DROPS / 183 / 4

Narvik Socks by DROPS Design

Neulotut kuviolliset sukat. Koot 35-46. Työ neulotaan DROPS Karisma-langasta.

DROPS Design: Malli u-836
Lankaryhmä B
-----------------------------------------------------------
Koko: 35/37 - 38/40 - 41/43 - 44/46
Jalkapohjan pituus: 22 - 24 - 27 - 30 cm
Varren korkeus: 21 - 22 - 23 - 24 cm
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS KARISMA (kuuluu lankaryhmään B):
100-100-150-150 g väriä 44, vaaleanharmaa
joka kokoon 50 g seuraavista väreistä:
väri 01, luonnonvalkoinen
väri 48, viininpunainen

NEULETIHEYS: 22 silmukkaa ja 30 kerrosta mallineuletta/sileää neuletta puikoilla nro 3,5 = 10 cm leveyssuunnassa ja 10 cm korkeussuunnassa.

Katso ruutupiirrokset A.1-A.3. Katso halutun koon piirros. Koko mallineule neulotaan sileänä neuleena.

KAVENNUSVINKKI 1:
Laske kuinka usein kerroksella kavennetaan seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 63 silmukkaa) ja jaa tämä luku kavennusten määrän kanssa (esim. 3) = 21.
Tässä esimerkissä neulotaan joka 20. ja joka 21.silmukka oikein yhteen.

NEULOMISVINKKI (kantapää):
Tee kantapäästä ja kantapääkavennuksista vahvemmat, neulomalla kahdella langalla seuraavasti: Ota lanka sekä kerän sisältä että ulkoa ja neulo silmukka vuorotellen kummallakin langalla. Tällä tavoin kantapäästä tulee hieman paksumpi, ilman että neulotaan kaksinkertaisella langalla.

KANTAPÄÄKAVENNUKSET:
1.KERROS (= oikea puoli): Neulo oikeaa kunnes jäljellä on 7-7-8-8 silmukkaa, nosta seuraava silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli, käännä työ.
2.KERROS (= nurja puoli): Neulo nurjaa kunnes jäljellä on 7-7-8-8 silmukkaa, nosta seuraava silmukka nurin neulomatta, neulo 1 silmukka nurin, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli, käännä työ.
3.KERROS (= oikea puoli): Neulo oikeaa kunnes jäljellä on 6-6-7-7 silmukkaa, nosta seuraava silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli, käännä työ.
4.KERROS (= nurja puoli): Neulo nurjaa kunnes jäljellä on 6-6-7-7 silmukkaa, nosta seuraava silmukka nurin neulomatta, neulo 1 silmukka nurin, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli, käännä työ.
Jatka kaventamista samalla tavalla, ja neulo niin että joka 2.kerroksella jäljellä olevien silmukoiden määrä vähenee yhdellä, ennen kuin nostat silmukan. Toista kavennukset kunnes jäljellä on 12-14-14-14 silmukkaa.

KAVENNUSVINKKI 2:
Neulo kunnes merkkiä edeltää 2 silmukkaa, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, merkki, nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli (= työstä kapeni 2 silmukkaa).
----------------------------------------------------------

SUKKA:
Neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla. Luo 63-63-69-69 silmukkaa sukkapuikoille nro 2,5 viininpunaisella langalla. Neulo 1 kerros oikein. Neulo sitten 4 cm joustinneuletta suljettuna neuleena (= 1 silmukka oikein / 2 silmukkaa nurin).
Vaihda sukkapuikkoihin nro 3,5. Neulo 1 kerros oikein ja kavenna tasavälein 3-3-5-5 silmukkaa (lue KAVENNUSVINKKI 1) = 60-60-64-64 silmukkaa. Jatka neulomalla mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti (= 15-15-16-16 kpl 4 silmukan mallikertaa). TARKISTA NEULETIHEYS! Kun olet neulonut piirroksen A.1 loppuun, neulo 1 kerros oikein luonnonvalkoisella langalla ja kavenna tasavälein kaikissa koissa 2 silmukkaa = 58-58-62-62 silmukkaa. Seuraava kerros neulotaan näin: Neulo mallineuletta piirroksen A.2A mukaisesti (= 5-5-7-7 silmukkaa), neulo seuraavilla 48 silmukalla mallineuletta piirroksen A.2B mukaisesti (= 3 kpl 16 silmukan mallikertaa) ja neulo lopuksi mallineuletta piirroksen A.2C mukaisesti (= 5-5-7-7 silmukkaa). Jatka mallineuletta tähän tapaan. Kavenna SAMALLA tasavälein piirroksen A.2 viimeisellä kerroksella 4-4-2-2 silmukkaa = 54-54-60-60 silmukkaa. Neulo sitten mallineuletta piirroksen A.3 mukaisesti (= 9-9-10-10 kpl 6 silmukan mallikertaa). Kavenna tasavälein piirroksen A.3 viimeisellä kerroksella 6-2-6-4 silmukkaa = 48-52-54-56 silmukkaa. Kun olet neulonut piirroksen A.3 loppuun, työn pituus on n. 20 cm. Jatka sileää neuletta vaaleanharmaalla langalla. Kun työn pituus on 21-22-23-24 cm, jätä ensimmäiset 12-13-14-14 silmukkaa työhön kantapäätä varten, siirrä seuraavat 24-26-26-28 silmukkaa apulangalle (= keskellä jalan päällä) ja jätä loput 12-13-14-14 silmukkaa työhön kantapäätä varten. Lue NEULOMISVINKKI ja neulo tasona kantapään 24-26-28-28 silmukalla 5-5½-6-6½ cm sileää neuletta. Kiinnitä 1 merkki kerroksen keskelle. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ! Tee sitten KANTAPÄÄKAVENNUKSET (katso selitys yllä). Poimi tämän jälkeen kantalapun kummastakin reunasta 11-12-13-14 silmukkaa ja ota apulangalla odottavat silmukat takaisin työhön = 58-64-66-70 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkki keskellä jalan päällä olevien 24-26-26-28 silmukan molemmin puolin. Neulo sileää neuletta suljettuna neuleena vaaleanharmaalla langalla ja tee keskellä jalan päällä olevien 24-26-26-28 silmukan molemmin puolin kavennukset näin: Neulo viimeiset 2 silmukkaa ENNEN ensimmäistä keskellä jalan päällä olevaa merkkiä oikein yhteen ja neulo ensimmäiset 2 silmukkaa viimeisen keskellä jalan päällä olevan merkin JÄLKEEN kiertäen oikein yhteen. Toista tällaiset kavennukset joka 2.kerros yhteensä 7-8-7-7 kertaa = 44-48-52-56 silmukkaa. Neulo kunnes työn pituus kantapään merkistä mitattuna on 18-20-22-25 cm (työhön neulotaan vielä n. 4-4-5-5 cm, sovita tarvittaessa sukkaa ja tarkista pituus). Kiinnitä 1 merkki sukan kumpaankin sivuun siten, että sekä keskellä jalan päällä että jalkapohjassa on 22-24-26-28 silmukkaa. Jatka sileää neuletta ja tee kummankin sivun merkin molemmin puolin kärkikavennukset (lue KAVENNUSVINKKI 2). Toista tällaiset kavennukset joka 2.kerros yhteensä 4-4-5-5 kertaa ja sitten jokaisella kerroksella yhteensä 5-6-6-7 kertaa = 8 silmukkaa jäljellä työssä. Katkaise lanka ja vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi, kiristä lanka ja päättele langanpäät hyvin. Neulo toinen sukka samoin.

Piirros

= viininpunainen

Kati 02.02.2018 - 19:01:

Please erase my previous comment as it is incorrect. Sorry

Kati 15.01.2018 - 05:16:

Tere, eestikeelses õpetuses väike viga: Koo ringselt parempidises koes helehalli lõngaga ja kahanda mõlemal pool jalapeale 24-26-26-28 silmust järgmiselt: koo 2 parempidi kokku ENNE silmusemärkijat enne jalapealseid silmuseid ja 2 parempidi keerdsilmustena kokku teisel küljel, PÄRAST silmusemärkijat pärast jalapealseid silmuseid. Need kahandamise silmused peaksid olema 14-16-16-18, mitte 24-26-26-28

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 183-4