DROPS / 185 / 20

Silver Steps by DROPS Design

Strikkede sokker med snoninger til herre. Størrelse 35 - 46. Arbejdet er strikket i DROPS Fabel

Tags: snoning, sokker,
DROPS Design: Model fa-394
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------
Størrelse: 35/37 - 38/40 - 41/43 – 44/46
Passer fodlængde: 22 - 24 - 27 - 30cm
Skaftets højde: 12 - 14 - 16 -18 cm
Materialer:
DROPS Fabel fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
100 g i alle størrelser i farve 114, lys perlegrå

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe A)" – se link under.

DROPS STRØMPEPINDE nr 2,5 – eller de pinde du skal bruge for at få 26 masker og 34 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS SNONINGSPIND – til snoningerne.
----------------------------------------------------------

Se diagram A.1 til A.6. Diagrammerne viser alle pinde i mønsteret set fra retsiden.

HÆLINDTAGNING:
1.PIND (= retsiden): Strik ret til der er 7-8-8-10 masker tilbage, tag næste maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket, vend arbejdet.
2.PIND (= vrangen): Strik vrang til der er 7-8-8-10 masker tilbage, tag næste maske løs af pinden som om den skulle strikkes vrang, strik 1 vrang, løft den løse maske over masken som blev strikket, vend arbejdet.
3.PIND (= retsiden): Strik ret til der er 6-7-7-9 masker tilbage, tag næste maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket, vend arbejdet.
4.PIND (= vrangen): Strik vrang til der er 6-7-7-9 masker tilbage, tag næste maske løs af pinden som om den skulle strikkes vrang, strik 1 vrang, løft den løse maske over masken som blev strikket, vend arbejdet.
Fortsæt indtagningen på samme måde ved at strikke til der er 1 maske mindre tilbage før der tages 1 maske løs af til der er 14-16-16-20 masker tilbage på pinden.

INDTAGNINGSTIPS (gælder tåen):
Start 2 masker før mærket, strik 2 ret sammen, mærke, tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket (= 2 masker taget ind).
----------------------------------------------------------

SOKKER:
Arbejdet strikkes rundt på strømpepinde. Slå 68-76-76-84 masker op på strømpepinde 2,5 med Fabel. Strik 1 omgang ret. Sæt 1 mærketråd i begyndelsen af omgangen = midt bagpå. Strik rundt efter A.1 (= 17-19-19-21 rapporter à 4 masker). Når arbejdet måler 4 cm strikkes næste omgang således: Fortsæt A.1 over de første 12-16-16-20 masker (= 3-4-4-5 rapporter à 4 masker), strik A.2 (= 3 masker), A.3 (= 38 masker som tages ind til 34 masker), A.4 (= 3 masker) og A.1 over de sidste 12-16-16-20 masker (= 3-4-4-5 rapporter à 4 masker) = 64-72-72-80 masker på pinden. Fortsæt således: Fortsæt A.1 over de første 12-16-16-20 masker, A.2 (= 3 masker), strik A.5 (= 34 masker), fortsæt A.4 (= 3 masker) og fortsæt A.1 over de sidste 12-16-16-20 masker. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Når arbejdet måler 12-14-16-18 cm beholdes de første 13-15-15-19 masker og de sidste 13-15-15-19 masker på pinden til hæl, de midterste 38-42-42-42 masker sættes på en tråd (= midt ovenpå foden).
Fortsæt A.1 frem og tilbage over hælmaskerne og slå samtidig 1 kantmaske op i hver side på første pind = 28-32-32-40 masker. Når hælen måler 5-5½-6-6½ cm lukkes 1 kantmaske af i hver side = 26-30-30-38 masker. Sæt 1 mærke midt på pinden.
Nu strikkes HÆLINDTAGNING – se forklaring over!
Efter hælindtagningen strikkes der 13-14-16-17 masker op på hver side af hælen (strik op indenfor 1 kantmaske i hver side på hælen) og de 38-42-42-42 masker fra tråden sættes tilbage på pinden = 78-86-90-96 masker.
Sæt 1 mærke på hver side af de midterste 38 masker ovenpå foden (i alle størrelser). Fortsæt rundt med A.5 som før over de midterste 34 masker ovenpå foden og A.6 (= 2 masker) på hver side af A.5, de resterende masker strikkes i glatstrik. SAMTIDIG tages der ind i hver side således: Strik de 2 sidste masker før første mærke ovenpå foden ret sammen og strik de 2 første masker efter sidste mærke ovenpå foden drejet ret sammen. Tag ind således på hver 2.omg totalt 8-10-10-11 gange = 62-66-70-74 masker. Strik videre til arbejdet måler 18-19-21-23 cm fra mærket på hælen (= 4-5-6-7 cm tilbage til færdig mål).
Strik 1 omgang ret hvor der tages 10 masker ind jævnt fordelt over A.5 og A.6 = 52-56-60-64 masker. Sæt 1 mærke i hver side så der bliver 26-28-30-32 masker både ovenpå og under foden. Strik rundt i glatstrik - SAMTIDIG tages der ind til tå på hver side af begge mærker – LÆS INDTAGNINGSTIPS (= 4 masker taget ind). Tag ind således på hver 2.omgang totalt 4-7-9-11 gange og derefter på hver omgang totalt 6-3-2-0 gange = 12-16-16-20 masker. På næste omgang strikkes alle masker ret sammen 2 og 2 = 6-8-8-10 masker. Klip tråden, træk den gennem de resterende masker, stram tråden og hæft godt.
Strik en sok til på samme måde.

= sæt 1 maske på snoningspind bag arbejdet, strik 1 ret, strik masken på snoningspinden ret
= sæt 1 maske på snoningspind bag arbejdet, strik 2 ret, strik masken på snoningspinden vrang
= sæt 2 masker på snoningspind foran arbejdet, strik 1 vrang, strik de 2 masker på snoningspinden ret
= sæt 2 masker på snoningspind bag arbejdet, strik 2 ret, strik de 2 masker fra snoningspinden ret
= sæt 2 masker på snoningspind foran arbejdet, strik 2 ret, strik de 2 masker fra snoningspinden ret

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 185-20) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (6)

Anita 21.02.2019 - 09:38:

Ja, A3 passar över A1, men A5 passar inte över A3. Det är andra varvet i A3 jag avser.

DROPS Design 11.03.2019 kl. 09:01:

Hei Anita. Det har du rett i, A.5 passer ikke like godt over A.3. Jeg så på A.1, beklager det. Det blir riktig som du sier: å strikke 4 rettmasker innenfor de ytterste vrangmaskene i hver side, og videre annenhver 2 vrang og 2 rett. Vi skal få oppdatert diagrammet snarest. God fornøyelse

Anita 19.02.2019 - 12:26:

När man kommer till hälen är det onödigt komplicerat om man ska ha varvbyte mitt bak. Man får då göra överföringen av maskan på avigsidan på halva varvet. Vore enklare att ha varvbyte precis före eller efter hälmaskorna. Detta kan ni väl enkelt rätta till? Mycket snygga sockar annars.

DROPS Design 11.03.2019 kl. 09:05:

Hei Anita. Omgangen starter midt bak da vi vil den skal starte midt under foten senere. Du kan enten klippe tråden og starte i den ene siden av hælmaskene når du begynner på hælen, eller du kan helt enkelt strikke 1 omgang mer over halve hælen. Det kommer ikke til å vises om du gjøre det slik, men du må selvfølgelig gjerne klippe tråden slik at alle masker strikkes like mange ganger. God fornøyelse

Anita 17.02.2019 - 11:35:

Det måste vara fel i diagram A3. Borde vara 2 aviga och sen 4 räta.

DROPS Design 21.02.2019 kl. 08:25:

hei Anita. A.3 er korrekt, flettene og vrangmaskene passer fint over flettene og vrangmaskene i A.1. Videre skal det strikkes A.5 over A.3. God fornøyelse

BROUX 15.01.2018 - 14:39:

Bonjour je tricote ce modèle.Quand l'ouvrage mesure 16cm on commence le talon. On prend les 15 premières et les 15 dernières mailles Comment tricoter A1 en aller retour alors que le début du rang est au milieu de ces 30 mailles?

DROPS Design 15.01.2018 kl. 15:50:

Bonjour Mme Broux, vous pouvez couper le fil et continuer le rang suivant soit sur l'endroit soit sur l'envers (ajustez en fonction de A.1 pour que les torsades soient sur l'endroit). Bon tricot!

Angelika Weißenbach 28.11.2017 - 16:56:

Hallo, ich habe den Mustersatz A.5 jetzt einmal gestrickt aber wie geht es weiter? Ich kann nicht einfach unten anfangen, da sonst der Zopf an der Seite nicht stimmt.

DROPS Design 29.11.2017 kl. 08:23:

Liebe Frau Weißenbach, nach 20. Reihen in A.5 ist das mittlere Muster fertig, von Reihe 1 wiederholen, bei den 2 Zöpfen sollen Sie noch 4 Reihen stricken, dann von Reihe 1 wiederholen. Viel Spaß beim stricken!

Miriam 09.10.2017 - 21:24:

Wo finde ich die Diagramme A1 bis A4 und A6 ?

DROPS Design 13.10.2017 kl. 15:06:

Liebe Miriam, Diagramme sind jetzt online, danke für Ihre Rückmeldung. Viel Spaß beim stricken!

Kommentere opskrift DROPS 185-20