DROPS / 183 / 4

Narvik Socks by DROPS Design

Ponožky s norským vzorem pletené z příze DROPS Karisma. Velikost: 35-46.

DROPS design: model č. u-836
Skupina přízí: B
-----------------------------------------------------------

Velikost: 35/37 – 38/40 – 41/43 – 44/46
Délka chodidla: 22-24-27-30 cm
Výška ponožky: 21-22-23-24 cm

Materiál: DROPS KARISMA firmy Garnstudio (spadá do skupiny přízí B)
100-100-150-150 g, barva č. 44, světlá šedá
po 50 g od každé z následujících barev – platí pro všechny velikosti:
barva č. 01, smetanová
barva č. 48, vínová

Použitou přízi můžete také nahradit některou ze seznamu:
"Náhradní příze (Skupina přízí B)" – viz link níže.
DROPS PONOŽKOVÉ JEHLICE č.3,5 – nebo velikosti potřebné k upletení zkušebního vzorku o rozměrech 22 ok a 30 řad vzorem/lícovým žerzejem = 10 cm na šířku a 10 cm na výšku.

DROPS PONOŽKOVÉ JEHLICE č.2,5 – na lemy.

Komentáře (2)

100% vlna
od 70.00 Kč /50g
DROPS Karisma uni colour DROPS Karisma uni colour 70.00 Kč /50g
Ganella
Objednat
DROPS Karisma mix DROPS Karisma mix 70.00 Kč /50g
Přízi na tento model můžete mít už za 280Kč. Více zde.
VZOR:
Viz schémata A.1 až A.3. Zvolte si schéma pro požadovanou velikost. Celý vzor pleteme lícovým žerzejem.

TIP – UJÍMÁNÍ 1:
Abychom vypočítali, jak často musíme ujímat, vydělíme celkový počet ok na jehlici (např. 63 ok) počtem ok, která potřebujeme ujmout (tj. 3), takže 63 : 3 = 21.
V tomto případě tedy spleteme každé 20. a 21. oko.

TIP (pata):
Pro zesílení paty můžeme plést celou patu 2 vlákny příze, takto: přízi odvíjíme jak z povrchu, tak zevnitř klubka a pleteme střídavě jedno oko jedním vláknem, druhé oko druhým vláknem. Tak dosáhneme silnějšího úpletu, aniž bychom museli plést oběma vlákny současně (tj. dvojitou přízí).

TVAROVÁNÍ PATY:
1. ŘADA (= lícová): pleteme hladce po posledních 7-7-8-8 ok v řadě, 1 oko sejmeme hladce, 1 upleteme hladce a sejmuté přes ně přetáhneme, otočíme práci.
2. ŘADA (= rubová): pleteme obrace po posledních 7-7-8-8 ok v řadě, 1 oko sejmeme obrace, 1 upleteme obrace a sejmuté přes ně přetáhneme, otočíme práci.
3. ŘADA (= lícová): pleteme hladce po posledních 6-6-7-7 ok v řadě, 1 oko sejmeme hladce, 1 upleteme hladce a sejmuté přes ně přetáhneme, otočíme práci.
4. ŘADA (= rubová): pleteme obrace po posledních 6-6-7-7 ok v řadě, 1 oko sejmeme obrace, 1 upleteme obrace a sejmuté přes ně přetáhneme, otočíme práci.
Tímto způsobem pokračujeme v ujímání (vždy o 1 oko snížíme počet ok zbylých v řadě) dokud nám v řadě nezůstane 12-14-14-14 ok.

TIP – UJÍMÁNÍ 2:
Pleteme po poslední 2 oka před značkou: 2 oka spleteme hladce, značka, 1 oko sejmeme hladce, 1 oko upleteme hladce a sejmuté přes ně přetáhneme (= ujmuli jsme 2 oka).
----------------------------------------------------------

PONOŽKA:
Pleteme v kruhových řadách na ponožkových jehlicích od horního okraje ke špičce.
Na ponožkové jehlice č.2,5 nahodíme vínovou přízí 63-63-69-69 ok a upleteme 1 kruhovou řadu hladce. Pokračujeme pružným vzorem 1/2 (tj. střídáme 1 oko hladce, 2 obrace). Ve výši 4 cm převedeme pleteninu na ponožkové jehlice č.3,5.
Pleteme 1 kruhovou řadu hladce a SOUČASNĚ ujmeme rovnoměrně 3-3-5-5 ok – viz TIP – UJÍMÁNÍ 1 = 60-60-64-64 ok. Pak pleteme vzor A.1 (= 15-15-16-16 sekvencí vzoru po 4 okách). Po dokončení celé sekvence vzoru A.1 (na výšku) pleteme 1 kruhovou řadu smetanovou přízí hladce a SOUČASNĚ ujmeme rovnoměrně 2 oka – platí pro všechny velikosti = 58-58-62-62 ok. Následující kruhovou řadu pleteme takto: vzor A.2A (= 5-5-7-7 ok), 48 ok vzorem A.2B (= 3 sekvence vzoru po 16 – platí pro všechny velikosti) a končíme vzorem A.2C (= 5-5-7-7 ok). V tomto rozvržení vzorů pokračujeme. SOUČASNĚ v poslední kruhové řadě vzoru A.2 ujmeme rovnoměrně 4-4-2-2 oka = 54-54-60-60 ok. Pokračujeme vzorem A.3 (= 9-9-10-10 sekvencí vzoru po 6 okách). V poslední kruhové řadě vzoru A.3 ujmeme rovnoměrně 6-2-6-4 ok = 48-52-54-56 ok. Po dokončení celé sekvence vzoru A.3 (na výšku) měří díl asi 20 cm. Ponožku dokončíme lícovým žerzejem světle šedou přízí. Ve výši 21-22-23-24 cm ponecháme prvních 12-13-14-14 ok na jehlici (= pata), následujících 24-26-26-28 ok odložíme na pomocnou jehlici (= nárt) a posledních 12-13-14-14 ok ponecháme na jehlici (= pata). Viz TIP. Nad 24-26-28-28 oky paty upleteme v řadách lícovým žerzejem 5-5,5-6-6,5 cm výšky. Doprostřed řady vložíme značku – NYNÍ MĚŘÍME DÍL OD TOHOTO MÍSTA!
Teď TVARUJEME PATU – viz výše. Po dokončení tvarování nabereme na každé straně paty 11-12-13-14 ok a odložených 24-26-26-28 ok nártu vrátíme z pomocné jehlice zpět na jehlice = 58-64-66-70 ok. Na každou stranu 24-26-26-28 ok nártu vložíme značku. Pleteme lícovým žerzejem v kruhových řadách světle šedou přízí a na každé straně nártu ujímáme takto: poslední 2 oka PŘED první značkou spleteme hladce a první 2 oka ZA poslední značkou spleteme hladce za zadní nit. Toto ujímání opakujeme v každé 2. kruhové řadě, celkem 7-8-7-7x = 44-48-52-56 ok. Pleteme dál, až do výše 18-20-22-25 cm od značky na patě (do výsledných rozměrů zbývá doplést asi 4-4-5-5 cm výšky, ponožku si můžete vyzkoušet a naměřit přesnou délku). Označíme si obě boční strany ponožky – mezi značkami leží 22-24-26-28 ok dolní strany (chodidla) a stejný počet ok horní strany ponožky. Pokračujeme lícovým žerzejem a SOUČASNĚ tvarujeme špičku: ujímáme na obou stranách obou značek na bocích – viz TIP – UJÍMÁNÍ 2. Takto ujmeme v každé 2. kruhové řadě, celkem 4-4-5-5x a pak ještě v každé kruhové řadě, celkem 5-6-6-7x = na jehlicích zbývá 8 ok – platí pro všechny velikosti. Přízi odstřihneme, protáhneme zbylými oky, utáhneme a zapošijeme.
Stejným způsobem upleteme i druhou ponožku.

Schéma

= vínová
= světlá šedá
= smetanová
= kruhová řada s ujímáním

Komentáře (2)

Kati 02.02.2018 - 19:01:

Please erase my previous comment as it is incorrect. Sorry

Kati 15.01.2018 - 05:16:

Tere, eestikeelses õpetuses väike viga: Koo ringselt parempidises koes helehalli lõngaga ja kahanda mõlemal pool jalapeale 24-26-26-28 silmust järgmiselt: koo 2 parempidi kokku ENNE silmusemärkijat enne jalapealseid silmuseid ja 2 parempidi keerdsilmustena kokku teisel küljel, PÄRAST silmusemärkijat pärast jalapealseid silmuseid. Need kahandamise silmused peaksid olema 14-16-16-18, mitte 24-26-26-28

Přidejte komentář k návodu DROPS 183-4