DROPS / 184 / 22

Telegram Jacket by DROPS Design

Gebreid vest met veelkleurig patroon en raglan. Maat: S - XXXL Het werk wordt gebreid in DROPS Karisma.

DROPS design: Patroon u-818
Garengroep B
----------------------------------------------------------
600-700-750-800-900-1000 g kleur nr 01, naturel
250-300-350-350-400-450 g kleur 05, zwart

Het werk kan tevens gebreid worden met garen van:
“Alternatief garen (garengroep B)” - zie link hieronder.

DROPS NAALDEN ZONDER KNOP EN RONDBREINAALD (60 of 80 cm) MAAT 4 mm – of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 21 steken en 28 naalden in tricotsteek = breedte 10 cm en 10 cm in de hoogte.

DROPS NAALDEN ZONDER KNOP EN RONDBREINAALD (60 of 80 cm) MAAT 3 mm voor de boordsteek – of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 23 steken en 32 naalden in tricotsteek = breedte 10 cm en 10 cm in de hoogte.

DROPS METAALKNOPEN (grillig), NR 534: 8-8-8-9-9-9 stuks
----------------------------------------------------------

(Ga verder naar het patroon...)

Trefwoorden: grafisch, raglan, scandinavisch, vesten,

Zie telpatronen A.1 tot A.6. Brei het hele patroon in tricotsteek. Kies het telpatroon voor uw maat.

TIP VOOR HET BREIEN-1:
Om te voorkomen dat de stekenverhouding te strak wordt wanneer u in patroon breit, is het belangrijk om de draden niet te strak aan te trekken op de achterkant van het werk. Ga verder met een naald in een grotere maat wanneer u in patroon breit en het wordt wat te strak.

TIP VOOR HET BREIEN-2 (voor de pas op het vest):
Als de stekenverhouding niet klopt in de hoogte en er zijn meer naalden in de hoogte op 10 cm dan dat het patroon aangeeft, zal de pas te kort zijn en het armsgat te klein. Dit kan gecompenseerd worden door regelmatig 1 extra naald in tricotsteek te breien op de pas.

TIP VOOR HET MINDEREN:
Zo berekent u hoe vaak er geminderd moet worden, neem het totaal aantal steken op de naald (dus 272 steken) en deel deze door het aantal te maken minderingen (dus 44) = 6.1. In dit voorbeeld breit u ongeveer iedere 5e en 6e steek samen.

TIP VOOR HET MEERDEREN:
Brei tot er 2 steken over zijn voor de markeerdraad, maak 1 omslag (= 1 steek gemeerderd), 4 recht (de markeerdraad zit in het midden van deze steken), maak 1 omslag (= 1 steek gemeerderd). Brei op de volgende naald brei de omslag gedraaid om een gaatje te voorkomen.

RAGLAN:
Alle minderingen worden aan de goede kant gemaakt!
Minder voor de raglan aan elke kant van iedere A.6 als volgt:
Minder 1 steek na A.6 als volgt: Haal de laatste steek in A.6 af, 1 recht, haal de afgehaalde steek over de gebreide steek (= 1 steek geminderd).
Minder 1 steek voor A.6 als volgt: Brei tot er 1 steek over is voor A.6, brei de volgende 2 steken samen (= 1 steek geminderd). Dus minder 2 steken op iedere A.6 en 8 steken in totaal op de naald.

KNOOPSGATEN (geldt voor de rechter voorbies):
Minder voor de knoopsgaten op de rechter voorbies.
Als de voorbies ongeveer 1.5 cm meet, minder dan voor 8-8-8-9-9-9 knoopsgaten verdeeld (minder voor de knoopsgaten in de averechte delen gezien aan de goede kant). 1 knoopsgat = 2 averecht samen en maak 1 omslag – de bovenkant van het knoopsgat moet ongeveer op 2 cm vanaf de bovenkant komen, de andere knoopsgaten ongeveer 7-8 cm uit elkaar.
----------------------------------------------------------

VEST:
Wordt heen en weer gebreid op de rondbreinaald vanaf midden voor. De mouwen worden in de rondte gebreid op breinaalden zonder knop, brei verder met een korte rondbreinaald indien nodig. Voeg de delen samen en brei de pas heen en weer gebreid. Brei aan het einde de voorbies heen en weer gebreid.

LIJF:
Zet 276-288-320-332-372-388 steken op (inclusief 1 kantsteek aan elke kant van het werk) op de rondbreinaald 3 mm met zwart. Brei dan als volgt: Brei 1 kantsteek in RIBBELSTEEK – zie uitleg hierboven, brei boordsteek (= 2 recht / 2 averecht), tot er 3 steken over zijn, eindig met 2 recht en 1 kantsteek in ribbelsteek. Ga bij een hoogte van 5 cm, verder met rondbreinaald 4 mm en 1 naald recht aan de goede kant en minder 39-45-53-47-57-55 steken verdeeld - lees TIP VOOR HET MINDEREN = 237-243-267-285-315-333 steken.
Brei 1 naald als volgt: Brei 1 kantsteek in ribbelsteek, 60-60-66-72-78-84 steken in tricotsteek (= voorpand), voeg 1 markeerdraad in, in de volgende steek, en brei deze steek in tricotsteek, brei 113-119-131-137-155-161 steken in tricotsteek (= achterpand), voeg 1 markeerdraad in, in de volgende steek, en brei deze steek in tricotsteek, brei 60-60-66-72-78-84 steken in tricotsteek tot er 1 steek over is, eindig met 1 kantsteek in ribbelsteek (= voorpand). De markeerdraden geven de zijkanten van het kledingstuk aan.
Brei dan de volgende naald als volgt: Brei 1 kantsteek in ribbelsteek in de basiskleur in patroon, A.1 (= 6 steken) tot er 2 steken over zijn (= 39-40-44-47-52-55 keer in de breedte), en eindig met A.2 over de volgende steek en 1 kantsteek in ribbelsteek - lees TIP VOOR HET BREIEN-1. DENK OM DE STEKENVERHOUDING! Als A.1 en A.2 een keer in de hoogte zijn gebreid, herhaal dan A.1a en A.2a in de hoogte.
Brei bij een hoogte van 39-41-40-42-41-43 cm, A.3 over A.1 en A.4 over A.2. Als u tot de pijl in A.3 heeft gebreid, brei dan de volgende naald in A.3 als volgt: Brei de eerste 58-58-64-70-76-82 steken zoals hiervoor, kant 3 steken af voor de markeerdraad en 4 steken na de markeerdraad (= 7 steken in totaal), brei de volgende 107-113-125-131-149-155 steken zoals hiervoor, kant 3 steken af voor de markeerdraad en 4 steken na de markeerdraad af (= 7 steken), brei de laatste 58-58-64-70-76-82 steken zoals hiervoor. Het werk meet ongeveer 44-44-44-45-45-45 cm. Leg het werk terzijde en brei de mouwen.

MOUWEN:
Brei in de rondte op breinaalden zonder knop, brei verder met een korte rondbreinaald indien nodig. Zet 48-52-56-60-64-64 steken op breinaalden zonder knop maat 3 mm. Brei boordsteek (= 2 recht/2 averecht). Brei bij een hoogte van 5 cm verder met breinaalden zonder knop maat 4 mm en brei 1 naald in tricotsteek en minder 6-8-8-10-12-10 steken verdeeld = 42-44-48-50-52-54 steken. Voeg 1 markeerdraad in op het begin van de naald (= midden onder de mouw). Brei 1 naald met zwart, brei dan de volgende naald als volgt: Brei 0-1-0-1-2-0 steken A.5, brei A.1 over de volgende 42-42-48-48-48-54 steken (= 7-7-8-8-8-9 herhalingen), eindig met 0-1-0-1-2-0 steken A.5. Als A.1 een keer in de hoogte is gebreid, herhaal dan A.1a. Meerder bij een hoogte van 6 cm, 1 steek aan elke kant van de markeerdraad (= 2 steken gemeerderd) - lees TIP VOOR HET MEERDEREN! Meerder zo iedere 3-2½-2-1½-1½-1½ cm 12-14-15-17-19-21 keer in totaal = 66-72-78-84-90-96 steken. Brei de steken in A.5 en de gemeerderde steken in het patroon. Brei bij een hoogte van 38-39-37-37-34-35 cm, A.3 over A.1. Als alle steken onder de mouw zijn gemeerderd, brei dan A.3 11-12-13-14-15-16 keer in totaal in de breedte. Als u tot de pijl in A.3 heeft gebreid, brei dan de volgende naald als volgt: Kant 4 steken af, brei de volgende 59-65-71-77-83-89 steken zoals hiervoor, kant de laatste 3 steken af. De mouw meet ongeveer 43-42-41-40-38-37 cm. Brei een andere mouw op dezelfde manier.

PAS:
Zet de mouwen op dezelfde rondbreinaald als het lijf waar de armsgaten zijn afgekant = 341-359-395-425-467-497 steken. Voeg, voordat u verder gaat, 1 markeerdraad in tussen iedere overgang tussen elke mouw en het lijf. Brei 1 kantsteek in ribbelsteek, brei in patroon zoals hiervoor tot er 2 steken over zijn voor de markeerdraad tussen de mouw en het lijf, brei A.6 over de volgende 2 steken (= voorpand), brei in patroon over de 59-65-71-77-83-89 steken (= mouw), A.6 over de volgende 2 steken, brei in patroon over de volgende 103-109-121-127-145-151 steken zoals hiervoor, brei A.6 over de volgende 2 steken (= achterpand), brei in patroon over de volgende 59-65-71-77-83-89 steken (= mouw), brei A.6 over de volgende 2 steken, brei in patroon zoals hiervoor tot er 1 steek over is, eindig met 1 kantsteek in ribbelsteek – lees TIP VOOR HET BREIEN-2. Ga zo verder in patroon en minder voor de RAGLAN – zie uitleg hierboven, iedere andere naald 26-29-31-33-36-39 keer in totaal = 133-127-147-161-179-185 steken. Als A.3 een keer in de hoogte is gebreid, brei dan verder met zwart. Brei 1 naald met zwart. De pas meet ongeveer 19-21-23-24-26-28 cm.
U kunt een verhoging in de achterkant van de hals breien voor een betere pasvorm, zodat de pas ietsje hoger is in de hals. Deze verhoging kunt u ook overslaan, zodat de hals hetzelfde is op de voor- en achterkant. Brei de verhoging in de achterkant van de hals of begin met de halsrand als u geen verhoging wilt.

VERHOGING IN DE ACHTERKANT VAN DE HALS:
Sla deze paragraaf over als u geen verhoging wilt. Voeg 1 markeerdraad in, in de middelste steek op de naald (= midden achter).
Brei 30-30-34-34-40-40 steken recht voorbij de markeerdraad, keer het werk, trek de draad aan en brei 60-60-68-68-80-80 averecht. Keer het werk, trek de draad aan en brei 54-54-61-61-72-72 recht, keer het werk, trek de draad aan en brei 48-48-54-54-64-64 averecht. Keer het werk, trek de draad aan en brei 42-42-48-48-56-56 recht, keer het werk, trek de draad aan en brei 36-36-42-42-48-48 averecht. Keer het werk, trek de draad aan en brei 30-30-35-35-40-40 recht, keer het werk, trek de draad aan en brei 24-24-28-28-32-32 averecht, keer het werk, trek de draad aan en brei de rest van de naald.

HALSRAND:
Minder op de volgende naald aan de goede kant als volgt: brei 27-24-29-34-37-40 recht en minder 3-0-4-6-9-10 steken verdeeld, brei de volgende 18 steken 2 aan 2 samen (= 9 steken geminderd), brei 44-44-54-58-70-70 recht en minder 5-0-8-10-18-18 steken verdeeld, brei de volgende 18 steken 2 aan 2 samen (= 9 steken geminderd), brei de laatste 26-23-28-33-36-39 recht en minder 3-1-5-7-10-11 steken verdeeld = 104-108-112-120-124-128 steken.
Ga verder met rondbreinaald 3 mm. Brei de volgende naald als volgt: 1 recht, * 2 recht, 2 averecht, 1 recht, maak 1 omslag (= 1 steek gemeerderd), 2 averecht, 2 recht, maak 1 omslag (= 1 steek gemeerderd), 1 averecht *, brei van *-* tot er 3-7-11-19-3-7 steken over zijn, brei boordsteek (= 2 recht/2 averecht) tot er 3 steken over zijn, eindig met 2 recht en 1 kantsteek in ribbelsteek = 124-128-132-140-148-152 steken. Brei de omslagen gedraaid in boordsteek (dus 2 recht/2 averecht) op de volgende naald om gaatjes te voorkomen. Als de boordsteek 3 cm meet, kant dan af met recht boven recht en averecht boven averecht.

LINKER VOORBIES:
Brei de voorbies heen en weer gebreid op de rondbreinaald 3 mm met zwart.
Neem 174-210 steken op (het aantal steken moet deelbaar zijn door 4 + 2) op de rondbreinaald 3 mm met zwart aan de binnenkant van de 1 kantsteek aan de goede kant. Brei 1 naald recht op de verkeerde kant. Brei boordsteek (= 2 averecht/2 recht) tot er 2 steken over zijn, eindig met 2 recht. Ga verder met recht boven recht en averecht boven averecht tot de boordsteek 3 cm meet. Kant de steken af met recht boven recht en averecht boven averecht.

RECHTER VOORBIES:
Brei als de linker voorbies maar minder voor de KNOOPSGATEN - zie uitleg hierboven.

AFWERKING:
Naai de openingen onder elke mouw dicht in de voorkant van de lus van de buitenste steken. Naai de knopen op de linker voorbies.

Denkt u een fout te hebben gevonden in het patroon? Laat dan een opmerking of vraag achter in ons Opmerkingen gedeelte bovenaan het patroon. Ga naar het origineel patroon DROPS 184-22.