *-* 1 gang til, spring over 1 række og afslut med 1 fastmaske om sidste række. Klip og hæft tråden.
Sy lys på med stærk gul rundt om luftmaskerne i toppen af træet. Sy lys på træet ved at sy nogle sting op og ned over hele træet med stærk gul og cerise.

RENSDYR:
Arbejdet hækles frem og tilbage.
Hækl 3 luftmasker på nål 3 med lys brun og sæt dem sammen til 1 ring med 1 kædemaske i første luftmaske.
1.RÆKKE - læs HÆKLEINFO! Hækl 6 fastmasker om luftmaskeringen.
2.-7.RÆKKE: Vend. Hækl 1 fastmaske i hver fastmaske.
8.RÆKKE (øre): Hækl 2 luftmasker, 1 stangmaske i første fastmaske - men vent med sidste omslag og gennemtræk, hækl 1 stangmaske i næste fastmaske og træk tråden gennem alle løkker på nålen. Klip og hæft tråden.
Hækl det andet øre på samme måde i modsat side, start med 1 kædemaske. Klip og hæft tråden.
HORN: Hækl 15 løse luftmasker på nål 3 med beige, hækl 1 fastmaske i hver af de midterste 2 fastmasker på 7.række, derefter hækles der 15 løse luftmasker. Klip tråden.
Derefter hækles der korte luftmaskerækker ud til hver side af begge disse 15 luftmasker. Hækl 1 del således: Hæft med 1 kædemaske på luftmaskerækken og hækl 4 luftmasker. Klip og hæft tråden. Hækl 2 ens dele på hver af de 15 luftmaskerækker.
Sy et par sting til øjne med naturhvid.

HJERTE:
Hækl 4 luftmasker på nål 3 med grøn og sæt dem sammen til en ring med 1 kædemaske i første luftmaske. Fortsæt at hækle mønster rundt efter diagram A.3. Når A.1 er færdig klippes og hæftes tråden.

----------------------------------------------------------

LÅGE-3:
Hækl en låge som forklaret over. Derefter hækles et ovalt vindue, et hjerte og en stjerne.

OVALT VINDUE:
Arbejdet hækles rundt, med start fra midten af vinduet og udad.
Hækl 4 luftmasker på nål 3 med naturhvid og sæt dem sammen til en ring med 1 kædemaske i første luftmaske. Hækl mønster rundt efter diagram A.5b totalt 2 gange på omgangen - A.5a viser hvordan omgangene starter og slutter og hækles i tillæg til A.5b. Fortsæt rundt til der er 1 omgang tilbage. Skift til beige og hækl sidste omgang. Klip og hæft tråden.

HJERTE:
Hækl 4 luftmasker på nål 3 med grøn og sæt dem sammen til en ring med 1 kædemaske i første luftmaske. Videre hækles mønster rundt om ringen som vist i diagram A.3. Når A.3 er færdig klippes og hæftes tråden.

STJERNE:
Arbejdet hækles rundt, med start fra midten af stjernen og udad.
Hækl 4 luftmasker på nål 3 med naturhvid og sæt dem sammen til en ring med 1 kædemaske i første luftmaske. Videre hækles mønster rundt om ringen som vist i diagram A.6. Når A.6 er færdig klippes og hæftes tråden.

----------------------------------------------------------

LÅGE-4:
Hækl en låge som forklaret over. Derefter hækles et lille firkantet vindue, en krans med bær, en lille pakke, en stor pakke og en sukkerstang.

LILLE FIRKANTET VINDUE:
Arbejdet hækles frem og tilbage, derefter hækles der en kant rundt on hele vinduet.
Hækl 13 luftmasker (inklusiv 1 luftmaske til at vende med) på nål 3 med naturhvid. Vend og hækl 1 fastmaske i 2.luftmaske fra nålen, hækl 1 fastmaske i hver af de næste 11 luftmasker = 12 fastmasker. Næste række hækles således: Hækl 1 luftmaske, 1 fastmaske i hver fastmaske. Gentag sidste række til der er hæklet totalt 11 rækker.
Nu hækles der en kant rundt om hele vinduet, vend og start i det øverste hjørne således: hækl 1 luftmaske, 1 fastmaske i første fastmaske, * 3 luftmasker, 1 stangmaske i første luftmaske, spring over ca 1½ cm, 1 fastmaske i næste fastmaske *, gentag fra *-* omgangen rundt, sørg for at der kommer en fastmaske i hvert hjørne af vinduet. Afslut omgangen med 1 kædemaske i luftmasken i begyndelsen af omgangen. Klip og hæft tråden.

KRANS MED BÆR:
Arbejdet hækles rundt, med start fra midten af kransen og udad.
Hækl 24 luftmasker på nål 3 med grøn og sæt dem sammen til en ring med 1 kædemaske i første luftmaske. Hækl mønster rundt efter diagram A.7b totalt 6 gange på omgangen - A.7a viser hvordan omgangene starter og slutter og hækles i tillæg til A.7b. Fortsæt til A.7 er færdig. Klip og hæft tråden.
Bær: Hækl 1 bær således: Hækl 3 luftmasker på nål 3 med rød, hækl 3 stangmasker i den første af de 3 luftmasker, tag nålen ud og stik den ind i 3.luftmaske, hent løkken fra sidste stangmasker og træk derefter løkken gennem 3.luftmaske. Klip og hæft tråden. Hækl 2 bær til på samme måde og sy de fast i toppen af kransen.

LILLE PAKKE:
Arbejdet hækles frem og tilbage.
Hækl 10 luftmasker (inklusiv 1 luftmaske til at vende med) på nål 3 med cerise. Vend og hækl 1 fastmaske i 2.luftmaske fra nålen, hækl 1 fastmaske i hver af de næste 8 luftmasker = 9 fastmasker. Næste række hækles således: Hækl 1 luftmaske, 1 fastmaske i hver fastmaske. Gentag sidste række til der er hæklet totalt 7 rækker. Klip og hæft tråden.
Hækl 1 luftmaskerække med stærk gul på ca 6 cm, bind en knude hårdt i hver ende og klip tråden. Sy den fast på tværs over pakken. Hækl 1 luftmaskerække med cerise på ca 15 cm, bind en knude hårdt i hver ende. Bind den rundt om pakken i højden og Bind en sløjfe på toppen.

STOR PAKKE:
Arbejdet hækles frem og tilbage.
Hækl 13 luftmasker (inklusiv1 luftmaske til at vende med) på nål 3 med mellemgrå. Vend og hækl 1 fastmaske i 2.luftmaske fra nålen, hækl 1 fastmaske i hver af de næste 11 luftmasker = 12 fastmasker. Næste række hækles således: Hækl 1 luftmaske, 1 fastmaske i hver fastmaske. Gentag sidste række til der er hæklet totalt 10 rækker. Klip og hæft tråden.
Hækl 1 luftmaskerække med cerise på ca 8 cm, bind en knude hårdt i hver ende og klip tråden. Sy den fast på tværs over pakken. Hækl 1 luftmaskerække med cerise på ca 20 cm, bind en knude hårdt i hver ende. Bind den rundt om pakken i højden og bind en sløjfe på toppen.

SUKKERSTANG:
Arbejdet hækles frem og tilbage.
Hækl 4 luftmasker (inklusiv 1 luftmaske til at vende med) på nål 3 med naturhvid. Vend og hækl 1 fastmaske i 2.luftmaske fra nålen, hækl 1 fastmaske i hver af de næste 2 luftmasker = 3 fastmasker. Næste række hækles således: Hækl 1 luftmaske, 1 fastmaske i hver fastmaske. Gentag sidste række til der er hæklet totalt 12 rækker, afslut med 6 luftmasker på sidste række. Vend, hækl 1 fastmaske i 2.luftmaske fra nålen, 1 fastmaske i hver af de næste 4 luftmasker, 1 fastmaske i hver af de næste 3 fastmasker = 8 fastmasker. Næste række hækles således: Hækl 1 luftmaske, 1 fastmaske i hver fastmaske. Gentag sidste række 1 gang til. Klip og hæft tråden.
Hækle 1 luftmaskerække med rød på ca 60 luftmasker, bind en knude hårdt i hver ende og klip tråden. Sno den rundt om sukkerstangen og sy den fast på bagsiden.

Diagram

= kædemaske om luftmaskeringen
= luftmaske
= 3 luftmasker
= 8 luftmasker, 1 kædemaske om luftmaskeringen
= fastmaske om luftmaskeringen
= fastmaske i maske
= 2 fastmasker i samme maske
= halvstangmaske i masken
= stangmasker i masken
= dobbeltstangmaske i masken
= * 3 luftmasker, 1 kædemaske i første luftmaske *, hækl fra *-* totalt 3 gange, sy fast med 1 kædemaske i toppen af stangmasken
= omgangen begynder med 1 luftmaske og afsluttes med 1 kædemaske i første luftmaske i begyndelsen af omgangen
= omgangen begynder med 2 luftmasker og afsluttes med 1 kædemaske i 2.luftmaske i begyndelsen af omgangen
= luftmaskeringen er forklaret i opskriften - se punkt på cirkel, omgangen starter og slutter her
= omgangen er allerede hæklet - Start på næste omgang!

Kommentarer (1)

Anneke 14.10.2018 - 18:45:

Als de deurtjes aan de linkerkant worden vastgenaaid en aan de rechterkant een knoop zit is de rest los en kunnen er geen kleinigheidjes in verstopt. Dat is toch de bedoeling van een Adventkalender? Bovendien: als je het deurtje openmaakt zakt het dan niet slap uit?

DROPS Design 15.10.2018 kl. 21:44:

Dag Anneke, Daar heb je inderdaad wel gelijk aan. Dit zou je op kunnen lossen door de deurtjes op te stijven door ze in suikerwater te leggen en dan plat te laten drogen. Door het opgedroogde suiker worden de lapjes stijf en krullen ze niet om.

Kommentere opskrift DROPS Extra 0-1392