DROPS / 184 / 19

Andean Caravan Jacket by DROPS Design

Settiin kuuluu: Ylhäältä alas neulottu A-muotoinen kaarrokejakku. Koot S-XXXL. Kuviollinen myssy. Setti neulotaan DROPS Puna-langasta.

DROPS Design: Malli pu-025
Lankaryhmä B
-----------------------------------------------------------
Koko settiin tarvitset n.:
400-450-500-550-600-650 grammaa väriä 05, tummanharmaa
150-150-150-150-200-200 grammaa väriä 06, harmaa
joka kokoon 50 grammaa väriä 01, luonnonvalkoinen
joka kokoon 50 grammaa väriä 07, vaaleanharmaa
-----------------------------------------------------------

DROPS PUNA (kuuluu lankaryhmään B):
400-450-500-550-600-650 g väriä 05, tummanharmaa
joka kokoon 100 g väriä 06, harmaa
joka kokoon 50 g väriä 01, luonnonvalkoinen
joka kokoon 50 g väriä 07, vaaleanharmaa

Työ voidaan neuloa myös seuraavilla langoilla:
"Lankavaihtoehdot (Lankaryhmä B)". Katso alla oleva linkki.

DROPS SUKKAPUIKOT JA PYÖRÖPUIKOT (40 ja 80 cm) NRO 4 tai käsialan mukaan.
DROPS SUKKAPUIKOT JA PYÖRÖPUIKOT (40 ja 80 cm) NRO 3,5 (joustinneuleeseen) tai käsialan mukaan.
NEULETIHEYS: 21 silmukkaa ja 28 kerrosta sileää neuletta puikoilla nro 4 = 10 cm leveyssuunnassa ja 10 cm korkeussuunnassa.
22 silmukkaa ja 30 kerrosta sileää neuletta puikoilla nro 3,5 = 10 cm leveyssuunnassa ja 10 cm korkeussuunnassa.

DROPS HELMIÄISNAPPI (Kaareva) valkoinen, NRO 522: 8-8-8-9-9-9 kpl.
----------------------------------------------------------

MYSSY:
Koko: S/M - L/XL
Pään ympärys: 54/56 - 58/60 cm
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS PUNA (kuuluu lankaryhmään B):
kumpaankin kokoon 100 g väriä 06, harmaa
kumpaankin kokoon 50 g väriä 01, luonnonvalkoinen
kumpaankin kokoon 50 g väriä 07, vaaleanharmaa
kumpaankin kokoon 50 g väriä 05, tummanharmaa

DROPS PYÖRÖPUIKKO (40 cm) NRO 3 (joustinneuleeseen) tai käsialan mukaan.
NEULETIHEYS: 21 silmukkaa ja 28 kerrosta sileää neuletta puikoilla nro 4 = 10 cm leveyssuunnassa ja 10 cm korkeussuunnassa.
23 silmukkaa ja 32 kerrosta sileää neuletta puikoilla nro 3 = 10 cm leveyssuunnassa ja 10 cm korkeussuunnassa.

100% alpakkaa
alkaen 3.40 € /50g
DROPS Puna natural DROPS Puna natural 3.40 € /50g
Tilaa
DROPS Puna natural mix DROPS Puna natural mix 3.40 € /50g
Tilaa
DROPS Puna uni colour DROPS Puna uni colour 3.90 € /50g
Tilaa
Puikot & Virkkuukoukut
Saat tämän mallin langat alkaen 44.20€. Lue lisää.

Jakku: Katso ruutupiirros A.1. Katso halutun koon piirros. Koko piirros neulotaan sileänä neuleena, lukuun ottamatta värejä, jotka neulotaan piirroksessa nurin oikealta puolelta ja oikein nurjalta puolelta. Piirrokset näyttävät mallineuleen kaikkia kerroksia oikealta puolelta katsottuna.
Myssy: Katso ruutupiirros A.2.

LISÄYSVINKKI 1 (lisääminen tasavälein):
Laske kuinka usein kerroksella lisätään seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 112 silmukkaa), miinus etureunat (esim. 10 silmukkaa) ja jaa loput silmukat lisäysten määrän kanssa (esim. 37) = 2,8. Eli tässä esimerkissä lisätään vuorotellen n. joka 2. ja joka 3.silmukan jälkeen (etureunojen kohdalla ei tehdä lisäyksiä). Lisää 1 silmukka tekemällä 1 langankierto puikolle. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikää.

NEULOMISVINKKI 1 (neuletiheys):
Kun neulot mallineuletta on tärkeää, että lankoja ei kiristetä työn takana, koska muuten neulepinnasta tulee epätasainen. Vaihda tarvittaessa paksumpiin puikkoihin, jotta mallineuleen neulepinnasta tulisi tarpeeksi tasainen.

NEULOMISVINKKI 2 (etureunat):
Kun neulot kirjoneuletta 2 värillä, neulo myös kummankin etureunan 5 reunasilmukkaa kuvioraidan pohjavärillä.

LISÄYSVINKKI 2 (etu- ja takakappaleen sivut):
Kaikki lisäykset tehdään oikealla puolella!
Aloita 2 silmukan päässä merkkilangasta, tee 1 langankierto puikolle, neulo 4 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden 4 silmukan keskellä), tee 1 langankierto puikolle (= työhön lisättiin 2 silmukkaa). Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen nurin, jottei muodostuisi reikää.

Tee napinlävet oikeaan etureunaan (kun vaate puetaan päälle). Tee napinläpi työn oikealta puolelta, kun kerroksella on jäljellä 3 silmukkaa, näin: Tee 1 langankierto puikolle, neulo seuraavat 2 silmukkaa oikein yhteen ja neulo viimeinen silmukka oikein. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan oikein, jolloin työhön muodostuu reikä.
Tee ensimmäinen napinläpi, kun pääntien reunuksen joustinneuleen pituus on n. 1½-2 cm. Tee seuravaat 7-7-7-8-8-8 napinläpeä aina n. 8-8-8-7½-7½-8 cm:n välein.
----------------------------------------------------------

JAKKU:
Neulotaan ylhäältä alas tasona pyöröpuikolla, keskeltä edestä alkaen. Hihat neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla/lyhyellä pyöröpuikolla, ylhäältä alas.

KAARROKE:
Luo 112-116-120-128-128-136 silmukkaa pyöröpuikolle nro 3,5 harmaalla langalla. Neulo 1 kerros nurin nurjalta puolelta. Neulo sitten seuraava kerros (= oikea puoli) näin: Neulo 5 AINAOIKEINNEULOTTUA (katso selitys yllä) reunasilmukkaa, *2 silmukkaa oikein, 2 silmukkaa nurin*, toista *-* kunnes jäljellä on 7 silmukkaa, neulo 2 silmukkaa oikein ja 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa. Jatka joustinneuletta tähän tapaan 3 cm:n ajan. Muista tehdä oikeaan etureunaan NAPINLÄVET (katso selitys yllä). Neulo sitten 1 kerros nurin nurjalta puolelta (reunasilmukoilla neulotaan ainaoikeaa) ja lisää tasavälein 37-39-41-45-45-43 silmukkaa (lue LISÄYSVINKKI 1) = 149-155-161-173-173-179 silmukkaa. Vaihda pyöröpuikkoon nro 4. Seuraava kerros (= oikea puoli) neulotaan näin: Neulo 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa, neulo mallineuletta piirroksen A.1a mukaisesti, kunnes jäljellä on 6 silmukkaa (= 23-24-25-27-27-28 kpl 6 silmukan mallikertaa), neulo mallineuletta piirroksen A.1b mukaisesti (= 1 silmukka) ja 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa (lue MALLINEULE, NEULOMISVINKKI 1 ja NEULOMISVINKKI 2 yllä). Jatka mallineuletta tähän tapaan. TARKISTA NEULETIHEYS! Kun olet neulonut piirrokseen kokosi tähdellä merkityn kerroksen, työn pituus on n. 20-20-21-23-25-27 cm (mikäli työ on liian lyhyt, jatka neulomista tummanharmaalla langalla, kunnes työ on oikean pituinen). Työssä on nyt 287-299-336-362-389-403 silmukkaa. Neulo 1 kerros ja säädä silmukkaluku 283-299-339-363-383-407 silmukkaan. Jatka neulomista tummanharmaalla langalla.
Seuraava kerros neulotaan näin: Neulo 43-44-50-54-58-63 silmukkaa oikein (= etukappale), siirrä seuraavat 60-66-74-78-80-82 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 10-12-12-12-14-16 silmukkaa (= keskellä hihan alla), neulo 77-79-91-99-107-117 silmukkaa (= takakappale), siirrä seuraavat 60-66-74-78-80-82 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 10-12-12-12-14-16 silmukkaa (= keskellä hihan alla) ja neulo 43-44-50-54-58-63 silmukkaa oikein (= etukappale). Neulo etu-/takakappaleet ja hihat erikseen. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!

ETU- JA TAKAKAPPALE:
= 183-191-215-231-251-275 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka 48-50-56-60-65-71 silmukan päähän kummastakin reunasta (= 87-91-103-111-121-133 silmukkaa merkkilankojen välissä takakappaleessa). Anna merkkilankojen kulkea työn mukana. Neulo tasona sileää neuletta, lukuun ottamatta 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa kummassakin reunassa. Kun työn pituus on 4 cm, lisää kumpaankin sivuun 2 silmukkaa (lue LISÄYSVINKKI 2). Toista tällaiset lisäykset 4½ cm välein yhteensä 9 kertaa joka koossa = 219-227-251-267-287-311 silmukkaa. Kun työn pituus on 41-43-44-44-44-44 cm, neulo 1 kerros nurin nurjalta puolelta ja lisää tasavälein 13-9-9-13-13-17 silmukkaa = 232-236-260-280-300-328 silmukkaa. Vaihda pyöröpuikkoon nro 3,5 ja neulo seuraavasti (1.kerros = oikea puoli): Neulo 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa, *2 silmukkaa oikein, 2 silmukkaa nurin*, toista *-* kunnes jäljellä on 7 silmukkaa, neulo 2 silmukkaa oikein ja 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa. Jatka joustinneuletta tähän tapaan 3 cm:n ajan. Päätä silmukat joustinneuletta neuloen (ole tarkkana, että päätösreunasta tulee joustava).

HIHA:
Ota toisen sivun apulangalla odottavat 60-66-74-78-80-82 silmukkaa sukkapuikoille/lyhyelle pyöröpuikolle nro 4, poimi lisäksi jokaisesta hihan alapuolelle luodusta 10-12-12-12-14-16 silmukasta 1 silmukka = 70-78-86-90-94-98 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka kerroksen alkuun (= keskellä hihan alla). Neulo sileää neuletta suljettuna neuleena tummanharmaalla langalla. Kun työn pituus on 2 cm, kavenna keskellä hihan alla 2 silmukkaa (lue KAVENNUSVINKKI yllä). Toista tällaiset kavennukset 3-2½-2-2-1½-1½ cm välein yhteensä 12-15-18-19-20-21 kertaa = 46-48-50-52-54-56 silmukkaa. Kun hihan pituus on 41-41-42-40-39-38 cm (suurimmissa koissa on lyhyemmät mitat, koska niissä on korkeammat kaarrokkeet), neulo 1 kerros oikein ja lisää tasavälein 2-4-2-4-2-4 silmukkaa = 48-52-52-56-56-60 silmukkaa. Vaihda sukkapuikkoihin nro 3,5 ja neulo 4 cm joustinneuletta (= 2 silmukkaa oikein / 2 silmukkaa nurin). Päätä silmukat joustinneuletta neuloen.

VIIMEISTELY:
Kiinnitä napit vasempaan etureunaan.
----------------------------------------------------------

MYSSY:
Neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla. Vaihda työhön sukkapuikot, kun pyöröpuikko käy liian pitkäksi.
Luo 152-164 silmukkaa pyöröpuikolle nro 3 harmaalla langalla. Neulo 1 kerros nurin. Neulo sitten joustinneuletta (= 2 silmukkaa oikein / 2 silmukkaa nurin), kunnes työn korkeus on 10 cm. Vaihda pyöröpuikkoon nro 4, neulo 1 kerros oikein ja kavenna tasavälein 52-54 silmukkaa = 100-110 silmukkaa.
Neulo sitten kaikilla silmukoilla mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti (= 10-11 mallikertaa kerroksella). Kun olet neulonut piirroksen A.2 loppuun, neulo sileää neuletta harmaalla langalla lopulliseen mittaan asti. Kun työn korkeus on 24-25 cm, kavenna tasavälein seuraavalla kerroksella 4-2 silmukkaa = 96-108 silmukkaa. Kiinnitä nyt 6 merkkiä työhön aina 16-18 silmukan välein.
Aloita sitten kavennukset. Kavenna jokaisen merkin jälkeen 1 silmukka, neulomalla merkin jälkeiset 2 silmukkaa oikein yhteen. Toista tällaiset kavennukset joka 2.kerros yhteensä 10-10 kertaa = 36-48 silmukkaa. Toista sitten kavennukset jokaisella kerroksella yhteensä 2-3 kertaa = 24-30 silmukkaa. Neulo seuraavalla kerroksella kaikki silmukat pareittain oikein yhteen = 12-15 silmukkaa. Neulo kaikki silmukat uudestaan pareittain oikein yhteen = 6-8 silmukkaa. Katkaise lanka ja vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi, päättele langanpäät hyvin. Myssyn korkeus on yhteensä 32-33 cm (sisällyttäen joustinneule). Taita joustinneule ylös työn päälle siten, että sen korkeus on n. 6 cm.

Piirros

= luonnonvalkoinen
= nurja silmukka oikealta puolelta, oikea silmukka nurjalta puolelta luonnonvalkoisella langalla
= vaaleanharmaa
= nurja silmukka oikealta puolelta, oikea silmukka nurjalta puolelta vaaleanharmaalla langalla (neulo tämä kerros samalla puikolla, jolla neuloit joustinneuleen)
= keskiharmaa
= nurja silmukka oikealta puolelta, oikea silmukka nurjalta puolelta keskiharmaalla langalla (neulo tämä kerros samalla puikolla, jolla neuloit joustinneuleen)
= tummanharmaa
= tee 2 silmukan väliin 1 langankierto puikolle, seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikää
= neulomissuunta
= ohjeessa viitataan tähän kerrokseen

Kommentit (2)

Melanie 20.04.2018 - 13:34:

Hallo, ich habe eine Frage bezüglich Diagramm A.2 für die Mütze. Dort steht "1 Masche links in Hin-Reihen, 1 Masche rechts in Rück-Reihen mit grau (diese Runde/Reihe mit derselben Nadelstärke wie das Rippenmuster stricken)" und "1 Masche links in Hin-Reihen, 1 Masche rechts in Rück-Reihen mit natur" aber die Mütze wird ja lediglich rund gestrickt, nicht vor und zurück. Wie gehe ich da vor?

DROPS Design 20.04.2018 kl. 14:57:

Liebe Melanie, dh diese Reihe stricken Sie für die Mütze links (= Hin-Reihen da Sie in der Runde stricken) mit derselben Nadelstärke wie das Rippenmuster. Viel Spaß beim stricken!

H Martin 20.10.2017 - 16:07:

Is there steeking in the yoke of this pattern?

DROPS Design 20.10.2017 kl. 16:13:

Dear Mrs Martin, there are no steek stitches here, you will work the jacket from the top down, back and forth. Happy knitting!

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 184-19