DROPS / 182 / 26

Wrap Around by DROPS Design

Settet består av: Stickat pannband och halsvärmare med helpatent. Storlek S/M – L/XL. Arbetet är stickat i 2 trådar DROPS Air

Tags: hals, pannband, patent, set,

DROPS Design: Modell ai-075
Garngrupp C + C eller E
-----------------------------------------------------------
Till hela settet går det åt ca 150 g i båda storlekarna med 2 trådar DROPS Air.
-----------------------------------------------------------

PANNBAND:
Storlek: S/M – L/XL
Passar huvudmått: 54/56 - 58/60 cm
Garnåtgång:
DROPS AIR från Garnstudio (tillhör Garngrupp C)
50 g i båda storlekar färg 04, mellangrå

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp C)" – se länken nedan.

DROPS STICKA NR 10 – eller de stickor du måste använda för att få 8 maskor och 13 varv helpatent med 2 trådar på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.
-----------------------------------------------------------

HALSVÄRMARE:
Storlek: S/M – L/XL
Mått: Omkrets: 78 - 85 cm. Höjd: 25-29 cm
Garnåtgång:
DROPS AIR från Garnstudio (tillhör Garngrupp C)
100-150 g färg 04, mellangrå

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp C)" – se länken nedan.

DROPS RUNDSTICKA (60 eller 80 cm) NR 10 – eller den sticka du måste använda för att få 8 maskor och 13 varv helpatent med 2 trådar på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.
----------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 141kr. Läs mer.
INFORMATION TILL MÖNSTER:

DUBBELTRÅDSTIPS:
Använd tråden både från insidan och utsidan av nystanet. Vid byte till nytt nystan undvik att byta båda trådarna samtidigt så att trådfästningen efteråt inte blir så tjock.

HELPATENT MED OMSLAG (fram och tillbaka på stickan - gäller pannband):
VARV 1 (= rätsidan): Sticka 1 kantmaska i rätstickning, * 1 rätmaska, 1 omslag, lyft 1 maska som om den skulle stickas avig *, sticka *-* tills det återstår 1 maska, avsluta med 1 kantmaska i rätstickning.
VARV 2 (= avigsidan/rätsidan): Sticka 1 kantmaska i rätstickning, * sticka omslaget och den lyfta maskan räta tillsammans, 1 omslag, lyft 1 maska som om den skulle stickas avig *, sticka *-* tills det återstår 1 maska, avsluta med 1 kantmaska i rätstickning.
Upprepa varv 2.

HELPATENT MED OMSLAG (runt på rundsticka - gäller halsvärmaren):
VARV 1: * Gör 1 omslag om stickan, lyft 1 maska som om den skulle stickas avig, 1 rätmaska *, sticka *-* varvet runt.
VARV 2: * Sticka omslaget och den lyfta maskan aviga tillsammans, gör 1 omslag om stickan, lyft 1 maska som om den skulle stickas avig *, sticka *-* varvet runt.
VARV 3: * Gör 1 omslag om stickan, lyft 1 maska som om den skulle stickas avig, sticka omslaget och den lyfta maskan räta tillsammans *, sticka *-* varvet runt.
Upprepa varv 2 och 3.
----------------------------------------------------------

PANNBAND:
Arbetet stickas fram och tillbaka på stickan. Läs DUBBELTRÅDSTIPS!

Lägg upp 10 maskor på sticka 10 med 2 trådar Air. Sticka HELPATENT MED OMSLAG (fram och tillbaka) – se förklaring ovan. KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
När arbetet mäter 21-23 cm delas arbetet i 2 och det stickas fram och tillbaka över den första delen så här (1:a varvet = från rätsidan):
VARV 1: Sticka 1 kantmaska i rätstickning, * sticka omslaget och den lyfta maskan räta tillsammans, 1 omslag, lyft 1 maska som om den skulle stickas avig *, sticka *-* 1 gång till, sticka upp 1 maska i öglan mellan de nästa 2 maskorna (= 1 maska ökad). Sätt de resterande 5 maskorna på stickan på en tråd. Vänd arbetet.
VARV 2(= avigsidan/rätsidan): Sticka 1 kantmaska i rätstickning, * sticka omslaget och den lyfta maskan räta tillsammans, 1 omslag, lyft 1 maska som om den skulle stickas avig *, sticka *-* 1 gång till, 1 kantmaska i rätstickning.
Upprepa 2:a varvet 4 ggr till. Sista varvet stickas från avigsidan. Sätt maskorna på en annan tråd.

Sätt tillbaka maskorna från den första tråden på stickan. Sticka så här från rätsidan:
VARV 1: * Sticka omslaget och den lyfta maskan räta tillsammans, 1 omslag, lyft 1 maska som om den skulle stickas avig *, sticka *-* 1 gång till, sticka 1 kantmaska i rätstickning.
VARV 2: Sticka 1 kantmaska i rätstickning, * sticka omslaget och den lyfta maskan räta tillsammans, 1 omslag, lyft en maska som om den skulle stickas avig *, sticka *-* 1 gång till, Lägg upp 1 ny maska i slutet på varvet = 6 maskor. Den nya kantmaskan stickas i rätstickning.
Fortsätt sedan fram och tillbaka med helpatent och 1 maska i rätstickning i varje sida i 4 varv till.

Sätt tillbaka maskorna från tråden på stickan och lägg denna delen bakom den andra så att de korsar varandra
Sticka över de första 5 maskorna på varvet, sticka de nästa 2 maskorna räta tillsammans (= sista kantmaskan på första delen och första kantmaskan på andra delen)
Klipp av tråden och drag den genom den sista maskan som stickades så att den inte repas upp. Fortsätt sedan med helpatent och avsluta med 1 kantmaska i rätstickning. Vänd och upprepa 2:a varvet i HELPATENT MED OMSLAG – se förklaring ovan, till arbetet mäter 49-53 cm. Maska av löst.

MONTERING:
Sy ihop pannbandet mitt bak. Sy ett par stygn genom båda lagren mitt fram där de 2 delarna korsar varandra. Klipp av trådarna och fäst dem.

----------------------------------------------------------

HALSVÄRMARE:
Halsvärmaren stickas runt på rundsticka. Läs DUBBELTRÅDSTIPS

Lägg löst upp 62-68 maskor på rundsticka 10 med 2 trådar Air. Sticka HELPATENT MED OMSLAG (runt på rundsticka) - se förklaring ovan. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När arbetet mäter 25-29 cm maskas det av med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor.

Nadette 02.11.2018 - 11:23:

Bonjour, Je vais adapter les explications de ce snood pour le réaliser avec un tricotin géant. Serait-il possible que Drops développe des modèles avec cet accessoire, alternative intéressante et amusante aux aiguilles circulaires pour ce type d'ouvrages ? Merci

DROPS Design 28.11.2018 kl. 14:41:

Bonjour Nadette, votre demande a été transmise à nos stylistes, nos stylistes sont toutefois davantage habituées à la technique de tricot traditionnelle et nous ne pouvons rien vous promettre. Bon tricot!

Kaja 31.10.2017 - 08:09:

Ifølge oppskriften skal man øke til 6 masker på hver del når man har delt arbeidet i to. Men etter man har strikket den todelte delen sier oppskriften kun at man skal strikke sammen to masker en gang, ikke to. Dermed sitter man igjen med 11 masker når man setter de to delene tilbake på samme pinne. Er dette en feil, eller er det meningen at de første 20 cm av pannebåndet har 10 masker, mens de neste 20 cm strikkes med 11? På forhånd takk for hjelpen! Mvh

DROPS Design 03.11.2017 kl. 09:36:

Hei Kaja. Når delene strikkes sammen igjen, skal de 2 midterste maskene strikkes sammen, klipp tråden og trekk tråden igjennom den siste masken som ble strikkes (så disse 2 maskene er ikke lengre med) = 20 masker igjen på pinnen. God Fornøyelse!

Kommentér oppskrift DROPS 182-26