DROPS / 183 / 23

Queen of Hearts by DROPS Design

Settet består av: Mössa och vantar med hjärtan. Arbetet är stickat i DROPS Fabel

DROPS Design: Modell fa-383
Garngrupp A
-----------------------------------------------------------
Till hela settet går det åt ca 100 g färg 400, svart och 100 g färg 916, grand canyon.
-----------------------------------------------------------

MÖSSA:
Storlek: S/M - M/L
Passar huvudomkrets på ca: 54/56 - 56/58 cm.
Garnåtgång:
DROPS FABEL från Garnstudio (tillhör garngrupp B)
50 g färg 400, svart
50 g färg 916, grand canyon

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp A)" – se länken nedan.

DROPS STRUMPSTICKOR OCH RUNDSTICKA (40 cm) NR 2,5 – eller de stickor du måste använda för att få 26 maskor och 34 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.

DROPS RUNDSTICKA (40 cm) NR 2 till resår - eller de stickor du måste använda för att få 29 maskor och 38 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.
-----------------------------------------------------------

50 g färg 400, svart
50 g färg 916, grand canyon

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp A)" – se länken nedan.

DROPS STRUMPSTICKOR NR 2,5 – eller de stickor du måste använda för att få 26 maskor och 34 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.

DROPS STRUMPSTICKOR NR 2 till resår - eller de stickor du måste använda för att få 29 maskor och 38 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.

----------------------------------------------------------

För att slippa hål i mitten börjas det med denna teknik:
Håll i garnänden med vänster hand och gör en ögla runt vänster pekfinger (från vänster mot höger). Håll i öglan med vänster tumme och pekfinger. Stick in stickan genom öglan, hämta tråden från nystanet (dvs lägg tråden 1 gång över stickan från dig), drag tillbaka tråden genom öglan, gör 1 omslag om stickan (tråden läggs nu bakfrån och mot dig) och drag omslaget genom maskan på stickan, * stick in stickan genom öglan, gör 1 omslag om stickan (tråden läggs bakifrån och mot dig), drag omslaget genom öglan, gör 1 nytt omslag om stickan (bakifrån och mot dig) och drag omslaget genom yttersta maskan på höger sticka (dvs den sista maskan som gjordes) *, upprepa *-* till det är 8 maskor på stickan. Fördela maskorna på 4 stycken strumpstickor 2,5 som förkarat i beskrivningen.
Sticka sedan som förklarat i beskrivningen – SAMTIDIGT dras det i garnänden så att öglan snörs ihop och hålet försvinner.

MÖNSTER:
Se diagram A.1 till A.5. Diagrammen visar alla varv i mönstret sett från rätsidan. I diagram A.1 och A.2, välj diagram för önskad storlek.
----------------------------------------------------------

MÖSSA:
Arbetet stickas runt på rundsticka, det byts till strumpstickor när det minskas på toppen av mössan.
Lägg upp 128-152 maskor på rundsticka 2 med svart och sticka 1 varv rätt. På nästa varv stickas det resår med 2 rätmaskor och 2 avigmaskor till arbetet mäter ca 4 cm. Byt till rundsticka 2,5 och sticka 1 varv rätt där det minskas 8 maskor jämnt fördelat på varvet = 120-144 maskor. Sticka diagram A.1 (mönstret i diagrammet är delbart med 8 maskor, men eftersom diagrammen ska passa över varandra måste det börjas på olika delar av mönstret beroende på storlek). A.1 stickas 3-6 ggr på bredden. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! Upprepa diagrammet 3 ggr på höjden, arbetet mäter ca 17 cm. Sedan stickas diagram A.2 över A.1. När diagrammet är färdigstickat på höjden är det 12 maskor kvar på varvet. Sticka 2 och 2 maskor räta tillsammans = 6 maskor. Klipp av tråden. Drag tråden genom maskorna ett par ggr, drag åt och fäst ordentligt.

----------------------------------------------------------

VANTAR:
Vanten stickas runt på strumpstickor. Handen stickas från fingrarna och upp till där tumhålet görs. Tummen stickas runt från toppen innan det minskas till tumhål och den sätts tillsammans med resten av vanten. Sedan stickas arbetet vidare runt.

VANTE DEL 1:
Börja med svart och MAGISK CIRKEL – se förklaring ovan = 8 maskor fördelat på 4 strumpstickor 2,5 – OBS: Om man inte vill börja med en magisk cirkel läggs det upp 8 maskor med svart (när vanten är färdig träs det en tråd upp och ner genom maskorna runt hålet på toppen och hålet dras ihop).
Sedan stickas det mönster runt efter diagram A.3 för vänster vante och A.4 för höger vante. När ökningarna i diagrammet är färdiga är det 56 maskor på varvet. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! Sticka sedan till varvet markerat med pil i diagrammet (arbetet mäter ca 12 från toppen), på detta varv maskas det av 3 maskor till tumhål (de svarta rutorna i diagrammet visar var det maskas av). Lägg vanten åt sidan och sticka tummen.

TUMME.
Börja med svart och MAGISK CIRKEL = 8 maskor fördelade på strumpstickor 2,5. Sticka runt efter diagram A.5. När ökningarna i diagrammet är färdiga är det 20 maskor på varvet. På sista varvet i diagrammet maskas det av 3 maskor till tummehål på varvet (de svarta rutorna i diagrammet visar var det maskas av). Det är 17 maskor kvar på tummen. Tummen är nu färdig.

VANTE DEL 2:
Nu ska tummen stickas ihop med vanten, placera tummen på stickorna där det maskades av maskor till tumhål på vanten. Sticka sedan runt efter diagram A.3/A.4 över maskorna på vanten som förut, de svarta rutorna hoppas över, här stickas diagram A.6 (= tumkil). Stjärnan i A.6 ska passa med stjärnan i A.5 så att mönstret inte bryts. När diagram A.6 är färdigt är det 56 maskor på varvet. Fortsätt att sticka efter A.3/A.4. När diagrammet är färdigstickat byt till strumpstickor 2 och sticka 1 varv rätt, sedan stickas det resår med 2 rätmaskor och 2 avigmaskor i 5 varv. Maska av löst med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor. Sy ihop hålet vid tummen, fäst trådarna.

Detta mönster har uppdaterats. .

Rettet til rundpinne på starten av luen. Lagt inn info om å sy åpningen mellom tommel og vott.
Uppdaterad online: 27.10.2017

Diagram

= svart
= grand canyon
= sticka 2 maskor räta tillsammans med svart
= lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, 1 rätmaska med svart och drag den lyfta maskan över den stickade maskan
= lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 2 maskor räta tillsammans och drag den lyfta maskan över maskorna som stickades tillsammans
= maska som maskas av i A.3, A.4 och A.5. Hoppa över denna maskan.

Kommentarer (4)

Anne Blundell 28.08.2018 - 15:18:

Thanks so much for taking the time to answer my quaestion, much appreciated.

Anne Blundell 25.08.2018 - 14:07:

Can the hat pattern be adapted to knit straight on two needles? Since I find this much easier than a cisrcular needle

DROPS Design 27.08.2018 kl. 18:52:

Hello Anne. Yes, you can work with straight needles. Just cast on 2 sts more, one each side for the edges. You then follow the instructions as given. The diagram is worked in stocking st. Happy knitting!

Rebecka 28.01.2018 - 19:34:

Jag har precis som Malin stickat en halv vante med fabel på angivna stickor. När jag skickat de första fem raderna med hjärtan så är vanten bara 10 cm istället för 12 och alldeles för smal för en vuxen. Något måste vara fel i mönstret. Har stickat flera olika vantar och sockar efter era mönster men aldrig med det här resultatet.

Malin Bolmhagen 07.01.2018 - 09:04:

Jag har köpt samma garn och samma storlek på stickorna som i beskrivningen. Jag följde mönster för mössa S/M som passade till ett barn 4/5 år och vanten blev oxå i barnstorlek!

Kommentér oppskrift DROPS 183-23