Visby Socks by DROPS Design

Stickade sockor med flerfärgat norskt mönster till barn. Storlek 24 - 37. Arbetet är stickat i DROPS Merino Extra Fine

DROPS Design: Modell me-037-bn
Garngrupp B
-----------------------------------------------------------
Storlek: 24/25 - 26/28 - 29/31 - 32/34 - 35/37
Fotens längd: 15-17-18-20-22 cm
Skaftets höjd ned till hälen: 18-19-20-20-22 cm
Garnåtgång:
DROPS MERINO EXTRA FINE från Garnstudio (tillhör garngrupp B)
100 g i alla storlekar i färg 32, mörk rose
50 g i alla storlekar i följande färger:
färg 01, natur
färg 18, olivgrön
färg 33, ros

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp B)" – se länken nedan.

DROPS STRUMPSTICKOR NR 3,5 – eller de stickor du måste använda för att få 22 maskor och 30 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.
----------------------------------------------------------

DROPS Merino Extra Fine uni colour DROPS Merino Extra Fine uni colour 28.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Merino Extra Fine mix DROPS Merino Extra Fine mix 28.00 kr /50g

Se diagram A.1 till A.5. Välj diagram för din storlek. Hela mönstret stickas i slätstickning.

MINSKNINGSTIPS-1:
För att beräkna hur det ska minskas jämnt, räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 52 maskor) och delar med det antal minskningar som ska göras (t.ex 4) = 13.
I detta exempel stickas var 12:e och var 13:e maska räta tillsammans.

MINSKNINGSTIPS-2:
Minska så här före markören: Börja 2 maskor före markören och sticka 2 maskor räta tillsammans.
Minska så här efter markören: Lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades.

STICKTIPS (gäller hälen):
För att förstärka hälen kan hela hälen och hälminskningen stickas med 2 trådar så här: Använd tråden både inuti och utanpå nystanet och sticka 1 maska växelvis med den ena och den andra tråden. På detta sätt får du en lite tjockare häl utan att sticka med dubbel tråd.

HÄLMINSKNING:
VARV 1 (= rätsidan): Sticka tills det återstår 6-6-6-8-8 maskor, lyft nästa maska som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades, vänd arbetet.
VARV 2 (= avigsidan): Sticka tills det återstår 6-6-6-8-8 maskor, lyft nästa maska som om den skulle stickas avig, sticka 1 avigmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades, vänd arbetet.
VARV 3 (= rätsidan): Sticka tills det återstår 5-5-5-7-7 maskor, lyft nästa maska som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades, vänd arbetet.
VARV 4 (= avigsidan): Sticka tills det återstår 5-5-5-7-7 maskor, lyft nästa maska som om den skulle stickas avig, sticka 1 avigmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades, vänd arbetet.
Fortsätt minskningen på samma sätt genom att sticka tills det återstår 1 maska mindre innan 1 maska lyfts tills det återstår 10-10-10-10-10 maskor på stickan.
--------------------------------------------------------

SOCKA:
Arbetet stickas runt på strumpstickor uppifrån och ner.
Lägg upp 48-52-56-60-64 maskor på strumpstickor 3,5 med ros. Sticka 1 varv rätt, sedan stickas det resår runt (= 2 rätmaskor, 2 avigmaskor). När resåren mäter 2-2-3-3-3 cm stickas det 1 varv rätt där det minskas 0-4-2-6-4 maskor jämnt fördelat – läs MINSKNINGSTIPS-1 = 48-48-54-54-60 maskor. Sedan stickas A.1 runt (= 8-8-9-9-10 rapporter à 6 maskor). KONTROLLERA STICKFASTHETEN! På varvet markerat med pil-1 i A.1 minskas det 0-0-2-2-2 maskor jämnt fördelat = 48-48-52-52-58 maskor.
Nästa varv stickas så här: Sticka A.2A (= 3 maskor), sticka A.2B över de nästa 42 maskorna (= 3 rapporter à 14 maskor) och avsluta med A.2C (= 3-3-7-7-13 maskor). Fortsätt mönstret så. På varvet markerat med pil-2 i A.2B minskas det 8-8-4-4-2 maskor jämnt fördelat = 40-40-48-48-56 maskor. När A.2 har stickats färdigt stickas A.3 runt (= 5-5-6-6-7 rapporter à 8 maskor). På varvet markerat med pil-3 i diagrammet minskas det 0-0-8-0-8 maskor jämnt fördelat = 40-40-40-48-48 maskor. När A.3 är färdigstickat stickas A.4 runt (= 5-5-5-6-6 rapporter à 8 maskor). Fortsätt A.4 till arbetet mäter 18-19-20-20-22 cm. Nu behålls de första 10-10-10-12-12 maskorna på stickan till häl, sätt följande 20-20-20-24-24 maskor på 1 tråd (= mitt uppepå foten) och behåll de sista 10-10-10-12-12 maskorna på stickan till häl. Läs STICKTIPS och sticka slätstickning fram och tillbaka med mörk rose över de 20-20-20-24-24 hälmaskorna i 4-4-4-5-5 cm. Sätt 1 markör mitt på varvet – HÄRIFRÅN MÄTS ARBETET SEDAN!
Sedan stickas HÄLMINSKNING – se förklaring ovan! Efter hälminskningen stickas det upp 9-9-9-11-11 maskor på varje sida av hälen och de 20-20-20-24-24 maskorna från tråden sätts tillbaka på stickan = 48-48-48-56-56 maskor på varvet. Fortsätt A.4 runt som förut till A.4 har stickats totalt 2-2-2-3-3 ggr på höjden (från där A.4 började). Sedan stickas det slätstickning med mörk rose.
SAMTIDIGT på första varvet efter att det har stickats upp maskor på varje sida av hälen minskas det i varje sida så här: Sticka de 2 första maskorna efter 20-20-20-24-24 maskorna uppepå foten räta tillsammans och de 2 sista maskorna före de 20-20-20-24-24 maskorna uppepå foten vridet räta tillsammans. Minska så på vartannat varv totalt 4-4-4-6-6 ggr = 40-40-40-44-44 maskor (när det minskas i varje sida kommer inte A.4 längre att gå jämnt upp med en hel rapport i varje sida, anpassa mönstret genom att sticka färre maskor med mörk rose mellan «prickarna» i varje sida). Fortsätt runt till arbetet mäter 8-10-11-13-15 cm från markören på hälen, det återstår nu ca 7 cm till färdigt mått. Sticka A.5 runt (= 10-10-10-11-11 rapporter à 4 maskor). När A.5 är färdigstickat stickas det slätstickning med mörk rose till färdigt mått. När arbetet mäter 11-13-14-16-18 cm från markören på hälen sätts det 1 ny markör i varje sida så att det blir 20-20-20-22-22 maskor både uppepå och under foten. Fortsätt runt med slätstickning - SAMTIDIGT minskas det 1 maska på varje sida av båda markörerna till tå -läs MINSKNINGSTIPS-2. Minska så på vartannat varv totalt 5 ggr i alla storlekar och sedan på varje varv totalt 2 ggr i alla storlekar = 12-12-12-16-16 maskor kvar på varvet. På nästa varv stickas alla maskorna räta tillsammans 2 och 2 = 6-6-6-8-8 maskor kvar. Klipp av tråden, drag den genom de resterande maskorna, strama tråden och fäst ordentligt. Sticka en socka till på samma sätt.

Diagram

= ros
= natur
= olivgrön
= mörk rose
= minskningsvarv

Kommentarer (4)

Bjørg Aasheim 28.12.2017 - 12:26:

Hei. Jeg synes dere burde lese igjennom teksten i oppskriften og sammenligne mot hvilke diagram det er henvist til i teksten. Viser også til kommentar jeg har ovenfor.

Bjørg Aasheim 25.11.2017 - 19:42:

Hei. Hvorfor er diagrammet tatt vekk på de to største str. I mønsteret til Drops Children 30-12 . Gjelder sokken Vispy sock.

DROPS Design 27.11.2017 kl. 09:58:

Hei Bjørg. Hvilken diagram mener du mangler? A.2B og A.2C er delt opp i 3 diagrammer (avhengig av størrelsene). mvh Drops design

Katarina Niemi 06.11.2017 - 19:14:

Hej, jag tycker att det är några fel i mönstret Diagram A1, varv 3 ska vara 3 vita, 1 rosa, 2 vita Diagram A2A stl 29/32 32/34 Varv 6 bör vara 4 vita

Katarina Niemi 06.11.2017 - 19:13:

Hej, jag tycker att det är några fel i mönstret Diagram A1, varv 3 ska vara 3 vita, 1 rosa, 2 vita Diagram A2A stl 29/32 32/34 Varv 6 bör vara 4 vita

Kommentér oppskrift DROPS Children 30-12