DROPS / 64 / 6

DROPS 64-6 by DROPS Design

DROPS bluse med kort ærme i Passion

Størrelse: S - M - L - XL
Materialer: DROPS Passion fra Garnstudio
200-200-250-250 gr f.nr 5, grå

DROPS Pinde 8 og ærmep 6 (til hals).

DROPS Passion DROPS Passion
60% Uld, 25% Viskose, 15% Polyamid
Strikkefasthed: Passion: 13 m x 18 p på p 8 og glatstrik = 10 x 10 cm. Cotton Chenille: 13 m x 25 p på p 4,5 = 10 x 10 cm. Husk pindenr er kun vejledende!

Strikketips: Garnet har en tendens til at sno sig når det strikkes, dette skal tvindes op undervejs for at resultatet skal blive optimalt.

Mønster: Se diagram - M.1, mønsteret i diagrammet ses fra retsiden.

Retstrik (frem og tilb): 1. p: Ret, 2. p: Ret.
Retstrik (på rundp): 1. p: Ret, 2. p: Vrang.

Perlestrik: 1. p: * 1 r, 1 vr *, gentag fra *-*. 2. p: r over vr og vr over r. Gentag 2. p opover.

Lukketips: Alle aflukninger sker på retsiden af arb.
Luk 2 m således: Efter 3 kantm/mærketråden: Tag 1 m løs af p, 2 r sammen, træk den løse m over 2 r sammen. Før 3 kantm/mærketråden: 3 r sammen.

Luk 1 m således: Efter 3 kantm/mærketråden: Tag 1 m løs af p, 1 r, træk den løse m over 1 r. Før 3 kantm/mærketråden: 2 r sammen.

Forstk: Læs Strikketips! Slå 60-64-68-72 m op (inkl 1 m i hver side til søm) med grå på p 8. Strik M.1 over alle m, fortsæt med M.2 derefter strikkes der færdig med M.3. Husk på strikkefastheden! Når arb måler 39-40-40-40 cm lukkes der 3 m af i hver side til ærmegab. Luk derefter af til ærmegab på hver 2. p indenfor 3 m som strikkes i perlestrik- se Lukketips: 2 m 1-1-2-4 gange, 1 m 2-3-2-0 gange = 46-48-50-50 m. Når arb måler 45-45-45-45 cm slåes der 25-27-28-30 nye m op i hver side til ærmer - pas på at m ikke slåes for løst op = 96-102-106-110 m. Videre strikkes 3 p perlestrik over de nye 25-27-28-30 m i hver side og de resterende m strikkes i mønsteret. Efter disse 3 p sættes der 4 mærketråde i arb således: Første mærketråd sættes efter: 1 m, den anden mærketråd sættes efter: 25-27-28-30 m, den tredje sættes efter: 71-75-78-80 m og den fjerde sættes efter: 95-101-105-109 m. Nu strikkes M.3 over alle m samtidig med at der lukkes på ærmet + efterhånden til hals.

Ærme-aflukning: Der lukkes efter første og tredje mærketråd og før den anden og fjerde mærketråd (der lukkes altså bare på de masker som er taget ud til ærmet og ikke på maskerne over forstk). Der lukkes 1 m af på hver 2. p (strikkes der med Cotton Chenille lukkes der skiftevis på hver 2. og 4. p) - se Luketips: 10-11-11-12 gange = 56-58-62-62 m. Efter sidste aflukning, lukkes de resterende 5-5-6-6 ærme-masker i hver side af.

Hals-aflukning: Når arb måler 50-51-52-53 cm lukkes de midterste 10-12-12-14 m af til hals. Luk derefter af til halsen på hver 2. p: 2 m 2 gange, 1 m 3 gange = 11-11-12-11 m tilbage på hver skulder. Luk af når arb måler 56-57-58-59 cm.

Ryg: Slå op og strik som forstk. Luk af til ærmegab som på forstk = 46-48-50-50 m. Efter ærmeaflukningen - arb måler ca 45-45-45-45 cm - tages der 1 m ud i hver side til søm = 48-50-52-52 m. Videre strikkes mønsteret over alle m til arb måler 55-56-57-58 cm, nu lukkes de midterste 22-24-24-26 m af til hals. Videre lukkes der 1 m på næste p mod halsen = 11-11-12-11 m tilbage på skulderen. Luk af når arb måler ca 56-57-58-59 cm - afstem med mønsteret på forstk.

Montering: Sy skuldersømmene. Sy ærmet fast til rygstk indenfor 1 kantm. Sy sidesømmene indenfor 1 kantm. Saml ca 65-75 m op rundt i halsen på ærmep 6 med grå. Strik 2 p retstrik, luk af.

= r
= vr
= 1 r, omslag om p.
= 1 r, 2 omslag om p.
= vr (set fra retsiden) samtidig med at omslaget fra forrige p slippes = "lange-m".

Diagram

= Ret
= Vrang
= 1 r, 1 omslag om p
= 1 r, 2 omslag om p
= vrang (set fra retsiden) samtidig som omslagen fra forrige p slippes ned = "lange-m"

Lisbeth Sogn 20.12.2018 - 09:42:

Er det mulig å få tak i Drops Passion?

DROPS Design 20.12.2018 kl. 10:59:

Hej Lisbeth, Nej desværre men hvis du bruger 2 tråde DROPS Sky så vil den passe fint som erstatning til DROPS Passion. Prøv vår garnkalkulator for at regne garnforbruget ud. God fornøjelse!

Kommentere opskrift DROPS 64-6