DROPS / 183 / 30

Moose on the Loose by DROPS Design

Gebreide wanten met veelkleurig Scandinavisch patroon en Letse kabel. Het werk wordt gebreid in DROPS Karisma.

DROPS Design: Patroon nr. u-827
Garengroep B
-----------------------------------------------------------
Maat: Eén maat
Materiaal:
DROPS KARISMA van garnstudio (behoort tot garengroep B)
100 g kleur 50, groen
100 g kleur 01, naturel

Het werk kan tevens gebreid worden met garen van:
"Alternatief garen (Garengroep B)" – zie link hieronder.

DROPS NAALDEN ZONDER KNOP MAAT 3.5 MM – of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 22 steken en 30 naalden tricotsteek is 10 cm breed en 10 cm hoog.
----------------------------------------------------------

(Ga verder naar het patroon...)

Trefwoorden: dieren, kerst, scandinavisch, wanten,
We hebben honderden gratis Kerstpatronen. Bekijk ze hier!

LETSE KABEL:
De kabel wordt gemaakt van 2 naalden – beide naalden staan in het telpatroon en worden als volgt gebreid:
NAALD 1: Leg beide draden aan de voorkant van het werk (richting u). Breng de groene draad naar achteren, brei 1 averecht, breng de draad weer naar de voorkant. Breng de naturel draad onder de groene draad en naar de achterkant van het werk, brei 1 averecht en breng de draad weer naar de voorkant. Ga verder met averecht afwisselend met groen en naturel, maar neem altijd de draad ONDER de draad van de laatst gebreide steek.
NAALD 2: Brei zoals naald 1, maar neem nu altijd de draad OVER de draad van de laatste gebreide steek.
----------------------------------------------------------

LINKER WANT:
Het werk wordt in de rondte gebreid met breinaalden zonder knop.
Zet 52 steken op met breinaalden zonder knop maat 3.5 mm en groen en 1 naald averecht. Brei dan volgens telpatroon A.1 - op de 2e, 3e, 12e en 13e naald in het telpatroon brei LETSE KABEL – zie uitleg hierboven. DENK OM DE STEKENVERHOUDING!
Als u tot de 3 zwarte vierkanten in het telpatroon heeft gebreid, brei dan A.2 (= de duim) over deze 3 steken, de overgebleven steken worden verder gebreid zoals te zien is in A.1. Als A.2 tot en met naald 13 is gebreid (zie pijl in het telpatroon) en u heeft 5 keer gemeerderd, plaats dan de 13 duimsteken op 1 hulpdraad. Zet 3 nieuwe steken op achter de steken op de hulpdraad = 52 steken. Ga verder met breien volgens A.1. Na alle minderingen zijn er 12 steken over op de naald. Knip de draden af, haal ze door de overgebleven steken, trek aan en hecht goed af. De want meet ongeveer 26 cm.

DUIM:
Plaats de 13 duimsteken terug op breinaalden zonder knop maat 3.5 mm. Neem 9 steken op achter de duim = 22 steken. Ga verder in de rondte volgens A.2. Na alle minderingen zijn er 8 steken over op de naald. Knip de draden af, haal ze door de overgebleven steken, trek aan en hecht goed af.

RECHTER WANT:
Zet op en brei zoals voor de linker want, maar brei volgens telpatroon A.3 in plaats van A.1 zodat de duim op de tegenovergestelde kant is.

POMPON:
Brei 1 kleine pompon met naturel van ongeveer 3 cm in diameter en gebruik het draadeinde om de pompon aan de zijkant van de want te hechten (zie foto). Er zijn 2 pompons in de zijkant van elke want.

Telpatroon

= recht met naturel
= recht met groen
= brei LETSE KABEL – zie beschrijving in de tekst, met de draad onder de draad waarmee u voor het laatst breide
= brei LETSE KABEL – zie beschrijving in de tekst, met de draad over de draad waarmee u voor het laatst breide
= de duimspie wordt hier gebreid, dus A.2
= maak 1 omslag tussen 2 steken met naturel, brei de omslag gedraaid recht op de volgende naald, om een gaatje te vermijden
= brei 2 steken gedraaid recht samen met groen
= 2 recht samen met groen
= 1 steek recht afhalen, 2 recht samen met groen, haal de afgehaalde steek over de gebreide steek
= plaats hier de duimsteken op 1 hulpdraad

Denkt u een fout te hebben gevonden in het patroon? Laat dan een opmerking of vraag achter in ons Opmerkingen gedeelte bovenaan het patroon. Ga naar het origineel patroon DROPS 183-30.