DROPS / 184 / 21

Telegram For Her by DROPS Design

Gebreide trui met veelkleurig patroon en raglan. Maat: S - XXXL Het werk wordt gebreid in DROPS Karisma.

DROPS design: Patroon u-819
Garengroep B
----------------------------------------------------------
600-700-750-800-900-1000 g kleur nr 01, naturel
250-300-350-350-400-450 g kleur 05, zwart

Het werk kan tevens gebreid worden met garen van:
“Alternatief garen (garengroep B)” - zie link hieronder.

DROPS NAALDEN ZONDER KNOP EN RONDBREINAALD (40 en 60 of 80 cm) MAAT 4 mm – of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 21 steken en 28 naalden in tricotsteek = breedte 10 cm en 10 cm in de hoogte.

DROPS NAALDEN ZONDER KNOP EN RONDBREINAALD (60 of 80 cm) MAAT 3 mm voor de boordsteek – of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 23 steken en 32 naalden in tricotsteek = breedte 10 cm en 10 cm in de hoogte.
----------------------------------------------------------

(Ga verder naar het patroon...)

Trefwoorden: grafisch, raglan, scandinavisch, truien,

Zie telpatronen A.1 tot A.4. Brei het hele patroon in tricotsteek. Kies het telpatroon voor uw maat.

TIP VOOR HET BREIEN-1:
Om te voorkomen dat de stekenverhouding te strak wordt wanneer u in patroon breit, is het belangrijk om de draden niet te strak aan te trekken op de achterkant van het werk. Ga verder met een naald in een grotere maat wanneer u in patroon breit en het wordt wat te strak.

TIP VOOR HET BREIEN-2 (voor de pas):
Als de stekenverhouding niet klopt in de hoogte en zijn er meer naalden in de hoogte op 10 cm dan dat het patroon aangeeft, dan zal de pas te kort zijn en het armsgat te klein. Dit kan gecompenseerd worden door regelmatig 1 extra naald in tricotsteek te breien op de pas.

TIP VOOR HET MINDEREN:
Zo berekent u hoe vaak er geminderd moet worden, neem het totaal aantal steken op de naald (dus 272 steken) en deel deze door het aantal te maken minderingen (dus 44) = 6.1. In dit voorbeeld breit u ongeveer iedere 5e en 6e steek samen.

TIP VOOR HET MEERDEREN:
Brei tot er 2 steken over zijn voor de markeerdraad, maak 1 omslag (= 1 steek gemeerderd), 4 recht (markeerdraad is in het midden van deze steken), maak 1 omslag (= 1 steek gemeerderd).

RAGLAN:
Minder voor de raglan aan elke kant van iedere A.4 als volgt:
Minder 1 steek na A.4 als volgt: Haal de laatste steek in A.4 af, 1 recht, haal de afgehaalde steek over de gebreide steek (= 1 steek geminderd).
Minder 1 steek voor A.4 als volgt: Brei tot er 1 steek over is voor A.4, brei de volgende 2 steken recht samen (= 1 steek geminderd). Dus minder 2 steken op iedere A.4 en 8 steken in totaal op de naald.
----------------------------------------------------------

TRUI:
Wordt in de rondte gebreid op de rondbreinaald. De mouwen worden in de rondte gebreid op naalden zonder knop, ga verder met de korte rondbreinaald indien nodig. Voeg de delen samen en brei de pas in de rondte.

LIJF:
Zet 272-284-316-328-368-384 steken op de rondbreinaald 3 mm met Zwart. Brei boordsteek (= 2 recht/2 averecht). Ga bij een hoogte van 5 cm, verder met rondbreinaald 4 mm en brei 1 naald in tricotsteek en minder 44-44-52-52-56-60 steken verdeeld - lees TIP VOOR HET MINDEREN = 228-240-264-276-312-324 steken. Brei 1 naald recht als volgt: Voeg 1 markeerdraad in, in deeerste steek, brei 113-119-131-137-155-161 steken recht, voeg 1 markeerdraad in, in de volgende steek, brei de rest van de naald. De markeerdraden geven de zijkanten van het kledingstuk aan. Brei dan A.1 (= 6 steken) over alle steken (= 38-40-44-46-52-54 herhalingen in de breedte) - lees TIP VOOR HET BREIEN-1. DENK OM DE STEKENVERHOUDING! Als A.1 een keer in de hoogte is gebreid, herhaal dan A.1a in de hoogte. Brei bij een hoogte van 39-41-40-42-41-43 cm, A.2 over A.1. Als u tot de pijl in A.2 heeft gebreid, brei dan de volgende naald in A.2 als volgt: Kant 4 steken af, brei de volgende 107-113-125-131-149-155 steken zoals hiervoor, kant de volgende 7 steken af, brei de volgende 107-113-125-131-149-155 steken zoals hiervoor en kant de laatste 3 steken af. Het werk meet ongeveer 44-44-44-45-45-45 cm. Leg het werk terzijde en brei de mouwen.

MOUWEN:
Brei in de rondte op breinaalden zonder knop, brei verder met een korte rondbreinaald indien nodig. Zet 48-52-56-60-64-64 steken op breinaalden zonder knop maat 3 mm. Brei boordsteek (= 2 recht/2 averecht). Brei bij een hoogte van 5 cm, verder met breinaalden zonder knop maat 4 mm en brei 1 naald in tricotsteek en minder 6-8-8-10-12-10 steken verdeeld = 42-44-48-50-52-54 steken. Voeg 1 markeerdraad in op het begin van de naald (= midden onder de mouw). Brei 1 naald met zwart, brei dan de volgende naald als volgt: Brei 0-1-0-1-2-0 steken A.3, brei A.1 over de volgende 42-42-48-48-48-54 steken (= 7-7-8-8-8-9 herhalingen), eindig met 0-1-0-1-2-0 steken A.3. Als A.1 een keer in de hoogte is gebreid, herhaal dan A.1a. Meerder bij een hoogte van 6 cm, 1 steek aan elke kant van de markeerdraad (= 2 steken gemeerderd) - lees TIP VOOR HET MEERDEREN! Meerder zo iedere 3-2½-2-1½-1½-1½ cm 12-14-15-17-19-21 keer in totaal = 66-72-78-84-90-96 steken. Brei de steken in A.3 en de gemeerderde steken in het patroon.
Bij een hoogte van 38-39-37-37-34-35 cm, brei A.2 over A.1. Als alle steken onder de mouw gemeerderd zijn, brei dan A.2 11-12-13-14-15-16 keer in totaal in de breedte. Als u tot pijl in A.2 heeft gebreid, brei dan de volgende naald als volgt: Kant 4 steken af, brei de volgende 59-65-71-77-83-89 steken als hiervoor, kant de laatste 3 steken af. De mouw meet ongeveer 43-42-41-40-38-37 cm. Brei een andere mouw op dezelfde manier.

PAS:
Zet de mouwen op dezelfde rondbreinaald als het lijf waar de armsgaten zijn afgekant = 332-356-392-416-464-488 steken. Begin de naald in de overgang tussen de linker mouw en het achterpand. Brei als volgt: Brei A.4 (= 2 steken, begin op de pijl voor uw maat), ga verder in patroon zoals hiervoor over de volgende 103-109-121-127-145-151 steken, A.4 (= achterpand), brei in patroon zoals hiervoor over de volgende 59-65-71-77-83-89 steken (= rechter mouw), A.4, ga verder in patroon zoals hiervoor over de volgende 103-109-121-127-145-151 steken, A.4 (= voorpand), brei in patroon zoals hiervoor over de volgende 59-65-71-77-83-89 steken (= linker mouw) – lees TIP VOOR HET BREIEN-2. Ga zo verder in patroon en minder voor de RAGLAN – zie uitleg hierboven, iedere andere naald 26-29-31-33-36-39 keer in totaal = 124-124-144-152-176-176 steken. Als A.2 een keer in de hoogte is gebreid, brei dan verder met zwart. Brei 1 naald in zwart. De pas meet ongeveer 19-21-23-24-26-28 cm.
U kunt een verhoging in de achterkant van de hals breien voor een betere pasvorm, zodat de pas ietsje hoger is in de hals. Deze verhoging kunt uook overslaan, zodat de hals hetzelfde is op de voor- en achterkant. Brei de verhoging in de achterkant van de hals of begin met de halsrand als u geen verhoging wilt.

VERHOGING IN DE ACHTERKANT VAN DE HALS:
Sla deze paragraaf over als u geen verhoging wilt. Voeg 1 markeerdraad in op het begin van de naald (deze markeert het begin van de naalden nadat de verhoging is gebreid).
Brei tot midden achter, voeg 1 markeerdraad in. Begin aan de goede kant met zwart en brei recht zoals hiervoor tot er 30-30-34-34-40-40 steken zijn gebreid voorbij de markeerdraad, keer het werk, trek de draad aan en brei 60-60-68-68-80-80 averecht. Keer het werk, trek de draad aan en brei 54-54-61-61-72-72 recht, keer het werk, trek de draad aan aan en brei 48-48-54-54-64-64 averecht. Keer het werk, trek de draad aan en brei 42-42-48-48-56-56 recht, keer het werk, trek de draad aan en brei 36-36-42-42-48-48 averecht. Keer het werk, trek de draad aan en brei 30-30-35-35-40-40 recht, keer het werk, trek de draad aan en brei 24-24-28-28-32-32 averecht, keer het werk, trek de draad aan en brei tot midden achter. Knip het garen af. De naald begint nu op de markeerdraad, dus in de overgang tussen de linker mouw en het achterpand.

HALSRAND:
Minder op de volgende naald als volgt: * brei 42-42-52-56-68-68 recht en minder 2-0-8-8-18-16 steken verdeeld, brei de volgende 20 steken 2 aan 2 samen (= 10 steken geminderd) *, brei van *-* 2 keer in totaal = 100-104-108-116-120-124 steken. Brei verder met breinaalden zonder knop maat 3 mm. Brei de volgende naald als volgt: * 2 recht, 2 averecht, 1 recht, maak 1 omslag (= 1 steek gemeerderd), 2 averecht, 2 recht, maak 1 omslag (= 1 steek gemeerderd), 1 averecht *, brei van *-* tot 0-4-8-16-0-4 steken over zijn, brei boordsteek (= 2 recht/2 averecht) over de overgebleven steken = 120-124-128-136-144-148 steken. Brei de omslagen gedraaid in boordsteek (dus 2 recht/2 averecht) op de volgende naald om gaatjes te voorkomen. Als de boordsteek 3 cm meet, kant dan af met recht boven recht en averecht boven averecht.

AFWERKING:
Naai de opening onder elke mouw dicht in de voorkant van de lus van de buitenste steken.

Denkt u een fout te hebben gevonden in het patroon? Laat dan een opmerking of vraag achter in ons Opmerkingen gedeelte bovenaan het patroon. Ga naar het origineel patroon DROPS 184-21.