Visby Socks by DROPS Design

Dětské ponožky s norským vzorem pletené z příze DROPS Merino Extra Fine. Velikost: 24-37.

DROPS design: model č. me-037-bn
Skupina přízí: B
-----------------------------------------------------------

Velikost: 24/25 - 26/28 - 29/31 - 32/34 - 35/37
Délka chodidla: 15-17-18-20-22 cm
Výška ponožky: 18-18-20-20-22 cm

Materiál: DROPS MERINO EXTRA FINE firmy Garnstudio (spadá do skupiny přízí B)
100 g pro všechny velikosti, barva č.32, tmavá růžová
po 50 g od každé z následujících barev – platí pro všechny velikosti:
barva č. 01, smetanová
barva č. 18, zelená
barva č. 33, růže

Použitou přízi můžete také nahradit některou ze seznamu:
"Náhradní příze (Skupina přízí B)" – viz link níže.
DROPS PONOŽKOVÉ JEHLICE č.3,5 – nebo velikosti potřebné k upletení zkušebního vzorku o rozměrech 22 ok a 30 řad lícovým žerzejem = 10 cm na šířku a 10 cm na výšku.

od 88.00 Kč /50g
DROPS Merino Extra Fine uni colour DROPS Merino Extra Fine uni colour 88.00 Kč /50g
Ganella
Objednat
DROPS Merino Extra Fine mix DROPS Merino Extra Fine mix 88.00 Kč /50g
Přízi na tento model můžete mít už za 440Kč. Více zde.
VZOR:
Viz schémata A.1 až A.5. Zvolte si schéma pro požadovanou velikost. Celý vzor pleteme lícovým žerzejem.

TIP – UJÍMÁNÍ 1:
Abychom vypočítali, jak často musíme ujímat, vydělíme celkový počet ok na jehlici (např. 52 ok) počtem ok, která potřebujeme ujmout (tj. 4), takže 52 : 4 = 13.
V tomto případě tedy spleteme každé 12. a 13. oko.

TIP – UJÍMÁNÍ 2:
PŘED značkou splétáme 2 oka hladce.
ZA značkou ujímáme přetažením, tj. 1 oko sejmeme hladce, 1 oko upleteme hladce a sejmuté přes ně přetáhneme.

TIP (pata):
Pro zesílení paty můžeme plést celou patu 2 vlákny příze, takto: přízi odvíjíme jak z povrchu, tak zevnitř klubka a pleteme střídavě jedno oko jedním vláknem, druhé oko druhým vláknem. Tak dosáhneme silnějšího úpletu, aniž bychom museli plést oběma vlákny současně (tj. dvojitou přízí).

TVAROVÁNÍ PATY:
1. ŘADA (= lícová): pleteme hladce po posledních 6-6-6-8-8 ok v řadě, 1 oko sejmeme hladce, 1 upleteme hladce a sejmuté přes ně přetáhneme, otočíme práci.
2. ŘADA (= rubová): pleteme obrace po posledních 6-6-6-8-8 ok v řadě, 1 oko sejmeme obrace, 1 upleteme obrace a sejmuté přes ně přetáhneme, otočíme práci.
3. ŘADA (= lícová): pleteme hladce po posledních 5-5-5-7-7 ok v řadě, 1 oko sejmeme hladce, 1 upleteme hladce a sejmuté přes ně přetáhneme, otočíme práci.
4. ŘADA (= rubová): pleteme obrace po posledních 5-5-5-7-7 ok v řadě, 1 oko sejmeme obrace, 1 upleteme obrace a sejmuté přes ně přetáhneme, otočíme práci.
Tímto způsobem pokračujeme v ujímání (vždy o 1 oko snížíme počet ok zbylých v řadě) dokud nám v řadě nezůstane 10-10-10-10-10 ok.
--------------------------------------------------------

PONOŽKA:
Pleteme v kruhových řadách na ponožkových jehlicích od horního okraje ke špičce. Kruhová řada začíná uprostřed zadní strany.
Na ponožkové jehlice č.3,5 nahodíme přízí v barvě růže 48-52-56-60-64 ok a upleteme 1 kruhovou řadu hladce. Pokračujeme pružným vzorem 2/2 (tj. střídáme 2 oka hladce, 2 obrace). Ve výši 2-2-3-3-3 cm pleteme 1 kruhovou řadu hladce a SOUČASNĚ ujmeme rovnoměrně 0-4-2-6-4 oka – viz TIP – UJÍMÁNÍ 1 = 48-48-54-54-60 ok. Pak pleteme v kruhových řadách vzor A.1 (= 8-8-9-9-10 sekvencí vzoru po 6 okách). V kruhové řadě označené ve schématu A.1 šipkou 1 ujmeme rovnoměrně 0-0-2-2-2 oka = 48-48-52-52-58 ok.
Následující kruhovou řadu pleteme takto: vzor A.2A (= 3 oka), 42 ok vzorem A.2B (= 3 sekvence vzoru po 14 okách) a končíme vzorem A.2C (= 3-3-7-7-13 ok). V tomto rozvržení vzorů pokračujeme. V kruhové řadě označené ve schématu A.2B šipkou 2 ujmeme rovnoměrně 8-8-4-4-2 ok = 40-40-48-48-56 ok. Po dokončení celé sekvence vzoru A.2 (na výšku) pleteme vzor A.3 (= 5-5-6-6-7 sekvencí vzoru po 8 okách). V kruhové řadě označené ve schématu šipkou 3 ujmeme rovnoměrně 0-0-8-0-8 ok = 40-40-40-48-48 ok. Po dokončení celé sekvence vzoru A.3 (na výšku) pleteme vzor A.4 (= 5-5-5-6-6 sekvencí vzoru po 8 okách). Pokračujeme vzorem A.4 až do výše 18-19-20-20-22 cm. Pak ponecháme prvních 10-10-10-12-12 ok na jehlici (= pata), následujících 20-20-20-24-24 ok odložíme na pomocnou jehlici (= nárt) a posledních 10-10-10-12-12 ok ponecháme na jehlici (= pata). Viz TIP. Nad 20-20-20-24-24 oky paty upleteme tmavě růžovou přízí v řadách lícovým žerzejem 4-4-4-5-5 cm výšky. Doprostřed řady vložíme značku – NYNÍ MĚŘÍME DÍL OD TOHOTO MÍSTA!
Teď TVARUJEME PATU – viz výše. Po dokončení tvarování nabereme na každé straně paty 9-9-9-11-11 ok a odložených 20-20-20-24-24 ok nártu vrátíme z pomocné jehlice zpět na jehlice = na jehlicích mám 48-48-48-56-56 ok. Pokračujeme vzorem A.4 v kruhových řadách jako dříve. Když upleteme 2-2-2-3-3 celé sekvence vzoru A.4 (na výšku; měřeno od místa, kde vzor A.4 začíná), pleteme dál tmavě růžovou přízí.
SOUČASNĚ v 1. kruhové řadě ujmeme na každé straně ponožky: první 2 oka za 20-20-20-24-24 oky nártu spleteme hladce, poslední 2 oka PŘED 20-20-20-24-24 oky nártu spleteme hladce za zadní nit. Toto ujímání opakujeme v každé 2. kruhové řadě, celkem 4-4-4-6-6x = 40-40-40-44-44 ok (během ujímání nebudeme mít dost ok na celou sekvenci vzoru A.4 na každé straně, upravíme tedy vzor tak, že mezi “puntíky” na každé straně upleteme více ok tmavě růžovou přízí). Pleteme dál, až do výše asi 8-10-11-13-15 cm od značky na patě, do ukončení práce zbývá doplést asi 7 cm výšky. Pleteme v kruhových řadách vzorem A.5 (= 10-10-10-11-11 sekvencí vzoru po 4 okách). Po dokončení celé sekvence vzoru A.5 (na výšku) dopleteme ponožku lícovým žerzejem tmavě růžovou přízí. Ve výši 11-13-14-16-18 cm od značky na patě vložíme do pleteniny na každé straně 1 novou značku – mezi značkami leží 20-20-20-22-22 ok horní i dolní strany ponožky. Pleteme v kruhových řadách lícovým žerzejem – SOUČASNĚ ujmeme 1 oko na každé straně obou značek na špičce – viz TIP – UJÍMÁNÍ 2. Takto ujmeme v každé 2. kruhové řadě, celkem 5x – platí pro všechny velikosti, pak ještě v každé kruhové řadě, celkem 2x – platí pro všechny velikosti = na jehlicích zbývá 12-12-12-16-16 ok. V následující kruhové řadě spleteme každá 2 oka hladce = zbývá 6-6-6-8-8 ok. Přízi odstřihneme, protáhneme zbylými oky, utáhneme a zapošijeme.
Stejným způsobem upleteme i druhou ponožku.

Schéma

= růže
= smetanová
= zelená
= tmavá růžová
= kruhová řada s ujímáním

Komentáře (4)

Bjørg Aasheim 28.12.2017 - 12:26:

Hei. Jeg synes dere burde lese igjennom teksten i oppskriften og sammenligne mot hvilke diagram det er henvist til i teksten. Viser også til kommentar jeg har ovenfor.

Bjørg Aasheim 25.11.2017 - 19:42:

Hei. Hvorfor er diagrammet tatt vekk på de to største str. I mønsteret til Drops Children 30-12 . Gjelder sokken Vispy sock.

DROPS Design 27.11.2017 kl. 09:58:

Hei Bjørg. Hvilken diagram mener du mangler? A.2B og A.2C er delt opp i 3 diagrammer (avhengig av størrelsene). mvh Drops design

Katarina Niemi 06.11.2017 - 19:14:

Hej, jag tycker att det är några fel i mönstret Diagram A1, varv 3 ska vara 3 vita, 1 rosa, 2 vita Diagram A2A stl 29/32 32/34 Varv 6 bör vara 4 vita

Katarina Niemi 06.11.2017 - 19:13:

Hej, jag tycker att det är några fel i mönstret Diagram A1, varv 3 ska vara 3 vita, 1 rosa, 2 vita Diagram A2A stl 29/32 32/34 Varv 6 bör vara 4 vita

Přidejte komentář k návodu DROPS Children 30-12