DROPS / 183 / 23

Queen of Hearts by DROPS Design

Sættet består af: hue og vanter med hjerter. Arbejdet er strikket i DROPS Fabel

DROPS Design: Model fa-383
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------
Til hele sættet går der ca 100 g farve 400, sort og 100 g farve 916, grand canyon.
-----------------------------------------------------------

HUE:
Størrelse: S/M - M/L
Passer hovedomkreds på ca: 54/56 - 56/58 cm.
Materialer:
DROPS FABEL fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
50 g farve 400, sort
50 g farve 916, grand canyon

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe A)" – se link under.

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE(40 cm) nr 2,5 – eller de pinde du skal bruge for at få 26 masker og 34 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS RUNDPINDE (40 cm) nr 2 til rib - eller de pinde du skal bruge for at få 29 masker og 38 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.
-----------------------------------------------------------

50 g farve 400, sort
50 g farve 916, grand canyon

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe A)" – se link under.

DROPS STRØMPEPINDE nr 2,5 – eller de pinde du skal bruge for at få 26 masker og 34 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS STRØMPEPINDE nr 2 til rib - eller de pinde du skal bruge for at få 29 masker og 38 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 88kr. Læs mere.

Hold i garnenden med venstre hånd og lav en løkke rundt om venstre pegefinger (fra venstre mod højre). Hold i løkken med venstre tommelfinger og pegefinger. Stik pinden gennem løkken, hent tråden fra nøglet (dvs slå tråden 1 gang over pinden fra dig), træk tråden tilbage gennem løkken, slå om (tråden lægges nu bagfra og mod dig) og træk omslaget gennem masken på pinden, * stik pinden gennem løkken, slå om (tråden lægges bagfra og mod dig), træk omslaget gennem løkken, lav 1 nyt omslag (bagfra og mod dig) og træk omslaget gennem yderste maske på højre pind (dvs den sidste maske som blev lavet) *, gentag fra *-* til der er 8 masker på pinden. Fordel maskerne på 4 strømpepinde 2,5 som forkl i opskriften.
Strik videre som forkl i opskriften – SAMTIDIG trækkes der i garnenden så løkken snøres sammen og hullet forsvinder.

MØNSTER:
Se diagrammerne A.1 til A.5. Diagrammerne viser alle pinde i mønsteret set fra retsiden. I diagram A.1 og A.2, vælg diagram for ønsket størrelse.
----------------------------------------------------------

HUE:
Arbejdet strikkes rundt på rundpind, der skiftes til strømpepinde når der lukkes af i toppen af huen.
Slå 128-152 masker op på rundpind 2 med sort og strik 1 omgang ret. Næste omgang strikkes der rib med 2 masker ret og 2 masker vrang til arbejdet måler ca 4 cm. Skift til rundpind 2,5 og strik 1 omgang ret hvor der tages 8 masker ind jævnt fordelt på omgangen = 120-144 masker. Strik diagram A.1 (mønsteret i diagrammet kan deles med 8 masker, men da diagrammerne skal passe over hinanden skal der startes på forskellige dele af mønsteret afhængig af størrelse). A.1 strikkes 3-6 gange i bredden. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Gentag diagrammet 3 gange i højden, arbejdet måler ca 17 cm. Derefter strikkes diagram A.2 over A.1. Når diagrammet er strikket færdig i højden er der 12 masker tilbage på pinden. Strik maskerne ret sammen 2 og 2 = 6 masker. Klip tråden. Træk tråden gennem maskerne et par gange, træk sammen og hæft.

----------------------------------------------------------

VANTER:
Vanten strikkes rundt på strømpepinde. Hånden strikkes fra fingrene og til der hvor hullet til tommefinger laves. Tommelfingeren strikkes rundt fra toppen før der lukkes af til tommelfingerhul og den sættes sammen med resten af vanten. Derefter strikkes arbejdet rundt.

VANTE DEL 1:
Start med sort og MAGISK CIRKEL – se forklaring over = 8 masker fordelt på 4 strømpepinde 2,5 – OBS: Hvis der ikke ønskes at starte med magisk cirkel slåes der 8 masker op med sort (når vanten er færdig syes der en tråd op og ned gennem maskerne rundt om hullet i spidsen og hullet trækkes sammen).
Fortsæt med mønster rundt efter diagram A.3 for venstre vante og A.4 for højre vante. Når udtagningerne i diagrammet er færdig er der 56 masker på omgangen. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Strik videre til omgangen markeret med pil i diagrammet (arbejdet måler ca 12 fra toppen), på denne omgang lukkes der 3 masker af til tommelfinger-hul (de sorte ruder i diagrammet viser hvor der lukkes af). Læg vanten til side og strik tommelfingeren.

TOMMELFINGER.
Start med sort og MAGISK CIRKEL = 8 masker fordelt på strømpepinde 2,5. Strik rundt efter diagram A.5. Når udtagningerne i diagrammet er færdig er der 20 masker på omgangen. På sidste omgang i diagrammet lukkes der 3 masker af til tommelfinger-hul på omgangen (de sorte ruder i diagrammet viser hvor der lukkes af). Der er 17 masker tilbage på tommelfingeren. Tommelfingeren er nu færdig.

VANTER DEL 2:
Nu skal tommelfingeren strikkes sammen med vanten, placere tommelfingeren på pindene hvor der er lukket masker af til tommelfinger. Strik videre rundt efter diagram A.3/A.4 over maskerne på vanten som før, de sorte ruder hoppes over, her strikkes diagram A.6 (= tommelfingerkile). Stjernen i A.6 skal passe med stjernen i A.5 så mønsteret ikke brydes. Når diagram A.6 er færdig er der 56 masker på omgangen. Fortsæt at strikke efter A.3/A.4. Når diagrammet er færdig skiftes til strømpepinde 2 og der strikkes 1 omgang ret, derefter strikkes der rib med 2 masker ret og 2 masker vrang i 5 omgange. Luk løst af med ret over ret og vrang over vrang. Sy åbningen sammen mellem tommelfinger og vante. Klip trådene.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Rettet til rundpinne på starten av luen. Lagt inn info om å sy åpningen mellom tommel og vott.
Opdateret online: 27.10.2017

Diagram

= sort
= grand canyon
= strik 2 masker ret sammen med sort
= løft 1 maske løst af som om den skulle strikkes ret, 1 maske ret med sort og løft den løse maske over den strikkede maske
= løft 1 maske af som om den skal strikkes ret, strik 2 masker ret sammen og løft den løse maske over maskerne som blev strikket sammen
= masken som lukkes af i A.3, A.4 og A.5. Spring over denne maske.

Kommentarer (4)

Anne Blundell 28.08.2018 - 15:18:

Thanks so much for taking the time to answer my quaestion, much appreciated.

Anne Blundell 25.08.2018 - 14:07:

Can the hat pattern be adapted to knit straight on two needles? Since I find this much easier than a cisrcular needle

DROPS Design 27.08.2018 kl. 18:52:

Hello Anne. Yes, you can work with straight needles. Just cast on 2 sts more, one each side for the edges. You then follow the instructions as given. The diagram is worked in stocking st. Happy knitting!

Rebecka 28.01.2018 - 19:34:

Jag har precis som Malin stickat en halv vante med fabel på angivna stickor. När jag skickat de första fem raderna med hjärtan så är vanten bara 10 cm istället för 12 och alldeles för smal för en vuxen. Något måste vara fel i mönstret. Har stickat flera olika vantar och sockar efter era mönster men aldrig med det här resultatet.

Malin Bolmhagen 07.01.2018 - 09:04:

Jag har köpt samma garn och samma storlek på stickorna som i beskrivningen. Jag följde mönster för mössa S/M som passade till ett barn 4/5 år och vanten blev oxå i barnstorlek!

Kommentere opskrift DROPS 183-23